Rietumu
civilizācijā izglītības interpretācijas (jēgas atklāšanas) konflikti sākās
Jaunajos laikos. Pirms tam par izglītības jēgu valdīja vienprātība. Izglītības
vēsture līdz Jaunajiem laikiem neliecina par principiālām domstarpībām gan
izglītības filosofijā, gan izglītības satura un formu izpratnē.
Jaunajos laikos
izglītības intrepretācijā sākās nemierīga ēra. Tā turpinās arī tagad un atbalsojas
daudzās zemēs, diskutējot par nacionālo izglītības sistēmu. Latvija šajā ziņā
nav izņēmums. Pēcpadomju gados pie mums izglītība ir manāmi izmainījusies.
Turklāt uz slikto pusi. Tāpēc Latvijas sabiedrības viena daļa ir sīvi
neapmierināta ar izglītību. Šai sabiedrības daļai nav saprotama nemitīgo
reformu vajadzība un lietderība. Nav grūti ievērot, ka arī pašiem reformu musinātājiem
Vaļņu ielā nav īsti saprotama „kompetenču izglītības” oriģinalitāte, vajadzība
un lietderība. Viņi ar savu reformistisko dīdīšanos drīzāk atstrādā klerka algu,
imitējot vētrainu atdevi par saņemtajām summām no valsts budžeta.
Ne reti satraucošas
neskaidrības stimulē pretrunas izglītības mērķu definēšanā. Tā, piemēram, pretrunas
atkal uzmutuļoja 2018.gada septembra sākumā. Tajās dienās, kad pasaules
sabiedrība priecīgi vērtēja Francijas parlamenta likumu, aizliedzot skolēniem klasē
izmantot mobilos telefonus un citas elektroniskās ierīces ar pieslēgumu
internetam, pie mums 3.septembrī portālā „Delfi” ievietoja jūsmīgu rakstu par to,
ka „tradicionālā skološanās sistēma sevi ir
izsmēlusi”. Raksta autors Aivars Gribusts, izglītības uzņēmuma (!?) “Lielvārds”
valdes priekšsēdētājs, tekstā vicina planetāri graujošu secinājumu – „Latvijā
un arī citur pasaulē” visa līdzšinējā izglītība
nekur neder. Viņa ieskatā trūkst prasmes „ātri reaģēt uz arvien jauniem
izaicinājumiem” mūsdienu tehnoloģiju („datorikas”, „robotikas”, „dizaina”)
pielietošanā izglītībā. Gribusta kunga pārliecībā Francija ir rīkojusies
aplami. Tas ir skaidri manāms viņa gudrību zemtekstā.
Jaunajos laikos izglītības interpretācijas konfliktus pamatā izraisa politiskā
ideoloģija, tendenciozi slēpjot vai vienpusīgi traktējot izglītības jēgu. Uz
izglītību tiek attiecinātas abstraktā humānisma, politkorektuma, apziņas
manipulāciju, sociālā darvinisma normas. Tiek viltīgi noklusēts galvenais. Tā
tas turpinās šobaltdien. Arī Latvijā netiek runāts par galveno.
Izglītība ir sociāls institūts. Attieksme pret šo institūtu vēsturiski
mainās. Izmaiņas nosaka demogrāfija – cilvēku skaita pieaugums. Līdz Jaunajiem
laikiem Rietumu civilizācijā nebija krasas demogrāfiskās izmaiņas. Cilvēku
skaits mēreni palielinājās, un tas nekad nepalielinājās tik krasi, lai nāktos
veikt kardinālus pasākumus cilvēku jūras eksistences nodrošināšanā. Turpretī Jaunajos
laikos cilvēku skaita straujais pieaugums noveda līdz unikāliem fenomeniem
cilvēces vēsturē. XIX gs. beigās radās tādi unikāli fenomeni kā masu
sabiedrība, masu cilvēks, masu komunikācija, masu māksla un literatūra. Cilvēku
skaita pieaugums piespieda izveidot masu produkcijas ražošanu un, protams, masu
izglītību. Lai apgādātu nemitīgi pieaugošo cilvēku skaitu, nācās tikpat
nemitīgi paplašināt un tehnoloģiski modernizēt masu produkcijas ražošanu. Bija
nepieciešams regulārs zinātniski tehniskais progress un ar to saskaņota cilvēku
masu izglītība. Visu to kopumā sāka dēvēt par masu kultūru. Tā eksistē arī
pašlaik. Masu kultūra ir izmainījusies. Taču būtībā viss ir pa vecam.
Jau no paša sākuma masu izglītības galvenā funkcija kļuva nodrošināt
masu produkcijas ražošanu un realizāciju. Cilvēku masas izglītoja darbam
rūpniecībā, laiksaimniecībā, tirdzniecībā, sadzīves pakalpojumu sfērā. Masu
izglītība kļuva masu ekspluatācijas sastāvdaļa. No cilvēku masām gaidīja tikai
labu darbu. Darbs vienmēr bija pirmajā vietā, un masu izglītībai nācās nodrošināt
cilvēku masu labu darbu. Masu izglītības kvalitātes kritērijs kļuva prasme
iemācīt labi strādāt – sagatavot labus speciālistus. Viņu kontingentu nosauca
par masu inteliģenci.
Taču masu izglītības patieso funkciju atklāti neatzina pat sociālismā.
Arī tagad kapitālismā par to atklāti nerunā. Tiesa, kapitālistiskās Krievijas
bijušais izglītības ministrs nesavaldīja mēli un pateica taisnību: „PSRS
izglītības nelaime bija tā, ka vēlējās veidot radošu cilvēku, taču valsts
uzdevums ir izaudzināt kvalificētu patērētāju”.
Ministram ir taisnība. Mūsdienu kapitālisma sabiedrību tagad apsaukā par
patērētāju sabiedrību, jo masu cilvēki ir galvenie masu produkcijas patērētāji.
Turklāt masu cilvēku apziņā patērēšana tagad ir galvenā kaislība. Darbs
turpinās. Bet darbs vairs nav pirmajā vietā, kā tas bija vēsturiski nesen.
Pirmajā vietā masu sabiedrībā tagad ir patērēšana. Tāpēc ministrs pareizi
formulēja šodienas masu izglītības mērķi.
Masu kultūrā skolotāja profesija kļuva masu profesija ar visiem masu
profesijas sagatavošanas nosacījumiem un visiem masu profesijas autoritātes un
reputācijas nosacījumiem. Ja kādreiz Latvijas pagastā bija tikai viens visu
cienīts un mīlēts tautskolotājs, tad tagad pagastā ir desmitiem skolotāju un
labi ja iedzīvotāji pazīst vietējās skolas direktoru. Ja kādreiz par
tautskolotāju kļuva pedagoģiski un didaktiski apdāvināti cilvēki (kā saka, ar
skolotāja balsi), tad masu izglītības apstākļos par skolotājiem kļūst ne visai
piemēroti vai pat pilnīgi nepiemēroti cilvēki. Anekdotiskajam aforismam „Ja
nevari iemācīties, tad ej mācīt citus” faktiski ir reāls segums. Par to klusē.
Un tas nav īpaši nosodāms, jo masu izglītības virtuvē savādāk nemaz nevarētu
būt. Masu kultūrā visam ir ievērojami pazemināta kvalitāte. To dēvē par masu
kvalitāti.
Taču Latvijā ir vēl viena nelaime – skolotāja profesijas nihilisms. Šajā
ziņā etnosa mežonība ir acīmredzama. Brīvvalstī no skolotāju sagatavošanas
kaunās augstākā izglītība. Visas augstskolas atkratījās nosaukumā no apkaunojošā
„pedagoģiskais institūts”. Modē nāca „universitāte”, kura nenodarbojas ar tādu
piektās šķiras pienākumu kā skolotāju sagatavošanu. Pie mums vārds „skolotājs”
neskan lepni. Skolotāju profesijas prestižs nebūt nav prestižāko profesiju
galvgalā. Pat negribas domāt, kas tagad vēlas kļūt par skolotāju un kādi
indivīdi turpmāk strādās skolā.
Masu izglītībai tāpat kā visam, kam cilvēki pieliek roku un prātu, ir
dažāda kvalitāte. Padomju valsts masu izglītība bija laba masu izglītība. Padomju
valsts masu izglītība centās dot vispusīgas zināšanas, lai cilvēkam būtu
izpratne ne tikai par izvēlēto profesiju, bet arī par vēsturi un ģeogrāfiju,
mākslu un literatūru, dabu un sabiedrību. Izglītības sniegto zināšanu galvenais
avots bija mācību grāmatas, daiļliteratūra, speciālā literatūra, bet mācīšanās
galvenā forma – lasīšana. Padomju masu izglītība uz cilvēkiem lūkojās no
personības attīstības viedokļa – intelektuālās, tikumiskās, garīgās attīstības
viedokļa. Tā tas bija ne tikai kompartijas skaistajās deklarācijās. Izglītībā
praktiski tika pievērsta liela uzmanība cilvēciskuma nostiprināšanai bērnā,
jaunietī. Neeksistēja vīpsnāšana par garīgumu, metafiziskiem jautājumiem. Cieņā
bija daiļliteratūras lasīšana. Tā veicināja domāšanu un tieksmi uz dzīvi
lūkoties apcerīgi (kontemplatīvi), nevairoties no eksistenciāli filosofiskajām
„mūžīgajām problēmām” un par tām neņirgājoties, kā to tagad mūsmājās dara
interneta komentāru ģēniji-deģenerāti.
Starp padomju masu izglītību un Rietumu masu izglītību ir zināmas
atšķirības. Rietumos pret masu izglītību lielā mērā izturas no ražošanas
tehnoloģiskās attīstības interešu viedokļa, kā arī no potenciālās iespējas
regulāri zaudēt darbu un nepieciešamības regulāri apgūt jaunu profesiju
relatīvi kompetentā līmenī. T.s. mūžizglītība (padomju valstī tāds uzstādījums
neeksistēja) tam ir spilgts piemērs. Rietumos cilvēku masas pieradina regulāri
mainīt profesiju. Patiesībā tam tā ir jābūt, jo kapitālisma stabils atribūts ir
bezdarbs. Zaudējot darbu sākotnējā profesijā un par laimi atrodot citu darbu,
parasti nākas apgūt jaunu profesiju. Rietumu masu cilvēku apziņa ir potenciāla
bezdarbnieka un potenciāli universāla speciālista apziņa. Tāda tipa apziņa
tagad ir arī daudziem latviešiem. Par mūžizglītību pie mums izglītības klerki
sāka gudri prātuļot pēcpadomju gados.
Rietumos masu vispārējā izglītība sniedz galvenokārt elementāras
zināšanas. Neapšaubāmi, visās valstīs tas nenotiek vienādā mērā. ASV
izskolotais mūsu tautietis Nils Muižnieks neslēpj patiesību: pēc vidusskolas viņš
prata tikai lasīt un rakstīt. Ne velti pasaules sabiedrību samērā bieži uzjautrina
amerikāņu politiķu (ieskaitot valsts prezidentu) izteikumi par vēsturi,
ģeogrāfiju.
Rietumu masu izglītībai tagad populārākais pārmetums ir cilvēku-robotu gatavošana.
Masu izglītība neveido domājošus un radošus cilvēkus, bet veido automātus ar
spēju izpildīt cilvēka darbībai līdzīgas operācijas.
Tomēr pats galvenais atkal ir demogrāfiskais faktors – Rietumu civilizācijas
novecošana un izmiršana. Šodienas masu kultūrā demogrāfija ar mīnusa zīmi nav
tas pats, kas masu kultūrā demogrāfija ar pluss zīmi, kā tas bija līdz XX gs.
70.gadiem. Novecošana un izmiršana ir radījusi īpaša tipa mentalitāti un īpaša
tipa dzīves loģiku. Tā ir pagrimuma mentalitāte un bojāejas neizbēgamības
loģika. Šodienas masu kultūrā dominē ne tikai minētās patērēšanas kaislības,
bet arī dzīves baudīšanas kaislības – dzīres mēra laikā. Norietošajā Rietumu
civilizācijā un tajā skaitā Rietumeiropā (ES kodolā) trako neoliberālisms un
postmodernisms. Tas atsaucas uz izglītību. Mācību saturs tiek piedraņķots ar
seksuālo „audzināšanu”, dzimuma maiņas „teoriju”, uzskatu plurālismu,
patiesības noliegšanu, politkorektuma divkosību, postmodernisma „mākslas”
surogātiem.
2018.gada sākumā Briselē apstiprinātais „Digitālās izglītības rīcības
plāns” manāmi rafinēti kāpinās cilvēku masu ekspluatāciju, pieradinās cilvēkus
dzīvot totālas kontroles atmosfērā, vēl pamatīgāk pieradinās ļaužu masas pret
nacionālo valsti izturēties kā pret arhaisku palieku. Rietumu civilizācija
pārvērtīsies digitālā koncentrācijas nometnē, kurā valdīs digitālā diktatūra,
digitālā verdzība, digitālais kapitālisms, digitālais barbarisms. Romāna
„Būris” autoram Albertam Belam vajadzēs sacerēt jaunu romānu – „Digitālais
krātiņš”. Pāreja uz elektroniskajām mācību grāmatām būs pāreja uz
postcivilizētību. Kā zināms, par civilizētības kritēriju var atzīt rakstību un
grāmatu.
Latvijā pašlaik masu izglītība ir slikta masu izglītība. Tam ir subjektīvs
iemesls un objektīvs (daļēji) iemesls. Subjektīvs iemesls ir latviešu
mentalitātē tradicionālā necienīgā attieksme pret savas tautas gudriem un
godīgiem cilvēkiem. Tas ir novedis pie tā, ka valstiskos procesus organizē,
vada, kontrolē cilvēki bez valstiskās domāšanas, nacionālās domāšanas,
stratēģiskās domāšanas, bez izglītības jēgas izpratnes, nespējas izmantot
pasaules kultūras mantojumu un pasaules šodienas pieredzi. Viss kļūst skaidrs,
ja piemērā nosauc izglītības ministru uzvārdus. Pēcpadomju laikā nav bijis
neviens ministrs ar labu galvu un labu sirdi. Tagadējais ministrs ir pelnījis
iesauku Idiotisma Titāns.
Daļēji objektīvs iemesls ir LR bezierunu pakļautība ES izglītības
politikai. Latvieši varēja saglabāt valstisko suverenitāti un pašiem veidot
dzīvi atbilstoši savām vajadzībām. Tas nenotika. Tauta ar entuziasmu atbrīvojās
no valstiskās suverenitātes. Tautai nepatīk valstiskā pašatbildība. Tauta
joprojām vēlas, lai pār to valda un par valdīšanu atbild citu tautu savienība. Tas
ir subjektīvs iemesls, un tas daļēji sajaucas ar objektīvo iemeslu izpildīt ES
pavēles, kuru saturu latvieši nevar ietekmēt. Tāpēc sanāk, ka Latvijas
izglītība ir pakļauta ne tikai subjektīvam spēkam, bet arī objektīvam spēkam.
Uz pēcpadomju Latvijas masu izglītību atsaucas neoliberālisma un
postmodernisma saindētās ES prasības. Atsaucas
arī vietējās izcelsmes šausmīgās stulbības.
Priekšplānā ir trīs šausmīgas stulbības: 1) izturēšanās pret izglītību
kā pakalpojumu sfēru; 2) izturēšanās pret izglītību kā tirgus sastāvdaļu un
tāpēc pieļaujot izglītību kā biznesu; 3) neprasme pret zinātni izturēties kā
pret izglītības sistēmas lokomotīvi. Par šim stulbībām un to sekām ir plaša
literatūra. Tām ir veltītas daudzas „Pietiek” publicētās esejas. Tās ir
apkopotas vairākās grāmatās. Atgādināšu vienīgi ļoti smieklīgo LU sevis piedāvāšanu
kā izglītības pakalpojumu kombinātu.*
Stulbības pastrādā masu izglītības sagatavotie speciālisti. Citiem
vārdiem sakot, masu inteliģence. Par to parasti klusē. Taču nākas saprast, ka masu
inteliģences izcelsme (sociālā bāze) ir sabiedrības masas un viņu izglītība ir
masu izglītība. Masu inteliģents ir masu cilvēks ar augstskolas diplomu.
