Globālo sociālo problēmu analītikā nepieciešams apspriest
divas jaunas parādības. Nepieciešams pievērst uzmanību kultūras epohālai
evolūcijai un cilvēces labdaru maiņai.
XXI gadsimta modernās
tendences un modernie procesi jau tiek skatīti no kultūras epohālas evolūcijas
viedokļa. Tāda pieeja ir pamatota. Tiekamies ar kaut ko grandiozu cilvēkos un
viņu kultūrā. Radikāli izmainās cilvēku dzīves vide, darba tirgus, profesionālā
orientācija, amatu nomenklatūra, politiskā sistēma, valstiskums, tehnoloģiskais
arsenāls, cilvēka identitāte, morāli tikumiskās normas un vērtības,
mākslinieciski radošā darba žanri, zinātnes, reliģijas un ideoloģijas loma.
Tiekamies ar kaut ko tikpat grandiozu, kāda cilvēces vēsturē bija pāreja no
paleolīta (akmens laikmeta) uz neolītu (vēlo akmens laikmetu). Pārejas laikā
tika ieviesta zemkopība un lopkopība, kā arī attīstījās keramika un tādi
materiālu apstrādes veidi kā urbšana, slīpēšana. Taču kardināli izmainījās arī
cilvēku mentalitāte. Radās tas, ko labi pazīstam kā zemnieku mentalitāti. Tā ir
plaši saglabājusies līdz mūsdienām.*
Visjaunākajā periodā
un īpaši 2020.gadā sakarā ar “Covid-19” pandēmiju un ASV prezidenta
vēlēšanām nākas pievērst uzmanību cilvēces labdaru maiņai. Uz planētas ir
radies jauns spēks, kas vēlas darboties visas cilvēces mērogā. Cilvēces labdaru
līdzšinējais spēks manāmi zaudē pozīcijas.
Domājams, rūpes
par visu cilvēci ir pastāvējušas vienmēr. Visos laikmetos ir bijuši cilvēki ar
bažām par cilvēci un velmi kalpot cilvēcei. Planetāri globālu apziņas tieksmi
savā ziņā veicina Dievs, - Dievs kā sakrāla personifikācija ir visu cilvēku
labdaris. Turklāt visvarens labdaris un labdarības visaugstākais iemiesojums.
XX gadsimta
otrajā pusē cilvēces mēroga labdarība ieguva reālas aprises. Ja pirms tam bažām
par visu cilvēci bija virtuāls raksturs bez praktiski organizatoriskas
darbības, tad XX gadsimta otrajā pusē tika praktiski realizēti konkrēti projekti.
Virtuālo relatāti nomainīja ontoloģiski fiksējama (“sataustāma”) realitāte. Tādu
procesu veicināja abi Pasaules kari, bet sevišķi II Pasaules karš, pēc kura
bija vitāli nepieciešams starptautiski organizatoriski sakārtot cilvēces dzīvi
planetārā mērogā. 1945.gada 24.oktobrī tika nodibināta Apvienoto Nāciju
organizācija. Tās mērķis bija nodrošināt starptautisko mieru un drošību, veicināt valstu
miermīlīgas attiecības, īstenot starptautisko sadarbību un kalpot par nāciju
rīcības saskaņošanas centru.
Taču pēc II
Pasaules kara rūpes par cilvēci konkrēti realizējās divos līmeņos. Viens
līmenis bija darbība ANO ietvarā. Šajā līmenī darbību veica ANO katras
dalībvalsts deleģēti pārstāvji – politiķi, diplomāti, eksperti, birokrātijas
nomenklatūras kadri. Darbs ANO bija viņu uzdevums un pienākums. Par to viņi
saņēma atalgojumu.
Otrs līmenis
principā bija pilnīgi savādāks. Tas balstījās uz privāto iniciatīvu un
neoficiālu, kā arī lielā mērā slēgtu (slepenu) organizatorisko izkārtojumu. Šo
līmeni izveidoja ļoti bagāti cilvēki no ASV ar specifisku garīgumu, specifisku
analītisko prātu un specifisku sociāli politisko orientāciju. Šī līmeņa rašanos
pamatā nosacīja viena cilvēka griba un praktiskais ieguldījums. Šis cilvēks ir
amerikāņu slavenās miljardieru Rokfelleru dinastijas pārstāvis Deivids
Rokfellers (1915-2017). Viņa tieksmes izveidot, kā viņš pats teica, “vienotu
pasauli”, bija ģenētiski determinētas. Par “vienotu pasauli” esot sapņojuši jau
viņa senči. D.Rofellers pats sevi sauca par “internacionālistu”. Tā tas bija
pirms moderno jēdzienu “globalizācija”, “globālisms”, “globālists” lietošanas.
Tagad viņa biogrāfiju rotā identifikācija “globālists” un slavinājums “viens no
pirmajiem globālisma ideologiem”. D.Rokfellers bija visu galveno pēckara
neoficiālo planetāro organizatorisko veidojumu autors vai līdzautors. Tas
attiecas uz Bilderbergas klubu (1954) un Trīspusējo komisiju (1973). Abos
veidojumos aiz slēgtām durvīm īpaši atlasītu dalībnieku šaurā lokā tika
debatēts par t.s. pasaules globālajām problēmām. D.Rokfellera interešu
priekšplānā bija dzimstības kontrolēšanas problemātika. Viņam pašam bija četras
meitas un divi dēli. Viņa tuvākie līdzgaitnieki globālisma attīstībā bija
Z.Bzežinskis (1928-2017) un H.Kisindžers (1923). Šī trijotne līdz tās divu
dalībnieku nāvei bija viens no galvenajiem globālisma idejiskajiem spēkiem uz
Zemes. Viņu paveikto var atzīt kā sociāli filosofisku metodoloģisko devumu,
formulējot visdažādākā satura rekomendācijas globālo problēmu risināšanā. Pašlaik
(2020.g.) analoģisks globālisma idejiskais spēks nav konstatējams.
Toties strauji un
nenovēršami veidojas izteikti pašpārliecināts spēks, kas grib valdīt uz
planētas un savā kontrolē pārņemt visu cilvēci. Ja tik tikko minētās trijotnes
un viņu domubiedru planetārajās ambīcijās priekšplānā dominēja humānistiska
filosofija un tās caurstrāvota ideoloģija, tad jaunā globālisma spēka centrā ir
vēlēšanās voluntāri pakļaut cilvēci un iegūt varu uz planētas. Jaunais
globālisma spēks ir izteikti cinisks, un tas neatsakās no sociālā darvinisma
tēzēm, cilvēci sadalot divās daļās (izredzētie cilvēki un viņiem pakļautie cilvēki).
Jauno
pašpārliecināto spēku jau ir pieņemts dēvēt par “lielo piecnieku”. Runa ir par
tādiem informācijas tehnoloģiju gigantiem kā Microsoft, Apple, Amazon,
Google, Alphabet. Kā zināms, formāli tās ir informācijas tehnoloģiju (IT)
korporācijas, kuras izstrādā programmas (software) un datortehniku (hardware).
Taču “lielais piecnieks” ir izvērties par
totālu monopolistu, pilnā mērā uz planētas kontrolējot internetu, sociālos tīklus
un mobilos sakarus, kā arī pasaules pārējās informācijas tehnoloģiju firmas. “Lielajam
piecniekam” ir neierobežota ekonomiskā vara, milzīgi finansiālie līdzekļi, bet
īpašnieki ir visbagātākie cilvēki zem Saules.
“Lielajam
piecniekam” jau labu laiku ir grandioza politiskā un ideoloģiskā loma. IT korporācijas
var ietekmēt cilvēku apziņu, izraisīt un vadīt “krāsainās revolūcijas”, “maidanus”,
kā arī manipulatīvi iejaukties valstu politikā un vēlēšanu procesos. IT korporāciju
fantastiskās iespējas atspoguļojās “ Covid-19” pandēmijas mēnešos,
apmuļķojot gandrīz pasaules visu valstu iedzīvotājus.
IT korporācijas ir organiski vienotas ne tikai ar ASV
speciālajiem dienestiem un ASV politisko eliti (Demokrātisko partiju), bet arī
ar Pentagonu, NATO. Korporācijas finansiāli atbalsta pasaules lielākie
investīciju fondi un finansu holdingi. Proti, atbalsta tās finansu struktūras,
kuras ir ASV Federālās rezervju sistēmas kodols.
“Lielā piecnieka”
īpašnieki noraida pārmetumus par iejaukšanos politikā. Tomēr tam vairs
sabiedrība netic, jo informatīvā agresija un planetāri globālās varas tieksmes
ir acīmredzamas. Visjaunākajā laikā (2020.g. jūlijā-augustā) “lielais piecnieks”
vairs nebaidās vērsties pat pret Baltā nama saimnieku, dzēšot viņa ierakstus
sociālajos tīklos. Tāda drosme vērsties pret pasaules varenākās, patiesībā arī
savas, valsts prezidentu ir unikāla izpausme. Tas liecina par sava spēka
apzināšanos. “Lielais piecnieks” sevi apzinās kā “Deep state” avangardu,
nostājoties priekšgalā visaugstākās birokrātijas slānim, kas nepakļaujas
valdībai un valsts likumiem. Turklāt runa nav par kaut kādu “ēnu kabinetu”.
Runa ir par cilvēces pārvaldīšanu.
*Plašāk skat.: http://kulturologiskapublicistika.blogspot.com/2020/04/evolucijas-evangelija-pulsacija.html
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru