Virsrakstā minēto
abu sociālo fenomenu dialektika ir spraiga un vēsturiski pierādīta. Tautas
mobilizācijas un tautas apātijas pulsācijā var nekļūdīgi saskatīt mijiedarbību,
kopsakaru, pretmetu kolīzijas, cīņu starp veco un jauno. Viss tik tikko
uzskaitītais organiski piemīt lietu, parādību un procesu dialektikai.
Tautas
mobilizācija nekad neeksistē bez tautas apātijas. Un pretēji: tautas apātija
nekad neeksistē bez tautas mobilizācijas. Turklāt abiem sociālajiem fenomeniem
var būt gan pozitīva misija, gan negatīva misija.
Protams, tam
negribas ticēt. Mobilizācija asociējas ar kaut ko labu, koncentrējot spēkus
noderīgam mērķim. Turklāt apātija ir slikts psihiskais stāvoklis, kas nesola neko
labu.
Taču tā tas nav.
Tautas mobilizācija un tautas apātija ir sociālie procesi, un tie tāpat kā pārējie
sociālie procesi mēdz būt ar pluss zīmi un mēdz būt ar mīnusa zīmi. Visjaunākajā
laikā esam to karsti piedzīvojuši. Aizvadītajos 30 un mazliet vairāk gados latviešu
tauta ir tikusies gan ar pozitīvu un negatīvu tautas mobilizāciju, gan ar
pozitīvu un negatīvu tautas apātiju.
Tautas mobilizācijas akūti elementi ir politiskā, etniskā,
kulturoloģiskā, morāli tikumiskā retorika, kas funkcionē kā sociuma konsolidācijas
un patriotiskuma apelācija. Tautas mobilizācijai iespējamas tematiskās variācijas:
garīgā mobilizācija, politiskā mobilizācija, nacionālā mobilizācija, etniskā
mobilizācija, sociālā mobilizācija, ekonomiskā mobilizācija, morāli tikumiskā
mobilizācija, reliģiskā mobilizācija. Katrā variācijā ir noteikta specifika.
Piemēram, tautas politiskā mobilizācija var būt veltīta tautas
valstiskuma tiesību aizstāvēšanai. Tauta tiek mobilizēta, lai pamatotu tiesības
dibināt valsti. Revolucionārās atmosfēras laikā tautas politisko mobilizāciju
var centrēt varas gāšanai un valstiskās iekārtas maiņai. Ja tauta brīvprātīgi
atsakās no valstiskuma, tad tas liecina par politiskās mobilizācijas trūkumu un
tā rezultātā sabrūk tautas valstiskā griba. Tautas politiskā mobilizācija nav
iespējama bez konsolidējošiem lozungiem, politiskajām tēzēm, ideoloģiskajām programmām.
Savukārt tautas etniskā mobilizācija attiecas
uz etniskās identitātes nostiprināšanu – valodas, kultūras tradīciju, ticības,
dzīves veida saglabāšanu. Ja tauta nespēj mobilizēties, tad tā zaudē etniskuma
pazīmes – valodu, reliģiju, dzīves veidu, garīgo kultūru.
Tautas etniskā mobilizācija ne reti tiekas ar skaudru kritiku. Visbiežāk
pārmet etniskuma politizāciju, kā arī masu kultūras fetišizēšanu. Tādā gadījumā
tautas etnisko mobilizāciju kritizē par kolektīvās agresijas uzkurināšanu, kā
arī par agresīvā nacionālisma stiprināšanu.
Tautas mobilizācijas spējīgumam ir milzīga nozīme. Ne reti - izšķirošā
nozīme. Ja tauta zaudē mobilizācijas spējas, tad tautas pastāvēšana ir
apdraudēta. Vēsturiskā pieredze liecina, ka tautā bez mobilizācijas spējām
notiek morāli tikumiskā pagrimšana, degradācija, deģenerācija, sairšana,
izšķīstot citu valstu nācijās. Nav jāatgādina, kas šajā ziņā notiek ar latviešu
tautu, kura masveidā pamet Latviju un 13.Saeimā ievēlēja parlamenta darbam
neadekvātu indivīdu jūru.
Tauta bez mobilizācijas spējām var nonākt permanentā etnokulturālā
stagnācijā, kā arī izolācijā no cilvēces pārējām kultūrām. Tāpat ir sastopama
ideoloģiskā dezorientācija. Tautā bez mobilizācijas spējām draudīgi izvēršas
antropoloģiskais kritums, metafiziskais kritums, sabiedriskās apziņas kritums.
Tāda tauta nav aizsargāta ne pret kaimiņu tautu etniskās dominēšanas
(asimilācijas, akulturācijas) alkām, ne pret kāda ārējā spēka vai iekšējā spēka
etnocīda politiku.
Piemēram, Rietumu civilizācijā no XX gs. 70.gadiem valdošā politiskā elite
faktiski bez lielām pūlēm viegli realizē slēptu etnocīda politiku pret eiropeīdu
tautām. Pēc II Pasaules kara Rietumu daudzām tautām nav mobilizācijas spējas.
Pilnā mērā tas attiecas uz Austrumeiropas „sarkanajām” tautām. Valdošās politiskās
elites zombējoši uzspiestā neoliberālisma, postmodernisma un tā saucamās
globalizācijas kolosālie panākumi patiesībā ir etnocīda politikas panākumi.
Valdošā politiskā elite ir pilnīgi atrauta no tautas un sev uzcēlusi elitāru geto.
Komunikācijā ar ārējo vidi (tautu) valda dubultie standarti, politkorektuma
melīgums, ekonomiskās viltības, sociālā darvinisma antihumānās tēzes. Valdošās
politiskās elites atsevišķi barveži pat nekaunas t.s. vienkāršo tautu apsaukāt
par nožēlojamiem radījumiem („deplorables”
– Klintone). Rietumos ir izveidojusies absurda situācija. Kultūru iznīcina
nevis t.s. masu cilvēki un priekš viņiem saslaucītā masu kultūras industrija,
bet kultūru iznīcina valdošā politiskā elite. Tā nekaunīgi sludina nāvējošu
destrukciju: etniskā piederība ir arhaisms, nacionāli suverēnā valsts ir
arhaisms, tikai divas cilvēku dzimtes ir arhaisms, patiesība ir arhaisms, konstantas
morālās vērtības ir arhaisms.
Tautas mobilizācija vienmēr ir vadīts process. Tautas mobilizācija tiek
speciāli organizēta, iedvesmota un koordinēta. To dara pasionāri – maksimāli
enerģiski - spēki. Tādi spēki parasti ir atsevišķas harismātiskas personības.
Viņu cilvēcisko potenciālu nosaka harisma – tautas līdera, tautas vadoņa
autoritāte, kas saistīta ar izcilām un fascinējošām personiskajām īpašībām:
gudrību, pievilcīgu ārieni, spilgtām runas dāvanām, suģestiju. Taču mūsdienās
tautas mobilizāciju visbiežāk organizē nevis harismātisks līderis, bet gan
speciālie dienesti. Saprotams, speciālie dienesti var izmantot harismātiskas
personības. Taču tautas mobilizācijas menedžments vienmēr paliek speciālo
dienestu rokās.
Tautas mobilizācijas būtisks elements ir uzticības kultivēšana. Tā var
būt uzticība tautas politiskajiem, sociālajiem, morāli tikumiskajiem ideāliem.
Tā var būt uzticība cilvēciskumam un garīgumam kā augstākajām vērtībām. Tā var
būt uzticība konkrētiem politiskajiem spēkiem un konkrētiem politiskajiem līderiem. Tā var būt
uzticība politiskajiem konceptiem, politiskajām programmām, ideoloģiskajām
sistēmām, sociāli politiskajām mācībām.
Tautas mobilizācijas dialektiskais kompanjons ir tautas apātija.
Jēdziens „apātija” ir svešvārds (gr. apatheia
– nejūtīgums). Apātija latviski ir vienaldzība, intereses trūkums, gribas
trūkums. Izsakoties par apātiju, leksiski visprecīzāk būtu fiksēt vienaldzību
un intereses trūkumu.
Piemēram, tautas apātijas ļoti populāra
izpausme ir masveida vienaldzīgā attieksme pret politiku un dusmīgā atsacīšanās
interesēties par valdības darbu. Tā ir liela nelaime. Tautas apātija ir valsts
politiskās sistēmas spridzeklis ar uzstādītu laika degli. Tā tas ir arī tad, ja
politiskajai sistēmai tautas apātija ir izdevīga un tādējādi apātijai ir pozitīva
misija.
Apātija atšķirībā no mobilizācijas mēdz būt iedzimta noslieksme. Daudzi
cilvēki jau pēc dabas ir pret kaut ko apātiski. Tajā skaitā ir apātiski pret
sociālajiem un politiskajiem procesiem, pret kolektīvām darbībām un masu vajadzībām.
Pazīstu profesorus, kuri ērcīgi atrunājas „Man politika neinteresē!”.
Tautas apātijas izskaidrojums nevar iztikt bez jautājuma, cik ilgi spēj
turpināties tautas mobilizācija. Tātad ir jāzina, kāda ir tautas mobilizācijas
noturība, cik ilga tā mēdz būt, kādi faktori ietekmē tautas mobilizācijas
noturību, kas ir nepieciešams tautas mobilizācijas noturības saglabāšanai
relatīvi ilgu laiku.
Daudzkārt ir pierādījies, ka tautas mobilizācijas atslābšanu un izzušanu
veicina tautas vērtību devalvācija, kompromitēšana, noklusēšana. Tautas
vērtības reizē ir tautas ideāli, bet tautas ideāli ir vitāls stimuls tautas
mobilizācijai, aizstāvot dotos ideālus un rūpējoties par to saglabātību
nākotnē. Apātija progresē, ja zūd interese par jebkuras tautas klasiskajiem ideāliem
– nacionālo neatkarību, valstisko suverenitāti, sociālo vienlīdzību, taisnīgumu
un tiesiskumu kā morāles kategoriskajiem imperatīviem.
Tautas apātija nemēdz turpināties mūžīgi. Tautas apātija var izvērsties
revolucionārā izvirdumā. Ne velti tautas apātijas koncentrācijas augstu pakāpi
uzskata par revolūcijas vēstnesi.
Tautas apātija bieži ir savdabīga pretošanās forma – opozīcijas
stratēģija. Tādā gadījumā tā ir apātijas apzināti demonstratīva izrādīšana.
Piemēram, demonstratīvi apātiski izturoties pret valdības politiskajiem
lēmumiem īpaši tajās reizēs, kad valdībai ir nepieciešams sociuma atbalsts.
Manu paziņu profesoru ērcīgums arī ir demonstratīva izrādīšanās. Faktiski viņi
nav vienaldzīgi pret politiku. Faktiski viņu ērcīgumu stimulē acīmredzamās
politiskās bezjēdzības. Tās ir tik grandiozas, ka nolaižas rokas un ērtāk ir
atkratīties ar burkšķi „Man politika neinteresē!”.
Šodienas vecā paaudze ar tautas apātiju ir tikusies vairākkārt. Vidējā
un jaunā paaudze ar tautas apātiju tiekas pirmo reizi. Atšķirībā no pārējām
paaudzēm šodienas jaunā paaudze nekad nav tikusies ar tautas mobilizāciju. Vecā
un vidējā paaudze ir tikusies ar tautas mobilizāciju.
PSRS sabrukuma psiholoģiskais faktors bija tautas politiskā apātija. Tā
tika palielināta un sakopota (svešvārdā – kumulēta) no divām pusēm. No vienas
puses tautas politisko vienaldzību sekmēja totāla neticība sociālisma/komunisma
celtniecības projektam. Ļoti labi atceros Hruščova solījumu uzcelt komunismu
līdz 70.gadiem...
No otras puses tautas politisko vienaldzību sekmēja aizliegums kritiski
izteikties par sociālismu, komunistisko partiju, padomju varu, tās politiku un
ideoloģiju. Drīkstēja kritizēt visu, izņemot galveno – valsts iekārtu un tās
idejiskos pamatus. Padomju Savienībā valsts vara pati stimulēja iedzīvotāju
politisko apātiju, dažādā veidā novēršot cilvēku uzmanību no politiskās
tematikas.
No padomju varas saglabāšanas viedokļa teorētiski apātijai bija pozitīva
misija. Taču praktiski viss bija pilnīgi savādāk. Totālā neticība
sociālisma/komunisma celtniecības projektam un aizliegums kritiski izteikties
par valsts iekārtu un tās idejiskajiem pamatiem masveidā izvērtās dziļā latentā
naidā pret kompartiju, VDK, armiju, birokrātisko valsts aparātu. Un, lūk, šī latentā
naida enerģiju viltīgi izmantoja PSRS sagraušanas arhitekti, ļoti sekmīgi
mobilizējot padomju tautu savās merkantilistiskajās interesēs.
PSRS „nomalēs” (nacionālajās republikās) bija vēl viens ļoti būtisks
latentā naida enerģijas avots – nacionālās neatkarības problēma. LPSR šis
latentā naida enerģijas avots bija galvenais tautas politiskās mobilizācijas
(„trešās atmodas”) faktors.
„Trešās atmodas” periodā tautas politiskajai mobilizācijai bija sociāli
visaptverošs vēriens. Vienaldzīgo nebija. Pirmajā laikā uzticība atjaunotajam
valstiskumam bija maksimāla. Tautai atkal bija savs karogs, sava himna, valsts
ģērbonis. Latvijas Republikas valstiskā atribūtika tika atjaunota pilnā apjomā.
Tas priecēja sirdis.
Rūgtā izpratne par „perestroikas”, PSRS sagraušanas, LR atjaunošanas
patieso antisociālo mērķi nāca pakāpeniski. Nāca pēc tam, kad atklājās
patiesība par LKP/VDK organizēto „trešo atmodu”ar tās dzinējmotoru LTF
priekšgalā. Rūgtā izpratne nāca pēc negaidītās tikšanās ar nelietīgo „prihvatizāciju”,
pēc atskarsmes, ka varu ir saglabājuši bijušie LKP/VDK nomenklatūras kadri, pēc
atzīšanās, ka slaveno „Baltijas ceļu” ieteica organizēt amerikāņu specs Džīns
Šarps, bet Godmani Austrijā speciāli skoloja būvēt kriminālo kapitālismu Latvijā.
Rūgtās izpratnes piemēru netrūkst.
Rūgtā izpratne veicināja sāpīgu vilšanos – tautas mobilizācijai
(„trešajai atmodai”) patiesībā bija negatīva misija. Sāpīgo vilšanos kāpināja
valdošās kliķes noorganizētā atsacīšanās no nacionālās suverenitātes, Latvijas
aramzemes un mežu iztirgošana ārzemniekiem, finansu sfēras atdošana svešzemju
bankām, lata nomaiņa ar eiro, sveša karaspēka ielaišana Latvijā.
Par tautas politiskās vienaldzības dinamiku nav jābrīnas. Tautas
politiskajai vienaldzībai iemeslu netrūkst. Jau uzskaitītajiem iemesliem nākas
pievienot katastrofālo demogrāfisko statistiku, noziegumu brīvību, valsts
budžeta un ES piešķirto finansu līdzekļu ārprātīgo izzagšanu.
Tautas politisko apātiju padziļina tautas politiskās mobilizācijas
potenciāla neesamība. Latvijā ne pirms apvāršņa, ne aiz apvāršņa nav manāms latviešu
tautu mobilizējošs spēks, lai likvidētu nacionāli reakcionāro un krimināli
oligarhisko valstiskumu, bet galvenais – atjaunotu nacionālo suverenitāti.
Līdz 2018.gada 6.oktobrim pret tautas politisko apātiju drīkstēja
izturēties cerīgi. Tautas politiskajai apātijai bija pozitīvas misijas
perspektīvas. Tā bija apātija, kas varēja būt vingrs balsts tautas
mobilizācijas procesā, ja tas sāktos ar nolūku radikāli pārkārtot dzīvi
Latvijā.
13.Saeimas vēlēšanas pavēl pret tautas politisko apātiju izturēties
labākajā gadījumā piesardzīgi. Tautas politiskā apātija ir uzsākusi realizēt
negatīvu misiju. Tiekamies ar pašiznīcināšanās tendenci atbilstoši secinājumam
„Ja jau ir tik slikti un tam nav redzams gals, tad lai turpmāk ir vēl sliktāk,
jo mums viss ir „pie vienas vietas””.
Tagad pie mums tāpat kā PSRS gados tautas politiskā apātija ir
nobriedusi dziļā naidā pret cilvēciski nevērtīgo dzīvi. Naida galvenie objekti
ir oligarhi un to pakalpiņi „vecās partijas”. Lai izgāstu naidu pret „vecajām
partijām”, elektorāts 2018.gada 6.oktobrī 13.Saeimas vēlēšanās ar neslēptu
sarkastisko patosu nobalsoja par „jaunajām partijām”, ļoti labi apzinoties to
kontingenta fundamentālo nepiemērotību parlamentāram darbam un valdībai.
Elektorāts tādējādi nebaidījās no pašiznīcināšanās ideoloģijas – destrukciju
pašam pret sevi. Apātija transformējās autoagresijā. Acīmredzot tauta ir
novesta līdz tādam morāli psiholoģiskajam līmenim, ka ar naida, sašutuma,
nicinājuma uzjundīto dzēlīgo izsmieklu nobalsoja par pederastiem, dauniem/klauniem,
negodīgiem juristiem, nelietīgiem bijušajiem korupcijas organizatoriem,
cilvēkiem no ielas bez elementārām zināšanām un elementāras pieredzes valsts
darbā. Primārā doma bija padzīt „vecās partijas”, un uzkundzējās pilnīga vienaldzība
par „veco partiju” pēcnācēju cilvēcisko un profesionālo kvalitāti.
2018.gada
6.oktobrī 13.Saeimā sastūma milzīgu baru „jauno politiķu”. Savukārt 2018.gada
26.novembrī provinces bioloģijas skolotājs, Rīgas pils saimnieks, principā
recidīvists, kurš jau zaudējis vairāk kā 10 tiesas procesus, slēpjot no
sabiedrības informāciju par naudas nepelnītu sadalīšanu (zagšanu) Valsts
prezidenta kantorī, uzdeva sastādīt LR valdību antropomorfam indivīdam, kurš
nekad nav sēdējis nevienā valstiski atbildīgā krēslā, tik tikko ir iestājies
dauna/klauna „kabatas partijā”. Viņš „kabatas partijā” ne reizi nav samaksājis
biedra naudu un, saprotams, nav izbaudījis politiskās karjeras kāpumu no zīmuļu
asinātāja līdz partijas sekretāram vai kādam citam amatam partijā, bet toties
sabiedrībā viņam ir negodīga jurista slava.
Neapšaubāmi,
6.oktobrī LR pārvaldīšanā masveidīgi ienāca cilvēki no ielas - bez pieredzes,
bez zināšanām, bez reputācijas un autoritātes tautā. Visi no viņiem ir
„brīvvalsts” kriminālā kapitālisma morālās atmosfēras, nemitīgās bezjēdzīgās un
kroplās reformās izmocītās nepilnvērtīgās izglītības produkti ar pirktiem
diplomiem. Nav ticams, ka viņiem ir kaut kādas zināšanas politoloģijā,
sabiedrības mācībā. Nav ticams, ka viņi var pareizi pateikt, kas ir valsts, kā
funkcionē valsts, kas ir valsts iekārta, ko dara parlaments, ko dara valdība,
no kādiem elementiem sastāv valsts politika utt.
Nekādi nav
ticams, ka viņiem ir priekšstats par likumdošanu un līdz šim parlamentā
pietaisītajiem likumiem. Nav ticams, ka viņiem ir zināšanas ekonomikā,
etnopolitikā, nacionālajos jautājumos, starptautiskajās lietās, diplomātijā.
Nav ticams, ka viņi zina vēsturi – pasaules un Latvijas vēsturi. Esmu pilnīgi
pārliecināts par viņu terminoloģisko nekompetenci, valodas neprecizitāti un pat
diskursīvo neloģiskumu. No viņiem noteikti neviens neprot pareizi lietot divus
vārdus – nācija un kultūra. Viņi nezina, kāda atšķirība ir starp jēdzieniem
„tauta” un „nācija”. Jaunais valdības sastādītājs, politiskais parvēnijs no
ielas, jau publiski apliecināja, ka nav lasījis Satversmi un nezina, kā LR
veido valdību.
Labi ir zināms
„jauno politiķu” partejisko programmu debilisms un idiotiskais utopisms, solot
tautai zelta kalnus un pat komunismā neiespējamus sociālos labumus. Un tāpēc,
lūk, ir jautājums „Kas notiek pēc tam, kad kādu kultūras (politika un valsts
pārvaldīšana ir kultūras komponenti) segmentu pārņem pilnīgi nepiemēroti,
nesagatavoti, cilvēciski neadekvāti tipi?”.
Atbilde nav ilgi
jāmeklē! Tā ir vēsturiski zināma jau sen! Tādā gadījumā var notikt tikai viena
rīcība: nekompetences jeb
precīzāk - tumsonības,
institucionalizēšana. Tas nozīmē, ka mūsu dārgie jaunās paaudzes „politiķi”
pārvērtīs par vispārobligātu normu, pieeju, kārtību savu attiecīgo neizpratni
un nezināšanu. Protams, viņi spēj rīkoties vienīgi atbilstoši savai klaji
apšaubāmajai izglītotībai, inteliģencei, morālajai stājai. Ja prevalē mežonība,
kroplība, neattīstība, bezgarīgums, amorālisms, intelektuālā nabadzība, tad tas
viss turpmāk nevar neatspoguļoties LR sociāli politiskajās norisēs. „Jaunie
politiķi” var institucionalizēt vienīgi šausmīgo bezvērtību un nekaunīgo
tukšumu, kas ir viņu galviņās, sirdīs un dvēselēs.
13.Saeimas
vēlēšanu rezultāts nekādā gadījumā nevar pozitīvi atspoguļoties latviešu tautas
rītdienā. Tautas politiskās apātijas pārvēršanās pašiznicināšanās ideoloģijā
nenovedīs ne pie kā laba. Tas ir pats par sevi saprotams. Tādos apstākļos
tautas mobilizācija tik drīz nav iespējama.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru