Ādama nolādēšana
neattiecas tikai uz konkrēto realitāti – klaušām, augļošanu, zinātniski
tehnisko progresu, ekonomiku, tirgus attiecām, kas bija uzmanības centrā
iepriekšējās divās esejās.* Ādama nolādēšana attiecas arī uz simbolisko
realitāti, kuru tāpat kā konkrēto realitāti pavada grēkošana un ciešanas.
Cilvēku dzīve sastāv no divām
daļām: konkrētās realitātes un simboliskās realitātes. To apliecina
vēsturiskais materiāls. Pirmās liecības par cilvēkiem pavada simboliskās
realitātes artefakti – zīmējumi uz alu sienām, ornamentāli veidojumi uz
ieročiem, sadzīves priekšmetiem. Nav jābaidās lietot it kā nesaderīgo salikumu
„simboliskā” + „realitāte”. Cilvēku dzīvē eksistē neskaitāmi daudz simbolu.
Pret simboliem nākas izturēties kā pret cilvēku dzīves reāliem elementiem.
Protams, simboliskā realitāte ir
mākslīgi radīta realitāte. Tā sastāv no dažāda veida simboliem – reliģiskajiem,
valstiskajiem, ideoloģiskajiem, mitoloģiskajiem, mākslas, folkloras, dažādu
sociālo un profesionālo struktūru simboliem. Simboliskās realitātes misija mēdz
būt ideoloģiska, reliģiska, politiska, ģeopolitiska, ekonomiska, izglītības un
audzināšanas, estētiska, morāli tikumiska, sociāli mobilizējoša, politiski
mobilizējoša, morāli mobilizējoša.
Simboliskā realitāte ir cilvēku
eksistences obligāta nepieciešamība. Cilvēki nevar dzīvot bez ēdiena un nevar
dzīvot bez garīguma, un tajā skaitā bez tāda garīgā materiāla kā simboli. Dzīve
bez garīgā materiāla cilvēkus dzen nāvē – garīgajā nāvē, kas var noslēgties ar
fizisko nāvi. Turklāt Dievs ir tā iekārtojis cilvēku dzīvi, ka simboli kalpo
Dieva mērķim likt cilvēkiem nemitīgi grēkot un nemitīgi ciest. Lai realizētu
šausmīgo nolādējumu, Dievam ir noderīgi visi cilvēku dzīves elementi. Simboli
gan palīdz cilvēkiem dzīvot, gan traucē cilvēkiem dzīvot, ja simbolizācija ir
izvērtusies grēkošanā.
Šīs esejas tēmai
piemērus nav grūti atrast. Mūsu politiskajos dokumentos ir piemēru jūra. Jūra
nav vajadzīga, un pietiks ar vienu izcili tipisku piemēru no Satversmes.
Satversme tagad
sākas ar garu teikumu: „1918.gada 18.novembrī proklamētā Latvijas valsts ir
izveidota, apvienojot latviešu vēsturiskās zemes un balstoties uz latviešu
nācijas negrozāmo valstsgribu un tai neatņemamām pašnoteikšanās tiesībām, lai
garantētu latviešu nācijas, tās valodas un kultūras pastāvēšanu un attīstību
cauri gadsimtiem, nodrošinātu Latvijas tautas un ikviena brīvību un sekmētu
labklājību”.
Tas ir slavenās
preambulas pirmais teikums. Un tagad, lūdzu, padomāsim par vairākiem momentiem.
Vai citētajā teikumā ir pateikts kaut kas konkrēts, reāli pastāvošs, kognitīvi
skaidrs un saprotams? Vai teikuma saturs visiem ir objektīvi pieņemams? Vai teikuma
saturs cilvēku kādai daļai neliekas grēkošana un nesagādā ciešanas?
Saprātīgās
smadzenēs šaubu nevar būt – preambula ir simbolisks akts. Preambulas mērķis ir
simbolizētā formā apkopot valsts sūtību. Atceramies, preambula vispār tika
sacerēta nevis lai kaut ko konstruktīvu pateiktu, bet gan lai kaut ko simboliski
demonstrētu. Varas inteliģences „vienotā vienotība” bija totāli politiski izgāzusies
un tāpēc ar preambulu vēlējās tautai simboliski atgādināt par savu brašo
nacionālo stāju.
Satversme bez
preambulas bija kalpojusi 100 gadus. Preambulas trūkums nebūt nebija Satversmes
lielākā nepilnība. Ja kāds nopietni vēlējās stiprināt konstitucionālos pamatus,
tad vispirms vajadzēja sākt ar kļūdu labošanu. Piemēram, Satversmē beidzot
pareizi nosaukt valsts karoga pamatkrāsu. Turklāt preambulas mumificēšanas
laikā LR jau sen nebija „neatkarīga demokrātiska republika” un tāpēc no
Satversmes vajadzēja izsvītrot 1.pantu. Vajadzēja izsvītrot arī 2.pantu
„Latvijas valsts suverēnā vara pieder Latvijas tautai”, jo LR netika atjaunota,
lai varu nodotu tautai. Varu jau no paša sākuma bija paredzēts nodot LKP/VDK „prihvatizatoru”
Lielajai Bandai.
Preambula ir
milzīga grēkošana. Tās saturs ir grēcīgi melīgs. 1918.gadā un arī tagad nevar
būt runa par „latviešu vēsturiskās zemes” apvienošanu. Var būt runa tikai par
baltu cilšu vēsturiskās zemes apvienošanu, neaizmirstot pieminēt somugru cilts
lībiešu vēsturisko zemi. Latviešu tauta ir ļoti jauna tauta. Tā vēsturiski
nesen radās uz baltu cilšu un somugru lībiešu cilts zemes.
Pēc 2003.gada
20.septembra referenduma 67% nevar būt nekādas stabilas pārliecības par latviešu
”negrozāmo valstsgribu” un „neatņemamām pašnoteikšanās tiesībām”. Stabilas
pārliecības neiespējamībai lielu melnu punktu pielika 2017.gada 16.marta
vēsturiskā „ratifikācija” Bruņinieku namā, kad „Latvija atsakās no tiesībām
realizēt primāro kriminālo jurisdikciju” un ASV bruņotie spēki LR sāk
uzturēties saskaņā ar agresijas kritērijiem – bruņotu spēku darbību, kas vērsta
pret citas valsts suverenitāti, politisko neatkarību, teritoriālo
neaizskaramību. Tā ir darbība, kuru sadzīves leksikā sauc par okupāciju.
Tumsonības
izraisīta grēkošana ir preambulā aplami lietotie jēdzieni „latviešu nācija” un
„Latvijas tauta”. Faktiski vajadzēja teikt otrādi – „latviešu tauta” un
„Latvijas nācija”. Grēkošana ir „valodas” atšķelšana no „kultūras”. Valoda
ietilpst kultūrā. To mūsdienās nezina tikai obskuranti.
Preambula ir
milzīga grēkošana, un tāpēc cilvēku kādai daļai sagādā dziļas morālās ciešanas.
Sagādā skaudras morālās ciešanas tiem cilvēkiem, kuri Latviju vēlas kā īsti
neatkarīgu valsti bez Lielās Bandas un bez okupantiem, bez tumsoņām, bez idiotiem
parlamentā un valdībā, bez aprobežotiem un maniakāli alkātīgiem tipiem Rīgas
pilī, bez noziegumu brīvības un masveida zagšanas, bez levitjuristu iespējām
piecūkot Satversmi, bez daudz kā cita, kas jau 27 gadus apkauno Tēvzemi.
Grēkošana un
ciešanas ir Dieva nolādējums, sodot pirmo cilvēku Ādamu. Pret Ādama sodīšanu
tāpat kā pret slaveno preambulu izturamies kā pret simbolisko aktu. Projektējot
pirmajam cilvēkam Ādamam grēku un ciešanu pilnu dzīvi, mūsu uztverē Dievs
simboliski projektē grēku un ciešanu pilnu dzīvi visai cilvēcei. Tajā skaitā
arī mums, piemēram, bēdīgi slavenās preambulas sakarā.
Cilvēki jūtīgi izturas pret visiem simboliem. Cilvēki ļoti jūtīgi
izturas pret valsts simboliem. Šajā sakarā PSRS nacionālajā
politikā tika saskatīts būtisks trūkums. Proti, trūkums bija tas, ka t.s.
nacionālajām republikām aizliedza lietot viņu vēsturiski tradicionālo valstisko
simboliku: karogu, himnu, ģērboni. PSRS nacionālā politika atsacījās no
tamlīdzīgas pieejas, aizbildinoties ar attiecīgās atribūtikas potencionālo
spēju veicināt seperātisma kaislības. Taču sastopams pretējs viedoklis:
attiecīgās nacionālās atribūtikas legāla izmantošana nebūtu traucējusi
integrāciju. Gluži pretēji – būtu veicinājusi integrāciju PSRS.
Šai atziņai tagad ir konkrēti un ietekmīgi
piemēri. Pēc II Pasaules kara, kļūstot par Rietumeiropas saimniekiem, amerikāņu
valdība eiropiešiem atļāva lietot vēsturiski nacionālo simboliku. Viņi to
atļāva lietot arī jaunajām ģeopolitiskajām kolonijām Austrumeiropā pēc PSRS
sabrukuma. Arī Eiropas Savienība pagaidām atļauj lietot līdzās savai simbolikai
attiecīgo dalībvalstu nacionālo simboliku. Un, lūk, tagad ir labi redzams, ka
reālas valstiskās suverenitātes deficīta apstākļos latviešu tautai pilnīgi pietiek
tikai ar atļauju izmantot savu karogu, himnu, ģērboni. Latviešu tautai vairāk
nekā nevajag, lai priecīgi integrētos amerikāņu koloniālajā impērijā un Eiropas
konfederācijā, samierinātos ar krimināli oligarhisko iekārtu, okupācijas
karaspēka klātbūtni, neadekvātiem tipiem varas struktūrās un sapuvušu varas
inteliģenci.
Neapšaubāmi, tāda jēla samierināšanās ir
atkarīga no tautas attīstības pakāpes, tautas valstiskās apziņas un valstiskuma
izpratnes līmeņa, kas var nebūt pietiekamā augstumā tautām, kuras tikai
vēsturiski īsu mirkli ir bijušas patiesi neatkarīgas. Ar tādām tautām
valdošajai kliķei ir viegli „strādāt”, jo zombējošajos simbolos tauta nav
spējīga saskatīt grēkošanu un ieganstu ciešanām. Bet valdošajai kliķei to tikai
vien vajaga. Ja tauta nav spējīga noliedzoši novērtēt zombējošos simbolus, tad
valdošajai kliķei ir mierīgāk ap sirdi un tai nav jāpārdzīvo līdzdalība Ādama
mantojuma saglabāšanā. Valdošā kliķe pati sevi redz kā godīguma, taisnīguma un
patiesīguma iemiesojumu, bez grēkošanas kalpojot tautai un ar savu darbību
nevienam nesagādājot ciešanas.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru