Cilcēce vēsturiski nesen ieguva atombumbu kā pagaidām
efektīvāko līdzekli cilvēku fiziskajai iznīcināšanai. Taču cilvēce vēsturiski
vēl nesenāk (no XX gs.70.gadiem) ieguva atombumbu arī cilvēku garīgajai (apziņas, domāšanas,
prāta, uztveres) iznīcināšanai, viņus neiznīcinot fiziski. Arī tas pagaidām ir
efektīvākais līdzeklis attiecīgajā jomā. Tik efektīvs līdzeklis garīgajai
iznīcināšanai nav ne reliģiskā dogmātika, ne politiski ideoloģiskā dogmātika. Šo
līdzekli jāsauc par intelektuālo atombumbu.
Runa ir par
visdažādākā veida (politiskā, idejiskā, morālā u.c.) plurālismu
kā kognitīvo (izzinātājdarbības) principu, kā epistemoloģisko (izziņas
teorijas) principu un kā fundamentāla relatīvisma (normu un vērtību) principu.
Plurālisms kalpo masu refleksīvajai vadībai. Plurālismu apzināti ieviesa un
konsekventi nostiprināja neoliberālisma laikmetā. To ieviesa izglītībā, morāli
tikumiskajā audzināšanā, politiskajā apziņā un pat sociālajās un humanitārajās
zinātnēs, kā arī filosofijā.
Plurālisma pamatā
ir zombējoši specifiska filosofiskā koncepcija un ontoloģiskā (dzīves reālās
prakses) stratēģija. Filosofiskā koncepcija atzīst, ka viss esošais sastāv no
vairākām izolētām substancēm (esamībām). Tāpēc ir iespējami visdažādākie izskaidrojumi
un tajā skaitā pretējie izskaidrojumi. Ontoloģiskā stratēģija ir vēlēšanās dot
iespēju dažādiem sabiedrības slāņiem un
grupām paust un īstenot savus uzskatus, aizstāvēt savas intereses politikā,
valsts pārvaldībā, garīgajā kultūrā un citās jomās bez attiecīgās profesionālās
kompetences un attiecīgajām specializētajām zināšanām. Plurālisms tādējādi
iznīcina patiesības jēgu un zināšanu jēgu. Plurālisma funkcionēšanas rezultātā
nav iespējama patiesība un nav nepieciešamas zināšanas sava viedokļa
prezentācijai.
Plurālisms kā intelektuālā
atombumba jau ir iznīcinājis cilvēces prāvu daļu, tajā iezombējot morālo
bezatbildību, normu un vērtību fundamentālu relatīvismu, intelektuālo haosu,
garīguma un ideālisma nihilismu, sociālo apātiju un nepretošanos visdažādākā
veida negācijām. Intelektuālā atombumba ir guvusi tik grandiozus rezultātus
tāpēc, ka sasaucas ar cilvēcisko instinktu iet pa vieglāko ceļu bez zināšanām,
bez prāta piepūles, bez jebkāda veida atbildības. Vārdu sakot, intelektuālā
atombuma saderas ar cilvēcisko aprobežotību, neattīstību, neizglītotību,
hipertrofēto pašpārliecinātību, idiotisko ambiciozitāti, kretīnisko
paštaisnīgumu.
Intelektuālās
atmobumbas panākumi Latvijā ir graujoši. Sagandēta ir latviešu tautas lielākā
daļa. Īpaši sagandēta ir vidējā un jaunākā paaudze. Tās “viedokļos”, piemēram,
valsts suverenitāte, Tēvzemes neatkarība, tautas brīvība ir tikai “skaisti
mīti” bez jebkāda praktiskā labuma. “Viedokļi” neapliecina ne nacionālo
pašcieņu, ne cilvēcisko pašcieņu. Vārdi “brīvība”, “neatkarība”, “taisnīgums”, “tiesiskums”,
“suverenitāte” ir tukšas skaņas bez morāli psiholoģiskās jēgas. Un to
galvenokārt ir panācis plurālisms, priecīgi plunčājoties ideāli piemērotā vidē.
Vispiemērotākā vide, protams, ir pelēko zvirbuļu vide.
Plurālisma
priecīgo plunčāšanos var savaldīt. Tas ir inteliģences (piem., skolotāju,
pasniedzēju, žurnālistu) pienākums. Inteliģencei ir pilnā mērā jāizprot un jāapzinās
plurālisma kaitīgums. Inteliģences pienākums ir kategoriski slāpēt jebkura
veida plurālisma izpausmi. Inteliģencei ir jāzina, ka plurālisms ir kļuvis
inteliģences kvalitātes kritērijs. Ja ir īsta inteliģence, tad plurālisma
prakse ir manāmi ierobežota. Plurālismam ir grūti spīdēt klasē un auditorijā, iekļūt
medijos un sabiedrības publiskajā telpā vispār. Ja inteliģence pati čivina kā
pelēkie zvirbuļi, tad plurālisms triumfē.
Ļoti kaitīga ir
cilvēku (piem., skolēnu, studentu) musināšana “izteikt savu viedokli”.* Latvijā
pēcpadomju “brīvvalstī” tāda musināšana ir plaši izplatīta. Principā tā ir
degradējoša darbība. Cilvēks sāk lepoties ar savu “viedokli”, kaut gan viņa
teiktajā nav nekā patstāvīga un kā savs “viedoklis” tiek pasniegts visu pelēko
zvirbuļu “viedoklis”.
Šodienas plurālisma
fani parasti slēpjas aiz vārdiem “personiskais viedoklis”. Tā tas notiek tāpēc,
ka personiskais viedoklis cilvēciski normālos apstākļos ir sociālā, intelektuālā,
garīgā norma un vērtība, apliecinot sabiedrības attīstības pakāpi. Personiskais
viedoklis cilvēciski normālos apstākļos liecina par tautas izglītotību, cilvēku
idejisko patstāvību, uzskatu stabilitāti. Sabiedrība ļoti ciena tos, kuriem ir
dziļās zināšanās balstīts personiskais viedoklis. Šodienas plurālisma fani to
zina un tāpēc viltīgi izmanto personiskā viedokļa reputāciju.
Personiskais
viedoklis sabiedrībā var būt tikai dažiem procentiem cilvēku, kuri spējīgi
domāt, mācīties, kritiski visu izvērtēt. Pelēko zvirbuļu “personiskais
viedoklis” ir atkārtojums tam, ko viņi ir izlasījuši internetā, dzirdējuši TV
ziņās, saklausījuši uz ielas.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru