Nesen viens prātīgs cilvēks par jaunajiem ērgļiem internetā
nosauca brīvvalstī izskoloto juristu paaudzi. Tā esot juristu paaudze, kuras
taisnīguma un tiesiskuma izpratnē organisku vietu ieņem aizmuguriskā tiesāšana
– viena no šausmīgākajām izdarībām cilvēces vēsturē. Latviešu jaunie ērgļi ar
pilnu krūti atbalsta aizmugurisko tiesāšanu, un viņus no šī deģeneratīvā soļa
neviens nespēj atturēt. Prātīgais cilvēks saka, ka juristu korporācijā vēl esot
daži godīgi cilvēki. Taču nelietīgie un nekaunīgie jaunie ērgļi viņus
neklausās.
Jauno ērgļu plēsonība
nepazīstot robežas. Kā parasti, primitīva mežonība sintezējas ar maniakālu
alkātību. Jauno ērgļu demoralizētajās smadzenēs izdomātā t.s. bezstrīdus
piedziņa viņiem paver iespēju otrā rītā uz brokastu laiku kļūt miljonāriem.
Jaunie ērgļi ir
talantīgi. Tas nav pārsteigums. Nelieši vispār ir talantīgi cilvēki. Viņiem ir
vajadzīgs talants. Nelietība var pastāvēt tikai tad, ja tā bāzējas uz apdāvinātību.
Nelietībai visu laiku nākas konkurēt ar godīgumu. Bet šo antipodu konkurencē operatīvi
(tūlītēji) uzvarēt var vienīgi talantīgākais. Vienīgi talantīgākais gūs operatīvu
pārākumu. Ja talantīga nelietība apvienojas ar neierobežotu nekaunību, tad
godīgumam nav nekādu izredžu gūt operatīvu uzvaru, jo godīgums nedraudzējas ar
nekaunību. Godīgums var gūt virtuālu uzvaru. Tā būs morāli abstrakta uzvara,
bet nevis reāli praktiska uzvara dotajā situācijā.
Nesenā informācija
medijos liecina par jauno ērgļu jocīgu izdomājumu ne tikai justīcijā, bet daudz
plašākā jomā. Jauno ērgļu izdomājums ir ļoti interesants precedents tādās
zināšanu sfērās kā masu komunikācija, apziņas zombēšanas tehnoloģijas,
sabiedriskās domas mitoloģizācija. Jauno ērgļu izdomājums noteikti var
ieinteresēt sociālos psihologus, sociologus, politologus, ideoloģiskās armijas
virsniekus, politiskās filosofijas domātājus.
Lieta ir sekojoša.
Jaunie ērgļi tiesas spriedumu argumentācijā ir sākuši jocīgi atsaukties uz TV „vidusmēra saprātīgu skatītāju”. Pie tam
atsaucas nevienādi (liekas, šajā ziņā izšķirošā loma ir pasūtījumam un
honorāram par pasūtījuma izpildi). Jauno ērgļu viena grupa uzskata, ka „vidusmēra saprātīgs skatītājs” momentā visā nopietnībā uztver vārdus „jums
ir jāsaņem (..) taisnīgs sods, zaglim, tāpat kā filmā, ir jāsēž cietumā". *
Turpretī jauno ērgļu otra grupa uzskata, ka „vidusmēra saprātīgs skatītājs” katrā ziņā ir gudrs cilvēks un
momentā šajos vārdos konstatē politisko retoriku, bet nevis vārdus uztver visā
nopietnībā.
Tādējādi tiekamies ar jocīgu pieeju. Jauno
ērgļu abas grupas nepievērš uzmanību fikcijai „vidusmēra saprātīgs skatītājs”. Tas
ir nosacīts apzīmējums masu komunikācijas analītikā. Jaunie ērgļi to neņem
vērā. Tas nav termins, bet gan, atkārtoju, nosacīts apzīmējums. Turklāt parasti
vīpsnājoši kariķējošs apzīmējums masu cilvēku (mietpilsoņu) identifikācijā. Šis
apzīmējums nevar būt termins justīcijā. Īstenībā nekur nevar būt termins, un
arī nemēdz būt termins saprātīgas domas konstrukcijās. Tas taču ir smieklīgi!
Vēl tikai atliek justīcijā bezjēdzīgi
izmantot tādus apzīmējumus ka „parastais cilvēks”, „vienkāršais
cilvēks”, „darba cilvēks”. Tad būs izmantots gandrīz viss komplekts no masu
cilvēku un masu komunikācijas analīzes leksiskā repertuāra. Visticamākais, jaunie
ērgļi nelietību pamatojumā ir spējīgi atsaukties arī uz zīlniecēm, „armēņu
radio”, izmantot formulu „tirgū runā” un „tautas viedoklis”.
Bet tā nav vienīgā jocīgā pieeja. Vēl jocīgi
ir tas, ka jaunie ērgļi tiesas spriedumos ņem vērā sabiedriskās domas
mitoloģizācijas rezultātus. Jaunie ērgļi ņem vērā sabiedriskajā domā iezombētos
mītus. Tas ir ļoti jocīgi! Pateicoties tam, jaunie ērgļi paši kļūst sociālās
mitoloģijas autori. Jaunajiem ērgļiem pienākas sociālo manipulatoru gods. Viņi
manipulatīvi dzemdē jaunus mītus.
Konkrēti tas izpaužas tiesas spriedumā
atsaucoties uz masu komunikācijas līdzekļos cilvēkam radīto noziedznieka
reputāciju. Cilvēks nav notiesāts. Tiesa nav pasludinājusi viņam spriedumu.
Taču žurnālisti viņu jau ir pasludinājuši par noziedznieku. Tāpēc jaunie ērgļi
secina, ka arī sabiedriskā doma (Latvijas iedzīvotāji) atzīst cilvēku par
noziedznieku. Jaunie ērgļi savu secinājumu nebalsta uz sabiedriskās domas
izpētes rezultātiem. Jaunie ērgļi intuitīvi vērtē sabiedrisko domu, kas pats
par sevi ir odiozs solis.
Mediju apvainotais „noziedznieks” nav
notiesāts. Tiesas process turpinās, un tam nav redzamas beigas. Ne
„noziedznieks”, ne sabiedrība nezina sprieduma saturu. Tas, pirmkārt.
Otrkārt, žurnālisti paši ir tiesājami par
noziedznieka reputācijas radīšanu cilvēkam pirms tiesas sprieduma. Jauno ērgļu
profesionālais un cilvēciskais pienākums ir nesaudzīgi nosodīt žurnālistu
rīcību un juridiski vērsties pret šo rīcību. Taču jaunie ērgļi tā vietā, lai
vērstos pret žurnālistu noziedzīgo rīcību, atsaucas uz viņu nelietību, pieņemot
to kā godīgu izpausmi un izmantojot tiesas spriedumu argumentācijā. Tā var
rīkoties nelietīgi, aprobežoti un neizglītoti tipi jeb tipi ar tik tikko
nosaukto īpašību integrētu summu: nelietīgums + aprobežotība + neizglītotība =
jaunais ērglis.
Vārdu sakot, tiekamies ar nelietību pēctecīgu
virkni: no vienas nelietības izaug citas nelietības, un to autori ir ne tikai
žurnālisti, bet arī juristi – jaunie ērgļi. Viņi nav spējīgi apjēgt vai nevēlas
apjēgt elementāru patiesību. Proti, ne tikai justīcijā nav izmantojama masu
komunikācijas sameistarotā reputācija. Tā praktiski nekur neder.
Masu komunikācijā cilvēkam radītā reputācija
ir pati par sevi rūpīgi verificējama parādība. Mūsdienu „piāra” laikmetā
cilvēka publiskā reputācija ir tas pats, kas tirgus prece, kuru var nopirkt par
zināmu summu. Mediju formētai reputācijai tagad neviens saprātīgs cilvēks
neuzticas. Mediju formētā reputācija reti atbilst patiesībai. Tā var būt
politiskā un ideoloģiskā nolūkā radīta reputācija, lai ietekmētu sabiedrisko
domu vajadzīgajā virzienā.
Reputācija var būt masu zombēšanas rezultāts.
Piemēru netrūkst. Padomju laikā, piemēram, Pasternakam, Ahmatovai speciāli
radīja sliktu reputāciju. Tagad mediji uzbur labu reputāciju LR valsts
institūtiem, kaut gan LR ir krimināli oligarhiska valsts ar noziegumu brīvību,
kuras juridiskajā apdarē svarīga loma acīmredzot ir arī jaunajiem ērgļiem –
latviešu nevērtīgās varas inteliģences sastāvdaļai.
Pēcpadomju laikā izskolotā juristu paaudze
ir nopietna morālā un profesionālā problēma. Par to liecina idiotiskā
noņemšanās ap tropu „valsts nozagšana”, socioloģiskajās aptaujās fiksētā sabiedrības
neuzticība juristiem, medijos sastopamās daudzās publikācijas par netaisnīgo
tiesāšanu, likumu normu tendenciozu interpretāciju, korupciju utt.
Pēcpadomju laikā izskolotā juristu paaudze
nav tikai nopietna morālā un profesionālā problēma. Tā ir kļuvusi ļoti sāpīga
nacionālā problēma. Tauta bez godīgiem un gudriem juristiem nevar cerēt uz
godīgi un saprātīgi organizētu valsti un tās iestāžu darbību. Bez godīgiem un
gudriem juristiem tautai vienmēr nāksies mīcīties netaisnīguma un beztiesiskuma
dūksnājā, bet galvenais – valstiski uzstādītajā noziegumu brīvībā ar
noziedznieku pasūtītiem un noziedznieku algotu juristu sagatavotiem likumiem un
noteikumiem.
*Runa ir par Lemberga
tiesāšanos ar Sprūdžu. Par tiesāšanās finesēm viegli uzzināms internetā. Esejas
mērķis nav smalkās nianses, kā arī nekādā gadījumā nav vēlēšanās morāli atbalstīt
vienu vai otru personu. Uzdrošinos teikt, ka esejas problemātika ir daudz
interesantāka par abām personām. Par to ir
parūpējušies mūsu juristi – esejas galvenie varoņi.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru