Tekstiem par latvisko identitāti pievērsos no viena
redzespunkta: „Kāda loma latviskajā identitātē ir brīvības kategorijai?”.
Brīvība ir
fundamentāla filosofiskā kategorija jebkurā cilvēku dzīves sfērā. Tomēr
necentos uzsvērt kādu brīvības aspektu. Necentos nodalīt atsevišķi politisko
brīvību, ekonomisko brīvību, māksliniecisko brīvību, ideoloģisko brīvību,
akadēmisko brīvību, reliģisko brīvību, vārda brīvību, sirdsapziņas brīvību,
uzskatu brīvību. Interesēja vienīgi brīvības fundamentālisms. Tā drīkst dēvēt
maksimāli sakāpinātu brīvības izpratni. Brīvības fundamentālisms liecina, ka cilvēkiem
nav nekā svarīgāka, nozīmīgāka, dārgāka, svētāka par brīvību. Maksimāli
sakāpinātā brīvības izpratne kulmināciju sasniedz brīvības fundamentālismā. Tādējādi
redzespunkts faktiski bija šāds: „Vai zinātne latviskajā identitātē ir
konstatējusi brīvības fundamentālismu?”.
Jau
„perestroikas” gados sākās intensīva latviskuma noskaidrošana. Tēma „Latviskā
identitāte” neizzuda pēc LR atjaunošanas. Šo tēmu joprojām savtīgi izmanīgi bīda,
piemēram, tāda līmeņa zinātniece un tāda līmeņa politiķe kā J.Kursīte-Pakule.
Pēcpadomju gados vietējie
zinātnes kadri sabiedrību nepārtraukti ir iepriecinājuši ar kādu jaunu pētījumu
par latvisko identitāti. Tēmu finansiāli dāsni vienmēr ir atbalstījusi valdošā
kliķe. Tas jau no 90.gadu sākuma bija ideoloģiski izdevīgi, jo kaislības ap
latvisko identitāti novērsa sabiedrības uzmanību no „prihvatizācijas” un
krimināli oligarhiskās iekārtas ar noziegumu brīvību kā galveno instrumentu LR
varenajā celtniecības darbā. Droši var teikt, ka 90.gados latviešu filistri
bija vairāk nodarbināti ar latvisko identitāti nekā ar sociālistiskā kopīpašuma
elementāri godīgu apsaimniekošanu.
Latviskās
identitātes noskaidrošana vienmēr ir bijusi ideoloģiski izdevīga ne tikai
valdošajai kliķei, bet arī t.s. humanitārajai inteliģencei – zinātnes kadriem
ZA institūtos un augstskolās. Enerģiski pievēršoties latviskās identitātes noskaidrošanai,
humanitārā inteliģence guva lielisku iespēju graciozi demonstrēt patriotiski
gailējošo kalpošanu tautai. Katram latvietim bija jāatzīst, ka humanitārā
inteliģence ir dedzīgi atsaukusies uz tautas galveno rūpi – latviskumu.
Reizē ar
valstiskuma ārējā formāta maiņu, saprotams, automātiski nemainījās latviešu humanitārās
inteliģences profesionālā un pilsoniskā kvalitāte. Nemainījās arī misijas apziņa.
Humanitārā inteliģence pēcpadomju laikā tāpat kā padomju laikā turpināja apzinīgi
kalpot pastāvošajai politiskajai varai. Tā vietā, lai kategoriski vērstos pret
LKP/VDK varas reālo saglabāšanos LR un tikpat kategoriski vērstos pret
nacionāli noziedzīgo „prihvatizāciju”, humanitārā inteliģence sāka aizgrābti
čubināties ap nebūt akūtāko valstisko, sociālo, politisko, ideoloģisko,
nacionālo, zinātnisko problēmu pēc PSRS sabrukuma. Tika izveidota provinciāli
globāla un akadēmiski pašlepna valsts superprogramma „Letonika”. Tajā kopā ar
citām karstām tēmām iekļāva arī latviskās identitātes karsto tēmu.
Pēc apmēram 30
gadus smagā un samērā labi atalgotā garīgā darba tautai pašlaik ir pieejami grandiozi
rezultāti. Tie būtu nozīmīgi un noderīgi, ja latviskās identitātes analītiķiem*
būtu izdevies neapjukt un teorētiski adekvāti orientēties dažādu identitāšu un
smalku izteikumu zinātniskajā placdarmā. Lai neapjuktu un orientētos tādās
identitātēs kā tautas identitāte, etniskā identitāte, nacionālā identitāte,
sociālā identitāte, latviskā identitāte, pilsoniskā identitāte kopsakarā ar
tādiem smalkiem izteikumiem kā etniskā mentalitāte, tautas mentalitāte,
latviskā mentalitāte, nacionālā mentalitāte, latviskā pašapziņa, tautas
pašapziņa, nacionālā pašapziņa, nepieciešama ir galva ar labām smadzenēm, kuras
pie tam ir uzlādētas ar vispusīgām un pamatīgām zināšanām. Tas pats ir
nepieciešams, lai pareizi lietotu jēdzienus „tauta”, „nācija”, „kultūra”,
„identitāte”, „etnoss”, „mentalitāte”. Identitāšu un jēdzienu neprecīzais
lietojums ir pārvērties šarlatāniskā haosā un turklāt ne reti arhaiski pagāniskā
iesaiņojumā.
Taču pats muļķīgākais
ir, lūk, kas. Nav saprasts un tāpēc nav ņemts vērā, ka latviskās identitātes
noskaidrošanai ir jābūt noteiktas specifikas noskaidrošanai – unikālu elementu
noskaidrošanai. Respektīvi, jānoskaidro, ar ko latviskā identitāte specifiski
atšķiras no citu tautu identitātes. Ja netiek noskaidrota specifika, tad visa
šī skaistā latviskās identitātes noskaidrošana ir tukša, bezjēdzīga,
pseidozinātniska, pseidointelektuāla ākstība. Tās vienīgā vērtība ir Lielajai
Bandai izdevīgā sabiedriskās apziņas un sabiedriskās domas dezorientācija.
Humanitārajai
inteliģencei noteikti ir jāturpina valstiski, sociāli, politiski, ideoloģiski,
nacionāli, zinātniski ļoti svarīgās problēmas pētniecība. Joprojām nav
saprotams, kas ir latviskā identitāte. Tāpat nav saprotams, kas tajā ietilpst un
kas tajā neietilpst. Tā vien liekas, ka līdz šim latviskās identitātes
definēšana pamatā ir bijusi atkarīga no attiecīgā autora (visbiežāk – autores)
emocionālā noskaņojuma, saskaņas ģimenē, etnogrāfiski sadzīviskās gaumes, kā
arī, saprotams, no prāta, loģiskās domāšanas un zināšanu apjoma.
Grūti
ir pateikt, ko dod, piemēram, šāda definīcija: „Latviskā identitāte ir ideju,
vērtību un kultūras modeļu simbolu kopums (!?), ar kura palīdzību (!?) tiek
veidota, uzturēta un izteikta cilvēka etniskā piederība latviešu tautai, un šīs
tautas kolektīvā patības (!?) apziņa. Latviskās identitātes pastāvēšanas
priekšnoteikumi ir valoda, kultūra, tautas vēsture, folklora, tradīcijas,
nācijas (!?) simboli”.
To var teikt par
jebkuru identitāti – igaunisko, lībisko, polisko, krievisko. Definīcijā
neatspoguļojas latviskās identitātes specifika.
Latviskās
identitātes specifiku nav iespējams uzzināt ar manierīgi izplūdušu metodoloģisko
pieeju: „Galvenās tēmas un aspekti iepriekš veiktajos pētījumos
par latvisko identitāti: viedokļu (!?) un dzīves veida atšķirības dažādās
etniskās kopienās (!?); emociju (!?) un tautas mentalitātes loma identitātes
saglabāšanā; iespējas pastāvēt multikulturālā vidē, nepazaudējot (!?) savu
etnisko identitāti; sociālie procesi un to ietekme jauniešu kopās; integrācijas
iespējas un problēmas, etniskās piederības aktualitāte (!?); viedoklis (!?) par
ārvalstīs dzīvojošo latviešu piederību Latvijai; daudzveidīgās un mainīgās
sociālās identitātes, sociālie stereotipi un to ietekme; paaudžu un dzimtas
(!?) loma indivīda attīstībā; etniskās identitātes saglabāšanas un nodošanas
(!?) iespējas; valodas nozīme u.c.”.
Terminoloģiskais un metodoloģiskais
haoss nevar nodrošināt saprātīgus secinājumus: „Secinājumi: Identitāte veidojas
socializācijas procesā, kas noris visa mūža garumā, jo persona pilnveidojas,
kad indivīds un tauta atrodas mijiedarbības procesā, kurā apgūst sabiedrībā
akceptētas normas, vērtības. Tautas un etniskā identitāte atklājas saistībā ar
attiecīgo zemi, valodu un tās kultūru. [..] Dziesmu un deju svētki, Latvijas
daba un Baltijas jūra, latvju dainas, rudzu maize, saulgriežu svētki, sarkanbaltsarkanais
(!?) karogs, LR valsts himna, Brīvības piemineklis – tie ir visspilgtākie
vizuālie tēli un simboli, ar kuriem teju vai katram [..] saistās latviskā
identitāte un arī Latvija. Daudzi [..] ļoti lepojas, ka ir latvieši, tomēr ir
arī tādi, kuriem latviskā identitāte neko nenozīmē. Tāpat dažādo paaudžu
uzskati par latvisko identitāti pamatvērtībās, kā, piemēram, dainas, tautas
tērps, gadskārtu ieražas, būtiski neatšķiras, tikai interese par šiem simboliem
katrā paaudzē kļūst aizvien mazāka. Identitātes saglabāšana un uzturēšana
svarīga jebkurā laikā, jo mēs esam tauta, kuru paši nevēlamies pazudināt (!?). Latviešu
tautas tradīcijas, valoda un kultūra ir jāuztur, tās palīdz identificēt
latviešu tautu starp pārējām pasaules valstu tautām”.
Publikācijās par
latvisko identitāti nākas tikties ar smieklīgu nostāju. Atbildot uz jautājumu,
kas ir latviskās identitātes „spilgtākais raksturojums”, viena pašapmierināta „kultūrsocioloģe”
paziņo: „Plašāk pētītas un aprakstītas divas latviešu identitātes. Proti, Daces
Bulas pētījums Latvieši kā dziedātājtauta un mans – Latvieši kā zemnieku tauta.
Manuprāt, pazudusi vēl kāda identitāte: latvieši kā intelektuāla nācija, kurai
vienmēr bijusi spēcīga tieksme pēc zināšanām”.
Tekstos par
latvisko identitāti brīvības kategorija neeksistē. Nav sastapts neviens darbs
par attieksmi pret brīvību latviskās identitātes sakarā. Tāpat nav sastapts
neviens darbs, kurā latviskās identitātes sakarā vispār būtu izlasāms vārds
„brīvība”. Zinātne klusē. Tātad zinātnei nav bijis iegansta pat iepīkstēties
par brīvības kategoriju.
Bet tas neliecina,
ka tāds iegansts neuzpeldēs rīt vai parīt. Pēc II Pasaules kara mūsu humanitārā
inteliģence sastāv no papagaiļiem. Viņi nevar lepoties ar konceptuālo
oriģinalitāti un konceptuālās oriģinalitātes daudzveidību. Visi principā
atkārto vienu un to pašu. Atkārto to, ko kādreiz kāds pateica pirmais. Tā kā
pirms apmēram 30 gadiem kāds pateica, ka latviskās identitātes centrā ir
latviešu valoda, tad šī aplamā tēze tiek atkārtota līdz šobaltdienai, it kā
citas tautas izturētos vienaldzīgi pret savu valodu. Ja, teiksim, masu
auditorijā populārā jābūtības filosofe Maija Kūle pateiks, ka latviskās
identitātes centrā ir jābūtības dimensija, tad šo dumjību turpmākos 30 gadus
atkārtos humanitārās inteliģences papagaiļi. Ja Maija Kūle pateiks, ka
latviskās identitātes centrā ir brīvības kategorija, tad turpmākos 30 gadus to
svēti apzvērēs visi rakstošie un runājošie viņas kolēģi.
Katrā gadījumā
nav pamata uztraukumam. Vienīgi garīgi nevesels cilvēks sāks noliegt latviešu
tikšanos ar brīvības kategoriju. Neapšaubāmi, latvieši ir tikušies ar tādiem
brīvības veidiem kā politiskā brīvība, ekonomiskā brīvība, mākslinieciskā
brīvība, ideoloģiskā brīvība, akadēmiskā brīvība, reliģiskā brīvība, vārda
brīvība, sirdsapziņas brīvība, uzskatu brīvība. Latvieši tāpat kā pārējie Zemes iedzīvotāji teicami zina, kas
ir brīvība un kāda ir brīvības loma cilvēku dzīvē. Latviešu garīgajā pasaulē
noteikti ir sastopama brīvības kategorija. Cita lieta, vai attieksme pret brīvību
ir uzplaukusi brīvības fundamentālismā, kad latviešu dzīvē (latviskajā
identitātē) nav nekā svarīgāka, nozīmīgāka, dārgāka, svētāka par brīvību.
Zinātnes
klusēšana tomēr par kaut ko liecina. Zinātnes nespēja latviskās identitātes
sakarā fiksēt brīvības vērtību tautas garīgajā satvarā palīdz objektīvi izprast,
piemēram, novirzes latviešu attieksmē pret tādu politiskās brīvības atzaru kā
valstiskā neatkarība. Valstiskā neatkarība tradicionāli ir brīvības
fundamentālisma izpausme, tautai vēloties bez jebkādām nolaidēm būt pilntiesīgiem
saimniekiem savā zemē. Šajā ziņā latviešu vēsturiskajā pieredzē ir būtiskas
novirzes.
Vēsturiskā
pieredze nav valsts noslēpums, kurai ir jāizlūdzas „pielaide”. Šī pieredze
liecina, ka latviešu izturēšanos pret valstisko neatkarību nenosaka brīvības
fundamentālisms. Latvieši ciena un augstu vērtē valstisko neatkarību, taču līdz
šim brīvības kategorija nekad nav bijusi svarīgākā, nozīmīgākā, dārgākā,
svētākā, pieņemot lēmumu aizstāvēt jeb neaizstāvēt valstisko neatkarību. Ja
latviešu politiskās brīvības izpratne būtu uzplaukusi brīvības fundamentālismā,
tad kardināli savādāki būtu bijuši vēsturiskie notikumi 1940.gada vasarā,
2003.gada 20.septembra referendumā nebūtu 67%, nebūtu 2017.gada 16.marta apkaunojošā
„ratifikācija” Saeimā, kad „Latvija atsakās no tiesībām realizēt primāro
kriminālo jurisdikciju” un ASV bruņotie spēki LR sāk uzturēties saskaņā ar
okupācijas starptautiski akceptētajiem kritērijiem.
Atkal ir jāmierina:
katrā gadījumā nav pamata uztraukumam. Brīvības fundamentālisma deficītu nevar
uzskatīt par latviskās identitātes unikāli specifisku izpausmi. Rietumu zinātne
ir lietas kursā, ka daudzu tautu garīgajā satvarā attieksme pret brīvību nav
pakāpusies līdz brīvības fundamentālisma virsotnei. Arī citu tautu priekšstatos
brīvības fundamentālisms nav izšķirošais faktors jautājumā par valstisko neatkarību.
Tā tas ir tautām, kuru liktenī brīvība nekad nav bijusi pašvērtība, bet gan
tikai līdzeklis citu vērtību iegūšanai. Latviešiem tas spilgti izpaužas
visjaunākajā vēsturiskajā pieredzē. Gan referendumu, gan okupācijas karaspēka
ielaišanu latvieši saista nevis ar politisko brīvību, bet gan ar drošības
iegūšanu, baidoties no Krievijas iebrukuma Latvijā. Tādējādi var teikt, ka
latviskajā identitātē ir konstatējams nevis brīvības fundamentālisms, bet
drošības fundamentālisms.
Brīvības
fundamentālisms var uzplaukt, dzīvojot brīvībā, bet nevis dzīvojot verdzībā,
dzimtbūšanas apstākļos, kādas impērijas sastāvā, ģeopolitisko kungu uzraudzībā
un konfederācijas diktatūrā. Brīvības fundamentālisma uzplaukumam ir
nepieciešami tādi dzīves apstākļi, kas ļautu individuāli un kolektīvi apzināt
brīvības auru. Lai cilvēki izturētos pret brīvību kā dzīves visaugstāko vērtību,
nepieciešams praktiski atrasties tādā morāli tikumiskajā atmosfērā, kurā ir
plaši sastopams viedoklis, ka brīvība ir svarīgāka par labklājību, progresu,
attīstību, drošību. Latviešiem nav bijusi laime dzīvot tādā atmosfērā. Tāpēc
nav jābrīnās par latviešu klasisko manevrēšanu, sākot no devīzes „Brīva Latvija
brīvā Krievijā” un beidzot ar kaut ko līdzīgu devīzei „Brīva Latvija brīvā
Eiropā”, jābūtības filosofei kvēli papildinot „Es stāvu un krītu par Eiropas
Savienību”.
Devīze „Brīva
Latvija” vēl nav bijusi. Devīze „Brīva Latvija” vienmēr ir ar kaut ko atrunāta,
papildināta, attaisnota, pamatota. Ideālas politiskās brīvības prasība tāpēc
var būt tautas attīstības mērķis.
*Patiesībā – analītiķēm, jo ar latvisko
identitāti visvairāk aizraujas mūsu dārgās dāmas. Tiesa, viņām pa kājām reiz ir
pamaisījies viens mēnessērdzīgs vīrietis, pilnīgi sajaucot gaisu latviskās
identitātes aplokā, jo latviskumu skaidro ar tādiem vārdiem kā „zatlerisms”,
„ulmanisms”, „bāreņu tauta”, „neļaut nodzerties”, „likt pie darba”, bet
terminoloģisko raibumu papildina ar savu lolojumu „latviskā kultūrapziņa”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru