Tautas politiskā
apziņa: realitāte, mīmikrija, dresūra
Latvijā regulāri atskan politiski
loģiskā prasība atļaut latviešu tautai vēlēt Valsts prezidentu. Regularitāti
(reizi četros gados) nosaka Valsts prezidenta vēlēšanas. Prasība īpaši skaļi atskan
tajās reizēs, kad valdošā kliķe (oligarhija) nevar klusi un ātri vienoties par
kandidātu – izvēlēties superpelēcību no pelēcību kontingenta. Sabiedrībai tas kļūst
zināms, iejaucās žurnālisti, politiķi, eksperti, mājsaimnieces, sabiedrībā
pazīstami cilvēki, interneta komentāru ģēniji, medijos sākas diskusija par
konkrētiem piedāvājumiem, un šajā diskusijā ātri ielaužās atgādinājums par demokrātiskajām
tiesībām tautai vēlēt valsts galveno amatpersonu. Tā tas, piemēram, bija pirms Valsts
prezidenta vēlēšanām 2015.gada 3.jūnijā. Toreiz pat tādi karjerismā apdāvināti
tipi kā Kalniete, VVF paši nekaunīgi piedāvājās kļūt par Valsts prezidentu.
Prasībai turpmāk vajadzēja atskanēt
2019.gada pavasarī vai vasaras sākumā. Taču regularitāte tika negaidīti
izjaukta, un LR publiskajā telpā atkal sākās diskusija par iespēju tautai vēlēt
Rīgas pils saimnieku.
Klusumu apzināti izjauca Valsts
prezidents. 2017.gada 22.jūnijā viņš uzstājās ar runu parlamentā un aicināja
politiķus beidzot atbalstīt latviešu tautas ilgoto sapni. Runātājs dedzīgi aģitēja
nekavējoties izmainīt Satversmi, lai jau 2019.gadā Valsts prezidentu vēlētu
tauta.
Visticamākais, valdošā kliķe Valsts
prezidentam nelika speciāli musināt sabiedrību pirms Līgo svētkiem. Dzērumā un
ar šašlikiem pārpildītu kuņģi šo tēmu nedrīkst apspriest. Visticamākais,
atkārtoju, tā bija Valsts prezidenta iniciatīva. Iemesls iniciatīvai varēja būt
nespēja izdomāt kaut ko prātīgu un vajadzīgu, ko likt galdā savā runā. Tā bija
adresēta ne tikai nācijas 100 gudrākajām galvām, bet visai cilvēcei. Par Valsts
prezidenta runu parlamentā tradicionāli ir zināma interese ārzemēs. Muļķības un
sīkumi runā nedrīkst izsprukt. Priekš tam ir iknedēļas „piāra” izteikumi. Cilvēces
priekšā ir patētiski jārunā par lielām problēmām – nacionālām, planetārām,
kosmiskām. Tā tas jādara arī tad, ja prezidentam valstī nav nekādas teikšanas
un konkrēto personu augstajā krēslā neviens vispār nevērtē nopietni un izturās
pret viņu kā pret mūsdienu vietējo Mīdasu, - viss, par ko seno frīģiešu cars
Mīdass izsacījās, un viss, ko viņš darīja, bija šausmīgas muļķības. Saprotams, vēl
iederās asociācijas ar zinātnē fiksēto psihopatoloģisko Mīdasa sindromu –
seksuālās brīvības un partneru maiņas maniakālo tieksmi.
Ne tik svarīgi ir noskaidrot
Valsts prezidenta negaidītās iniciatīvas iemeslu. Daudz svarīgāk ir pievērsties
iniciatīvas sekām.
Sekas ir interesantas. Aktuālajā
idejiski politiskajā kompleksā ar skaisto nosaukumu „Tautas vēlēts Valsts
prezidents” atklājās vairāki eksotiski viedokļi. Tie attiecās uz kompleksa
galveno subjektu – latviešu tautu. Atklājās latviešu tautas eksotisks vērtējums
gan kopumā cilvēciskajā aspektā, gan atsevišķi politiskās apziņas aspektā.
Valsts prezidenta iniciētās tēmas
apspriešanā aktīvi iesaistījās bijušie Valsts prezidenti Zatlera kungs un VVF
kundze. Viņi ir eksotisko viedokļu autori.
Eksotisks (savāds, dīvains)
viedoklis nav iespējams bez prāta izauklētas dīvainības. Tāpat nav iespējams
bez drosmes piedāvāt savu dīvainību citiem cilvēkiem.
Mūsdienu politiķi nav eksotisku
viedokļu autori. Tas ir starptautiski akceptēts novērojums. Eiropā pēdējais
politiķis, eksotisko viedokļu autors, esot bijis sers Čērčils. Viņa slavas
pamatā ir viedokļu dīvainība. Mūsdienu politiķi stingri ievēro rekomendāciju: valoda
dota tāpēc, lai slēptu dīvaino viedokli. Sers Čērčils neslēpa savu dīvaino viedokli.
Arī Zatlers un VVF šovasar nolēma
atsacīties no minētās rekomendācijas. Viņi nolēma neslēpt savu dīvaino viedokli.
Tam īsto iemeslu zina tikai viņi paši. Mēs varam vienīgi uzdrošināties minēt
iemeslu.
Iemesli varētu būt divi. Mūžs ir
pagājis, politiskā karjera ir galā, dažādu nelietību dēļ nav izredzes otro
reizi pasēdēt siltajā krēslā. Tāpēc vairs nav jēgas izlikties. Tāds varētu būt
pirmais iemesls.
Otrais iemesls (dāmai) varētu būt
vecuma marasms, kas atslēdzis prāta kontroli, vai arī prāta iedzimta patoloģija
(kungam un tāpat varbūt dāmai), kuru līdz šim izdevās uzskatāmā formā
neizrādīt, kaut gan kungam reversiblais prāts, kā tūlīt redzēsim, reversīvi
funkcionē vienmēr.*
VVF viedoklis jautājumā par
iespēju atļaut latviešu tautai vēlēt Valsts prezidentu ir divdomīgs. No vienas
puses viņa atbalsta ideju. Taču no otras puses (un tas ir tas eksotiskais!)
viņa pilnā mērā apšauba latviešu tautas spējas konstruktīvi ievēlēt augsto
amatpersonu: „Kaut gan – nu, teiksim tā – tīri statistiski runājot, normāla
inteliģence (!?) ir tikai pusei no
iedzīvotājiem. Ceturtdaļa ir gudrāka par caurmēru, bet ceturtdaļa ir
mazāk gudra par caurmēru".
Diemžēl vispirms
ir nepieciešams terminoloģiski precizēt zinātņu doktores, profesores un
akadēmiķes teikto. Izglītots cilvēks latviešu valodā nesaka „normāla
inteliģence”, runājot par intelektu. VVF runā par intelektu. Par to nepārprotami
liecina vārdi „gudrāka par caurmēru” un „mazāk gudra par caurmēru”. Gudrība ir
intelekta (saprāta) spēja.
Tātad VVF saka,
ka „tikai pusei no iedzīvotājiem” (50%) ir normāls intelekts. Par iedzīvotāju
(bet tie etniski tolerantajai dāmai Latvijā ir tikai latvieši) abām atlikušajām
„ceturtdaļām” (25%+25%) zinātņu doktores, profesores un akadēmiķes teiktajā netiksim
skaidrībā. Nav saprotams, kādā kvalitātē ir „caurmērs”. Vienīgi ir saprotams,
ka „caurmērs” nav tas pats, kas „normāla inteliģence”. Tātad „caurmērs” ir vai
nu sliktāks vai labāks par „normālu inteliģenci”.
„Caurmērs” paliks
neatšifrēts. Un tas nav galvenais. Galvenais ir eksotiskais apgalvojums, ka no latviešu
tautas tikai pusei ir normāls intelekts. Tāpēc VVF apšauba latviešu spējas konstruktīvi
vēlēt Valsts prezidentu. Latviešu tauta nav intelektuāli nobriedusi, lai pati
izlemtu politiskos jautājumus. Tauta ievēlēs muļķi vai oligarhu sulaini. Taču
vistrakākais - tauta var ievēlēt Kremļa cilvēku. VVF ieskatā „Krievijas
ietekme tautas vēlēta prezidenta procesā noteikti izgaismotos”. Tā viņas teikto atreferēja kāds medijs.
Zatlera kunga
prāta produkcijā vēl it kā nedrīkstētu saskatīt marasmu. Viņam ir 62 gadi.
Tomēr viņa izteikumos ir lielāka nesaprātība nekā gandrīz 80 gadus vecās
politiskās kolēģes izteikumos. Zatlers saka: „Pasaule ir
mainījusies un mums jāsaprot, ka mēģinājumi no ārpuses, no Krievijas ietekmēt
ASV prezidenta vēlēšanas, Francijas prezidenta vēlēšanas, nemaz nerunājot par
tādām valstīm, kā Čehija vai Moldova. Tiks ietekmēta arī Latvijas prezidenta
ievēlēšana. Ja viņas būs tiešas. Jo ietekmēt 51 deputātu, lai viņi pieņemtu
kaut kādu neprātīgu lēmumu Latvijas valstij, ir ļoti ļoti grūti(!?). Ietekmēt publiskas
vēlēšanas ar mūsdienīgiem līdzekļiem ir ļoti viegli".
Nav nepieciešams komentēt šo reti
dumjo apgalvojumu par mūsu parlamenta deputātu neuzpērkamību. VVF izsakās
saprātīgi: "Starp citu, Saeimā, kad balso, mēs ļoti
labi zinām, ka ir iespējas piezvanīt kādam un piedāvāt naudu par balsojumu šim
kandidātam vai citam. Un pēc tam mūsu dienesti saka – jā, nu zvani bija, mēs
varam izsekot zvanu sērijai, bet mēs jau nezinām, par ko viņi runāja! Tātad –
korupcija un naudas iespaids jeb politisks iespaids ir vienmēr iespējams”.
Zatlera kunga prāta stāvoklis ir
ļoti satraucošs. Izmantojot VVF, domājams, zinātniski izstrādāto latviešu
klasifikāciju, viņš acīmredzot ir krietni „mazāk gudrs par caurmēru”. Attaisnojās VVF bažas. Ja latviešu simts
gudrākās galvas ievēlēja pilnīgu muļķi, tad intelektuāli Dieva ne visai
aplaimotā tauta var patiešām ievēlēt oligofrēnijas sagandētu hominīdu. LR
Valsts prezidents atkal var kļūt intelektuāli neadekvāts indivīds, kuram
pienākās invaliditātes visaugstākā grupa.
Zatlera kunga
intelekts ne tikai izšļāc ārprātīgas dumjības. Viņa intelektam tāpat pietrūkst elementāras
stabilitātes. Viņa reversiblais prāts nemitīgi izšļāc jaunu viedokli. Žurnālisti ir
saskaitījuši, ka viņa viedoklis par tautas tiesībām vēlēt prezidentu ir reversīvi
funkcionējis 7 reizes: 2009.g.oktobrī, 2010.g.jūnijā, 2011.g.jūlijā, 2011.g.augustā,
2012.g.martā, 2014.g.februārī, 2017.g.jūlijā.**
Piemērā minēšu
divus variantus. 2009.gada oktobrī Zatlers sacīja: „Vairākas partijas arī šeit izteikušās par tautas tiesībām
izraudzīt Valsts prezidentu. Ja rīt tādas vēlēšanas notiktu, es kandidētu. Man
būtu lielāks gandarījums saņemt amata mandātu no tautas, arī lielākas pilnvaras
un tautas uzticības sajūta. No tā nav jābaidās, taču sabiedrībā jādiskutē un
jāpieņem tautas vēlēta prezidenta institūcijas modelis”. 2015.gada februārī (pie
reizes izšļācot kārtējās dumjības) Zatlers sacīja: „„Es domāju, ja mēs ejam uz tādu mērķi, tas prasīs
astoņus gadus (!?). Pirms Latvijas tautai tiek dotas tiesības vēlēt Latvijas
prezidentu, ir jāpārrunā vairāki jautājumi. Piemēram, kā neizjaukt politisko
līdzsvaru (!?) valsts pārvaldē starp
dažādām varām – prezidentu, Saeimu un Ministru kabinetu. Patlaban visu varu
vidū valda līdzsvars
(!?), taču nav zināms, vai tas saglabāsies (!?), ja Latvijā būtu tautas vēlēts prezidents”.
Prasība latviešu tautai atļaut
vēlēt Valsts prezidentu ir organiski vienota ar latviešu tautas politisko
apziņu. Formāli, teorētiski, demokrātiski prasība ir politiski loģiska. To
neviens nenoliedz vai neapšauba. Šaubas ir vienīgi par latviešu tautas
politiskās apziņas līmeni. Ja VVF eksotiski vērtē latviešu „inteliģenci”, tad
viņa faktiski eksotiski vērtē latviešu tautas politisko apziņu. Tas pats
attiecās uz citiem, kuri baidās atļaut latviešiem vēlēt prezidentu. VVF ieskatā
latviešu tautas politiskās apziņas līmenis ir nepietiekams politiskajai
patstāvībai.
Diemžēl diskusijā netiek runāts
par tautas politisko apziņu. Jēdzienu „politiskā apziņa” nelieto politiķi un
nelieto arī politoloģijas eksperti, akadēmisko aprindu kadri. Diskusija
faktiski mutuļo sadzīves filosofijas „buldurējumā” un bez vēlamās teorētiskās kvalitātes.
Nosauktie argumenti „par” vai „pret” ir drīzāk „ķēķa” spriedelēšanas garā, bet
nevis balstīti nopietnā analītiskajā materiālā.
Tas ir žēl. Virspusējais un
primitīvais „ķēķa” gars patiesībā netieši liecina par neieinteresētu un necienīgu attieksmi pret
tautu. Lieta ir tā, ka tautas politisko apziņu ir speciāli jāveido un
sistemātiski jāpilnveido. Tam ir jābūt speciāli organizētam pasākumam, pasākumu
sērijai, pasākumu kampaņai. Tautai ir jāpalīdz iegūt pēc iespējas pilnvērtīgāku
politisko apziņu. Par tautas politisko apziņu eksistē zinātniskie termini un
zinātniskās teorijas, kuras pie mums netiek izmantotas.
Sabiedrībā speciāli uzkurinātā un nenosvērtā
kņada ap „Rīdzenes sarunām” arī apliecina tautas politiskās apziņas vienmuļo
skalošanos zemāk par jūras līmeni. Kā parasti pie mums, galvenais nav kļuvis
galvenais. Lembergs, Kučinskis, Valsts prezidents, ģenerālprokurors, advokātu
brālība, eksperti, deputāti, partiju priekšnieki, žurnālisti, interneta komentāru
visziņi nerunā par galveno.
Lembergs un citi „sarunu” varoņi
taisnojās. Viņi atsaucās uz politiķu tiesībām runāt par visu kaut ko un jebkurā
kompānijā. Viņu attaisnojumus daudzi atbalsta.
Bet to nevajag darīt. Pirmkārt un
galvenokārt pret „sarunu” dalībniekiem nedrīkst izturēties kā pret politiķiem.
„Sarunu” saturs liecina, ka tās nav politiķu sarunas, bet organizētās
noziedzības bandītu sarunas.
Politiķi visur un vienmēr valsts lietas kārto
neformālā veidā. Vieta neformālajai valstiskajai komunikācijai var būt
visdažādākā, sākot ar dzīvokli un beidzot ar slēgto klubu. Tā tam ir jābūt.
Pirms lēmuma pieņemšanas lēmuma projekts vispirms ir jāsaskaņo ar visām
attiecīgajām institūcijām, atbildīgajām personām, ieinteresētajām
sabiedriskajām organizācijām utt. Valsts virzībā tā ir elementāra organizatoriskā
darba forma. Nekur un nekad tā nav nosodīta. Neformālā veidā iespējams diskutēt
atklāti un niansēti bez lieka retoriskā un demagoģiskā manierīguma un
glancējuma. Neformālas diskusijas principā ir daudz auglīgākas nekā oficiāli
formālas diskusijas, kurās katrs sevi vairāk ārēji izrāda nekā runā par būtību.
Mūsu „politiķu” neformālās „sarunas”
būtu normāla parādība, ja tajās diskutētu par valsts attīstības jautājumiem;
respektīvi, jautājumiem, kuri attiecās uz sabiedrības kopējām interesēm un
vajadzībām. Bet tā taču nenotiek. Mūsu „politiķi” viesnīcā runāja par savām
interesēm; respektīvi, runāja par to, kur un kā kaut ko nozagt. Viņi nerunāja
par valsts interesēm. Un tā, saprotams, ir fundamentāla atšķirība, kuru visi,
domājams, intuitīvi izjūt, bet neakcentē „sarunu” nosodījumā.
Tā vien liekas, ka „sarunu” varoņi
un viņu nosodītāji nemaz nesaprot minēto atšķirību. Kņada līdz ar to ir kļuvusi
bezjēdzīga, jo netiek nosodīts galvenais – „politiķu” runāšana tikai par savas
zagšanas perspektīvām, bet nevis par valsts attīstību. Plašāk sakot – netiek nosodīta
organizētā noziedzība. Tās nebija politiķu sarunas, bet organizētās noziedzības
bandītu sarunas, ko „knābs” tūlīt adekvāti nekvalificēja, jo pats ir viens no
Lielās Bandas elementiem. Pret „sarunām” nākas izturēties kā pret organizētās
noziedzības bandītu sarunām, plānojot jaunus noziegumus pret valsti un tautu.
Lembergs u.c. attaisnojās kā bandīti, bet nevis kā politiķi.
Nav noliedzams, tautas politiskā
apziņa veidojās arī bez ārējās palīdzības. Taču tā ir stihiski veidojusies
politiskā apziņa ar stihiskajiem procesiem tipiskākajām nepilnībām,
pārpratumiem, izkropļojumiem, vienpusībām. Tā ir politiskās apziņas mīmikrija –
neorganizēta pielāgošanās dzīves apstākļiem. Pilnvērtīga tautas politiskā
apziņa nav sasniedzama, rupji sakot, bez attiecīgās dresūras. Mūsu varas
inteliģence par to nerūpējās. Mūsu varas inteliģence nemitīgi baida ar Maskavas
ietekmi, taču neko nedara, lai latviešu tautu tik viegli nevarētu ietekmēt
Maskava. Rietumu civilizācijā Jaunajos laikos ir uzkrāta milzīga pieredze
tautas politiskās apziņas formēšanā atbilstoši nacionālajām interesēm un
atbilstoši nacionālās drošības vajadzībām. Šo pieredzi ir vērts apskatīt citā
esejā.
*Reversibls – apgriezenisks; reversīvs – tāds, kam var mainīt kustības virzienu.
**Skat.: http://www.pietiek.com/raksti/tautas_velets_prezidents_te_labs,_te_slikts_zatlers_sniedz_viedokla_mainisanas_paraugstundu
Ar kulturoloģisko publicistiku šī žanra tiešākajā nozīmē nodarbojos no 2013.gada sākuma. Aizvadītajos gados sagatavotas daudzas esejas.Tās ir publicētas portālā "pietiek", dažos citos portālos, apkopotas manās vairākās grāmatās. Līdz šajā blogā ievietotajām pirmajām trim esejām (2017.20.07.) visi teksti ir publicēti.
AtbildētDzēst