Satversmes 35. pantā teikts: “Valsts Prezidentu
ievēlē Saeima uz četriem gadiem”. Savukārt Satversmes 39. pantā teikts: “Viena
un tā pati persona nevar būt par Valsts Prezidentu ilgāk kā astoņus gadus no vietas”.
Tātad Latvijas
Republikā viena un tā pati persona par Valsts prezidentu var tikt ievēlēta pēc
kārtas divas reizes (4 gadi + 4 gadi = 8 gadi). Šajā sakarā pieklājas jautāt
“Kāpēc tikai divas reizes?”.
Saprotams, tāds
jautājums ir iespējams ne vien Latvijā. Arī Rietumu valstīs ir tāda pati norma.
Tā tas, piemēram, ir ASV, Francijā, Vācijā.
Tik tikko minētais
jautājums nav aizliegts. Tomēr publiskajā telpā tas ir ļoti reti sastopams. Nediskutē
par to, kāpēc tikai divas reizes. Gluži pretēji! Sabiedriskā doma smaidīgi akceptē
doto normu. Sabiedrības apziņā šai normai ir gaiša reputācija. Dotā norma
asociējas ar demokrātiju. Ja kāds uzdrošinātos publiski norādīt par dotās
normas fundamentālo bezjēdzību un sociuma vienas daļas savtīgo viltību varas
organizēšanā, tad tāds drosminieks tūlīt tiktu represēts farizejiski modīgā politkorektuma
vārdā. Šausmas! Kā tā drīkst teikt! Kā drīkst vērsties pret demokrātiju!
Patiesība
nepatiks! Patiesība ir izcili rūgta: dotā norma ir fundamentāla politiskā
bezjēdzība! Tā apliecina sociuma vienas daļas savtīgo viltību varas
organizēšanā. Tas, pirmkārt.
Otrkārt, dotā
norma ir Rietumu civilizācijas pagrimuma izpausme. Dotā norma ir veicinājusi
valsts varas stabilitātes zaudēšanu, pašlaik noslīdot līdz suverēna valstiskuma
nihilismam.
Treškārt, varbūt pareizāk
ir klusēt un pret minēto patiesību izturēties kā pret zināmu svētumu: “Nedodiet
svētumu suņiem un nemetiet savas pērles cūkām priekšā, ka tās ar savām kājām
viņas nesamin un atgriezdamās jūs pašus nesaplosa” (Mt.7:6).
Dotā norma ir
vēsturiski jauna politiskā pieeja. Bez dotās normas eiropeīdi veiksmīgi iztika
gadu tūkstošiem ilgi. “Baltā” rase gadu tūkstošiem ilgi cienīja valsts varas
stabilitāti un lieliski pārzināja valsts varas stabilitātes tehnoloģiju.
Dotā norma ir
loģisks absurds! Katrs saprātīgs cilvēks to atzīs. Valsts un tās tautas stabilai
attīstībai ir vajadzīgs stabils stratēģiskais kurss, kas nav atkarīgs no
vēlētāju kaprīzēm un pašmērķīgas politisko kadru maiņas.
Dotā norma,
protams, ir pašmērķis ar demagoģisku auru. Tā ir pseidodemokrātijas aura.
Demokrātijai nekad nav bijusi laba reputācija. Demokrātiju tradicionāli apsaukā
par “vairākuma tirāniju” un “mietpilsoņu diktatūru”. Demokrātiju kritizēja
Platons, Aristotelis. Pēc viņiem demokrātiju kritizēja Nikolo Makjavelli, Ž.-Ž.
Russo, Šarls de Monteskjē, Tomass Karleils, Žozefs Marī de Mestrs, Osvalds
Špenglers, Karls Šmits, Renē Genons, Juliuss Evola, Šarls Nodjē, Martins
Heidegers, Frīdrihs Nīče, Jozefs Šumpēters. Krievijā demokrātiju dzēlīgi
kritizēja Ļevs Tihomirovs, Konstantīns Pobedonoscevs. Otto fon Bismarks atklāti
atzina, ka “pret demokrātiem palīdz tikai zaldāti”.
Dotā norma
neradās no zila gaisa. Kā parasti, vispirms eksistēja objektīvs iemesls un pēc
tam uzziedēja subjektīvs iemesls. Objektīvo iemeslu viltīgi novērtēja un savā
labā izmantoja savtīgie prāti, tiecoties mūžu mūžos būt pie varas un vairot
materiālo labklājību.
Objektīvais
iemesls ir demogrāfiskie apstākļi – iedzīvotāju skaita pieaugums. Demogrāfiskais
faktors ir cilvēces virsdiriģents. Dotās normas rašanos veicināja iedzīvotāju
skaita pieaugums un nepieciešamība aprūpēt Homo sapiens miljonus.
Faktiski citādāks
izskaidrojums nevar būt. Demogrāfiskais faktors ir cilvēces visbūtiskākais demiurgs
– radošais elements un kultūras izmaiņu autors. Ja mainās iedzīvotāju skaits, tad
mainās cilvēku kultūra (materiālā kultūra + garīgā kultūra). XXI gadsimta ļaudīm
to nav īpaši jāpaskaidro. XXI gadsimta ļaudis dzīvo cilvēces vēsturē unikālas
demogrāfiskās pārejas (1960-2050) apstākļos. Uz Zemes tik strauji un tik lielā
apjomā cilvēku skaits nekad vēl nebija palielinājies. Tāpēc aizvadītajos gadu
desmitos tik strauji un tik radikāli izmainījās kultūra, sagādājot galvassāpes
divām paaudzēm. Tās nespēj operatīvi adaptēties kultūras kardinālajās novitātēs.
Senā pasaule ar niecīgu iedzīvotāju skaitu bez acīmredzamām izmaiņām pulsēja
apmēram 3000 gadus. Viduslaiki (500-1500) ar daudz lielāku iedzīvotāju skaitu
nekā senajos laikos, bet ar relatīvi stabilu demogrāfisko virzību, ilga apmēram
1000 gadus. Jaunie laiki (1500-1800), kad Eiropā sāka pakāpeniski pieaugt
iedzīvotāju skaits, pastāvēja tikai 300 gadus. Kārļa Lielā valdīšanas periodā
(VIII gs. nogalē - IX gs. sākumā) Eiropā esot dzīvojuši tikai apmēram 25-30
miljoni cilvēku. 1700.gadā Eiropas iedzīvotāju skaits bija 100 miljoni, 1800.gadā
– 160 miljoni, 1900.gadā – 300 miljoni. 2020.gadā Eiropa (līdz Urālu kalniem)
lepojas ar 695 miljoniem iedzīvotāju.
Vēsturnieki
uzskata, ka Eiropas iedzīvotāju skaits mēreni sāka pieaugt no XVI gadsimta
otrās puses, bet no XVII gadsimta sāka pieaugt diezgan strauji. Respektējams
apjoms (automātiski pieprasa radikālas izmaiņas kultūrā) tika sasniegts XVIII
gadsimtā, bet izaicinoša kulminācija tika sasniegta XIX gadsimtā.
Ne velti tik tikko minētajos abos gadsimtos intensīvi
progresēja jauna kultūras formācija. XIX gadsimtā jauno kultūras formāciju
gudri indivīdi nosauca par kapitālismu. Par kapitālisma saimnieku atzina sociālo
slāni vārdā “buržuāzija” (fr. bourgeois – pilsētnieks).
Kapitālisma misija bija saimnieciski aprūpēt lielo un ātri pieaugošo
iedzīvotāju kopumu. Tādai misijai nederēja feodālisma saimnieciskā kārtība
(kultūra). Feodālisms bija piemērots mazam iedzīvotāju skaitam. Pieaugot
iedzīvotāju skaitam, feodālisms pakāpeniski un klusi transformējās kapitālismā,
kas ir liela un ļoti liela iedzīvotāju skaita apkalpotājs (“sadzīves
kombināts”). Slavenais ekonomists un sociālais filosofs Frīdrihs Hajeks
pamatoti rakstīja par kapitālisma ekonomikas dabisko rašanos. Kapitālismam
nācās izstrādāt novatorisku ekonomisko, politisko un ideoloģisko stratēģiju ar
tai adekvātu realizācijas tehnoloģiju.
Kapitālisma konceptuālā
bāze kļuva filosofiskās, zinātniskās, politiskās, ideoloģiskās, sociālās domas specifiska
strāva (intelektuālā kustība). To Rietumu civilizācijas vēsturē dēvē par
Apgaismību. Runa ir par īpašu Apgaismības laikmetu. Tas sākās XVII gadsimta
beigās, pilnbriedumu sasniedza XVIII gadsimtā, un tā idejiskais mantojums nav zaudējis
ietekmi līdz mūsdienām. Tā, piemēram, ASV, Francijā, Vācijā un arī Latvijā
pašlaik funkcionējošās konstitūcijas lielā mērā ir Apgaismības laikmeta
produkti. Arī buržuāzijas šodienas komfortablā labklājība tika kapitāli
iecementēta Apgaismības laikmetā.
Pirms konspektīvi
fiksējam Apgaismības laikmeta idejiskās bagātības nepieciešams norādīt par
vienu nelabu tendenci. Tā nepolitkorekti skan šādi: jo lielāks kļūst planētas
iedzīvotāju skaits, jo lielāka, intensīvāka, nekaunīgāka, ciniskāka, rafinētāka,
specifiskāka, instrumentāli efektīvāka kļūst planētas iedzīvotāju ideoloģiskā
apdullināšana, mānīšana, manipulatīvā izmantošana, psihotropiskā ietekmēšana,
nonākot līdz 2020.gada planetārajam ūnikumam – visas 7,8 miljardu grandiozās cilvēces
“koviddebilizācijai”, “kovididiotijai”, “psihopandēmijai”.
Lieta ir tā, ka
nelabās tendences terminoloģiskais balsts lielā mērā joprojām ir Apgaismības
laikmetā izstrādāto konceptu leksiskie apzīmējumi. Tā, piemēram, Apgaismības
laikmetā radās labi pazīstamā cilvēktiesību retorika. Arī tagad tiek iestāstīts,
ka visi cilvēki piedzimst brīvi un vienlīdzīgi ar tiesībām uz dzīvības un
veselības aizsardzību. 1998.gadā Satversme tika papildināta ar 8. nodaļu “Cilvēka
pamattiesības”. Bet kas Latvijā pozitīvi izmainījās cilvēktiesību jomā? Vai latvieši
ieguva stingru juridisko atbalstu, palīdzību, morāli psiholoģisko uzticību
cilvēktiesībām? Jeb tā bija vienīgi sabiedrības kārtējā muļķošana, maskējoties
ar it kā humānu nostāju?
Apgaismības
laikmetā radās lepnā sabiedriskā līguma teorija – tautu apmānīšanas instruments.
Saskaņā ar šo teoriju cilvēki ilgi dzīvoja pirmatnējā brīvībā. Taču pienāca
laiks dibināt valsti. Cilvēki noslēdza līgumu ar valsti. Viņi valstij atdeva
daļu no savas brīvības, kompensācijā saņemot no valsts taisnīgu tiesu un tiesību
ievērošanu, policejisko un militāro aizsardzību, privātīpašuma aizsardzību. Arī
latvieši XX gadsimta sākumā ir noslēguši lepno sabiedrisko līgumu un savu
likteni uzticējuši valstij. Bet vai no tā latviešiem ir liels labums? Vai tas
attur latviešus meklēt labākus dzīves apstākļus citās zemēs? Vai latvieši un
valsts ir konsolidēts lielums? Vai reāli eksistē valsts un tautas saliedētība,
vienotība, kopības apziņa?
Apgaismības laikmetā piedzima kategorija “tauta” un smalkā
doktrīna par tautas suverenitāti. Respektīvi, valstī dzīvojošā tauta ir vienīgā
likumīgā visaugstākās varas nesēja. Satversmē tas atspoguļojas 2.pantā “Latvijas
valsts suverēnā vara pieder Latvijas tautai”.
Tiesa, XX gadsimta
otrajā pusē minētajai smalkajai doktrīnai pa kājām sāka maisīties kategorija
“nācija”. Tā apzīmē valsts pilsoņu polietnisko raibumu. Migrācijas un koloniālisma
likvidēšanas rezultātā Eiropas daudzas valstis sāka apdzīvot dažādas tautas.
Tāpēc polietniskā raibuma apzīmēšanai tika ieteikta kategorija “nācija” kā
politisks risinājums. Arī Latvijas Republikā vienmēr ir bijusi nācija. Satversmes 2. pantā vārdi
“Latvijas tauta” ir uzlūkojams kā sinonīms vārdiem “Latvijas nācija”. Neeksistē
etniskā vienība “Latvijas tauta”. Eksistē etniskā vienība “latviešu tauta”.
Apgaismības
laikmetā savas gaitas sāka tādas eiropiešu politiskajā diskursā populāras mantras
kā “brīva prese”, “neatkarīgs tirgus”, “tirgus caurskatāmība”, “neatkarīga
tiesa”, “tiesiska valsts”, “politiskā brīvība”, “liberālisms”. Ja nepieciešams
demagoģiski nomaskēt kādu valsts valdošā slāņa mahināciju, tad tradicionāli
atsaucās uz kādu no nosauktajām mantrām. Latvijas sabiedrībai tas ir labi
pazīstams.
Apgaismības korifeju politiskajos uzskatos bija sastopams
konkrēts viedoklis par valsts prezidentu. Valsts prezidenta institūts tika pakļauts
principam par varas amatpersonu regulāru maiņu vēlēšanu ceļā. Katrs cilvēks
agrāk vai vēlāk viņam doto varu sākot ļauni izmantot. Tāpēc ir nepieciešams
regulāri mainīt varas pārstāvjus. Tas attiecas arī uz valsts prezidentu.
Tā, piemēram, Apgaismības
korifeju politiskie uzskati tika precīzi izmantoti ASV konstitūcijā. Tā tika
ratificēta 1788.gada 21.jūnijā un tiek atzīta par pirmo konstitūciju mūsdienu
izpratnē.
ASV konstitūcijā
norma par valsts prezidenta ievēlēšanas ierobežošanu ar diviem termiņiem ir no 1951.gada
27.februāra (konstitūcijas 22. labojumā). Pirms tam tāda norma konstitūcijā
nebija. Taču tā eksistēja dzīves praksē. Neviens prezidents Baltajā namā nebija
ilgāk par diviem termiņiem. Franklins Delano Rūzvelts ir vienīgais ASV
prezidents, kurš ievēlēts uz vairāk nekā diviem termiņiem. Viņš šajā amatā bija
četrus termiņus (1933—1945). Tas izskaidrojams ar ārkārtējiem saimnieciskajiem
un politiskajiem apstākļiem. Valstī vajadzēja stabilu varu un valstī nebija tādi
apstākļi, lai pievērstos politiskajai cīņai, kas reāli vienmēr ir valsts
prezidenta vēlēšanas. Rūzvelta prezidentūras laikā bija pasaules ekonomiskā krīze (t.s. lielā depresija) un II Pasaules karš.
Bet tagad par sociuma
vienas daļas savtīgo viltību varas organizēšanā. Apgaismības laikmeta gudrības varas
organizēšanā un tajā skaitā prezidenta varas organizēšanā ir izdevīgas vienīgi
buržuāzijai. Tāpēc buržuāzija līdz mūsdienām ir nosargājusi sev izdevīgo Apgaismības
mantojumu. Tautai ir vajadzīgi stabili valdnieki. Tauta nemīl politiskās varas
svārstības, nepatstāvīgumu, nenoturību. Latviešu tauta šajā ziņā nav izņēmums
un vienmēr ir vēlējusies Rīgas pilī redzēt “stingru roku”. Turpretī buržuāzijas
ideāls ir oligarhiskā vara (ekonomiskā vara + politiskā vara). Pie tam
buržuāzija nekad nav iekšēji konsolidēts sociālais slānis. Buržuāzija principā
nevar nodrošināt stabilu varu. Buržuāzija tradicionāli sastāv no atsevišķiem
savstarpēji naidīgiem oligarhiskajiem klaniem. Oligarhisko klanu savstarpējā
cīņa veicina varas maiņu un tajā skaitā valsts prezidenta izvēli un ievēlēšanu.
Latvijā arī ir vairāki oligarhiskie “astoņkāji”, kuriem nav vajadzīga “stingra
roka” un stabils stratēģiskais kurss, kas nav atkarīgs, kā jau rakstīju, no
vēlētāju kaprīzēm un pašmērķīgas politisko kadru maiņas.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru