Laiku pa laikam sociologi noskaidro Latvijas iedzīvotāju
uzticēšanos valsts institūcijām – prezidentam, parlamentam, valdībai, armijai,
drošības iestādēm, policijai, sabiedriskajām organizācijām, partijām, bankām,
tiesai, prokuratūrai, medijiem. Tā, protams, ir sava veida sociālā lirika.
Socioloģiskās izpētes rezultātus nosaka jūtas, emocijas, dvēseles pārdzīvojumi.
Tas ir subjektīvās reakcijas materiāls. Tas iegūts, dzīvē nonākot tiešā saskarē
ar valsts iestādēm un to amatpersonām, kā arī skatoties TV ziņas par valsts
ierēdņu darbību. Iedzīvotāju aptaujās valsts institūcijas figurē liriski, bet
nevis ir iesaiņotas prāta racionalitātē un faktu pragmatismā.
Taču cita ceļa
nav. Tas ir perspektīvs veids kā iegūt priekšstatu par iedzīvotāju izturēšanos
pret valsts institūcijām. Turklāt socioloģiskajās aptaujās iegūstam vairāk vai
mazāk ticamus pieturas punktus ne tikai par sabiedrības uzticēšanos, bet arī
pārliecināmies par valsts institūciju funkciju izpratni iedzīvotāju kontingentā.
Respektīvi, pārliecināmies, kāds ir iedzīvotāju politiskās apziņas līmenis -
priekšstats par valstiskumu, sociāli politisko sfēru un savu personisko lomu
valsts pastāvēšanā.
2020.gada 23.janvārī
“NRA.LV” tika ievietota šāda informācija: “Latvijas iedzīvotāji visvairāk
uzticas Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem (NBS) un Valsts prezidentam, savukārt
vismazāk uzticas Saeimai, liecina Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas
Drošības un stratēģiskās pētniecības centra pētījums.”
Tātad pašlaik
Latvijas iedzīvotāji vismazāk uzticas Saeimai, bet visvairāk uzticas armijai (NBS)
un Valsts prezidentam (konkrēti – “nācijas tēvam”/”nācijas tumsonim”).
Neiedziļinoties jautājumā par tādas attieksmes pamatotību vai nepamatotību, drīkstam
formulēt objektīvu secinājumu. Tiekamies ar principā amizantu (īstenībā odiozu
- atbaidošu, nevēlamu, pretīgu) pieeju. Neuzticēšanās Saeimai ir latviešu
politiskās apziņas vislielākais paradokss/idiotisms/tumsonība/neattīstība
u.tml.
Neuzticēšanās
Saeimai liecina, ka latvieši neuzticas paši sev! Latvieši netic savai
politiskajai gribai un politiskajai izvēlei. Latvieši netic tautas iespējai
dzīvot saskaņā ar prātu un sirdi.
Tas ir amizanti! Saeimu
ievēl latvieši - viņu elektorāts. Saeima faktiski ir valsts institūts, kuru
latvieši var praktiski visvairāk ietekmēt sev par labu, izvēloties uzticamus
"tautas kalpus". Citus valsts institūtus latvieši praktiski nevar
ietekmēt. Tajā skaitā Valsts prezidentu un armiju nevar praktiski ietekmēt.
Atkārtoju – tas
ir amizanti! Latvieši visvairāk uzticas Valsts prezidentam un armijai; proti,
tam, ko nevar tieši ietekmēt. Valsts prezidentu ievēl Saeima. Par “nācijas
tēvu”/”nācijas tumsoni” nobalsoja tikai 61 deputāts. Savukārt norises armijā ir valsts noslēpums. Tam tā ir
jābūt. Par armijas dzīvi latvieši neko nezina. Mediji vēsta tikai par
noziedzību armijā. Vai tad latvieši var ietekmēt lūžņu iepirkšanu armijai? Vai
latvieši nezina, ka armijā pastāv organizētā noziedzība tāpat kā tā pastāv
jebkurā citā valsts institūcijā? Kā var uzticēties noziedzniekiem?
Tā, piemēram, 2020.gada
26.janvārī internetā bija kārtējā prieka
vēsts: “Militārā policija (MP) veiksmīgas līdzšinējās izmeklēšanas gaitā
atguvusi daļu no Nacionālo bruņoto spēku (NBS) materiāltehniskajiem līdzekļiem,
kuru piesavināšanās tiek izmeklēta kādā kriminālprocesā.[..] 2018.gada
31.augustā sāktajā kriminālprocesā izmeklēšana notiek par dienesta stāvokļa
ļaunprātīgu izmantošanu, kas izraisījusi smagas sekas, jo organizēta grupa (!?)
piesavinājusies NBS bruņojumu un ekipējumu lielā apmērā (!?). Tāpat notiek
izmeklēšana par ilgstošu (!?) militāro šaujamieroču munīcijas iegādāšanos un
glabāšanu bez attiecīgas atļaujas, kas izdarīta organizētā grupā (!?), kā arī
par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanu lielā apmērā (!?).”
Latvieši
neuzticas Saeimai. Taču Saeima drīkstētu lepoties ar latviešu vislielāko
uzticību. Teorētiski (juridiski) tāda iespēja pastāv. Latviešu maksimālo
uzticību parlamentam garantē konstitūcija – LR Satversme. Ar galvu izmantojot
konstitūcijas normas, Saeima varētu būt latviešu tautas vismīļākā valsts
institūcija.
Saeimas vēlēšanas
regulē speciāls likums. Tajā ir nosacīta “tautas kalpu” izvēles kārtība: “9.
pants. (1) Kandidātu sarakstu var iesniegt: 1) likumā noteiktajā
kārtībā reģistrēta politiskā partija, kura dibināta ne vēlāk kā vienu gadu
pirms Saeimas vēlēšanām un kurā ir ne mazāk kā 500 biedru;
2) likumā noteiktajā kārtībā reģistrēta politisko partiju
apvienība, ja visas politisko partiju apvienībā ietilpstošās politiskās
partijas dibinātas ne vēlāk kā vienu gadu pirms Saeimas vēlēšanām un ja
politisko partiju apvienībā kopā ir ne mazāk kā 500 biedri”.
Nevienam nav
aizliegts uzdot divus strikti pamatotus jautājumus: 1) Kas latviešiem traucē
dibināt tādu politisko partiju, kura Saeimas vēlēšanām spētu pieteikt 100 godīgus,
gudrus un valsts lietās kompetentus kandidātus? 2) Kas latviešu elektorātam
traucē simtprocentīgi balsot par dotajiem 100 godīgajiem, gudrajiem un valsts
lietās kompetentajiem kandidātiem, lai Bruņinieku namā strādātu vienīgi tautas
interesēm kalpojoši cilvēki?”
Atrunas par
traucēšanu būs visdažādākās. Vistuvāk
patiesībai piekļūs tie cilvēki, kuri visu izskaidros ar latviešu mentalitātes kritisko
specifiku un politiskās apziņas niecību. Savukārt vistālāk no patiesības būs
tie cilvēki, kuri visu izskaidros ar “okupācijas” sekām, Krievijas iejaukšanos,
Putina diktatoriskumu, nevēloties paškritiski atzīt neattīstības, degradācijas
un deģenerācijas dziļumu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru