Sastopami divi skaisti un šajā
Saulē aktuāli svešvārdi – stagnāts un stagnants. Burtu ziņā līdzība liela, taču
katram vārdam ir sava nozīme.
Stagnāts ir cilvēks, kas turas pie
vecās kārtības. Stagnāts parasti ir novecojušu parādību un lietu spītīgs un
neiecietīgs fans. Vārds „stagnāts” var būt sinonīms vārdam „konservatīvs”.
Stagnāts tāpat kā konservatīvs cilvēks tiecas uz ko novecojušos, un viņam ir
skeptiska nostāja pret jaunievedumiem. Stagnāts tāpat kā konservatīvs cilvēks
izvairās no galējībām un neatbalsta straujas pārmaiņas. Stagnātā ir
konservatīvs gars, taču stagnātā ir dzīvība. Ja labi pacenšas, tad beigu beigās
stagnātu var izkustināt pārmaiņām.
To nevar izdarīt ar stagnantu. Stagnants
ir cilvēks, kas ir savā attīstībā apstājies un nav izkustināms pārmaiņām.
Stagnants ir cilvēks stagnācijas stāvoklī – apstājies un sastindzis zināmā
pozīcijā. Stagnantā nav dzīvības. Nav spītības un neiecietības. Stagnants ir
sastindzis uz visiem laikiem, un nav jēgas viņu censties izkustināt pārmaiņām.
Stagnants paliks stagnācijas stāvoklī līdz aiziešanai viņā Saulē.
Šajā esejā ir gods tikties ar
stagnantu šarlatānu – nelietpratēju, kas, izmantodams cilvēku uzticību,
nezināšanu, nesagatavotību, sevi pasniedz kā lielu speciālistu, kaut gan
patiesībā ir blēdis un krāpnieks. Tiekamies ar šarlatānu, kura šarlatānisms
atrodas stagnācijas stāvoklī un tā pārvarēšanā nekas nelīdz. Nelīdz ne pēriens
pie baznīcas baznīcēnu klātbūtnē, ne publisks nosodījums medijos, ne valsts
institūcijas noraidījums. Stagnanta šarlatānisma kupri varēs iztaisnot vienīgi
kaps. Šajā gadījumā tik tikko minētā cilvēces pieredzē argumentētā senā paruna
ir ļoti piemērota.
Latviešu garīgās kultūras ārēs
pašlaik ir šarlatāniskās brīvdomības uzplaukums. Ideoloģiskā brīvība un
neoliberālisma izslavētais uzskatu, zināšanu, viedokļu plurālisms sagādā jauku
priekšrocību izbaudīt to, ko vēl nesen bija liegts izbaudīt. Padomju laikā
šarlatānisms bija sastopams. Bet tas bija sastopams žogmales krūmos, bēniņu
vistumšākajā stūrī, čukstus un ar kauna apziņu. Vakarpusē šarlatānims sprēgāja
kolhozu mehaniskajās darbnīcās un garāžās, kad pudelēs radošā dzira jau labu
laiku vairs nebija sākotnējā līmenī un vīri bija radoši nobrieduši apspriest
Piena Ceļa sistēmu un zvaigžņu sistēmas ārpus Galaktikas rietumvalstu starptautiskās
politikas un PSRS ārpolitikas kontekstā. Masu komunikācijā, izglītībā, zinātnē šarlatānismam
bija priekšā necauršaujama tērauda „ķieģelis”.
Brīvvalstī „ķieģelis” ir novākts.
Patiesība neeksistē, un (kā tādās reizēs saka) „zārks nevar palikt tukšs”. Ja
patiesība neeksistē, tad tās vietā tūlīt ielavās šarlatānisms. Tas notiek ātri
un to nav grūti izdarīt ar dzimtcilvēku instinktiem un mentalitāti apdāvinātā
inteliģencē. Tagad šarlatāns var būt zinātņu doktors, profesors, akadēmiķis.
Tagad „sabiedrībā atpazīstamus” šarlatānus aicina uz TV pārraidēm un intervē digitālo
mediju jaunkundzes. Tagad šarlatāniem ir plašas iespējas gražīgi plandīties
humanitārajās un sociālajās zinātnēs, kur aktīvi plandās arī šīs esejas
galvenais varonis – stagnantais šarlatāns.
Esejas stagnantais šarlatāns ir „
irmā galva ir nesaprotamā norāde „LU”.
Tituls liecina, ka kungs ir doktors tikai LU telpās. Ja Andreja kungs pie
datora tup mājās, tad viņš vairs nav doktors, jo viņš ir doktors tikai pie
datora LU telpās.
Otrā galva ir
tas, ka Mūrnieka kungs ir nevis „vadībzinātņu”, bet gan „vadībzinātnes”
doktors. Viņš diemžēl pagaidām ir nevis daudzu zinātņu doktors, bet ir tikai
vienas zinātnes doktors. LU viņš iemanījās iegūt (nopirkt?) „vadībzinātnes
doktora zinātnisko grādu”, kā to cilvēcei piedāvā universitātes attiecīgā
programma.
Trešā galva ir pats
salikums „vadībzinātņu doktors”. Tas ir ārprātīgs šarlatānisms. Zinātne vārdā
„vadībzinātne” neeksistē! Zinātņu doktors var būt tikai noteiktā zinātnē. Tas,
ko pie mums dēvē par „vadībzinātni”, pārējā pasaulē nav zinātne. Tādējādi
Mūrnieka kungs ir šarlatānisma doktors.
„
šarlatānisma uzplaukums. Viņš nav vienīgais šarlatāns.
Šarlatānismam ir masu vēriens. Tādā periodā daudzi nebaidās teikt, ka „balts”
nav „balts” un „melns” nav „melns”, bet „balts” ir „melns” un „melns” ir
„balts”. Tādā periodā ir iespējamas visdažādākās novirzes no veselā saprāta.
Tādā periodā ir iespējams mierīgi pateikt, ka „vadībzinātne” ir zinātne un
maldās tie, kuri tam netic un atsaucās uz zinātņu klasifikāciju ārzemēs. Vajadzības
gadījumā LU nebūs grūti izveidot „autoritatīvu komisiju”, kura „vadībzinātni”
pasludinās par zinātni. Universitātei nav jākaunās par šarlatānismu, jo LR
eksistē valstiskais šarlatānisms un politiskais šarlatānisms, tautai iestāstot,
ka „melns” nav „melns”, bet „melns” ir „balts”. Kā zināms, parlamenta komisija „Rīdzenes
sarunu” izmeklēšanai cenšas pierādīt, ka LR ir laba valsts, bet nevis krimināli
oligarhiska valsts. Un tas ir tas pats, ka „melns” nav „melns”, bet „melns” ir
„balts”.
Mūrnieka kunga šarlatānisms sociāli
visbīstamākais ir viņa maniakālajā tieksmē izplatīt kroplu viedokli par kultūru. Savu kroplo viedokli viņš apsēsti un agresīvi vispirms
centās uzspiest Izglītības un
zinātnes ministrijai, kura gatavoja normatīvos materiālus jaunajam mācību
priekšmetam „Kulturoloģija”. Ministrija stagnantā šarlatāna kroplības
noraidīja. Mūrnieks sacerēja vairākas denunciācijas, atsaucās uz kaut kādu
mistisku pedagogu biedrību. Par laimi ministrija izturēja nekauņas spiedienu un
dokumentos apstiprināja zinātniski pareizo kultūras definīciju. Taču ministrija
nevar kļūt ķēdes suns, kura pienākums būtu nekaunīgajam šarlatānam neļaut
maldināt sabiedrību un viņu turēt miljoniem kilometru attālumā no izglītības un
zinātnes. Vēl mazāk ministrija spēj apvaldīt šarlatānisma kāri vietējā publikā.
Mūrnieka kungs to prasmīgi izmanto un latviešu lasītājus joprojām regulāri
iepriecina ar kaut ko šarlatānisku par kultūru.
Tā tas atkal ir minētajā „versijā” portālā
„Delfi”. Daudzu zinātņu doktors raksta: „Turpmāk tekstā ar
jēdzienu "kultūra" sapratīsim "augsto kultūru" jeb kultūru
ar lielo burtu – tas nozīmē: vērtības un augstākos ideālus, kas vieno cilvēkus
kādā sabiedrībā, nevis masu kultūru”.
Skan šarmanti. Taču šarlatāniski maldinoši. Citētajā
teikumā ir vairākkārtēja krāpšana. Daudzi patiešām var nodomāt, ka kultūra ir
„augstā kultūra” + „masu kultūra”. Var nodomāt, ka „augstā kultūra” patiešām ir
tikai „vērtības un augsti ideāli”. Daudzi iedomāsies, ka tikai „augstā kultūra”
„vieno cilvēkus kādā sabiedrībā” un „masu kultūra” to neprot izdarīt.
Protams, būs arī tādi lasītāji, kuri tūlīt konstatēs „Kādas muļķības!”. Kultūra
nav tikai dziedāšana un dancošana. Kuram tas vēl nav skaidrs?
Latvijas vidusskolu absolventi ir apguvuši
mācību priekšmetu „Kulturoloģija”. Šarlatāns nespēj viņus apmuļķot. Viņš var
apmuļķot vienīgi tos, kuri nav mācījušies vidusskolā jeb ir mācījušies, studējuši,
bet nav pievērsuši uzmanību tam, kā nopietnās aprindās kopš XX gs. otrās puses
definē kultūru un kā jēdzienu „kultūra” mūsdienās pieklājas lietot izglītotam
cilvēkam. Normāls zinātņu doktors to ņemtu vērā un nemaldinātu publiku. Uz stagnantu
tas neattiecas. Stagnants tāpēc ir stagnants, ka nespēj mainīties un pārtraukt gazificēt
tautu ar šarlatānismu. Vidusskolu apsolventi zina, ka kultūra nebūt nav kaut
kādas augstās kultūras un masu kultūras summa. Viņi zina, ka kultūra nav tikai
vērtības un ideāli. Tāpat viņi zina, ka ne tikai t.s. augstās kultūras vērtības
un ideāli saliedē sociumu. Vidusskolēni atcerās definīciju: „Kultūra ir tas viss, kas ir cilvēka radīts
un atrodas starp cilvēku un dabu”.
Principā nekā
sarežģīta modernajā definīcijā nav. Saskaņā ar šo moderno definīciju cilvēka
dzīves vide ir ne tikai daba, bet arī kultūra. Kultūra ir “otrā daba” – cilvēka
radītā daba, bez kuras nav iespējama cilvēka pastāvēšana. Definīcija var
sarežģīt dzīvi tikai ākstiem, kuri grib eleganti (priekš muļķiem) murgot par
„augsto kultūru”, „masu kultūru”, „kultūru ar lielo burtu”, „elitāro kultūru”, koķetēriski
čivināt „kultūra ir seks un svaigs gaiss”, medijos priecāties par „kultūras
gardēžiem”, „kultūras baudītājiem”, „kultūras nozarēm”, gaišredzīgo „kultūru kā
Pasaules durvju vires” u.tml.
Daudzu zinātņu
doktors Mūrnieks „versijā” raksta: „[..]kultūra attīsta brīvdomību, jo ļauj iepazīt dažādu
sabiedrību pagātnes pieredzi”. Atkal jāsaka: skan šarmanti, taču šarlatāniski
maldinoši.
Ar jēdzienu „brīvdomība” ir jāapietās
piesardzīgi. Īsti zinātnieki to atceras. Jēdzienu „brīvdomība” Rietumu
civilizācijā parasti lieto saistībā ar reliģiju, pieprasot reliģisko dogmu
racionālu interpretāciju. Brīvdomība iederās diskursā par masoniem, raksturojot
viņu („farmasonu”) attieksmi pret prāta nepieciešamību un prāta brīvību. Ļoti
bieži jēdzienam „brīvdomība” ir negatīva konotācija. Respektīvi, negatīva
emocionālā, stilistiskā nokrāsa. Par brīvdomātājiem tradicionāli apsaukājam
tos, kuru viedoklis smieklīgi atšķiras no vispārpieņemtā viedokļa. Arī
šarlatāni ir brīvdomātāji – intelektuāli neadekvātas informācijas izplatītāji. Interneta
komentāros rosās tikai brīvdomātāji. Brīvdomība ir māsa anarhismam,
kognitīvajam haosam. Mūsdienās brīvdomība ir māsa neoliberālisma uztieptajam uzskatu, zināšanu, viedokļu plurālismam.
Tikai padumjš cilvēks var teikt,
ka „kultūra attīsta brīvdomību”. Ja arī kultūra attīsta brīvdomību, tad ar to
nedrīkst lepoties, un tā ir slikta kultūra. Jebkurā gadījumā
brīvdomība nav kultūras konstruktīvs dzinējspēks, bet gan ir kultūras malēja
parādība, margināli atsaucoties uz sociumu. Latviešu dzīve (kultūra) tagad būtu
ievērojami jēdzīgāka, ja to nemaitātu neoliberālisma un postmodernisma
brīvdomība un tās dullie pašmāju brīvdomātāji.
Mūrnieka teiktais „ļauj iepazīt dažādu
sabiedrību pagātnes pieredzi” nav saprotams. Šo neskaidro frāzi varētu atstāt
bez ievērības, ja tā neattiektos uz mūsu dārgo jēdzienu „kultūra”.
Ko Mūrnieka kungs gribēja uzsvērt? Kas „ļauj
iepazīt dažādu sabiedrību pagātnes pieredzi”? Vai to ļauj kultūra jeb to ļauj kultūras
attīstītā brīvdomība?
Ja to ļauj kultūra, tad tas ir daļēji pareizi.
Kultūra patiešām stimulē iepazīt pagātnes mantojumu. Bet diemžēl ne katra
kultūra. Postmodernisma laikmeta kultūra, kura tagad negatīvi atsaucas uz
latviešu kultūru, pret pagātnes mantojumu izturās ļoti noliedzoši.
Postmodernismam nav vajadzīga „dažādu sabiedrību pagātnes pieredze”.
Ja to ļauj brīvdomība, tad tādā gadījumā
komentāri ir lieki. Brīvdomība nekad nav kāra uz citu cilvēku domām („pagātnes
pieredzi”). Brīvdomības mērķis ir izstrādāt savu domu. Brīvdomības būtība ir
fetišizēta oriģinalitāte. Brīvdomībā ir tikai viena prioritāte – sava brīvā un
no citām domām pilnīgi neatkarīgā doma.
Šarlatānisma daudzzinātņu doktors Mūrnieks
nav aizmirsis ministrijas nodarīto pārestību. „Versijā” viņš atriebjas
ministrijai. Par to liecina teikumi: „Vēl paliek kādreiz populārā kultūras
vēsture jeb kulturoloģija. Bet pirmais solis tās ietekmes mazināšanā jau
noticis pirms dažiem gadiem, kad izdevās no šī mācību priekšmeta gandrīz
pilnībā izskaust visu vēsturisko, pārsaucot kultūras vēsturi par kulturoloģiju
un – pie reizes – samazinot tam stundu skaitu”. Šajos teikumos šarlatānisms
pašapmierināti plunčājas. Stagnants virtuozi demonstrē stagnācijas potenciālu.
LR skolās „kādreiz populārā kultūras
vēsture” visbiežāk bija atkarīga no pasniedzēja sagatavotības, lietpratības,
zināšanu plašuma, izpratnes par izglītības mērķiem, viņam ērti pieejamās
literatūras. Protams, galvenokārt mācīja pasaules kultūras vēsturi, jo padomju
laikā par to bija izdotas daudzas grāmatas. Vismazāk mācīja par latviešu
kultūru. Visbiežāk līdz latviešu kultūrai nemaz netika, jo atvēlētais stundu
skaits tika veltīts senās Ēģiptes un Amerikas indiāņu kultūrai, kā arī,
protams, antīkajai kultūrai. Netika līdz viduslaikiem, kad var sākt iztirzāt
jaunās latviešu tautas kultūru. Rezultātā skolēnus mācīja atšķirt faraonu
Ptahtu, Horu, Gebsu no faraoniem Nuta, Tota, Seta. Vēl mācīja ielāgot, kāpēc
inki kļuva par acteku kultūras un maiju kultūras mantiniekiem. Bija arī tādi
skolotāji, kuri iemācīja to, ka latvieši ir cēlušies no inkiem...
Vienādojums „kultūras vēsture jeb
kulturoloģija” un paskaidrojums „pārsaucot kultūras vēsturi par kulturoloģiju”
ir nelietīgi meli. Kulturoloģija nav tas pats, kas kultūras vēsture. Tāpat
nekas netika pārsaukts. Ministrija veica pārkārtojumus atbilstoši zinātnes
jaunākajiem sasniegumiem un atbilstoši mūsdienu dzīves prasībām. Mācību
priekšmeta „Kulturoloģija” ieviešana ir viens no gaišākajiem notikumiem
pēcpadomju Latvijā. Kulturoloģija ir jauna pakāpe zinātnē, kultūras izziņā, un
kulturoloģiskās zināšanas ir vingrs spēks un neatsverams palīgs cilvēkam
orientēties dzīvē. Vispirms un galvenokārt kulturoloģija palīdz saprast, kā
funkcionē kultūra, kādas ir kultūras likumsakarības, kāda loma tagadnes kultūrā
ir pagātnes mantojumam, kādā veidā kultūra attīstās un ar kādiem līdzekļiem var
veicināt cilvēkiem labvēlīgu kultūras
virzību. Katram
sabiedrības loceklim ir nepieciešama noteikta kulturoloģiskā kompetence, kas
var garantēt psiholoģiski komfortablu un kreatīvi efektīvu cilvēka spēju un
talantu realizāciju. Respektīvi, kulturoloģiskā kompetence ir kļuvusi par
mūsdienu sabiedrības katra locekļa socializācijas obligātu komponentu.
Neapšaubāmi, „Kulturoloģija” no skolotājiem
prasīja jaunas zināšanas un jaunu pieeju kultūrai, kultūras teorijai, kultūras
vēsturei, kultūras filosofijai, kultūras socioloģijai. Bet nekas jauns un
negaidīts nenotika. Jauna pakāpe zinātnē vienmēr nosaka jaunu pakāpi izglītībā.
Ja izglītība neņem vērā jauno pakāpi zinātnē, tad tā zaudē vērtību un
nevērtīgus padara savus „klientus” – jaunatni, visu tautu.
„Kulturoloģijas” ieviešanā nekas jauns un
negaidīts nebija arī izglītības kadru jomā. Stagnātu un stagnantu pretestība
bija prognozējama. Vienmēr ir bijusi pretestība novitātēm kultūrā. Bet ne
vienmēr šīs pretestības miesassargs ir šarlatānisms. Tas ir iespējams vienīgi šarlatāniskas brīvdomības uzplaukuma periodā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru