Vispirms par odu un pēc tam par
odu pieturzīmei.
Oda ir viens no laimīgākajiem
žanriem ne tikai lirikā, bet visā literatūrā. Oda vienmēr ir bijusi cieņā. Tā
tas ir nepārtraukti turpinājies, sākot no odas pamatlicēja grieķa Pindara un
romieša Horācija laikmeta. Oda vienmēr ir atradusies literatūras žanru topā –
izmantojuma augšgalā. Oda nekad nav piemirsta un snaudusi literatūras žanru
perifērijā, pacietīgi gaidot savu laiku, kad tā atkal būs vajadzīga un lepni atgriezīsies
žanriskās hierarhijas augšgalā. Literatūras žanru komplektā tāds liktenis ir
tikai odai. Citi žanri ir bijuši spiesti samierināties ar popularitātes
kāpumiem un kritumiem. Visi pārējie žanri ir izjutuši popularitātes saldumu un
aizmirstības rūgtumu. Vienīgi oda nepārtraukti ir baudījusi popularitātes
saldumu.
Piemēram, mūsdienās tāds šķietami
neaizvietojams žanrs kā romāns ir nonācis perifērijā. Visticamākais, romāna
renesanse nav tik drīz gaidāma un diezin vai vispār būs sagaidāma līdz pasaules
galam. Jau tagad ir jauniešu biezs slānis, kuriem „čivinātavas” 140 zīmju
izlasīšana sagādā galvassāpes. Latvijā pat humanitāro zinātņu studenti tagad
var tikt pie augstskolas diploma, lasot vienīgi „Short Message Service” šedevrus un neizlasot nevienu romānu. Ja aizvadītā gadsimta
70.gados viens franču intelektuālis izdeva ekstravagantu grāmatu par „autora
nāvi” (nekautrējoties saņemt autora honorāru par šo publikāciju), tad tagad var
droši rakstīt ekstravagantu grāmatu ne tikai par „romāna nāvi” un „literatūras
nāvi”, bet arī „lasītāja nāvi” eiropeīdu garīgā pagrimuma ērā.
Oda ir mākslinieciski individuālās
darbības rezultāts. Odai nav nekādas saistības ar folkloru – tautas kolektīvo
jaunradi. Tas tiek ar smīnu paskaidrots tāpēc, ka pie mums ir sastopams unikāli
obskurantisks viedoklis par literatūras izcēlsmi no folkloras (šo kolosālo
aplamību iecementēja „Satori” un „Rīgas Laika” kanoniskais autors P.Bankovskis).
Oda tāpat kā visi pārējie literatūras žanri nav cēlusies no folkloras.
Oda ir augstas poētiskās kompetences
un augstas stilistiskās izjūtas apliecinājums strofikā un prosodijā. Pseidoliriķu
buldurējošais verlibrs odai neder. Lai sacerētu odu, ir labi jāpārzina
strofikas un prosodijas smalkumi. Citiem vārdiem sakot, dzejas ritmiski
intonatīvās uzbūves un patmēru iespējas.
Odai ir patētisks stils. Tas nav
viegli realizējams stils, jo pacilātība un jūsma var ātri sašķobīties
eksaltācijā – atbaidoši slimīgos glaimos. Rakstot patētiskā stilā, jāprot
harmoniski sabalansēt emocionāli intelektuālo stāvokli ar kaismīgo saviļņotību.
No 2004.gada oda ir katra latvieša
svētākais žanrs. Minētajā gadā latvieši neatkarīgo valsti LR oficiāli uzdāvināja
modernajam kolhozam ES, un, lūk, ES himna ir vācieša Frīdriha Šillera 1785.gadā
sacerētais daiļdarbs „Oda priekam” („Ode
an die Freude”). Latvietim tagad „Oda priekam” ir oficiāli svarīgāka nekā
„Dievs, svētī Latviju”.
Minētā oda tūlīt kļuva ļoti
populāra, un Ludvigs van Bēthovens 1793.gadā tai komponēja mūziku. Eiropā „Odu
priekam” nekad neaizmirsa. 1972.gadā tā kļuva Eiropas Padomes himna, bet
1985.gadā Eiropas Savienības (tolaik – Eiropas Kopienas) himna. Latviešu valodā
odu atdzejoja Apriķu mācītājs vācietis K.G.Elferfelds. Tas notika 1804.gadā.
Šillers
izpildīja pasūtījumu. Visos laikmetos odas galvenokārt sacer saskaņā ar
pasūtījumu. Šilleram oda tika pasūtīta Drēzdenes masonu godināšanai. Šis fakts tagad
izraisa amizantus sižetus par masonu
lomu Eiropā. Acīmredzot tie esot bijuši vācu masonu pēcteči, kuri Šillera odu
izvēlējās ES himnai. Patiesība ne tik svarīga. Svarīgāk ir tas, ka mūsdienās sprēgā
pamatota ironija par Šillera teksta neatbilstību ES politiskajai atmosfērai. Nesaticība
joprojām ir lielāka nekā saticība un līdz vispārējā „prieka templim” ir ļoti
tālu. Internetā ir lasāms šāds odas ievads: „Prieks, tu gaisma dievišķīgā,
Paradīzes lolojums! Ugunīgi noreibuši, Templī tavā ienākam. Tava vara atkal vieno,
Kaut gan daudz kas šķīra mūs, Un zem taviem spārniem platiem, Visi ļaudis brāļi
būs.”
Odas popularitāti veicina tās
metaforiskā funkcija. Tiesa, visbiežāk ironiskā nozīmē, vārdu „oda” liekot
pēdiņās. Taču vārdu „oda” izmanto ne tikai ironiskā nozīmē. Piemēram, Regīnas
Ezeras pēdējais stāstu un noveļu krājums saucas „Odas skumjām”.
Tomēr visbiežāk vārdu „oda”
metaforiski lieto pieglaimīga sacerējuma izsmiešanai. Tā autors cenšas salkani izpatīk,
un viņš ir pielīdējs. Visbiežāk – pielīdējs politiskajai varai (karalim, caram,
valdošajai partijai). Ironiski par „odu” var nosaukt pielīdēja sagatavoto
tekstu jebkurā lirikas vai prozas žanrā. Tekstam nav obligāti jābūt odai, lai
izpelnītos „odas” godu.
Teiksim, latviešu padomju literatūras
sacerējumus var droši uzskatīt par „odām” padomju varai, komunistiskajai
partijai, padomju tautai. Kad Gorbačovs atļāva publicēt „disidentisko
literatūru”, latviešiem nekas nebija publicējams. Padomju laikā „rakstāmgaldam”
nekas netika sacerēts. Literārā daiļrade, kuras idejiskums nesaskanēja ar PSRS
valdošo ideoloģiju, LPSR neeksistēja. Tika sacerēts vienīgi kaut kas tāds, ko
padomju cenzūra atļāva publicēt. Eksistēja tikai „odas”. Tātad padomju prasībām
atbilstošs idejiskums. Principā tā tas bija arī tajos gadījumos, ja darbā
atspoguļojās autora mākslinieciskie panākumi. PSRS netika pieļauts ne t.s. buržuāziskais
bezidejiskums, ne padomju prasībām neadekvāts idejiskums. Ēzopa valodu arī
tūlīt konstatēja. Līdzību valodu un maskētu izteikšanas veidu (Ēzopa valodu)
tūlīt konstatēja atbildīgie redaktori – gudri vīri ar speciāli trenētu ožu. Šodien
par to lietpratīgi var atcerēties padomju laikraksta „Literatūra un Māksla”
redaktors Škapara kungs.
Arī pēcpadomju Latvijā sprēgā
„odas”. Ja nebaidāmies no šķebinošas reakcijas, tad iesakāms palasīt jau minēto
„Satori” un „Rīgas Laiku”. Šodien latviešu jaunie un ne visai jaunie „dzejnieki”
un „prozaiķi” ar milzīgu entuziasmu „odas” uzziež postmodernistisko un seksuālo
perversiju „estētikas” manierē.
Bet tagad par odu pieturzīmei.
Odu ir jāvelta pieturzīmei vārdā „pēdiņas”.
Svinīgi ir jāslavina tik tikko nosauktā pieturzīme, kura tekstā izceļ
atsevišķus vārdus, vārdu savienojumus, teikumus, teikumu grupas un kuru lieto
tiešās runas izcelšanai, citātiem, uzņēmumu, daiļdarbu, laikrakstu un žurnālu
nosaukumos. Pēdiņas ir divpusēja pieturzīme. Tā sastāv no atvērējpēdiņām un
aizvērējpēdiņām.
Taču tā tas bija līdz šim. Visjaunākajos
laikos pēdiņu lietojums ir ievērojami paplašinājies. Bez pēdiņām vispār vairs
nevaram iztikt. Pēdiņas nākas nemitīgi lietot jebkurā sarunā un jebkurā tekstā par
mūsdienu pasauli un mūsdienu cilvēkiem. Pēdiņas ir vispieprasītākā pieturzīme.
Daudz pieprasītāka nekā punkts, komats, domu zīme. Pēdiņas tagad ir vislielākā
dzīves nepieciešamība, ja vēlamies objektīvi raksturot dzīvi. Bez pēdiņām nav
iespējama jebkura veida identifikācija – profesionālā, cilvēciskā, morālā,
estētiskā. Tāpēc pēdiņas ir pelnījušas odu, patētiski slavinot šo mūsdienās vispopulārāko
pieturzīmi.
Oda pēdiņām nav pašu pēdiņu
nopelns. Pašas pēdiņas ar savu teicamo funkcionēšanu nav izpelnījušās odu. Odu
pēdiņām ir sarūpējuši mūsdienu cilvēki un mūsdienu dzīves parādības, procesi,
tendences, kā visa raksturojumā, identifikācijā, kvalificēšanā pašlaik nav
iespējams iztikt bez pēdiņām. Cilvēki un viņu darbība, uzvedība, komunikācija
tagad ir tā saškobījusies, ka neatbilst sākotnējai jēgai un tāpēc ir skeptiski,
ironiski, dzēlīgi, apšaubīgi, neatzīstoši, noliedzoši liekama pēdiņās. Tagad regulāri
nepieciešams norādīt uz neadekvātām izpausmēm, un to visuzskatāmāk var izdarīt,
lietojot pēdiņas.
Grūti ir nosaukt, ko tagad nevajag
likt pēdiņās. Garīgajā sfērā tā vien liekas visu nākas likt pēdiņās. Tā tas ir
diemžēl, sākot ar reliģiskajām organizācijām (no Rietumiem ievazātām sektām,
reliģiski ezotēriskām kopienām) un mācītājiem. Mūsu vietējo seksofilu Juri
Rubeni identificēt kā mācītāju bez šī vārda likšanas pēdiņās nav iespējams.
No 2004.gada LR vairs nav valsts,
bet „valsts”. Pēc iestāšanās ES Latvijas Republiku vairs nedrīkst saukt par
valsti tāpat kā LPSR nekad nesauca par valsti. Valsts bija PSRS, bet LPSR bija
tikai viena no PSRS republikām.
LR saukt
par valsti nav jēgas arī viena cita ļoti būtiska iemesla dēļ. Valsts bez valsts varas nav valsts. LR
nav valsts, jo tajā nav valsts varas. Valda kriminālā un oligarhiskā Lielā
Banda, kurai interesē tikai zagšanas vara. Par to, piemēram, graujoši liecina
romāns „Lembergs”.
Romānā "Lembergs" viens no
jocīgākajiem (faktiski - debilākajiem) sižeta atzariem ir saistīts ar epitetu
"oficiāli atstādināts". Šo epitetu Lembergam piemēro jau vairākus
gadus.
Ko tas nozīmē? Viņš turpina darbu, nupat
viņu pielaida vēlēšanām, ievēlēja Ventspils parlamentā, Venstpils parlaments
atkal viņu ievēlēja par Ventspils prezidentu. Bet mediji joprojām turpina
izmantot epitetu "oficiāli atstādināts".
Kā to saprast? Kas ir šis
"oficiozs"? Vai viņu "oficiāli" ir atstādinājusi sieva,
meita, dēli, sievas māte, pirmā sieva? Kas ir šis "oficiozs", kuram
viņš drīkst nepakļauties?
Noteikti viņu nav atstādinājusi LR valsts
institūcija. Tas ir loģiski. Valsts institūcijai viņš pakļautos. Ja
nepakļautos, tad valsts zinātu, ko ar viņu tādā gadījumā darīt.
"Oficiozs" noteikti nav valsts. Latvieši taču negribēs teikt, ka viņu
valsts ir pilnīgs mēsls, karikatūra, idiotu sēta, ja vienas pilsētiņas amatvīrs
var gadiem ilgi nepakļauties valsts iestādes lēmumam. Lembergs pareizi dara, ka
nepakļaujās. Valsti tēlojošiem idiotiem necienīgi ir pakļauties. Lembergs
lieliski saprot, ka LR nav valsts, jo tajā nav valsts varas.
Pie mums bez pēdiņām neiztikt diskursā par
politiku un politiķiem. Piemēram, Sarkanmataino Tumsonību, Laulības Pārkāpēju,
Putnu Biedēkli, Suņu Būdu iespējams identificēt tikai kā „politiķi”.
Bez pēdiņām nav kvalificējami žurnālisti, akadēmiskais
personāls. Tiekamies ar „zinātniekiem”, „profesoriem”, „akadēmiķiem”. Šajā
esejā jau izmantojām pēdiņas, minot „dzejniekus” un „rakstniekus”.
Pēdiņas triumfē saskarsmē ar postmodernisma
„mākslu”. Laikmetīgās mākslas muzeju (paldies Dievam, tas Rīgā netiks uzcelts!)
drīkstētu dēvēt tikai par „muzeju”, jo šī iestāde būtu vienīgi postmodernistu ateja.
Postmodernisti tāpat kā visi profāni ir ļoti
patmīlīgi tipi. Viņi praktiski (izstāžu, publikāciju, organizatorisko struktūru
jomā) un terminoloģiski ir atšķēlušies no mūsdienu mākslas un sevi dēvē par
„laikmetīgo mākslu”. Tas ir labi! Netiek pietaisīta mūsdienu māksla, kura
Latvijā vēl ir saglabājusies.
Katrā ziņā latviešu postmodernistiem ir
vajadzīga sava ateja. Viņu izkārnījumus nedrīkst glabāt un eksponēt kopā ar
Purvīša, Rozentāla, Zaļkalna un citu latviešu mākslas ģēniju darbiem. Postmodernistu
„šedevriem” vispiemērotākā vieta ir „Satori”, „Rīgas Laika”, „Delfi” redakcijas
telpas, Ārlietu ministra kabinets, Jura Rubeņa celle, Viņķeles kundzes aizgalds,
Kultūras ministrijas ofiss.
Visticamākais, oda pēdiņām ne pie kā laba
nenovestu. Oda pēdiņām faktiski būtu oda degradācijai un deģenerācijai. Bet vai
tas mūsu sabiedrībā izraisītu lielu kaunu? Šaubos! Tas, ka Latvijā bez pēdiņām
vairs neko nevaram pasākt, satrauc arvien niecīgāku sabiedrības daļu. Nav
manāms satraukums par jaunatnes socializāciju. Tā tikpat kā nemaz vairs nav
iespējama bez pēdiņās fiksējamiem faktoriem.
Process, kura gaitā jaunieši apgūst savas sabiedrības sociālās normas,
vērtības, tradīcijas, lielā mērā ir nonācis tādu cilvēku rokās, kuru
cilvēciskās īpašības un profesionālais līmenis nav izsakāms bez pēdiņām. Varas
inteliģence vispār ir viens grandiozs pēdiņās ieslogāms nacionālais „veiksmes
stāsts”. No pēdiņām brīvi ir vienīgi t.s. vienkāršie cilvēki un tautas
inteliģence. Tātad tā sabiedrības daļa, kurus Latvijā visvairāk skar
negodīgums, netaisnība, atstumtība, noniecināšana, sociālā darvinisma un „perestroikas”
parvēniju ņirgas, nabadzība un mirstība. Ja nekas radikāli nemainīsies, tad
latviešu tauta visai drīz kļūs „tauta”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru