Viens no latviešu
varas inteliģences pretīgā intelektuālā pliekanuma un reizē hipertrofētās
pašpārliecinātības uzskatāmākajiem pierādījumiem ir dažādu jaunvārdu lietošana.
Nepārtraukti kāds no valsts iestāžu darbiniekiem, žurnālistiem, augstskolu
kadriem savos tekstos un runās izdala kādu negaidītu leksisko novitāti
(praktiski – semantiski nepiemērotu kroplību). To akceptē viņi paši un viņu
prāta līmenim konģeniāli primāti. Sabiedrība šos jaunvārdus neatzīst un izsmej.
Tā tas plaši notiek internetā. Bet tas tomēr netraucē turpināt lietot
jaunvārdus.
Tā, piemēram,
bez “ilgtspējas” vairs neeksistē neviena
valsts ierēdņa vārdu krājums. Savukārt “valstsgriba” tiek vispamatīgāk
izsmieta, bet tas neko nemaina. Par “valstsgribu” turpina blādīties ne tikai
“nācijas debilais tēvs”(NDT), kurš ir viens no aktīvākajiem jaunvārdu
veidotājiem.
Doto jaunvārdu
kolekciju var dēvēt par leksisko bižutēriju. Latviešu varas inteliģence
nemitīgi izgatavo un nēsā neīstas valodiskās rotaslietas. Kā zināms, par
bižutēriju sauc rotaslietas, kuras nav izgatavotas no dārgakmeņiem un
dārgmetāliem. Bižutēriju visbiežāk lieto indivīdi, kuri par katru cenu grib
sevi spilgti izrotāt un kas vienmēr ir ārējā izskata kāda trūkuma kompensācija.
Latviešu varas inteliģence ar kroplajiem jaunvārdiem kompensē prāta, zināšanu,
profesionālās sagatavotības trūkumu. Tas ir pilnīgi skaidrs. Vēl tiek
kompensēta nespēja sagatavot kaut ko konstruktīvu, patiesi noderīgu un vērtīgu.
Leksiskajai bižutērijai ir jākompensē pozitīva pamata, konkrētu un perspektīvu
priekšlikumu deficīts turpmākajam darbam, kāda projekta, lēmuma izstrādāšanai.
Tāpat leksiskajai bižutērijai ir jākompensē attiecīgās amatpersonas nespēja
izraisīt konstruktīvas sarunas, bet toties eksistē viņa maniakālā velme savos
izteikumos izskatīties gudri sabiedrības acīs. Tas īpaši attiecas uz NDT
pseidointelektuālo murgošanu.
2020.gada
13.februārī “Dienā” tika ievietots teksts ar virsrakstu: “Kariņš: Nacionālais
attīstības plāns ir vērsts uz sabiedrības paradumu maiņu”. Katram saprātīgam
cilvēkam dotais apgalvojums nav pieņemams. “Nacionālais attīstības plāns”
nekādi nesaderas ar vārdu “paradumu”. Valsts stratēģija ir pilnīgi kaut kas
cits, kas sabiedrības paradumi. Saprātīgā vidē nevar būt valsts stratēģija sabiedrības
paradumu maiņai. Neviens normāls valstsvīrs neuzdrošināsies tādu dumjību –
izstrādāt valstisku stratēģiju sabiedrības paradumu korekcijai.
Neapšaubāmi,
vārds “paradumu” ir bižutērisks karēklis, kas adresēts muļķiem. Vārdu
“paradumu” nacionālā attīstības plānā var lietot vienīgi cilvēciski neadekvāti hominīdi,
kuri psihiski nav spējīgi uztvert leksisko vienību semantisko jēgu. Tāpat var
lietot inovatīvi tukši amatvīri, kuri neko sakarīgu un noderīgu nevar piedāvāt
dotajā plānā. Un tas ir redzams “Dienas” publikācijā, citējot Kariņa
skaidrojumu: "NAP2027 ir vērsts uz sabiedrības paradumu maiņu, tiecoties uz
augstāku dzīves kvalitāti, zinošāku sabiedrību, gudrāku uzņēmējdarbību un
lielāku atbildību par apkārtējo vidi, tostarp klimatu, Latvijā. Īstenojot plānā
iecerētās iniciatīvas, ieliksim pamatus mūsu sabiedrības un tautsaimniecības
ilgtspējīgai attīstībai," pauda Ministru prezidents”.
Tikai pilnīgi
muļķi var attiecināt “augstāku dzīves kvalitāti, zinošāku sabiedrību, gudrāku
uzņēmējdarbību un lielāku atbildību par apkārtējo vidi, tostarp klimatu” uz sabiedrības
paradumiem. Minētais nav sabiedrības paradumi, bet elementāra katras sabiedrības/tautas
eksistenciālā vajadzība, prasība, nepieciešamība. Ļoti stulbi ir uzskatīt, ka
attieksme pret dzīves labklājību, labu izglītību, sekmīgu biznesu, tīru dabu ir
“paradumi”, kuri latviešu tautā līdz šim nav bijuši un tāpēc ir jāpanāk to
kāpums līdz 2027.gadam.
Paradums ir
cilvēka darbības, uzvedības un komunikācijas individuāli psiholoģiski motivēts
fenomens. Visbiežāk paraduma izcelsmi cilvēks pats neprot izskaidrot. Paradums
ir saistīts ar rīcības automātiskumu, stihiskumu. Cilvēks var apzināti regulēt
savus paradumus. Īpaši tajos gadījumos, ja paradums nav labs un tas tiek
sabiedrībā nosodīts. Audzināšanas un izglītības pienākums ir pieskatīt paradumu
attīstību, lai socializācijas laikā nenostiprinātos slikti paradumi un
priekšroka būtu labiem paradumiem. Taču nonsenss ir valsts stratēģiju pārvērst
par paradumu kuratoru. Tas var notikt tikai debilitātes laikmetā, kad
latviešiem ir valdība ar “583 darāmajiem darbiem”.
Patika noslēgums: nonsenss ir valsts stratēģiju pārvērst par paradumu kuratoru
AtbildētDzēst