2019.gada 29.oktobrī
medijos parādījās informācija: “Tiesībsargs Juris Jansons vērsies Satversmes
tiesā, apstrīdot kā pamatlikumam neatbilstošus valdības noteikumus par ģimenes
vai atsevišķi dzīvojošas personas atzīšanu par trūcīgu. [..] Tiesībsargs
uzskata, ka trūcīguma slieksnis neatbilst Satversmes 1. un 109. pantam, no
kuriem pēdējais ikvienam paredz tiesības uz sociālo nodrošinājumu.”
Ko tas nozīmē?
Atbilde uz šo jautājumu ir vajadzīga, jo lieta ir ļoti nopietna. Pie tam nekas nopietnāks
vairs nevar būt.
Vispirms
jāpaskaidro, ka tiekamies ar valdošās kliķes sociālo mazohismu. Valdošā kliķe
gūst saldkaislu apmierinājumu no savas sliktās rīcības un ar to lepojas Galaktikā.
Tiesībsargs mums ir valdošās kliķes elements. Pie tam uzticams elements. Par viņu
balsoja 8 gudrākās galvas Valsts prezidenta nesenajās vēlēšanās. Valdošajā
kliķē viņam ir atvēlēta tiesiskuma sarga loma. Šo lomu viņš līdz šim labi
tēloja. Ja būtu slikti tēlojis, tad netiktu nominēts darbam Rīgas pilī. Taču ar
jaunāko soli Satversmes tiesā sociālā mazohisma entuziasts ir pieļāvis milzīgu karjerisku
kļūdu. Iespējams, viņš pats neaptver kļūdas mērogu. Arī citi var neaptvert
tiesībsarga jaunākās iniciatīvas grandiozo nozīmību.
Tiesībsargs nepārprotami
atklāj pēcpadomju nacionāli reakcionārā un krimināli oligarhiskā režīma izteikti
antihumāno būtību. Runa nav tikai par valdošās kliķes nacionālo noziedzību.
Runa ir par valdošās kliķes humanitātes noziedzību. Tātad noziedzību pret
cilvēcību, cilvēkmīlestību, cilvēka cienīšanu (humanitāti). To var uzskatīt par
noziedzību pret cilvēci un cilvēku kā augstāko vērtību. Tas ir daudz augstāks un
bīstamāks noziedzības veids nekā nacionālā noziedzība – noziedzība pret
atsevišķu tautu.
Kāda jēga dotajā risinājumā
ir atsauksmei uz Satversmes melīgo 1.pantu “Latvija ir neatkarīga demokrātiska
republika” zina tikai viedais tiesībsargs. Latvija nav neatkarīga republika un
nav demokrātiska republika. Par Latvijas neatkarību un demokrātiju var vienīgi
blādīties bezizmēra muļķi (á la “lingvists”)
vai bezizmēra nelieši (á la “nācijas tēvs”). 109.pants ir pamatoti
izmantots: “Ikvienam ir tiesības uz sociālo nodrošinājumu vecuma, darbnespējas,
bezdarba un citos likumā noteiktajos gadījumos”.
Satversme tātad
ikvienam garantē cilvēciskās eksistences saglabāšanos jebkuros apstākļos. Tā ir
humāna pieeja, solot cilvēkam tiesības palikt cilvēkam visdažādākajos dzīves posmos.
Satversmes konstitucionālā norma atbilst humānisma principiem. Taču šī
konstitucionālā norma netiek ievērota. Valdošā kliķe ir pieļāvusi Satversmes pārkāpšanu
humanitātes jomā. Valdošā kliķe ir humanitātes noziedzniece.
Tiesībsargs
vēršas pret savējiem, piesaistot tautas, piedodiet - “kultūrnācijas”, uzmanību
valdošās kliķes humanitātes noziedzībai. Vai “kultūrnācija” un tās valdošā
kliķe to ņems vērā? Vai “kultūrnācija” nekavējoties padzīs valdošo kliķi? Vai
valdošā kliķe pati izdarīs “hara-kiri”?
Protams, nekas nemainīsies.
Visticamākais, valdošā kliķe un “kultūrnācija” neliksies ne zinis. Vai
tad valdošajā kliķē un “kultūrnācijā” kādu uztrauc kaut kā
neatbilstība Satversmei? Tajā skaitā neatbilstība cilvēciskās esamības,
eksistenciālā nodrošinājuma, humanitātes jomā. Valdošai kliķei ir "kultūrnācijas"
masveida atbalsts, un Satversmes ignorēšana tāpēc arī var būt masveidīga.
Tiesībsargs var katru dienu par kaut ko sūdzēties. Tā ir viņa misija: “Mēneša
laikā šis ir jau trešais tiesībsarga pieteikums Satversmes tiesā. Juris Jansons
kā Satversmei neatbilstošu apstrīdējis arī garantēto minimālo ienākumu un
valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu”.
Tiesībsargs
cītīgi spēlē savu lomu. Viņš cenšas. Bet viņam faktiski nav skatītāju. Viņa
aktiera meistarība paliek bez aplausiem. Skan vienīgi izsmējīgs “Nu un tad! Kas
tad ir panākts?”.
Valdošā kliķe
lieliski zina "kultūrnācijas" cilvēcisko kvalitāti. "Kultūrnācijas"
dominējošais vairākums ir nevis kultūras iemiesojums, bet gan antihumānisma iemiesojums.
Tādi kropli formulējumi kā "valstgriba", “ilgtspējība”,
"kultūrnācija", “atvērt dialogu”, “klimata plāns”, “labas pārvaldības
principi” var rasties tikai nepilnvērtīgās smadzenēs, bet nevis saprātīgu un
morāli stabilu cilvēku smadzenēs.
Latvijas
“kultūrnācijas” dominējošais vairākums neapšaubāmi iet kopsolī ar Rietumu
“kultūrnācijām”. Bet vai tas ir attaisnojums? Vai drīkstam nomierināties, atsaucoties
uz Rietumu civilizācijas kopīgo pagrimumu?
Humānisma
koncepts vēsturiski ir mainījies. Vislielākās pārmaiņas ieviesa Apgaismības
filosofiskā ideoloģija. Apgaismības laikmetā kristiānisma humānismam līdzās
radās laicīgais humānisms, kuru var dēvēt par klasisko buržuāzisko humānismu.
Tas ir mantinieks kristiānisma humānismam. Laicīgā klasiskā buržuāziskā
humānisma galvenā ideja ir ticība prātam, bet nevis ticība Dievam. Abi
humānisma veidi pēcāk eksistēja paralēli. Katram no tiem bija sava teritorija.
Katru no tiem reprezentēja sabiedrības elites zināma daļa, un katrs humānisma
veids sekmīgi kalpoja kā garīgais atbalsts cilvēku dzīvē. Humanizācija bija
reāls process, kurā kaut kas tiek padarīts cilvēkiem piemērotāks – humānāks.
Taču XIX gs. beigās un XX gs. sākumā humānisma ceļā nostājās antihumānisms. To
veicināja neticība cilvēku labestībai, dzīves visu nelaimju cēloni saskatot
cilvēku defektos. Antihumānisma avots kļuva atziņa, ka visa vaina ir cilvēku
sliktajos instinktos, sliktajā dabā. Par to izsacījās Nīče, Freids, Špenglers
un daudzi citi. Katrs no viņiem akcentēja kādus atsevišķus defektus cilvēkos.
Visticamākais,
vispārējā neticība cilvēkiem un sava veida antropoloģiskais nihilisms minētajā
laikā radās demogrāfisko izmaiņu rezultātā. Kā zināms, XIX gs. ievērojami
palielinājās iedzīvotāju skaits. Eiropā bija t.s. demogrāfiskais bums, kas
pamatīgi koriģēja sociuma kvalitatīvo seju. Sociumā ievērojami pieauga masu
cilvēku apjoms. Turklāt masu cilvēki sāka pieprasīt sev noteiktas privilēģijas.
Bija sastopama masu sacelšanās. Tā bija vērsta pret eliti. Elite juta savu
nespēju pretoties masu invāzijai. Elites pašaizsardzības un pašmierinājuma
instruments kļuva antropoloģiskais nihilisms – atruna par cilvēku slikto
būtību. Turklāt elite nespēja nosargāt humānismu no antihumānisma un
dehumanizācijas tendences. Elites intelektuālā atbildība un intelektuālā
sirdsapziņa humānisma sargāšanā saglabājās, taču dzīves praksi tas nespēja
izmainīt. Masu sacelšanās rezultātā
Rietumu civilizācija XX gs. kļuva masu sabiedrības civilizācija, kurā milzīga
loma ir masu cilvēkiem.
XX gs. otrajā
pusē sākās Rietumu civilizācijas noriets. Radikāli izmainījās sociuma ētoss –
morāles normu, principu un ideālu kopums. Tas viss noveda pie tā, ka sāka
veidoties, politkorekti sakot, humānisma jauna variācija. Tās centrā faktiski
ir izteikts antihumānisms bez cilvēkmīlestības, bez rūpēm par visu cilvēku
labklājību, bez cieņas pret cilvēkiem, bez humanitātes. Tā vietā ir humanitātes
noziegumi, par kuriem vairs neviens nekaunās un par kuriem neviens netiek
sodīts.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru