Latvijā viss
notiek “pēc grāmatas”. Tautas garīgā bojāeja notiek precīzi saskaņā ar
zinātniskajā literatūrā apkopoto cilvēces vēsturisko pieredzi šajā jomā.
Pagātnē garīgi gājušas bojā daudzas tautas, savu vēsturi noslēdzot ar izšķīšanu
citu tautu sastāvā. Zinātne ir izanalizējusi šo rūgto pieredzi. Tie cilvēki,
kuri zina attiecīgās “grāmatas”, tagad var skaidri fiksēt tautas bojāejas nenovēršamās
pazīmes latviešu etnosā. Latvieši ir sasnieguši pēdējo fāzi. Pēdējā fāzē tautas garīgais sabrukums ir nenovēršams, un
tauta izbeidz pastāvēt kā kolektīvs subjekts. Eseju ciklā “Tautas pēdējā fāze”
runa būs par garīgās bojāejas atsevišķām izpausmēm šodienas dzīvē.
*
Katras tautas
vēsturē novērojams secīgu fāžu komplekts. Vispirms tiekamies ar tautas
veidošanās fāzi. Katrai tautai ir savdabīgs inkubācijas periods. Pēc tam tiekamies
ar pacēluma fāzi. Tālāk seko brieduma fāze. Tajā tauta sasniedz visaugstāko
līmeni savā attīstībā. Latviešu tautai tas bija XX gs. 70.gados, kad garīgā un
materiālās kultūra sasniedza visaugstākās virsotnes. Pēc brieduma fāzes mēdz būt zināms lūzums,
ievadot inerces fāzi. Tajā kūtrums, bezdarbīgums, neaktivitāte pārtop stagnācijā
– sastingumā, attīstības trūkumā.
Tautas vēsturē ir
arī pēdējā fāze. Tajā izbeidzas tautas garīgā pastāvēšana. Zinātnē šo fāzi dēvē
par obskurācijas fāzi. Tātad tiek izmantots tumsonību apzīmējošais svešvārds
“obskurantisms”.
Pēdējā fāzē tautas
garīgais sabrukums ir nenovēršams, un tauta izbeidz pastāvēt kā kolektīvs
subjekts. Turpina dzīvot indivīdi ar attiecīgu etnisko identitāti, taču
nenovēršami pārtrauc eksistēt tauta kā garīgi pilnvērtīgs etniskais kolektīvs. Pēdējā
fāzē strauji degradējas visi garīgie procesi un nemitīgi devalvējas visi parametri,
kuri tautu raksturo kā radošu un organizatoriski spējīgu cilvēku kopumu. Tautas
pēdējā fāzē vairs netiekamies ar tautu, bet tiekamies ar pūli, iedzīvotājiem,
populāciju. Tautas kā etnosociālas sistēmas vietā ir radies sava veida
antropoloģiskais molusks – veģetējoša mīkstmiešu grupa bez sociāli
konsolidējoša un politiski integrējoša mugurkaula. Tautas saliedētības un
vienotības vietā ir tapis idejiski nesaistītu hominīdu bars, kuram nepiemīt
nedalāmība un veselums.
Parasti
terminoloģija ir neprecīza un maldinoša. Tautas pēdējā fāze nav tautas fiziskās
esamības gals. Kad publikācijās tiekamies ar sinonīmiski lietotiem vārdiem
“tautas bojāeja”, “tautas katastrofa”, “tautas gals”, “tautas traģēdija”, “tautas
beigas”, tad faktiski runa nav par tautas nonākšanu kapsētā. Ar tik tikko
minētajiem vārdiem vienmēr apzīmē tautas garīgo nāvi arī tad, ja tas netiek
speciāli akcentēts.
Cilvēces vēsturē
nākas sastapties ar daudzu tautu, valstu, impēriju, civilizāciju bojāeju. Taču
tas nenozīmē ļaužu masveida nomiršanu.
Piemēram, Romas
impērijas bojāeja nekādā gadījumā nenoslēdzās ar romiešu masveida nāvi. Tas
pats attiecas uz trešo baltu etnosu – prūšiem. Prūšu tautas bojāeja nebija, tā
teikt, prūšu kolektīvā došanās Viņā Saulē.
Zinātne pēc
tautas pēdējās fāzes saskata vēl vienu stadiju. Šajā stadijā tauta vairs
neeksistē. Tauta kā kolektīvs subjekts ir pilnīgi gājusi bojā. Šajā stadijā
eksistē vienīgi tautas relikti – cilvēki, kas saglabājušies kā paliekas no
seniem laikiem; proti, tautas kādreizējās pastāvēšanas. Atsevišķi zinātnieki šo
stadiju dēvē par memoriālo stadiju. Tajā valda atmiņas par pagātni.
Piemēram, tas
spilgti attiecas uz jau minētajiem prūšiem. Prūši nenomira, bet galvenokārt
pārvācojās un pārcēlās dzīvot uz citām zemēm, izšķīstot vietējā etniskajā
kolektīvā. Viņu liktenī iestājās memoriālā stadija, kas turpinās šobaltdien.
Arī Latvijā ir prūšu fani, kuri jūsmo par prūšu pagātni un savu etnisko
izcelsmi saista ar prūšiem. Vācijā prūsisko izcelmi atzīst apmēram viens
miljons vāciešu.
Latviešus gaida prūšu liktenis. Latvieši ir sasnieguši
tautas pēdējo fāzi. Tā sākās aizvadītā gadsimta 90.gados un ļoti intensīvi turpinās
pašlaik. Šajā bēdīgajā procesā ietilpst ne tikai tautas vērtīgākās daļas
Latvijas pamešana un perspektīvā neizbēgamā izšķīšana vietējos etniskajos
kolektīvos. Šajā procesā vēl ietilpst daudzas izpausmes, nepārprotami liecinot
par latviešu tautas garīgo sabrukumu. Viss notiek zinātniski pamatoti. Viss
notiek atbilstoši teorijai par tautas pēdējo fāzi.
Latviešu tautā
jau nav sastopami galvenie parametri, kuri tautu raksturo kā kolektīvo
subjektu. Pie tam nav sastopams pats galvenais parametrs – tautas suverēnā valsts
kā tautas pašnoteikšanās tiesību rezultāts. Katras tautas metafiziskais mērķis
ir iegūt pašnoteikšanās tiesības un izveidot savu valsti, kas kļūst tautas
suverenitātes apliecinājums un sargātājs. Latviešu tauta ir brīvprātīgi
atsacījusies no iespējas dzīvot suverēnā valstī. Latviešu tauta nevēlas būt
suverēna tauta.
Ja tautai
suverēna valsts nav nekāda vērtība, tad lavīnveidīgi sākas tautas garīgais sabrukums
visos esamības segmentos. Tauta pārstāj funkcionēt kā etnosociāla sistēma.
Nekas vairs nenotiek tautas kolektīvo interešu labā. Tā vietā stājas atsevišķu
grupu, klanu, partiju un pat atsevišķu indivīdu interešu realizācija. Latvijā
pašlaik primārās ir “koalīcijas” intereses. Viss notiek “koalīcijas” interesēs,
nekaunoties piesegt “koalīcijas” locekļu dažāda veida noziegumus.
Par latviešu
tautas garīgā pagrimuma vērienu nepārprotami liecina personību trūkums un
elites trūkums. Tauta bez personībām un bez elites nav dzīvotspējīga tauta. Latviešu
inteliģences vairākums (to saucu par varas inteliģenci) dezertēja jau 90.gadu
sākumā, atsakoties pretoties tādām ārzemēs dzimušām sociālajām un morāli
tikumiskajām destrukcijām kā “demokrātijas eksports”, “humanitārā intervence”,
“globālais liberālisms”, “seksuālā revolūcija”, “postmodernisms”. Ja nav
personību un nav elites, tad visus garīgos procesus nekavējoties pārklāj dažādu
pelēcību mietpilsoniskais seklums, pseidointelektuālā pārgudrība, šarlatānisms,
vulgarizācija – pārāk vienkāršota interpretācija, visu padarot banālu un bezgaumīgu.
Neapšaubāmi,
latviešiem ir talantīgi un apdāvināti cilvēki. Daudzi jaunieši noteikti ir
mākslinieciski spējīgi vai zinātniski spējīgi. Viņiem ir skaidrs priekšstats
par mākslas būtību vai zinātnes būtību. Viņi zina, kas ir īsta māksla vai kas
ir īsta zinātne. Bet vai tādiem cilvēkiem ir izredzes mākslinieciski vai
zinātniski pilnvērtīgi sevi apliecināt Latvijas garīgajā vidē, kurā estētisko
toni nosaka “Satori”, “Rīgas Laiks”, “Delfi”, Kultūrkapitāla fonds, bet
zinātnisko toni nosaka “jābūtības dimensijas”, “zemnieku tautas”, “genderisma”
akadēmiskie sludinātāji un citi kvazizinātnieki augstskolās? Slavenās frāzes
“šodienas nācijas tēvs” autore sevi dēvē par “kultūrsocioloģi”. Vai viņas
akadēmiskajā vidē ir vieta īstiem jaunajiem zinātniekiem? Šajā akadēmiskajā
vidē vairāk vai mazāk visi ir šarlatāni. Ja tas tā nebūtu, tad
“kultūrsocioloģe” būtu “kultūrsocioloģe” tikai savā virtuvē un vēl vienā
vietā...
Par 2019.gada
pavasarī slaveno politisko šarlatānismu “šodienas nācijas tēvs” var ironizēt un
pasmieties. Taču faktiski viss ir daudz nopietnāk. Tas nav tikai vienas
sievietes šarlatānisms. Viņas šarlatānisms sakņojas visā garīgajā kultūrā. Tas ir
oficiāli akceptēts šarlatānisms. Sieviete strādā akadēmiskā iestādē. Viņa jau
agrāk bija slavena ar šarlatānismu zinātniskajās publikācijās. Tagad šī
sieviete ir parlamemta priekšsēdētāja vietniece – trešais cilvēks Latvijas
politiskajā varā. Tātad pret viņas šarlatānismu nevienam nav nekādas iebildes
ne zinātnē, ne politikā. Tātad šarlatāne un šarlatānisms pilnā mērā iederas
tautas garīgajā pasaulē. Cita secinājuma nevar būt. Tāpēc pats par sevi ir
saprotams, ka Latvijā vairs nav vietas īstiem māksliniekiem un īstiem
zinātniekiem, kā arī īstiem politiķiem.
Pēdējā fāzē
tautas garīgais sabrukums aptver sabiedriskās apziņas visus veidus – mākslu,
zinātni, morāli, tiesības, reliģiju, ideoloģiju. Pēdējā fāzē pārstāj pulsēt
tas, ko dēvē par tautas garu, nacionālo garu, tautas vienotības garu un
patriotisma garu. Kā jau minēju, tautas vietā ir pūlis, iedzīvotāji,
populācija, kā arī “koalīcija” bez vienotas vērtību sistēmas. Racionāli
saprātīgas apziņas vietā nostiprinās bezprātīga apziņa. Skaidri ir redzama bezprātīgās
apzinas aberācija – nomaldīšanās un novirze no normas.
Ja nav valsts,
tad par tautas garu neviens nerūpējas. Tautas gars ir jāstimulē un jāstabilizē
valsts ideoloģijai, formulējot vienojošus ideālus, nacionālos uzdevumus un
garīgos mērķus. Tauta bez valsts, tautas garīgā kuratora, iet bojā. Tautai
vairs nav interese ne par kultūru, ne par dabu.
Kā jau
paskaidroju, obskurācijas fāzei seko memoriālā stadija. Pie mums tās būtisks
simptoms, piemēram, ir nesenā ziņa par tautiešu nevēlēšanos no Lielbritānijas
atgriezties Latvijā pēc “breksita”. Tas liecina, ka tautas prāva daļa jau ir
apzināti izvēlējusies memoriālo stadiju un latviešu nākotnē memoriālā stadija
ir vienīgā perspektīva. Tai nav alternatīvas.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru