Romas pāvesta
2020.gada 3.oktobrī parakstītā enciklika “Fratelli tutti” noteikti ir respektabls
dokuments. To nākas lasīt, pārdomāt, komentēt, citēt, idejiski izmantot. Tas ir
respektējams dokuments ne tikai katoļiem, kuri, saprotams, pret Romas pāvesta
encikliku vismasveidīgāk un emocionāli vispatiesāk jūt bijību, atzīst un ievēro
tās saturu, rēķinās ar formulētajiem secinājumiem un izvirzītajām
rekomendācijām. Tajā pašā laikā nākas saprast, ka enciklika nav masu produkts.
Vatikāns to izplata arābu, vācu, angļu, spāņu, franču, itāļu, poļu, portugāļu
valodā. Lai encikliku lasītu latviešu valodā, tā acīmredzot Latvijā kādam ir
jāpārtulko. Taču arī pēc tam dotais dokuments nekļūs masu lektīra. Tas nav
ticams gan dokumenta lielā apjoma dēļ, gan lietotās terminoloģijas un ietverto
konceptu dēļ. Enciklika no tās lasītāja prasa noteiktu sagatavotību.
Droši var teikt,
ka enciklika ir Romas pāvesta “privātais”
žanrs. Šo žanru lieto tikai Romas pāvests. Tā tas tiek skaidrots arī
svešvārdu vārdnīcās. Enciklika (lat.
encyclicus – riņķa, riņķveida) ir Romas pāvesta vēstījums, atklāta vēstule
garīdzniekiem un ticīgajiem svarīgākajos reliģijas, morāles un politikas
jautājumos.
Par “Fratelli
tutti” saturu var būt, tā teikt, tīri cilvēciska interese. Noderīgi zināt, ko
Romas pāvests saka par šodienas nebūt patīkamo un cilvēciski pilnvērtīgo dzīvi
Rietumu civilizācijas norieta laikmetā, eiropeīdu rases novecošanas un
izmiršanas laikmetā, globālisma vienpolārās pasaules ideoloģijas un
ģeopolitikas laikmetā, galu galā arī “Covid-19” dīvainās (mākslīgi uzspiestās)
pandēmijas laikmetā. Interesanti ir zināt, kādām globālo sociālo problēmu
nostādnēm Romas pāvests pievienojas, ko viņš neatzīst un pret ko viņš
uzdrošinās iebilst, kādas tendences un parādības viņam ir pieņemamas vai nav
pieņemamas. Tāpat ir svarīgi zināt par Romas pāvesta attieksmi pret reliģijas lomu
un iespējām mūsdienu pasaulē, kad akūti ir nepieciešams kāds spēks, kas gribētu
un prastu savaldīt neoliberālā transnacionālā finansu klana alkātību,
politiskās elites iracionālismu, akadēmiskās inteliģences postmodernistisko un
homoseksuālo šarlatānismu, “baltās” rases demogrāfisko nihilismu, sociālā
darvinisma fanu atklāto nekaunību, bilgeitsu dehumanizācijas “labdarības
projektus”. Eiropieši jau trīs paaudzes vergo ASV kolonizātoriem. Daudzās
valstīs par cilvēkiem vāc biometriskās ziņas un sastāda iedzīvotāju digitālas
kartotēkas. Katrā ziņā gribas izlasīt Romas pāvesta viedokli par to visu, kas
šodien kļuvis drauds un bieds Homo sapiens esamībā.
Par “Fratelli
tutti” jau ir apjomīga analītiskā literatūra. To sagatavojuši speciālisti, kuri
gadiem ilgi zinātniski profesionāli atspoguļo Vatikāna darbību. Speciālistu
aprindās valda vienprātība par Romas pāvesta atklātu konsolidāciju ar šodienas
sociāli politiskajiem un morālajiem trendiem. Taču pats galvenais ir tas, ka
Romas pāvests par visu spriež kā agrā bērnībā kristietībā iesvētīts sekulārs
humānists. Turklāt viņš raksta laicīgajai auditorijai. Enciklikas adresāts ir
sekulārā pasaule. Tātad enciklikas autors ir laicīgs cilvēks, un viņa dzīves pozīcija ir tipiski laicīga –
sekularizēta. Tā ir pasaulīga pozīcija. Šajā pozīcijā ir izslēgta reliģijas
ietekme.
Saprotams, tas ir
pārāk radikāls novērojums par tāda līmeņa reliģisko darbinieku kā Romas
pāvests. Reliģiskā ietekme nekādā ziņā nav pilnā mērā izslēgta. Tomēr
aizdomāties par to ir liels pamats.
“Fratelli tutti”
ir globāla sociāli politiskā deklarācija. Vēl var teikt – sociāli filosofiskā
publicistika. Tajā dominē sociāli politisko problēmu interpretācija. Enciklikā
tiekamies ar līderi pasaules sabiedriskajā domā. Dokuments ir sacerēts starptautisko
organizāciju dokumentu stilistikā, un tā saturs ir adresēts cilvēcei no t.s.
vispārcilvēciskās pozīcijas, bet nevis tikai no vienas konkrētas reliģiskās
konfesijas pozīcijas.
“Fratelli tutti”
ir politiski utopisks teksts, kā tas ir pieņemts starptautisko organizāciju
dokumentos. Enciklikas autors cilvēces vēsturi skaidro utopiski abstraktā stilā
kā “mīlestības civilizācijas” celtniecību. Utopiski romantisks ir dokumenta
nosaukums itāļu valodā “Fratelli tutti” – “visi brāļi“. Enciklikas analizētāji
aicina pievērst uzmanību dokumenta nosaukumam. Jaunajā Derībā “brāļi” ir tikai
kristieši. Romas pāvestam visi ir “brāļi”. Pie tam viņš vārdu “brāļi” lieto arī
ekoloģiska panteisma (gribas teikt – pagānisma) nozīmē – “saules, jūras, vēja
brāļi”.
Apgalvojumam
“visi brāļi” nevar nebūt loģiskas sekas. Romas pāvests enciklikā aicina
saglabāt liberālo migrācijas likumdošanu, aicina maksimāli labvēlīgi izturēties
pret migrantiem. Viņs neko nesaka par migrantu integrācijas līdzšinējo
neveiksmīgo praksi, neko nesaka par integrācijas formām. Viņš neaicina sludināt
kristietību migrantu konglomerātā.
Romas pāvesta
pozīcija ir antieiropeiska pozīcija. Ar tādu attieksmi pret migrāciju tiek
izskaloti Eiropas kultūras pamati un zūd jebkāda iespēja saglabāt Eiropas kultūru
tās vēsturiski klasiskajā veidā. Pāvests kritizē labēji konservatīvās kustības
un to centienus saglabāt Eiropu kā eiropeīdu kultūras un eiropeīdu
civilizācijas teritoriju. Pāvests labēji konservatīvās kustības nosauc par
“populisma” iemiesojumiem. Tātad viņš izmanto t.s. eiroglobālistu leksiku.
Romas pāvesta
pasaule ir plurālistiska pasaule. Viņa pārliecībā ir daudzas patiesības, un
kristietība ir tikai viena no patiesībām. Savukārt sociālā taisnīguma ieviešanu
un nostiprināšanu Romas pāvests nesaista ar reliģisko vērtību un morāles normu
saglabāšanu, bet gan ar šo vērtību un normu turpmāko izšķīdināšanu liberālajā
plurālismā. Enciklikā ir saglabāta uzticība globālismam. Romas pāvests aicina
veidot pasaules valdību, kas koordinēs starptautisko humanitāro jautājumu
risināšanu un vadīs planetāri globālos migrācijas procesus.
Romas pāvests
atzīst, ka uz Zemes sāpīgas problēmas ir migrācija, ekonomiskā nestabilitāte,
starptautiskā politiskā nestabilitāte, neiecietības pieaugums, nabadzība, bads,
rasisms, nevienlīdzība, netaisnība, sievietes tiesību ierobežošana, patērēšanas
egoisms un alkātība. Romas pāvesta centrālais ieteikums ir likvidēt kapitālisma
ekonomisko sistēmu, jo kapitālisms ir izsmēlis savas iespējas.
Nevajadzētu
domāt, ka pāvests drosmīgi kritizē kapitālismu. Tā nav. Kapitālisma kritika
tagad ir moderns trends. Kapitālisma izsmeltību apzinās paši kapitālisma
saimnieki. Tiek apdomāti un apspriesti visdažādākie jaunas sociāli ekonomiskās
formācijas varianti. “Covid-19” pandēmija arī tiek uzlūkota kā piemērots
transformatīvais notikums pārejā uz jaunu sociāli ekonomisko formāciju. Pāvests
kritizē kapitālismu, kas nav spējīgs tikt galā ar masu epidēmiju.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru