Tautas politisko apziņu nosaka
tautas nacionālais raksturs jeb, svešvārdā izsakoties, mentalitāte – atsevišķam
cilvēkam vai cilvēku kopai (tautai) raksturīgs domāšanas veids, dzīves uztvere
un emocionālā ievirze. Mentalitātei ir determinējoša enerģija, cēloniski
nosakot cilvēka darbību, uzvedību un komunikāciju. No mentalitātes ir atkarīgs
viss, ko cilvēks domā un dara. Mentalitātes determinismam ir visaptverošs
spēks. Mentalitāte nosaka atsevišķo cilvēku vai cilvēku kopas (tautas) ētosu –
morāles normu, principu un ideālu kopumu, kas ir pamatā tikumiskajai
pārliecībai un virza indivīdu darbību.
Tautas mentalitāte = tautas ētoss
= tautas politiskā apziņā. Kāda ir tautas mentalitāte un tās determinētais
tautas ētoss, tāda būs arī tautas politiskā apziņa. Ja starp latviešiem ir
populārs savstarpējais naids, neuzticība, skaudība, nodevība, krāpšanās,
melošana, liekulība, zemiskums, tad šī mentālā patoloģija atbalsojās arī
latviešu politiskajā apziņā. Tā vien liekas, ka daudziem latviešiem nekad nebūs
pieņemams latvietis-politiķis arī tad, ja viņš būtu ideāli godīgs un ideāli
gudrs cilvēks.
Tautas politiskā apziņa nav
iespējama bez stingras izpratnes par obligātu nepieciešamību uzticēties,
atbalstīt un bez ierunām pakļauties politiskās dzīves vadīšanai deleģētajam
politiskajam subjektam – politiskajai partijai un atsevišķiem politiķiem. Latviešu
politiskajā apziņā nav konstatējama minētā izpratne. Konstatējama ir vienīgi
minētā mentālā patoloģija. Tāpēc ir odiozi un normālos apstākļos neiespējami piemēri:
vienā „partijā” sagājuši tipi ar diametrāli pretējiem uzskatiem (Smiltēns –
Āboltiņa), partiju nodevīga pamešana („piecīši”, Bondars), partijas biedru
savstarpējais naidīgums (Kaimiņš – Poikāns), valsts vadītāju apsmiešana (Vējonis)
utt.
Lai panāktu cienījamu un efektīvu
tautas politisko apziņu, „dresūra” ir jāsāk ar tautas mentalitāti. Vēsturiskā
pieredze liecina, ka tautas mentalitāti (nacionālo raksturu) var izmainīt dažu
paaudžu laikā. Galvenais esot iecementēt stabilus pamatus, jo pēc tam process
labdabīgi turpinās saskaņā ar pašorganizācijas principu.
Vai latvieši paši var sev
iecementēt stabilus pamatus? Vai latvieši paši var tikt galā ar savu slaveno
patoloģiju, pie reizes katrs sevi uzskatot par visgudrāko, viskompetentāko,
viszinošāko?
Parasti stabilus pamatus iecementē
tautas garīgā elite, kurai tautā ir morālās autoritātes un morālās reputācijas
maksimums. Skaidrs, ka kriminālā dzīves kārtība izslēdz jebkādu iespēju
piedzimt tautas garīgai elitei ar maksimālu uzticību tautā.
Pašlaik latviešu nomācošajam
vairākumam nemaz neinteresē tādi smalkumi kā tautas garīgā elite. Latviešu
gandrīz viena trešā daļa (27%) no visas sirds atbalsta kriminālās oligarhijas
jūgu. Par to liecina socioloģiskās aptaujas. Saprotams, tā ir visnevērtīgākā
tautas daļa, negodīgi, blēdīgi, agresīvi, nekaunīgi, ķērcoši hominīdi, kuri
domā tikai par savas alkātības un ambīciju apmierināšanu. 27% spēj cilvēku kopu
(tautu) pārvērst nekur nederīgā etniskajā formācijā. Lai kaut ko sacūkotu,
pietiek ar 15%. Toties 27% var gāzt kalnus, un nekāda pretestība nav iespējama.
Tāpēc nav jābrīnās par pretestības trūkumu.
Tautas politisko apziņu tāpat kā
citus apziņas veidus (reliģisko, morālo, tiesisko, estētisko) nosaka daudzi
faktori, kā arī daudzas ideoloģiskās un izglītojošās tehnoloģijas. Tautas
politiskā apziņa ir atkarīga no izglītības un zinātnes līmeņa. Ja aizvadītajos
27 gados LR izglītība nevarēja panākt tikai vienas ļoti svarīgas politiskās
kategorijas (proti, nācijas) pareizu lietošanu, tad pats par sevi ir saprotams,
cik nepilnvērtīga ir tādas izglītības formētā tautas politiskā apziņa. Ja
aizvadītajos 27 gados LR zinātne nav pētījusi tautas politisko apziņu, tad pats
par sevi ir saprotams, cik zinātniski nepilnvērtīga ir tādas zinātnes atbalss tautas politiskajā
apziņā. Ja aizvadītajos 27 gados LR valdošā kliķe demonstratīvi ir atkratījusies
no ideoloģiskajiem pienākumiem, tad pats par sevi ir saprotams, ka tautas
politiskā apziņa ir atstāta novārtā, netiek modernizēta, un tā virzās stihiski
ar stihiskajiem procesiem tipiskajām nepilnībām.
Iepriekšējā esejā izmantotie VVF eksotiskie izteikumi par latviešu tautas prāta
kvalitāti ir pamatoti.* Tautas politiskās apziņas prioritārs faktors noteikti
ir intelekts. Starp intelektuālajiem bāreņiem un gudru tautu atšķirība katrā
ziņā ir kā nakts pret dienu. Intelektuālo bāreņu politiskā apziņa nevar
līdzināties gudras tautas politiskajai apziņai. VVF eksotiskā „statistika”
liecina, ka tikai 50% no latviešu tautas ir normāls intelekts. Tāpēc tautai nedrīkst
uzticēt vēlēt Valsts prezidentu. Intelektuālie bāreņi ievēlēs pilnīgi
nepiemērotu cilvēku darbam Rīgas pilī. Ja tomēr kāds vēlas politiski uzticēties
intelektuālajiem bāreņiem, tad vispirms ir jāveic tautas apziņas dezinfekcija
un dezinsekcija, lai likvidētu Maskavas uzsūtītos mikroorganismus un kaitīgos
kukaiņus. Tāds ir ne tikai VVF ieteikums.
Varas inteliģence, protams, nekad
neatzīsies, ka ir galvenā latviešu tautas garīgā bende ar savu stulbo
aicinājumu līdzināties Rietumu garam. Varas inteliģence savā aprobežotībā nav
spējīga saprast elementāras lietas. Respektīvi to, ka līdzināšanās Rietumu
garam faktiski ir līdzināšanās Rietumu vēderam – šauri pragmātiskajai domāšanai
un dzīves jēgas izpratnei. Varas inteliģence aizvadītajos 27 gados ir devusi
pamatīgu triecienu, latviešu garīgajā pasaulē iefiltrējot disharmoniju,
disonansi, diskomfortu. Sociālisma gars, kura vidē dzīvojušas latviešu vairākas
paaudzes, nav līdzināšanās vēderam.
Tautas politiskā apziņa ir smalka
sistēma. Tai ir milzīgs saturs un komplicēta struktūra. Smalkajā sistēmā
ietilpst zināšanas, idejas, teorijas, uzskati, priekšstati, ticējumi,
politiskās tradīcijas. Politiskā apziņa reizē ir process kultūras politiskajā
segmentā un reizē ir procesa rezultāts kultūras
politiskajā segmentā. Tautas politiskā apziņa reizē apgūst politiskās dzīves
realitāti un reizē atskaitās par sasniegto izpratni politiskajā jomā.
Politiskās apziņas kvalitāte
izpaužās politiskajās zināšanās, politiskajā darbībā un politiskajā uzvedībā. Tas
notiek, balstoties uz zināšanām vēsturē, filosofijā, politoloģijā, socioloģijā,
ekonomikā, sociālajā psiholoģijā. Zināšanas ietekmē cilvēku politiskās jūtas,
noskaņojumu, vērtējumus. Tas viss ir nepieciešams saskarsmē ar kultūras politisko
segmentu un bez tā neeksistē tautas politiskā apziņa. Savukārt valsts nevar
pastāvēt bez tautas politiskās apziņas. Tautas politiskā apziņa ir valsts
obligāts atribūts – substancionāla īpašība.
Tautas politiskā apziņa ir tendēta
uz cilvēku interesēm. Tāpēc tautas politiskajā apziņā var izpausties relatīvas
atšķirības, jo cilvēku (sociālo grupu) intereses ir atšķirīgas. Taču tautas
politiskajai apziņai ir jāprot saliedēties tautas kopējo interešu
aizstāvēšanai. Šīs kopējās intereses tradicionāli dēvē par nacionālajām interesēm.
Katrai tautai vienmēr ir noteiktas
nacionālās intereses. Galvenokārt tās ir saistītas ar valsti, varu valstī un
varas konkrēto politisko subjektu (sociāli politisko platformu un tās
pārstāvēto politisko partiju). Nacionālo interešu briedums ir atkarīgs no
tautas iniciācijas (iesvētīšanas) valstiskumā. Ja tauta nav pietiekamā mērā iesvētīta
valstiskumā, tad tautas politiskajā apziņā neko neizsaka pat tāda etniski
universāla nacionālā vērtība kā valsts neatkarība. Latviešiem par tik tikko izlasīto
ir stingri jāpadomā. Latviešu iniciācijā valstiskumā ir milzīgi robi. Par to
liecina ne tikai 67% referendumā 2003.gada 20.septembrī, bet arī kriminālās
valsts masveida atbalstīšana. Par to drausmīgi liecina latviešu parlamentā
oficiāli noformētā atļauja LR ienākt svešam karaspēkam un parlamentā oficiāli
noformētā atļauja svešajam karaspēkam valstī atrasties atbilstoši klasiskajiem
okupācijas kritērijiem. Unikāli nelietīgās „perestroikas” mantinieki līdzās
demokrātiskajai valstiskuma orientācijai un autoritārajai valstiskuma
orientācijai ir dzemdējuši kriminālā valstiskuma orientāciju, tādējādi radikāli
izceļoties cilvēces vēsturē. Krimināls valstiskums cilvēces vēsturē pirmo reizi
radās tikai „perestroikas” stimulētajās bijušajās PSRS republikās. Tādējādi
tagad Rietumu civilizācijā ir sastopama politiskās apziņas demokrātiskā orientācija,
autoritārā orientācija un kriminālā orientācija, kura pulsē LR u.c.
Zinātne izsakās par politiskās
apziņas diviem atzariem: ikdienišķo politisko apziņu, kas izpaužās
sabiedriskajā domā un attiecīgā laika reālajos politiskajos notikumos, un teorētisko
politisko apziņu zinātniski izgaismotu uzskatu formā. Pirmajam atzaram ir masu
vēriens. Otro atzaru pārstāv inteliģence un politiskā elite.
Tautas politiskajā apziņā ļoti
svarīgs moments ir attieksme pret sociāli politisko platformu un tās pārstāvēto
politisko partiju. Citiem vārdiem sakot, attieksme pret politisko partiju
skaitu un to sociāli politiskajiem uzskatiem (sociāli politisko platformu).
Latviešu politiskā apziņa vienmēr
ir atbalstījusi partiju lielu skaitu. Pirms kara LR bija vairāk kā simts
partijas un politiskās apvienības. Tagad to skaits nav tik liels. „Vikipēdijā”
lasāma šāda informācija: „2016. gada novembrī
Latvijā bija astoņas partiju apvienības un 65 partijas, 14 no tām bija uzsākts
likvidācijas process”.
Ja ar latviešiem tiktu veikta saprātīga politiskās apziņas „dresūra”,
tad LR nekad nebūtu tik liels partiju skaits. Lielais partiju skaits liecina
par politiskās apziņas greizumu. Latviešiem neviens nav palīdzējis saprast un
ņemt vērā, kāpēc Rietumu attīstītajās valstīs kultūras politisko segmentu praktiski
diriģē tikai 2-3 partijas. Latviešiem neviens nav ieskaidrojis, ka partiju
skaits ir organiski atkarīgs no sociāli politisko platformu skaita, bet nevis
no oligarhu un kriminālo bandu skaita. Un, lūk, sociāli politiskās platformas
Rietumu civilizācijā ir tikai trīs – sociālisms, liberālisms un
konservatīvisms. Katra no šīm platformām dod priekšroku noteiktam valsts
politiskajam režīmam. Sociālisms līdz šim ir devis priekšroku totalitāram
režīmam, liberālisms – demokrātiskam, bet konservatīvisms – autoritāram. Sociāli
politiskās platformas un valsts politiskā režīma konverģence atspoguļojās
partiju nosaukumā. Normālās valstīs nav iespējami tādi debili nosaukumi kā
„Gods kalpot Rīgai”, „No sirds Latvijai”, „Kam pieder valsts”, „Progresīvie”,
„Rīcības partija”, „Mūsu izvēle”, „Par prezidentālu republiku”. Jaunākais
debilisms – „Mēs esam par”.
Izteikti kropla kroplība un pilnīgi kroplas politiskās apziņas
reprezentantu atbalstīta ir dažu neliešu nelietīgajām vajadzībām uzstutētā
„Jaunā konservatīvā partija”. Nav saprotams, ko nozīmē epitets „jaunā”.
Savukārt programmā nav pat smakas no konservatīvisma. Toties ir triviālā
blādīšanās par „demokrātiju un tiesiskumu”, „ģimeni”, „labklājības valsti”,
„Latviski runājošu nāciju”, kā arī līdz pasaules galam paredzot latviešu
ģeopolitisko pakļautību („geopolitisko piederību Rietumiem”). Neliešu barveži
un viņu atbalstītāji pat nav painteresējušies, ko nozīmē vārds „ģeopolitika” –
viens no aktuālākajiem jēdzieniem mūsdienu politiskajā apziņā.
Neapšaubāmi, tautas politiskās apziņas nostiprināšana un modernizācija
nav viegls uzdevums un viegls realizācijas process. Ideoloģiskās un izglītojošās tehnoloģijas nākas pieskaņot tautas trim
kardināli atšķirīgām daļām.
Parasti procesu organizē un vada tautas
vismazskaitliskākā daļa – elite (1-3%). Latvijā ir vajadzīga elites elite. Pie
mums vārdu „elite” ir jāliek pēdiņās. Nepieciešama elite, kas varētu palīdzēt
šodienas politiskajai „elitei” nākt pie prāta un iegūt nacionālajām interesēm
atbilstošu politisko apziņu.
Atsevišķs darbs ir jāveic ar
tautas vislielāko daļu – politiski pasīvo daļu (75-85%). Šīs daļas politisko
apziņu aptumšo stereotipi un politiskie paradumi (piem., atsaukties uz
ulmaņlaika kārtību), bet galvenais stagnantu gars. Šīs daļas politisko
aktivitāti var izraisīt vienīgi ekstraordināri apstākļi.
Trešās, politiski aktīvās, daļas
(10-20%) politisko apziņu galvenokārt nepieciešams modernizēt un prasmīgi
izmantot atbilstoši tautas un valsts interesēm. Taču tajā pašā laikā ir jāņem
vērā, ka šī daļa ir spējīga izraisīt revolūciju, sacelšanos, valsts apvērsumu,
dumpi, nemierus, pilsoņu karu. Šī daļa galvenokārt sastāv no varas inteliģences
konformistiem, kuri var ātri vērsties pret varu, valdošo kliķi, Lielo Bandu. Tā
tas var notikt, ja veikli saskaņo šīs daļas personiskās intereses ar
kolektīvajām interesēm. Ja tas izdodās, tad konformisti met kažoku uz otro
pusi. „Perestroikas” laikā to spilgti apliecināja tāds padomju perioda latviešu
konformistu slānis kā „radošā inteliģence”.
Ar tautas politisko apziņu, tā
teikt, ir jāstrādā. Tas ir jādara pat tad, ja esam lietas kursā par tautas
politiskās apziņas kaprīzo iedabu. Nekad nav bijis iespējams izskaidrot, kāpēc
vienas aktuālas idejas vārdā cilvēki ir gatavi ziedot visu, bet cita ne mazāk
aktuāla ideja cilvēkus atstāj vienaldzīgus. Nav zināms, kādi motīvi nosaka
idejas fetišizēšanu vai idejas vienaldzīgu atstumšanu. Neviens nevar pateikt,
kādai ir jābūt idejai, lai to pilnā mērā atbalstītu 75-85%. Zināms ir vienīgi
tas, ka ar iegribām un untumiem apdāvinātajām masām vairāk patīk simulakri nekā
oriģināli. Masas atbalsta tikai to, kas patīk vairākumam. Masām nepatīk domāt.
Par masu psiholoģiju ir daudz uzzināts. Taču nebūt viss, un, visticamākais,
nebūt galvenais.
Tautas kultūras virzība, kurā
organiski iekļaujās tautas politiskā apziņa, nav loģiski secīgs process, kā arī
nav process, kas būtu līdzīgs dabas likumiem. Tautas kultūra drīzāk ir līdzīga
mistiski sintēzētai garīgajai darbībai, kuru nav iespējams līdz galam
izskaidrot ar prāta spriedumiem vai padarīt saprotamu, perfekti formulējot
celoņus un simtprocentīgi nosakot to ietekmi. Vienmēr paliks kaut kas līdz
galam nenoskaidrojams, nesaprotams, neprognozējams, nevadāms. Runāt par tautas
kultūru nozīmē atsegt reliģiskās, filosofiskās, tikumiskās, zinātniskās,
estētiskās augstākās vērtības, kas principā mistiski nosaka kultūras ritmu,
auru, kultūras komponentu iekšējās sakarības. Minētais ir jāņem vērā, lolojot
skaistus mērķus tautas politiskās apziņas menedžmentā.
*http://pietiek.com/raksti/tautas_politiska_apzina_realitate,_mimikrija,_dresura
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru