Rietumu kultūrā populārais
salikums „spožums un posts” sākās ar kurtizānēm – pērkamām elegantām sievietēm,
kurām ir labvēļi augstākajā sabiedrībā. Romānu „Kurtizāņu spožums un posts” Balzaks
pabeidza rakstīt 1847.gadā.
Romānam ir jocīgs liktenis. Tā
vien liekas, ka cilvēkus visvairāk ir piesaistījuši romāna nosaukumā izvēlētie
vārdi „spožums un posts”, bet nevis daiļdarba saturs. Līdz mūsdienām intriģējoši
kontrastējošais salikums „spožums” + „posts” ir plaši izmantots visdažādākajos tematiskajos
pavērsienos bez jebkādas saistības ar Balzaku un kurtizānēm. Sastopamas
publikācijas par impēriju un imperatoru „spožumu un postu”, par neģēru migrantu
un čigānu „spožumu un postu” Rietumeiropas valstīs. „Spožums un posts” parādās
ne tikai publicistikā, satīrās, sociālajā filosofijā, žurnālistikā, bet arī
reklāmā, ideoloģiskajos saukļos, politisko partiju deklarācijās.
Mūsdienu latviešu aprindās šīs
esejas virsraksts nav oriģināls virsraksts. Mūsdienu latvieši jau ir tikušies
ar „Liepājas spožumu un postu”, „nodokļu reformas spožumu un postu”,
„privātīpašuma spožumu un postu”, „cilvēka dzīves spožumu un postu”, „ģimenes
spožumu un postu”, „Šengenas zonas spožumu un postu” un vēl daudziem citiem
„spožumiem un postiem”.
Mūsdienu latvieši vienīgi nav
tikušies (uzdrošinos apgalvot) ar sarkano parvēniju „spožumu un postu”.
Jēdziens „sarkanie parvēniji” ir jauns jēdziens.
Saprotams, dzīvē ir daudzas
nesaderīgas parādības ar īpaši sarežģītu notikumu samezglojumu. Dzīvē bieži
„spožums” virzās paralēli ar „postu” vai noslēdzās ar „postu”. Tas pilnā mērā
attiecās uz sarkanajiem parvēnijiem. Sarkanie parvēniji joprojām oficiāli
izbauda „spožumu”. Tā tas turpinās, neskatoties uz sarkano parvēniju nodarīto
kolosālo „postu” daudzām tautām. Sarkanie parvēniji ir „posts” tai cilvēku daļai,
kurai nav pieņemami amorāli izvirsti un sociāli izvirsti dzīves apstākļi.
Sarkano parvēniju „posta” beigas pašlaik nav prognozējamas. Sarkano parvēniju
triumfs saglabājās, un viņi var nelikties ne zinis par tiem cilvēkiem, kuriem
viņi ir „posts”.
Par sarkanajiem parvēnijiem
visplašākajā nozīmē saucu kapitālisma sociālo novāciju proletariātu – Jauno
laiku iedzīvotāju visapjomīgāko slāni, kura pārstāvjiem nav zemes īpašumu,
kapitāla, ražošanas līdzekļu un galvenais iztikas avots ir algots darbs. Taču
tā ir apzīmējuma „sarkanie parvēniji” visplašākā nozīme. Apzīmējuma funkcija ir
palīdzēt saprast sarkano parvēniju sociālo izcelsmi.
Faktiski par sarkanajiem
parvēnijiem nesaucu katru proletārieti, bet tikai tos proletāriešus, kuri ir
atrāvušies no savām proletāriskajām saknēm un kļuvuši menedžeri. Vārdu sakot,
kļuvuši priekšnieki, un katrā ziņā viņu karjera ir parvēniju karjera. Viņi
principā ir iznireļi, jo iekļuvuši menedžeru kastā nepelnīti - bez izglītības,
vadītāja dotībām, prasmes strādāt ar cilvēkiem, spējas stratēģiski domāt, bez prāta
un goda.
Bet arī tas vēl nav viss. Par
sarkanajiem parvēnijiem saucu tikai PSRS perioda un pēcpadomju perioda parvēnijus.
Viņiem piestāv epitets „sarkanie” – sociālisma simboliskā krāsa. Tādējādi
sarkanie parvēniji ir partijas sekretāri un komjaunatnes sekretāri, dažāda
līmeņa partijas struktūru un padomju iestāžu bossi, kuriem ir proletāriskā
izcelsme. Savukārt pēcpadomju laikā sarkano parvēniju statuss pienākās
„prihvatizācijas” laupītājiem, „miljonāriem”, „politiķiem”, „deputātiem” un
visiem tiem iznireļiem, kuru prātam un sirdij adekvāta ir krimināli oligarhiskā
valsts iekārta ar noziegumu brīvību. Padomju parvēniju un pēcpadomju parvēniju centrālais
kritērijs ir noziedzība pret tautu un valsti.
Sarkano parvēniju tēma Rietumu
civilizācijā ir viena no vismelnākajām tēmām. Ar šo tēmu var konkurēt tikai nacisma
tēma un holokausta tēma. Sarkano parvēniju tēma attiecas uz tautas masu morāli
psiholoģisko dabu, cilvēciskuma mēru, cilvēku savstarpējām attiecībām,
politisko apziņu, tikumisko apziņu. Respektīvi, attiecās uz cilvēku visdziļāko
garīgo satvaru, par kuru nav pieņemts atklāti un objektīvi izteikties. Sarkanie
parvēniji cilvēka evolūciju raksturo no sliktās puses. Sarkanie parvēniji ir
cilvēces kauna traips un cilvēces bendes.
Saprotams, šī vismelnākā tēma
neattiecas tikai uz PSRS, LPSR, LR, kā arī neattiecas tikai uz eiropeīdiem. Īstenībā
visas cilvēces mērogā sarkanie parvēniji negaidīti un nežēlīgi atklāja, kādus
briesmu darbus var sagaidīt no proletāriskās izcelsmes indivīdiem.
Parvēniju līdzdalība menedžmentā
ir bijusi visos laikmetos. Parvēniji ir bijuši Romas impērijas valdnieki. Tomēr
gadu tūkstošiem ilgi Rietumeiropas sociuma acīs parvēniji vienmēr palika
parvēniji. Viņi to zināja un bija spiesti samierināties ar sociuma vīpsnājošo
attieksmi. Sociums prata parvēnijus nolikt pienācīgā vietā. Parvēniji masveidā nekļuva
dzīves saimnieki.
Viss drausmīgi izmainījās XX
gadsimtā, kad Austrumeiropā sarkano parvēniju darbība izvērtās asiņainā akcijā
pret sociuma labāko daļu. PSRS sarkanie parvēniji fiziski iznīcināja
sabiedrības vērtīgāko daļu – aristokrātiju, buržuāziju, zinātniekus,
garīdzniekus, māksliniekus, pedagogus. Sarkanie parvēniji kļuva dzīves
noteicēji iedzīvotāju simtiem miljonu lielās valstīs.
Sarkano parvēniju briesmu darbiem ir
grotesks (negaidīti kontrastains) efekts, jo apmēram 150 gadus Rietumu
civilizācijā proletariātam tika dziedātas slavas dziesmas. Kopš XIX gs. pirmās
puses Rietumu civilizācijā proletariāts tika pasniegts kā cilvēces priekšpulks
un garīgi vērtīgākā sabiedrības daļa. Grūti bija iedomāties, ka proletāriski
plebejiskie un lumpeniskie indivīdi ir potenciāli nezvēri, potenciāli genocīda
fani, potenciāli laupītāji, nacionālie nodevēji. Proletariāts tika uzlūkots kā
cilvēku evolūcijas vērtīgākais antropoloģiskais sasniegums un cilvēciskā
kapitāla vislielākais dārgums. 1848.gada 21.februārī publicētajā „Komunistiskās
partijas manifestā” tika solīts, ka proletariāts iekaros visu pasauli. Sauklis
„Visu zemju proletārieši, savienojieties!” kļuva nemitīgs pamudinājums sasniegt loloto mērķi. Taču dzīves
īstenībā proletariāts kļuva Dāmokla zobens - pastāvīgs apdraudējums cilvēkiem.
Latviešiem sarkano parvēniju tēma
nebūt nav viegla tēma attiecībā uz padomju periodu un nav viegla tēma attiecībā
uz pēcpadomju periodu. Latviešu sarkanie parvēniji bija slavenās „ļeņiniskās
gvardes” avangards pirmskara Padomju Savienībā. Ļoti daudzi t.s. Krievijas
latviešu iznireļi iekļuva partijas nomenklatūrā, čekistu „kantoros”. Latviešu
sarkanie parvēniji ne tikai saglabāja varu, bet arī salaupīja „miljonus” pēc
LPSR pārdēvēšanas par LR. „Perestroika” ir sarkano parvēniju viena no grandiozākajām
afērām naudas un mantas dēļ. Latviešu tautas bojāeja ir sarkano parvēniju
genocīds ne tikai pret tautas vērtīgāko daļu, bet pret visu tautu. Pie tam
traģiski ir tas, ka latviešu tauta nav spējīga pretoties sarkano parvēniju
diktatūrai. Sarkano parvēniju jūgam nav redzams gals.
Pēcpadomju Latvijā bieži tiek
atgādināts par Staļina teroru un latviešu masveida iznīcināšanu PSRS pirms II
Pasaules kara. Ar valdošās kliķes atbalstu tās apkalpojošie „vēsturnieki”
regulāri gatavo publikācijas par boļševiku noziegumiem 30.gadu beigās. Taču
publikāciju autori acīmredzot nespēj saskatīt un tāpēc arī neatspoguļo vienu griezīgu
momentu.
Drūmajiem notikumiem 30.gados PSRS
un drūmajiem notikumiem pēcpadomju Latvijā ir tipoloģiskā kopība. Notikumu
autori ir viena un tā paša sociālā tipa pārstāvji – sarkanie parvēniji. Toreiz padomju
valstī noziegumus pastrādāja un tagad Latvijā noziegumus pastrādā proletāriskās
izcelsmes iznireļi ar niecīgu izglītību, niecīgu inteliģenci, niecīgu
cilvēciskumu. PSRS sabrukums un „brīvvalsts” atjaunošana neko neizmainīja. Pēcpadomju
periodā iznireļu kaitnieciskā loma reāli kļuva vēl lielāka. „Brīvvalsts”
iznireļi par biznesu pārvērta izglītību, veselības aizsardzību, garīgo kultūru.
Padomju iznireļi to neuzdrošinājās darīt. LR sarkanie parvēniji ir tautas posts
vēl lielākā mērā nekā padomju sarkanie parvēniji. Diemžēl par to „vēsturnieki”
klusē. Klusē tāpēc, ka paši ir parvēniji zinātnē.
Pēc t.s. oktobra revolūcijas krievu
boļševikiem neizdevās izskolot jauna tipa politisko eliti no proletariāta
(„tautas”) kadriem. Krievijā tika nodibināta proletariāta diktatūra, taču tās
politiskā un ekonomiskā nomenklatūra veidojās no proletāriskās izcelsmes
neizglītotiem karjeristiem, mankārīgām nekauņām un iznireļiem bez minimālas
taisnīguma un tiesiskuma izpratnes. Boļševiku varas elitē dominēja uzskats, ka likumi
priekš tās nav rakstīti. Par carisma gāšanu un uzvaru Pilsoņu karā boļševiku
„ļeņiniskajai gvardei” pienākoties tādas pašas privilēģijas, kādas agrāk bija
aristokrātijai. Tādā formulējumā tika pamatota boļševiku sarkano iznireļu visatļautība,
kas bija vēsturiskais sākums pēcpadomju sarkano parvēniju ieviestajai noziegumu
brīvībai.
Padomju Savienībā represijās
aktīvi iesaistījās Dobeles apriņķī dzimušais Roberts Eihe – tipisks padomju
perioda sarkanais parvēnijs: cilvēks ar divu klašu izglītību, cilvēks ar
patoloģisku naidu pret „buržujiem”, „kulakiem”, „trockistiem”, cilvēks, kurš
bija „troikas” sastāvā un piesprieda nāves sodu tūkstošiem nevainīgu cilvēku.
Tipisks pēcpadomju perioda
sarkanais parvēnijs Latvijā ir Šlesers: cilvēks ar vidējo (bet vispār
neskaidru) izglītību, „miljonārs”, „oligarhs”, „Rīdzenes sarunu” organizētājs,
LR ekonomikas ministrs, satiksmes ministrs, vairāku Saeimu deputāts bez augstākās
(vidējās?) izglītības.
Latviešu sarkano parvēniju
uzskaitījumu var turpināt. Piemēru netrūkst. Bet tas šoreiz nav galvenais.
Galvenais ir kardinālā nepieciešamība zināt un vienmēr atcerēties par parvēniju
ļoti bīstamo potenciālu, konsekvento nepieciešamību iznireļus nolikt savā vietā
un nekādā gadījumā viņiem neļaut ietekmēt tautas dzīvi. Tas neapšaubāmi nav
viegls uzdevums tautām, kurām nav bijusi aristokrātija, buržuāzija, patiesi
inteliģenta inteliģence un kuras proletāriskais sociālais kontingents ir ļoti piemērota
augsne iznireļu ģenēzei.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru