2019.gada
1.aprīlī Latvijā izveidojās it kā jocīga situācija. Pie tam situācijas jocīgums
netika apzināti izraisīts atbilstoši pirmā aprīļa, Lielās Joku dienas,
reputācijai. Viss notika pilnā nopietnībā, un neviens nevienu necentās izjokot.
Tas tāpēc, ka jocīgā situācija tautas pēdējā fāzē nav jocīga situācija, bet
elementāri normāla un ikdienišķa situācija.
Situāciju
izraisīja publikācija interneta portālā “NRA.lv”. Citēju visu tekstu: “Latvijas
iedzīvotāju laimes indekss šogad sasniedzis vēsturiski augstāko līmeni, liecina
pētījumu aģentūras SKDS aptaujas dati.
Šogad janvārī iedzīvotājiem ticis vaicāts, vai kopumā viņi jūtas
laimīgi. Laimes indekss rēķināts, balstoties uz atbildēm četru punktu skalā -
laimīgs, drīzāk laimīgs, drīzāk nelaimīgs, nelaimīgs. Atbilžu procentuālās
vērtības summētas, pirms tam tām piešķirot dažādus īpatsvarus. Laimes indekss
var būt robežās no -100 līdz +100. Janvārī fiksētais laimes indekss sasniedzis
atzīmi +41,9, kas ir augstākais rādītājs novērojumu vēsturē. Gada laikā indekss
palielinājies par 2,2 ballēm. Drūmāk noskaņoti iedzīvotāji bija 2000.gadu
sākumā - 2001.gadā laimes indekss bijis vien +5,5 balles augsts. Laimes indeksa
kritums fiksēts arī ekonomiskās krīzes laikā, 2010.gadā indeksam noslīdot līdz
+15,5”.
Tas ir ļoti
interesanti! Laikā, kad latviešu tauta ir nonākusi viskatastrofālākajā stāvoklī
savas pastāvēšanas gadsimtos, latviešu tauta ir vislaimīgākā! Tātad latviešu
tautu laimīgu dara tās izmiršana, novecošana, labāko cilvēku izklīšana
Galaktikā, kriminālais kapitālisms, daunu, idiotu, gobzemblēžu, dagmārbeitneru
šarlatānu dirnēšana parlamentā, fundamentāli nevērtīgā "6.oktobra
paaudze", noziegumu brīvība, masveida organizētā noziedzība, pederasts kā
valsts un tautas starptautiskais simbols, iespēja latviešu nacionālajā valstī
par Valsts prezidentu ievēlēt glumu un pelēku ebreju (“pravieti”, “šodienas nācijas
tēvu”), no kura jau sen ir novērsies viņa etnoss. Latviešu tauta vislaimīgākā
jūtas vēsturiskajā periodā, kad tai nav nevienas normālas paaudzes. Visjaunākā
"6.oktobra paaudze" ir pilnīgs brāķis, vidējā paaudze ar aktīvo reti
kroplo varas inteliģenci un zagļu miljonu ir pārsvarā nederīga, bet vecākajā
paaudzē arī ir pārāk liels skaits cilvēku, kuri aizvadītajos 30 gados nav
bijuši spējīgi saprast "perestroikas" noziedzīgo būtību un kādā valstiskajā
simulakrā viņi aizvada mūžu.
Situācija
patiešām ir jocīga. Ļoti jocīga, kaut gan vārds “jocīga” nav vispiemērotākais vārds
dotās situācijas apzīmējumā. Sabiedriskās apziņas atrautība no realitātes ir pārāk
liela. Daudz piemērotāki ir vārdi “šizofrēniska”, “absurda”, “debila”,
“idiotiska”, “nenormāla”, “ārprātīga”, “psihedēliska”, “psihogēniska”,
“psihopātiska”, “antipātiska”. Situāciju izraisa ļoti dziļš neveselīgs
stāvoklis sabiedrībā. Tāda situācija var rasties vienīgi stabilas sociuma
patoģenēzes rezultātā, kad tiekamies ar nepārprotami izteiktu sociālo patoloģiju.
Pie tam tiekamies ar speciālo patoloģiju – konkrētu sociālo slimību izraisītām
pārmaiņām.
Ne velti 2019.gada
30.martā portālā “Delfi” bija šāda ziņa: “Veselības ministre Ilze Viņķele (AP)
par sava darba prioritāti vēlas izvirzīt psihiatrijas attīstīšanu”.
Ministres
priekšlikums ir objektīvi pamatots. 1.aprīlī publicētā ziņa par sociologu
laimes indeksa pētījuma rezultātiem apstiprina psihiatrijas akūto
nepieciešamību.
Uzmanība
pievēršama ministres skaidrojumam: “"Iepretim onkoloģijai vai kardioloģijai, kas ir tādas kā modes jomas, par
kurām runā visa valsts, psihiatrija mums vienmēr ir bijusi stigmatizēta,"
sacīja Viņķele. "Vienmēr par maz ir bijis naudas, ārstu un arī sabiedrībā
par to ir ticis par maz runāts, kaut arī ciešanu apjoms nav mazāks," viņa
atzina”.
Ministre vārdu
“stigmatizēta” acīmredzot atvasina no svešvārda “stigma”. Ar to apzīmē
iededzinātu kauna zīmi. Kādreiz iededzināja attiecīgu zīmi noziedzniekiem un
vergiem. Ministres ieskatā pie mums nosacīta kauna zīme vienmēr ir bijusi
psihiatrija, bet galvenais - “sabiedrībā par to ir ticis par maz runāts, kaut
arī ciešanu apjoms nav mazāks”.
Zelta vārdi! Ministres kundze ir perfekti
uztvērusi tautas psihisko stāvokli un formulējusi aktuālu uzdevumu vietējai
veselības aizsardzībai. Latvijā turpmāk nav jākaunas par psihiatrijas prioritāti.
Psihiatrijas prakses grandiozais vēriens var kļūt nacionālais lepnums, bet
nevis “stigmatizēts” kauna traips.
Taču faktiski nekas unikāls nav noticis. 1945.gadā intervijā presei Gustavs
Jungs vācu tautu nosauca par “psihopātu tautu”. Vācu tautas apziņu totāli
sagandējusi nacistiskā ideoloģija. Acīmredzot arī kriminālā kapitālisma
ideoloģija nav mazāk talantīga un arī spēj masveidā sagandēt tautas apziņu.
Laime nav
viendabīga parādība. Neskaidru jautājumu daudz. Pirmais neskaidrais jautājums
ir jautājums “Kas ir laime?”. Seko jautājumi “Kas izraisa laimi?” un “Kā izpaužas
laime?”. Taču laimes neviendabīgums nekad nav mazinājis interesi par šo skaisto
parādību. Par laimi vienmēr ir interesējusies filosofija, ētika, psiholoģija,
socioloģija, reliģija, fizioloģija. Katrā izziņas disciplīnā ir sava laimes
definīcija.
Tā, piemēram,
fizioloģijā laimi saista ar “laimes hormoniem”. Bioloģiski aktīvā viela
serotonīns nodrošina ilglaicīgu laimes sajūtu. Savukārt cita bioloģiski aktīvā
viela endorfīns ir īslaicīga prieka un eiforijas līdzautors.
Antīkajā filosofijā
laime bija uzmanības centrā. Tā tas īpaši bija eidemonismā – morāles izpratnei
veltītā filosofiskā virzienā, par cilvēka dzīves augstāko vērtību pasludinot
laimi un par cilvēka rīcības tikumīguma galveno kritēriju atzīstot tieksmi pēc
laimes. Arī reliģijā laime nav aizmirsta. Vienīgi tā nav sasniedzama šajā dzīvē
(in hac vita).
Vērīgi nākas
izturēties pret laimes skaidrojumu psiholoģijā. Varbūt laimes psiholoģiskais
skaidrojums ir vispareizākais un visprecīzāk atbilst laimes būtībai.
Psiholoģija
stingri nodala laimi un apmierinātību. Laime ir iespējama tikai īsu brīdi.
Laime ir momenta izpausme. Laime ilgst īsu laika sprīdi - mirkli, acumirkli.
Laime ir tad, kad iekšējās pozitīvās emocijas cilvēkā sasniedz vislielāko
intensitāti. Bet tas neturpinās ilgi. Ilgi turpinās apmierinātība. Faktiski
sociologiem vajadzētu pievērsties “apmierinātības indeksam”, kas ir relatīvi
ilglaicīgs un relatīvi konkretizējams cilvēka stāvoklis.
Bet vispār laimes
pētīšana ir iluzora darbība. Nevar būt pamatotas cerības kaut ko precīzi
noskaidrot. Laime ir izteikti individuāla parādība – individuāli īpatnēja un
savdabīga emocionālā izpausme. Laimei nav imperatīvs (pavēle, neatlaidīga
prasība), liekot cilvēkam darīt kaut ko konkrētu, lai cilvēks būtu laimīgs. Ne
velti Kants teica, ka “laime ir nevis prāta ideāls, bet iztēles ideāls”.
Savukārt Pitagors mierināja: “Nedzenies pēc laimes: tā vienmēr atrodas tevī
pašā”.
Protams, latviešu
sociologi nav vienīgie laimes indeksa apčubinātāji. Tautas laimīguma pakāpi
noskaidro arī citās zemēs. Turklāt eksistē planetāra mēroga pētījumi. Arī tie
liecina par laimīguma kāpumu latviešu tautā: "Latvija Apvienoto
Nāciju organizācijas (ANO) veidotajā pasaules laimes indeksā [2017.g.] ieņem 54. vietu 155 valstu konkurencē (!?).
Tas ir par 14 vietām augstāk nekā 2016. gadā”.
Laime nav tikai
laime. Laime ir padarīta nelaimīga. Rietumu civilizācijā Jaunajos laikos laime
kļuva politikas elements. Nav ticams, ka laimei tas patīk. Visdrīzāk tas laimi
dara nelaimīgu. Laimes indeksa socioloģiskajiem pētījumiem ir tikai viena funkcija
- politiskā funkcija.
Laimes
politizāciju aizsāka amerikāņi 1776.gada 4.jūlijā pieņemtajā “Neatkarības
deklarācijā”. Tas ir politisks dokuments. ASV tas ir vissvarīgākais politiskais
dokuments. Tā mērķis ir vienīgi politiskais mērķis. Deklarācijā ir fiksētas
“katram neatņemamas tiesības tiekties pēc laimes”. Tātad laime ieguva politisko
statusu, politisko misiju, politisko vērtību. Deklarācijā pasludinātās tiesības
tiekties pēc laimes ir tautas politiskās tiesības.
Laimes
politizācija sevišķi populāra kļuva XX gadsimtā. Slaveni ir Lielbritānijas
premjerministra Deivida Kamerona vārdi: “Laime ir galvenais mūsdienu
politiskais izaicinājums”. Tiesības uz laimi ir formulētas Japānas,
Dienvidkorejas, Brazīlijas konstitūcijā.
Neapšaubāmi,
laimes politizācija nevar visiem patikt. Visdzēlīgākā kritika tiek veltīta
laimes politizācijas pionieriem – amerikāņiem. Tiek izsmieta laimes teorijas
propaganda ASV ideoloģijā. Amizants ir pašu amerikāņu pienesums laimes
politizācijas kritikai. Tā, piemēram, Prinstonas universitātes zinātnieki nesen
noskaidroja, ka amerikāņiem laime sākas no 75 000 $ ienākumiem gadā. Ja ir
mazāki ienākumi, tad amerikāņi nekad nav laimīgi.*
XX gadsimtā laimi
sāka aktīvi izmantot ideoloģiskajā retorikā, propagandējot mērķi visus cilvēkus
virzīt uz laimi. Ideologi ļoti labi zināja atbildi uz jautājumu “Kas cilvēkus
dara nelaimīgus?”. Сilvēkus nelaimīgus dara, pirmkārt, prāts un, otrkārt,
atmiņa. Tādējādi vispārējās laimes nodrošināšanai cilvēkiem ir jāatņem prāts (Dont worry, be happy!) un atmiņa. Rietumu
civilizācijā XX gadsimta otrajā pusē to visu praktiski sāka realizēt valdošās
politiskās elites atbalstītais postmodernisms, sabiedrības masās stimulējot
tagadnes kultu un viedokļu plurālismu. Sabiedrībā strauji mazinājās prāta
autoritāte un izzuda interese par vēsturi un kultūras mantojumu.
Latvijā jocīgās
situācijas cēlonis ir šausmīgā dzīve aizvadītajos 30 gados. Sabiedriskās
apziņas kolosālo atrautību no realitātes izraisa dzīves šausmīgās iekšējās
pretrunas - politiski deklarēto un
konkrēto procesu nesaderība, patiesības un melu (postpatiesības) paralēlisms,
jebkuru vērtību un normu devalvācija, visatļautības un bezatbildības
nesodamība, slavenā noziegumu brīvība. Būtu milzīgs pārsteigums, ja pēc tik
destruktīvas 30 gadus ilgas dzīves, sabiedriskā apziņa funkcionētu psihiski normāli.
Tāpēc neviens medijos negrozīja pirkstu pie deniņiem, uzzinot par valdības “583
darāmiem darbiem”. Acīmredzot, tāda ārprātīga valdība latviešus dara laimīgus.
*2019.gada 3.aprīlī portālā “Delfi” tika ievietota šāda
ziņa: “Lai
gan pirms pāris gadiem veiktajā pētījumā par laimīgu cilvēku Latvijā nauda
netiek nosaukta kā Top3 laimes avots, "Swedbank" PrivateBank eksperte
Karīna Kulberga trešdien notiekošajā vadītāju konferencē EBIT norāda – lai
Latvijā cilvēks sevi sauktu par laimīgu, viņš mēnesī gribētu saņemt 1000 eiro”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru