Reputācijas sociālais institūts (uzstādījums, iekārtojums sabiedrībā) uz
planētas nodibinājās reizē ar pirmo divu cilvēku piedzimšanu. Ievas un Ādama
laikā jau bija reputācijas sociālais institūts. Reputācijas sociālais institūts
sāk funkcionēt tad, kad ir vismaz divi cilvēki un katram no viņiem ir
reputācija otra cilvēka acīs. Cilvēku skaita pieaugums ir veicinājis
reputācijas sociālā institūta visdažādākās gradācijas. Mūsdienās tiekamies ar
civilizācijas reputāciju, valsts reputāciju, rases reputāciju, nācijas
reputāciju, tautas reputāciju, šķiras, strata, organizācijas, firmas, partijas,
baznīcas reputāciju. Katram relatīvi noslēgtam sociālajam veidojumam mēdz būt
reputācija. To var dēvēt par kolektīvo reputāciju. Tā attiecas uz doto
kolektīvu – cilvēku grupu, ko saista kopīga darbība vienā un tajā pašā
uzņēmumā, iestādē, organizācijā.
Taču, protams,
mēdz būt ne tikai kolektīvā reputācija, bet mēdz būt arī individuālā reputācija
– konkrēta cilvēka reputācija sabiedrībā. Tādā gadījumā visbiežāk tiek fiksēta
attiecīgā cilvēka profesionālā reputācija, augstu vērtējot viņa profesionālo
talantu un meistarību.
Bet ne vienmēr
individuālā reputācija balstās uz izcilu profesionālismu un izcilu
kvalifikāciju. Individuālo reputāciju var nosacīt cilvēciskās īpašības: cilvēka
uzskati un uzskatu konsekvence, cilvēka attieksme pret garīgumu un metafiziskām
atziņām, cilvēka morālā pārliecība, cilvēka idejiskā pozīcija nacionālajos
jautājumos un politiskajos jautājumos. Cilvēki ar augstu cilvēcisko reputāciju
ne reti sabiedrībā kļūst uzskatu līderi un morālie garanti. Viņus sāk
emocionāli dēvēt par tautas sirdsapziņu. Diemžēl to jaunākajos laikos veikli
iemanījās izmantot speciālie dienesti ideoloģiski politiskā nolūkā, apzināti
medijos „uzpiarējot” uzskatu līderus, morālos garantus, tautas sirdsapziņas un
cita veida cilvēciskos simulakrus. Latvijas teritorijā tas intensīvi notika no aizvadītā
gadsimta 70. gadiem. Nedēļas laikraksts „Literatūra un Māksla” faktiski bija
VDK specifiska filiāle – cilvēcisko simulakru dzemdību nams.
Piemēram,
„perestroikas” nelietīgajās mahinācijās ļoti plaši tika izmantoti cilvēciskie
simulakri, tautā zombējot „brīvību”, „neatkarību”, „atvērtību”, „demokrātiju”. Par
to, ka izkļūšana no vienas elles praktiski kļuva nogrimšana vēl lielākā ellē,
atbildīgi ir ne tikai LKP/VDK nelieši, dažāda kalibra nacionālie noziedznieki
un nacionālie nodevēji. Atbildīgi ir arī cilvēciskie simulakri – „atmodas
gaišie spēki”.
Pēcpadomju gados,
un tas ir skaidri manāms, LR speciālie dienesti nenodarbojas ar cilvēcisko
simulakru „uzpiārēšanu” un izmantošanu nacionāli reakcionārā un krimināli
oligarhiskā valstiskuma sargāšanā. Tas nav vajadzīgs, jo noziedzīgo valstiskumu
dedzīgi
sargā latviešu varas inteliģence - latviešu tautas „miljons”. Aizvadītajos 30 gados cilvēcisko simulakru ģenēze ir bijusi privātā griba, laiku pa laikam kādam varas inteliģences nekaunīgam tipam sabiedrībai sevi piedāvājot kā „jābūtības dimensijas”, „eirodzīves”, „ceturtās atmodas” un citu pseidokonceptu guru.
sargā latviešu varas inteliģence - latviešu tautas „miljons”. Aizvadītajos 30 gados cilvēcisko simulakru ģenēze ir bijusi privātā griba, laiku pa laikam kādam varas inteliģences nekaunīgam tipam sabiedrībai sevi piedāvājot kā „jābūtības dimensijas”, „eirodzīves”, „ceturtās atmodas” un citu pseidokonceptu guru.
Atšķirība starp
padomju laiku un pēcpadomju laiku ir vēl vienā ziņā. Padomju laikā VDK bija
viegli strādāt, jo cilvēki plaši interesējās par literatūru un mākslu,
apmeklēja mākslas izstādes, pie grāmatveikaliem pirms saullēkta stājās rindā
pēc jaunākajiem dzejas krājumiem, romāniem. VDK bija viegli „uzpiarēt”
cilvēciskos simulakrus, piemēram, no dzejnieku, gleznotāju aprindām. Tagad DP
nākas ņemt vērā šausmīgi trulo attieksmi pret mākslu, literatūru, radošām
personībām. DP droši vien visvieglāk būtu „uzpiarēt” par „tautas sirdsapziņu”
kādu zagli, daunu, geju, Idiotijas Titānu izglītības un zinātnes ministra
krēslā.
Sabiedriskajā
apziņā reputācijai ir grandiozs sociālais statuss. Tā tas ir bijis visā
cilvēces vēsturē. Arī pašlaik ir maksimāli augsts sociālais statuss. Starp
nopietniem cilvēkiem plaši izplatīts ir viedoklis par reputācijas fundamentālo un
totālo jēgu.
Piemēram, tautas
reputācija tiek uzskatīta par svarīgāku tautas atribūtu nekā tautas valsts,
tautas valstiskā neatkarība, suverenitāte, politiskās iekārtas demokrātiskums.
Tā uzskata cilvēki, kuru pārliecībā dzīvi virza un padara cilvēciski cienīgu
morāle. Viņu pārliecībā dzīves galvenais virzošais spēks ir sabiedrisko normu,
principu un noteikumu kopums - morāles sistēma. Tā tikumiski reglamentē cilvēku
rīcību sabiedrībā un viņu izturēšanos pret citiem cilvēkiem. Šajā
reglamentācijā visu izsķir reputācija.
Reputācijas
absolutizēšana ir vispārzināma nostāja. Reputācija ir visefektīvākais līdzeklis
sabiedriskajai kontrolei. Ja nav reputācijas, tad nevar būt nekādi panākumi un
nevar būt augsts sabiedriskais vērtējums. Reputācija vienmēr iet pa priekšu.
Tas attiecas gan uz sociālajiem kolektīviem, gan uz atsevišķiem cilvēkiem.
Vispirms uzzinām par kolektīva vai cilvēka reputāciju. Tikai pēc tam uzzinām
citu informāciju.
Reputācija ir
nemateriāls labums. Turklāt neierobežots nemateriāls labums. Ja materiāliem
labumiem (mantai, naudai) vienmēr ir kaut kāds galapunkts, tad reputācijai tāds
galapunkts neeksistē.
Tiesa, dažkārt
par reputācijas galapunktu uzskata sirdsapziņu. Sirdsapziņa esot svarīgāka par
reputāciju, un sirdsapziņa nosaka reputācijas robežas. Cilvēks var cienīt tikai
savu sirdsapziņu, kas ir viņa galapunkts jebkurā rīcībā. Tādā gadījumā
reputācijai nav būtiskas nozīmes.
Sirdsapziņas
fetišizēšana ir izaicinošs cinisms attieksmē pret reputāciju. Tas ir saprotams.
Cilvēks vēlas būt ideāli patstāvīgs. Cilvēks vēlas balstīties tikai uz savu
pašcieņu, kas viņā izraisa garīgās autonomijas sajūtu. Reputācijas „tarificēšanā”
rosās citi cilvēki. Faktiski citi cilvēki ir reputācijas „tarificētāji”. Bet
tas daudziem nepatīk. Nepatīk tiem, kuri nevēlas citu cilvēku iejaukšanos viņu
garīgajā un morālajā pasaulē.
Reputācija ir ne
tikai labums, bet arī manāms slogs, uzspiežot milzīgu atbildību un reputācijas
slavas saglabāšanu pārvēršot nemitīgā rūpju pilnā procesā. Ar sliktu reputāciju
esot vieglāk dzīvot. Tāda ironija ir bieži dzirdama. Ja nav laba reputācija,
tad var atļauties kādu vaļību, nepiedienību, apgrēcību. Turpretī ar labu
reputāciju visu laiku esot jādzīvo bailēs zaudēt labu reputāciju.
Jautājums par reputācijas
zaudēšanu ir kardināls jautājums. Atbilde uz šo jautājumu cilvēces vēsturē
visus gadu tūkstošus ir bijusi tikai viena: zaudētu reputāciju nemūžam nevar
atgūt. Reputācija veidojas gadiem, to var zaudēt dažās minūtēs un to nekad
vairs nevar atgūt. Tā teikt, reputācija ir vienreizējas lietošanas produkts.
Par neiespējamību atgūt zaudētu reputāciju nekad nav bijusi polēmika. Sociuma
vēsturiskajā atmiņā vienmēr saglabājas informācija par zaudēto reputāciju. Šo
informāciju var neatgādināt katru dienu un var neatgādināt gadiem ilgi. Taču šī
informācija nav izdzēsta no sociuma vēsturiskās atmiņas un nepieciešamības
brīdī momentā var tikt izmantota.
Ja priekšstasts
par reputācijas substanci (būtību un to,
kas ir pamatā) vēsturiski nav mainījies un acīmredzot arī nekad nemainīsies,
tad savādāk ir ar reputācijas autoritāti. Citiem vārdiem sakot, ar reputācijas
reputāciju. Reputācijas sociālā institūta autoritāte laika gaitā ir pamatīgi
izmainījusies.
Piemēram,
sargājot savas sievas un savu reputāciju, Puškins 30 reizes piedalījās divkaujās. 15 reizes viņš
bija divkaujas iniciators. Ne visas divkaujas notika, jo tika panākts izlīgums.
Kā zināms, Puškins mira divas dienas pēc gūtā ievainojuma pēdējā divkaujā.
Un tagad
salīdzinoši padomāsim, kāda attieksme pret savu reputāciju ir tādiem latviešu
tautas spīdekļiem kā VVF, Mūrniece, Āboltiņa, Godmanis, Šķēle, Repše, Lembergs,
Šadurskis, Vējonis, Brigmanis, Pavļuts, Gobzems, Pabriks, Dūklavs, Kučinskis,
nosaucot tikai garīgi veselos mūsu slavenos „politiķus”, oligarhus un
nenosaucot garīgi slimos daunus, homoseksuālistus, kuri 2018.gadā pirms
parlamenta vēlēšanām 6.oktobrī masveidā pārņem tautas politisko skatuvi.
Pašlaik dzīvojam radikālā,
agresīvā, reakcionārā, nekaunīgā, bezatbildīgā vērtību pārvērtēšanas laikmetā. Īstenībā
nekas netiek pārvērtēts, bet tiek noliegts, atmests, izsmiets. Visas
iepriekšējās kultūras vērtības tiek pakļautas ārprātīgai destrukcijai –
sairumam, sabrukumam, sagraušanai, normālas struktūras izjaukšanai. Gudri
cilvēki šo ārprātīgo destrukciju sauc par metafizisko kritumu. Praktiski tas
nozīmē nespēju un nevēlēšanos ņemt vērā realitātes pirmpamatus un pirmelementus. Neapšaubāmi, fenomens vārdā „reputācija”
nespēja izvairīties no metafiziskā krituma.
2018.gada 23. augustā
portālā „Delfi” bija lasāms: „Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas
novēršanas ekspertu komitejas "Moneyval" ziņojums negatīvi ietekmē
Latvijas reputāciju, bet tā tiks atjaunota (!?), ceturtdien žurnālistiem atzina
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta (Kontroles
dienests) vadītāja Ilze Znotiņa. Ceturtdien Finanšu sektora attīstības padomes
sēdē tika uzklausīts "Moneyval" priekšsēdētāja Daniela Telesklafa
ziņojums par finanšu noziegumu situāciju Latvijā un rekomendācijām to
apkarošanai. Atbilstoši ceturtdien publicētajam "Moneyval" ziņojumam
Latvijai noteikts pastiprināts kontroles režīms, jo Latvija saņēmusi zemu vai vidēju novērtējumu pēc
vairākiem efektivitātes kritērijiem. "Moneyval" Latvijas rīcību
atzīst par mazefektīvu divās jomās - patiesā labuma guvēju noteikšanā un masu
iznīcināšanas ieroču izplatīšanas finansēšanas novēršanā. Znotiņa uzsvēra, ka "Moneyval"
vērtējums par Latviju ir objektīvs, tāpēc nevajadzētu tērēt laiku, mēģinot
apstrīdēt vai iebilst vērtējumam. "Patlaban ir ārkārtīgi ātri jāvirzās uz
priekšu rekomendāciju ieviešanā, atvēlot tam intelektuālus un finansiālus
resursus. "Moneyval" rekomendāciju ieviešana ir pats svarīgākais
darbs, nevis blakus darbs, jo sekas var būt nopietnas un tālejošas,"
sacīja Kontroles dienesta vadītāja.”
Latvijā tā nav
pirmā reize, kad kāds vēlas atjaunot reputāciju. 2018.gada 9.maijā kādā medijā
bija lasāms: „Banku sektora notikumi šī gada
sākumā deva triecienu Latvijas starptautiskajai reputācijai, un tagad jāstrādā,
lai to atgūtu (!?), uzskata Eiropas Komisijas viceprezidents Valdis
Dombrovskis.”
Tāda šķidra attieksme pret reputāciju ir aplama, nezinošo, neizprotoša,
bezatbildīga, dumja, mānīga. Reputāciju nevar atgūt. Slikta reputācija
saglabājas līdz pasaules galam. Tā tas būs arī ar Latvijas slikto reputāciju.
Prātulas par reputācijas atgūšanu „otrā rītā uz brokastu laiku” (J.Bojārs) ir
radušās, pārvērtējot senseno vērtību „reputācija” atbilstoši tagadnes
iracionālās, postmodernistiskās, neoliberālās apziņas kroplajām vajadzībām.
Tādas prātulas liecina par mūsu valdošās kliķes un birokrātijas cilvēcisko
mazvērtību. Kabinetos rosās kadri, kuriem nevar būt nekāda profesionālā un
cilvēciskā reputācija. Protams, viņus tas neuztrauc, jo principā nevar
uztraukt. Viņu smadzenēs apmierināti smaida metafiziskais kritums.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru