Cilvēku dzīves
vissvarīgākais faktors ir demogrāfiskais faktors. Cilvēku dzīve visdziļākajā
tvērumā ir atkarīga no iedzīvotāju skaita. Iedzīvotāju apjoms nosaka kultūru –
esamības materiālo un garīgo saturu. Demogrāfiskā faktora respektēšana ir sava
veida analītiskais imperatīvs. Vēloties iztirzāt jebkuru cilvēku dzīves
vēsturisko fragmentu, jāsāk ar demogrāfisko stāvokli. Citiem vārdiem sakot,
jāiet pa galveno ielu. Taču tā ne vienmēr notiek analītiskajā darbībā. Virzība
var notikt arī pa šķērsielu. Tā tas notiks šajā esejā. Tomēr demogrāfiskais
faktors vienmēr tiks paturēts prātā. Runa būs par Rietumu civilizācijas atsevišķām
tendencēm. Tās aizsākās pirms vairākiem gadsimtiem un nonāca līdz šodienas baltkvēlei,
kad aktuāla ir atziņa par civilizācijas sabrukumu un postcivilizācijas rašanos.
Nesaudzīgā leksikā Rietumu civilizācijas noriets jau tika raksturots XIX
gadsimtā. To uzkurināja Apgaismības mantojums, pret kuru izvērtās liela
neuzticība.
Apgaismības
laikmetu Rietumu civilizācijā nomainīja romantisma laikmets. Tā idejiskajā
centrā bija dabas kults, jūtu kults, ar dabu organiski vienota cilvēka kults.
Romantisma literatūra kļuva “vētras un dziņu” propagandētāja. Dzejnieki
slavināja buntošanās kaislības, romantisku pacēlumu, jūtu prioritāti,
nevairīšanos no jūtu publicitātes. Bija milzīga interese par cilvēka iekšējo
pasauli. Tika kritizēta civilizētības samaitātība. Civilizētības samaitātībai
tika pretstatīta dabas cienīšana un dzīvošana
saskaņā ar dabas likumiem. Apgaismības akcentētajam progresam tika pretstatīts
mīts, folklora, arhaiska pirmatnējība, kas asociējas ar stabilitāti, nemainību,
kultūras mantojuma turpināšanu bez radikālām novitātēm. Romantisma apoloģēti
aicināja atgriezties senatnes domāšanas manierē, arhaiskajā paradigmā pirms
filosofijas rašanās. Cieņā bija antropomorfisms.
Apgaismība tika
arvien konsekventāk un konsekventāk kritiski vērtēta. Var teikt, ka Apgaismības
pēdējie slavenākie aizstāvji Eiropas intelektuālajās aprindās bija Hēgelis un
Markss. Galvenie kritizētie koncepti no Apgaismības filosofiskā repertuāra bija
racionālisms, progress, cilvēktiesības. Hēgelis centās saglabāt racionālisma
autoritāti. Marksa sniegtajā kapitāla izskaidrojumā racionālisms netika
atmests. Kapitāla ekonomiskā funkcionēšana nebija iespējama bez racionālisma.
Taču Markss neticēja, ka Apgaismības slavenās mantras brīvība, vienlīdzība un
brālība var tikt sasniegtas kapitālistiskajā sabiedrībā, kuras galvenā valdošā
šķira ir buržuāzija ar darbaspēka ekspluatācijas māniju. Cilvēku brīvība,
vienlīdzība un brālība ir iespējama tikai sociālismā. Par to Markss bija kvēli
pārliecināts.
Pret racionālismu
sociāli filosofiskajās studijās vērsās Šellings. Politiskās brīvības vietā
galvenā uzmanība tika pievērsta cilvēka individuāli subjektīvajai brīvībai, bet
nevis kolektīvi sociālajai brīvībai. Politiskās brīvības vietā lielāku vērtību
ieguva garīgā brīvība. Tā var saglabāties jebkurā politiskajā iekārtā, ikvienā
sociāli ekonomiskajā un sociāli politiskajā transformācijā.
Romantisma
laikmetā radās “pesimisma filosofija”. Tā nosauca Artūra Šopenhauera uzskatus.
Viņu dēvē par iracionālisma tēvu. Šopenhauers dzēlīgi izturējās pret sava laika
sabiedrību, kultūru, filosofiju, kaut gan ļoti augstu vērtēja Kanta filosofisko
devumu. Šopenhauers sava laika morālo un intelektuālo garu pamācoši salīdzināja
ar antīko laikmetu, kad viņaprāt tika radīts visvērtīgākais cilvēces vēsturē.
Pēc antīkā laikmeta vērojama lejupslīde.
Kā zināms, XIX
gadsimtā jūtami izmainījās Eiropas iedzīvotāju skaits. Tas palielinājās divas
reizes. Lai apgādātu visus, radās rūpnieciskā masu ražošana ar tās masu
darbaspēku – proletariātu. Proletariāta pašapziņa ātri pieauga, pilnā mērā pret
sevi izturoties kā pret sabiedrības dominējošo un eksistenciāli
visnepieciešamāko daļu. XIX gadsimtā proletariāta politiskais, ideoloģiskais un
morālais balsts kļuva sociālisma un komunisma teorija. Tajā figurēja mērķis
iegūt varu un proletariātam nostiprināties kā valdošajai šķirai Rietumu
civilizācijā.
XIX gadsimtā buržuāzijai
radās aktīvs sāncensis – proletariāts. Tas vēlējās savā pārziņā iegūt ražošanas
līdzekļus un produkcijas sadali, nosacīt izglītības stratēģiju un saturu,
izveidot savām estētiskajām prasībām atbilstošu mākslu un literatūru, demonstratīvi
atsacīties no Dieva, un, protams, būt politiskajam valdniekam visos valsts
varas institūtos – parlamentā, valdībā, tiesā, medijos.
Ar proletariāta
ambīcijām eiropieši pirmo reizi pamatīgāk sastapās 1848.- 1849. gada
revolūcijās. 1848.gada 21.februārī Markss un Engelss publicēja “Komunisma
manifestu”. Revolūcijas ieguva kopēju nosaukumu “Tautu pavasaris”. “Tautu”
praktiski pārstāvēja pilsētu proletariāts, kas nebaidījās bruņoti vērsties pret
valdību. Pirmo reizi Eiropā proletariāts politisko varu ieguva 1871.gadā, kad
tika nodibināta jauna tipa valsts “Parīzes komūna”. Tā pastāvēja no 1871.gada
18.marta līdz 1871.gada 28.maijam.
XIX gadsimtā
aristokrātiskās un elitārās vērtības kļuva vairogs pret proletariātu kā
patstāvīgu spēku. Nīče kādā vēstulē “Parīzes komūnu” nosauca par franku-ebreju
“izlīdzināšanu” un “vienkāršību” ar alkātīgu “Jetztzeit” (tekošā
momenta) instinktu. Nīče neieredzēja Apgaismības konceptus. Tajos nav tieksmes
pēc patiesības, bet ir tieksme pēc varas – “varas griba”.
XIX gadsimtā sava
veida aksioma kļuva atziņa par Apgaismības izraisīto nihilismu. Tā radikālākās
formas kļuva novēršanās no Dieva un vērtību devalvācija. Uzskati par cilvēku,
sabiedrību, kultūru, civilizāciju, nākotni veidojās pesimistiskā atmosfērā.
Nepieciešams piebilst, ka XXI gs. sākumā tik tikko minētie uzskati veidojas
debilitātes atmosfērā. Ticība progresam un iespējai pilnveidot cilvēku ar
zinātnes un sociālās evolūcijas palīdzību bija sagrauta romantismā, Nīčes
tekstos. Starp citu, Nīčes pārliecībā nihilisms ir cilvēka prāta kulminācija.
Nihilisma un pesimistiskās atmosfēras intelektuāls
rezultāts XIX gs. beigās un XX gs. sākumā bija ne tikai Nīčes filosofija, bet
arī Vilhelma Dilteja dzīves filosofija (Lebensphilosophie). Pret to
inteliģence izturējās kā pret kultūras tendenci, “dzīvi” pretstatot zinātnei,
tehnoloģijai. Dzīves filosofija zinātniskajai izziņai pretstatīja intuīciju –
“dzīves pieredzi”. Intuīcija ir perspektīvāka izziņai nekā sausa loģika, saķēdējot
individuālo ar vispārējo. Tādējādi dzīves filosofiju var uzskatīt kā vienu no
iracionālisma formām. XX gs. iracionālisms pilnā mērā trimfēja uz nevajadzīgā
racionālisma fona.
XX gadsimta
sākumā Rietumu civilizācijas intelektuāļus satricināja Osvalda Špenglera “Der
Untergang des Abendlandes” (Vakara zemju noriets). Monumentālajā darbā,
kurā tika vispusīgi kritizēts sociālisms, liberālisms, ateisms, pozitīvisma
pašmērķīgais racionālisms, vēstures atsacīšanās analizēt laikmeta garu, bija
konkrēti nosaukts Rietumu civilizācijas bojāejas laiks – ap 2200.gadu.
XX gadsimtā
Rietumu civilizācijas filosofu korporācijā milzīga autoritāte bija Heidegeram.
Viņš kritizēja visu filosofijas vēsturi. Tas patika, jo tas sasaucās ar
laikmeta intelektuālo tendenci pompozi un pretenciozi noliegt kultūras
mantojumu. XX gadsimtā modīgie heidegerieši, postmodernisti, dekonstruktīvisti,
neopragmātiķi noliedza arī tradicionālo konceptuālo domāšanu.
Heidegers
filosofijai pārmeta neprasmi pareizi izturēties pret cilvēka esamību, ko viņš
apzīmēja ar vārdu “Dasein”. Heidegeram nepatika Apgaismības ideāls –
cilvēka griba ir spējīga izmainīt viņa likteni. Pievēršoties “Dasein”,
galvenais ir izpētīt likteni un tam pakļauties. Liktenis ir pirms “Dasein”.
Sastopami labi cilvēki, kuri nepretojas liktenim un tā nosacītajai esamībai.
Slikti cilvēki domā, ka var izmainīt savu likteni un tādējādi var regulēt savu
esamību. Slikti cilvēki Heidegera ieskatā ir komunisti, ebreji, strādnieki.
Heidegeram nebija pieņemama cilvēku kopība, kas balstās uz universālām cilvēka
vērtībām. Tādu kopību viņš dēvēja par “Gesellshaft”. Viņš atzina cilvēku
kopību, kas balstās uz rasi un mantojumu. Tādu kopību viņš un nacisti dēvēja
par “Volksgemeinschaft”. Heidegeram liktenis bija tas pats, kas Jungam
arhetipi, cilvēka esamībā visu nosakot zemapziņas līmenī.
Pēc II Pasaules
kara Rietumu intelektuāļi vairījās no marksisma, humānisma un Apgaismības
racionālisma. Vispirms franču un pēc tam citu Rietumu tautu domātāji pēc
neveiksmīgās 68.gada revolūcijas iestiga postmodernisma konceptu apmātībā. Postmodernisma
pamatlicējs Liotars atklāti teica, ka ir zaudēta uzticība vispārējam
humānistiskajam progresam aizvadītajos divos gadsimtos. Vairs neeksistē ticība
tam, ka māksla, zinātne, tehnoloģija, brīvība var cilvēcei sniegt labumu.
Zudusi ir pozitīva orientācija, kas spētu atklāt dzīves jaunas perspektīvas.
Neapšaubāmi, “baltās” rases izmiršanas laikā par gaišu nākotni ir naivi sapņot.
Rietumu civilizācija strauji tuvojas savam galam Špenglera prognozētajos gados.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru