Bībeles leģendām var ticēt un var neticēt. Tā ir katra
cilvēka brīva izvēle. Tie cilvēki, kuriem Bībeles saturs nav vienaldzīgs, tic
leģendai par Ādama nolādēšanu. Leģenda par Ādama nolādēšanu viņiem ir savdabīgs
intelektuāli metaforisks atskaites punkts vēsturiskās pieredzes interpretācijā.
Viņi tic Ādama mantojumam, jo viņa nolādēšana nepalika bez sekām. Arī Latvijā
un arī latviešu tautā. Katrā ziņā uz cilvēces vēsturi drīkstam palūkoties ar
Bībeles leģendas acīm. Bībeles leģenda var būt filosofisko pārdomu tēma.
Dievs Ādamu
nesaudzīgi nolādēja: „Un cilvēkam Viņš sacīja:
"Tā kā tu esi klausījis savas sievas balsij un esi ēdis no šī koka, par
kuru Es tev pavēlēju, sacīdams: tev nebūs no tā ēst, - lai zeme ir nolādēta
tevis dēļ; tev, smagi strādājot, būs maizi ēst visas sava mūža dienas. Ērkšķus
un dadžus lai tā tev dod, no lauka augiem tev būs pārtikt. Sava vaiga sviedros
tev būs maizi ēst, līdz kamēr tu atkal atgriezies pie zemes, jo no tās tu esi
ņemts: jo tu esi pīšļi, un pie pīšļiem tev atkal būs atgriezties" „(1Moz
3:17-19).
Ticīgie cilvēki saskata leģendas konkrētu
atspoguļojumu cilvēces vēsturē. Pirmais cilvēks Ādams pārkāpa Dieva gribu un
par to tika nolādēts sliktai dzīvei. Ādams tika nolādēts grēkošanai un ciešanām.
Tātad cilvēces vēsture sākās ar cilvēku nolādēšanu uz mūžīgiem laikiem. Cilvēkiem
tika nolemts grēkāžu mūžs, liekot nepārtraukti pastrādāt jaunus grēkus un
nepārtraukti pašiem sev sagādāt ciešanas. Ādama nolādēšana simbolizē cilvēku
dzīves neapskaužamo jēgu. Šī tēze saglabājas arī šodienas filosofiskajās
pārdomās.
Bībeles leģendas
kontekstā cilvēces vēsturē nav grūti saskatīt grēkošanas plūsmu, regulāri
izdomājot jaunus grēkus. Tā, piemēram, uzskatāmi tas atspoguļojas cilvēku
saimnieciskajā darbībā - ekonomikā. Laika gaitā ekonomika sagādā arvien
lielākas un lielākas ciešanas. Ādama nolādēšanas rezultātā cilvēki nekad nav piedzīvojuši
komfortablu līdzsvaru starp darbu un eksistences nodrošināšanu. Lai iegūtu eksistences
līdzekļus, cilvēkiem nācās tikties ar visdažādākajām ekspluatācijas formām. Tās
dažādos variantos saglabājas līdz šai dienai. Stāsta, ka pašlaik Latvijā ir
firmas, kuru saimnieki ar saviem strādniekiem par viņu darbu norēķinās ar
šprotu kārbiņām.
Bībelē tiekamies
ar Dieva stingriem norādījumiem ekonomikā. Dieva ekonomiskie norādījumi balstās
uz pagānisma laikmeta ekonomikas nosodījumu. Bībelē netiek atzīts tas, kas ekonomikā
bija sastopams pirmskristietības laikmetā. Piemēram, senajā Grieķijā un senajā
Romā.
Vecajā Derībā
netiek atzīti divi ekspluatācijas veidi. Tie dominēja pagānisma laikmetā.
Pirmkārt, runa ir
par klaušām. Klaušas ir parāda atstrādāšana. To pilnā mērā pazina latviešu
dzimtcilvēki, ejot uz muižu klaušās un tādā veidā ar darbu muižā vācu baronam atmaksājot
iznomāto piemājas zemi.
Livonijas klaušu
sistēmu pamatīgi izpētīja izcilais vēsturnieks Indriķis Šterns. Viņa detalizēti
izvērstie secinājumi ir lasāmi grāmatā „Latvijas vēsture 1290-1500”. Indriķis
Šterns raksta: „Par klaušām sauc bezmaksas piespiedu darbu, kas zemniekiem ar
savu inventāru un vilcējspēku bija jāveic muižā”. Pirmo reizi Latvijas vēstures
dokumentos klaušas minētas 1211.gadā, nosakot ordeņa zemnieku un bīskapu
zemnieku bezmaksas piespiedu darbu.
Otrkārt, runa ir
par pienākumu maksāt procentus par aizdoto naudu. To dēvē par augļošanu, ko
tagad lieliski izbauda katrs saimnieciski aktīvais latvietis un uz kā jau labu
laiku balstās kristiānisma civilizācijas ekonomika. Ja pagānisma laikmetā
ievēroja „svēto gadu” (reizi septiņos gados norakstot visus parādus), tad
mūsdienās izdomāja augļošanas rafinētu paņēmienu – procentu kapitalizāciju. LR
likumdošanā par procentu kapitalizāciju sauc „uzkrāto procentu pieskaitīšanu
kredīta pamatsummai vai tās samaksu uz aizņēmējam izsniegta jauna kredīta
rēķina”.
Pret augļošanas kaislību
neiecietīgi vēršas islama civilizācija. Islama pārstāvjiem tas ir viens no
ieganstiem necienīt kristiānisma civilizāciju, kurā augļošana ir normāla
izpausme un modē ir vēlreiz un vēlreiz aizņemties, lai samaksātu procentus par
iepriekšējiem aizņēmumiem. Zinoši cilvēki saka, ka 2017.gadā LR ārējais parāds esot 9,3 miljardi eiro, bet
procentos LR maksājot divi simti sešdesmit miljonus gadā.
Bībelē augļošana
tiek aizliegta. Augļošanas aizliegums ir sastopams Bībeles vairākās grāmatās.
Piemēram: „Ja tu aizdod naudu kādam, kas ir no Manas tautas un kas pie
tevis ir nabags, tad nekļūsti kā kāds rāvējs un neņem no tā sev augļus” (2M:
22, 24); „Bet, ja tavs brālis panīkst un viņa roka gurst un zemē noslīd
tev līdzās, tad satver to stingri ar savu roku un, lai tas būtu vai
svešinieks, vai piedzīvotājs, palīdzi viņam, ka viņš var dzīvot
pie tevis. Un neņem no viņa augļus, nedz pagaidas, bet bīsties sava Dieva,
un lai tavs brālis dzīvo pie tevis. Neaizdod viņam savu naudu pret augļiem
un neaizdod viņam barību pret pagaidām” (3M 25: 35–37); „Tev nebūs prasīt
augļus no sava brāļa: nedz augļus no naudas, nedz augļus no pārtikas, nedz
augļus no visādām lietām, ko vien var uz augļiem aizdot. No
sveštautieša tu vari prasīt augļus, bet savam brālim ne, lai Tas Kungs,
tavs Dievs, tevi svētītu pie visa, ko tavas rokas dara tanī zemē, uz kuru
dodies, lai to iemantotu” (5M 23: 20–21).
Apmēram 1500
gadus eiropeīdi respektēja Bībeles negatīvo attieksmi pret augļošanu. Augļošana
kā parādība eksistēja, bet augļošanai nekad netika piešķirts oficiāls statuss.
Eiropas bankās augļošanas procentu oficiāli ieviesa tikai XVI gadsimtā. Pirms
tam, kā jau minēju, augļošanas parādība bija sastopama. Taču banznīca, sabiedrība
nikni nosodīja augļošanu, un augļošana nekļuva ekonomikas elements un nekādā
gadījumā nekļuva ekonomikas pamatelements,
kā tas ir pašlaik.
Protestantisma
ideologs Mārtiņš Luters neatzina augļošanu. Tomēr praktiski protestantisma
zemēs visaktīvāk izvērsās augļošana, un baņķiera profesija kļuva viena no
prestižākajām profesijām. Katolicisma zemēs pret augļošanu joprojām izturas
vēsi.
Jaunajos laikos
Rietumu civilizācijā pret augļošanu pārstāja izturēties kā pret grēku, kaut gan
daudziem cilvēkiem augļošana nodarīja lielu postu. Augļošanas oficiālo kārtību
pilnā mērā var uzskatīt par Ādama nolādēšanas sekām. Tas nekas, ka ar augļošanu
aprada plašas ļaužu masas. Cilvēkiem piemīt spēja ātri adaptēties dzīvei ne
tikai saules pusē, bet arī ēnas pusē. Oficiāli atļautā augļošana cilvēkiem principā
ir pašiem sev sagādātas ciešanas. Nelīdz nekāda demagoģija. Augļošana vienalga
vienmēr paliks cilvēku grēks.
Jaunajos laikos
kristiānisma civilizācijā nāca klāt vēl viens pašiem sev sagādātais ciešanu
veids – zinātniski tehniskā progresa (ZTP) mānija, kuru tāpat kā augļošanu
neizbauda islama civilizācija. ZTP sekmē rūgtas ciešanas – nemitīgas bažas par
tirgus palielināšanu. ZTP pavēl nepārtraukti palielināt tirgus apgrozījumu. Pateicoties
zinātniski tehniskajiem izgudrojumiem, iespējams
ražot arvien vairāk un vairāk. Taču ir jābūt adekvātam tirgum, kurā pārdot
saražoto, lai atdotu naudu bankām un gūtu peļņu. Pašlaik ir pienācis brīdis, ka
tirgus ir jāmeklē ārpus Zemes.
ZTP nav patīkama
izpausme. Zinātniski tehniskajam progresam piemīt stabila tendence kļūt aizvien
dārgākam. ZTP jāiegulda arvien vairāk un vairāk līdzekļu, kurus nākas
aizņemties bankās. Ne katra valsts to var atļauties. Ne katra valsts ir spējīga
uzturēt zinātni un modernas ražotnes. Valstis ir spiestas pievērsties preču
importēšanai. Valstis zaudē ekonomisko patstāvību, kas visjaunākajā laikā ir
pāraugusi arī politiskās patstāvības zaudēšanā. Valstis komandē transnacionālā
biznesa korporācijas. Mūsdienu Latvijai tas ir labi pazīstams. Savukārt tām
valstīm, kuras spēj iekļauties ZTP maratonā, lai viss ritētu gludi, nākas
globalizēt tirgu; proti, moderni saražoto tirgot arī ārzemēs. Mūsdienās tas
visvairāk attiecas uz Ķīnu, kuras preces ir pārpludinājušas ne tikai pēcpadomju
Latviju, bet arī tādu valsti kā ASV.
XX gadsimta
sākumā sevi pieteica t.s. valstu pašpietiekamības problēma. Tolaik Eiropā pašas
sevi spēja uzturēt vienīgi Krievija, Vācija, Austroungārija, Francija,
Lielbritānija, Spānija. Šo valstu tirgus (iedzīvotāju skaits) bija pietiekami
liels ZTP vietējiem jaunākajiem izstrādājumiem. Turpretī jau XX gadsimta vidū
pašpietiekamai ekonomikai bija nepieciešams 500 miljonu cilvēku liels tirgus.
Tāds tirgus uz planētas aizvadītā gadsimta vidū bija tikai divām valstīm – PSRS
un ASV. Ķīnas un Indijas ekonomikā tolaik vēl dominēja naturālais saimniekošanas
veids.
ZTP mānijai tāpat
kā jebkurai citai mānijai piemīt stūrgalvīga dinamika – pastiprināts kustīgums
un nepārvarama apsēstība, nespējot sevi ne piebremzēt, ne apstādināt. XX
gadsimta beigās jau bija nepieciešams viena miljarda liels tirgus.
Secinājums ir
drūms: šodien bez augļošanas vairs nav iespējams dzīvot. Eksistences līdzekļu
ražošana ir pārāk industrializēta. Eksistences līdzekļu industrializācija nevar
pastāvēt bez kredītiem un augļošanas procentiem.
Tiesa, joprojām
saglabājas iespēja augļošanu saprātīgi regulēt. To var izdarīt valsts. Var
izdarīt arī pilsoniskā sabiedrība, savās interesēs konsekventi pieskatot
kredītiestādes un piespiežot tās darboties saskaņā ar tautas vajadzībām. Tāda
iespēja bija arī „otrajā” LR, gļēvi un nacionāli nodevīgi nepakļaujoties
starptautisko finansu spekulantu noteikumiem. Ārzemju augļotāju verdzībā
nonākušie latvieši sāka pukstēt tikai tad, kad bija jau par vēlu izteikt
neapmierinātību. Protams, viss būtu bijis jēdzīgāk, ja LR nebūtu atjaunota kā
krimināli oligarhiskā valsts. Ādama nolādēšanas sekas saglabātos, bet tām būtu
relatīvi cilvēciska seja. Varbūt medijos netiktu publicētas priecīgas vēstis,
ka „Latvijā uzņēmējam kredīts maksā dārgāk nekā
vidēji Eiropā”.
Tādēļ: dziedinu.lv
AtbildētDzēst