Daudziem no viņiem var būt doktora grāds, profesora amats, akadēmiķa tituls. Taču
tas nebūt nenozīmē, ka viņi nav profāni un nespēj izdēt stulbības.
Masu kultūras starptautiskā specifiskā iezīme ir tā, ka masu inteliģents var būt mietpilsonis ar visām
iespējamajām akadēmiskajām un profesionālās kvalifikācijas regālijām. Tā tas ir
bijis vienmēr un visur. Ne velti mietpilsonības talantīgā izsmējēja Antona
Čehova katrā daiļdarbā ir kāds zinātņu doktors un profesors, kurš tēlo dedzīgu
tautas apgaismotāju, kaut gan viņam nav nekādas izpratnes par savu profesiju. Ar
inteliģentu mietpilsoņu tēliem, protams, tiekamies ne tikai krievu
daiļliteratūrā.
Padomju laikā bija sastopami un arī pašlaik pie mums ir sastopami masu inteliģenti ar tipisku mietpilsoņa
domāšanu, izpratni, attieksmi. Tādus indivīdus var ātri atšifrēt. Tie ir
cilvēki, kuri nedomā patstāvīgi, lieto domas štampus, stereotipus, modīgus
vārdus u.tml. Viņu kredo ir visu darīt tā, kā to dara pārējie. To dēvē par masu
uzvedību, masu apziņu, masu psiholoģiju. Latviešu masu inteliģencē divu
viedokļu nemēdz būt. Tā tas bija padomju laikā, un tā tas turpinās tagad
viedokļu plurālisma saulē. Visi atkārto to, ko ir pateicis pirmais kolēģis.
Piemēram, ja kaut ko ir pateicis Ijābs, tad to pašu atkārto Skudra, Rozenvalds,
Daukšts. Ja kaut ko ir pateicis Rozenvalds, tad to pašu atkārto Ijābs, Skudra,
Daukšts.
Rietumu civilizācijā ap inteliģences jēdzienu vienmēr ir valdījusi liela
neskaidrība un vēsa piesardzība. Eiropā inteliģences jēdzienu sāka plaši lietot
tikai XIX gs. beigās reizē ar masu kultūras rašanos. Joprojām nav īsti saprotams,
vai inteliģence ir garīgā darba veicēji jeb inteliģence ir cilvēki ar labām
prāta spējām. Tāpat nav īsti saprotams, vai inteliģence ir sociālā grupa jeb inteliģence
ir cilvēki ar zināmām psiholoģiski funkcionālām īpašībām. Masu inteliģencē ieskaita
skolotājus, ārstus, inženierus, žurnālistus, agronomus un citu profesiju
pārstāvjus ar augstāko izglītību. Atsevišķā grupā nošķiro pusinteliģenci -
strādājošos bez augstākās izglītības (medmāsas, laborantus, asistentus u.c.).
Plaši izplatīts ir ironisks ieskats par inteliģenci kā Krievijas morāli ētisko
parādību. Krievijas inteliģentiem piemītot karsta mānija apgaismot tautu, kaut
gan tauta to nav lūgusi darīt un tā nevēlas palīdzību. Katrā ziņā ir vienīgi skaidrs,
ka masu inteliģence ir cieši vienota ar masu kultūru un tās elementu masu
izglītību. Tāpat ir labi zināms, ka masu inteliģence ir iegansts izglītības
interpretācijas konfliktiem.
Konflikti ir tāpēc, ka Rietumu civilizācijā ir ne tikai masu izglītība,
bet arī elitārā izglītība.Tā gatavo eliti. Padomju Savienībā arī bija visīstākā
elitārā izglītība. Lai neaizvainotu masu izglītības darbiniekus un masu
izglītības jaunatni, publiskajā telpā nelietoja vārdus „elitārā izglītība” un
„elite”. Īstenībā visīstākā elitārā izglītība sākās no pirmās klases un
noslēdzās ar slēgtām augstākās izglītības iestādēm.
Padomju Savienībā elitārā izglītība bija koncentrēta Maskavā. Padomju
Latvijā elitārās izglītības pazīmes bija skolās ar pastiprinātu kādas
svešvalodas apguvi. Padomju Latvijā nebija slēgta tipa elitārās augstākās
izglītības iestādes. Par tām nav sastapta informācija. Latvieši ir galvenokārt
tikai dzirdējuši par elitāro izglītību Anglijā, Francijā, ASV un citās valstīs.
Tāpēc latviešu masu inteliģencei nevar būt vēlamās izpratnes par elitārās
izglītības jēgu un nepieciešamību tautas, tās kultūras un valsts virzībā.
Piemēram, valsts nevar pastāvēt bez elites. Valsts, kuras priekšgalā nav elite,
nav valsts, bet ir valsts surogāts, simulakrs, imitācija. XX gs. tādas valstis
sāka apsaukāt par „Failed state”.
Līdz mūža beigām nav aizmirstama saruna ar RISEBA rektoru Borisu Kurovu par
piedāvāto maģistra studiju programmu. Piedāvājums netika izskatīts, balstoties
uz pilnīgi negaidītu (mežonīgu) argumentu. Kurova kungs tūlīt paskaidroja, ka
RISEBA visas programmas esot elitāras, jo tās maksājot visdārgāk Latvijā.
Saprotams, pēc tāda obskurantiska paskaidrojuma gribējās pēc iespējas ātrāk atvadīties
no rektora – bijušā LVU arodbiedrības ierēdņa, kaut gan bija interesanti
lūkoties uz galvaskausu, kurā elitārisma kritērijs ir cena.
Nepieciešams atcerēties jau izmantoto metaforu. Ja zinātne ir izglītības
sistēmas lokomotīve, tad tautas, kultūras, valsts attīstības lokomotīve ir
elitārā izglītība. Masu izglītībā sameistarotā masu inteliģence nav lokomotīve.
Tā ir lokomotīves kurinātāja. Tās misija ir ar liekšķeri lokomotīves kurtuvē
piebērt ogles. Tautā, kultūrā, valstī lokomotīves funkcijas ir intelektuāļiem. Viņus
cenšas izaudzināt un izskolot elitārā
izglītība.
Cilvēku dzīvē ir mainījusies izglītības filosofija, izglītības
definīcija, izglītības politika, izglītības programmas, saturs, mācību formas.
Taču nekad nav mainījies un arī turpmāk nekad nemainīsies cilvēku jaunrades process,
tā radošā laboratorija un radošā mehānika, radošā psiholoģija un inovāciju
ģenēzes fundamentālie priekšnoteikumi, dažādu atklājumu un zinātniski tehnisko
izgudrojumu garīgie faktori. Idejas, teorijas, koncepcijas, romāni, dzejoļi,
gleznas, skulptūras, sociālās mācības, valsts pārvaldes metodoloģija,
atklājumi, izgudrojumi vienmēr piedzimst vienā un tajā pašā intelektuālajā un
psiholoģiskajā režīmā. Šo režīmu nodrošina elitārā izglītība. Tā vienmēr savā
visdziļākajā satvarā paliek nemainīga un kategoriski atsakās no jebkādas
modernizācijas un reformēšanas, nedod Dievs, „kompetenču izglītības” garā.
Modernizēšana un reformēšana ir masu izglītības prerogatīva. Elitārā izglītība
lieliski zina, kas ir jādara, lai izaudzinātu un izskolotu intelektuāļus ar
augsti attīstītu prātu, analītisko un stratēģisko domāšanu, visai sabiedrībai
nosakot normas un vērtības, bez kā nav iespējama tautas, kultūras un valsts
labdabīga pastāvēšana.
Izglītības interpretācijā untumi sākas tad, kad netiek radikāli nošķirta
masu izglītība un elitārā izglītība. Principā tās ir divas dažādas pasaules.
Aplami ir no masu izglītības (piem., LR augstskolām) sagaidīt un pieprasīt
elitārās izglītības rezultātu. Vēl aplamāk ir veidot valsti bez elitārās
izglītības. Tāpat aplami ir izsmiet izmaiņas masu izglītībā. Digitalizācija
agrāk vai vēlāk ieviesīsies masu izglītībā. Tā ir objektīva nepieciešamība, jo
digitalizācija nostiprinās masu ražošanā, masu sociālajos risinājumos, masu
sadzīvē.
*Skat.: https://pietiek.com/raksti/profanacijas_legalizesana_un_proklamesana
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru