Dotais teksts ir
veltīts latviešu tautas mentalitātes vienotībai ar politiku. Mentalitāte,
demogrāfija un kultūra ir trīs pīlāri, uz kuriem balstās burtiski viss cilvēku
gaitās. Arī tautas politika nevar izvairīties no šo pīlāru determinisma; proti,
latviešu politikas likumsakarīgo saistību un cēlonisko nosacītību ar minētajiem
trim pīlāriem. Dotās esejas centrā ir tautas mentalitātes ietekme uz politiku.
Bet vispirms tiek pastāstīts par etnopolitoloģiju – jaunu zinātnisko disciplīnu.
Tā Latvijā pagaidām ir sveša.
Tautas politikas
un tautas mentalitātes vienotība ir vienmēr pastāvējusi. Taču ne vienmēr šī
vienotība tika fiksēta, akcentēta un novērtēta, lai mācītos un saprātīgi
koriģētu turpmāko darbību. Latviešu tautas mentalitātes vienotība ar latviešu
tautas politisko dzīvi līdz šim nav bijusi analītiskās domas priekšmets. Tagad
pievērsties šai vienotībai rosina ne tikai jaunākie notikumi Latvijas
Republikā, bet arī jaunā zinātniskā disciplīna – etnopolitoloģija. Tās pirmie
panākumi var lieliski palīdzēt apgūt latviešu tautas mentalitātes ietekmi uz
latviešu tautas politisko praksi.
Etnopolitoloģija
ir jauna zinātniskā disciplīna. Par tās sākumu uzskata publikācijas par etnopolitiku.
Tiek nosauktas divas amerikāņu zinātnieku publikācijas XX gadsimta otrajā pusē.
Vēsturiski pirmā publikācija bija Rietumos slavenā kapitālisma kritiķa Maikla
Parenti (Michael Parenti, 1933) 1967.gadā
kādā periodiskajā izdevumā ievietotais raksts „Etnopolitika un etniskās
identifikācijas dzīvotspēja”. Otrā publikācija bija vēsturnieka Džozefa
Rotšilda (Joseph Rothschild, 1931-2000)
monogrāfija „Ethnopolitics: A Conceptual
Framework”. Grāmatu 1981.gadā Ņujorkā izdeva Kolumbijas universitātes
apgāds. Dž.Rotšilds bija minētās universitātes profesors.
Etnopolitoloģijā
atzīst Maikla Parenti viedokli par jaunās zinātniskās disciplīnas priekšmetu.
Viņa ieskatā etnopolitoloģija pēta etnosa mentalitātes un etnosa kultūras, etnosa
sociālās struktūras un tajā ietilpstošo etnisko grupu statusa un specifikas ietekmi
uz politiku, kā arī šīs politikas atbalsošanos attiecīgā etnosa (tautas) dzīvē.
Tādējādi pret etnopolitoloģijas priekšmetu izturas kā pret tipisku kultūras
elementu, ņemot vērā bumeranga principu; proti, cilvēki izdomā jaunu kultūras
elementu un pēc tam jaunais kultūras elements kā bumerangs atgriežas pie saviem
„metējiem” un sāk viņus izmainīt. Šajā gadījumā jaunais kultūras elements ir
etnopolitika. Vispirms etnosa mentalitāte nosaka etnopolitiku. Pēc tam
praktiski realizētā etnopolitika sāk koriģēt etnosa mentalitāti.
Etnopolitoloģijas
empīriskā bāze ir pasaules valstu etnopolitika – politisko parādību un procesu etniskā
determinētība un etniskais ietērps. Citiem vārdiem sakot, etniski psiholoģiskā
faktora funkcionēšana tautu politiskajā dzīvē. Etnopolitoloģijas misija ir
zinātniski analizēt doto empīrisko bāzi un par to izstrādāt teorētiskās
zināšanas dažādu likumsakarību, teoriju, koncepciju, hipotēžu formā.
Kā liecina jaunās
zinātniskās disciplīnas nosaukums, runa ir par diviem komponentiem – etnosu un
politiku, un to pārstāvniecību zinātnē. No vienas puses zinātniskās uzmanības
centrā ir etnoss (tauta), bet no otras puses zinātniskās uzmanības centrā ir
politika. Respektīvi, politisko fenomenu (valsts institūtu, politiskās varas, politiskās
elites, politiskās ideoloģijas) ģeneratīvā saistība ar etnosu – tā politiskās
mobilizācijas spējām, politikas nacionālo specifiku, pilsoniskās sabiedrības darbību,
sociuma politisko apziņu un politisko uzvedību, ļaužu iespēju iesaistīties
politiskajos procesos. Etnosu pārstāv etnoloģija. Politiku pārstāv politoloģija.
Starp etnoloģiju
un politoloģiju etnopolitoloģijā ir noteikta hierarhija. Primārā ir
politoloģija. Etnopolitoloģijā tā nav „tīra” politoloģija, bet etniski tonēta
politoloģija. Tātad etnopolitoloģijā tiekamies ar etniskuma caurvītu
politoloģiju, uz kuru jaunajā zinātniskajā disciplīnā gulstas vislielākā slodze.
Etnopolitoloģijā etniskais figurē kā politiskais resurss un atspoguļojas kā
etniskuma politizācijas rezultāts.
Rietumos jaunā
zinātniskā disciplīna nesastapās ar pretestību. XX gadsimta nogalē universitātēs
sāka lasīt lekciju kursus etnopolitoloģijā, publicēja rakstus, grāmatas. Pēc
PSRS sabrukuma etnopolitoloģija strauji nostiprinājās arī Krievijas augstākajā
izglītībā. Izdotas vairākas mācību grāmatas. To autori ir pazīstami speciālisti
etnoloģijā, etnosocioloģijā, etnopsiholoģijā. Visu zinošajā „Google” ievadot latviešu valodā vārdu
„etnopolitoloģija”, tiek norādīta tikai viena publikācija portālā „Pietiek”
2014.gada 17.janvārī. Tā ir eseja „Mentalitātes valsts eksāmens”. Tajā
etnopolitoloģija tiek nosaukta kopā ar citām zinātnes disciplīnām, kuras pievēršas
tautu mentalitātei.
Etnopolitoloģijas
kognitīvo saturu nosaka tik tikko minētie divi komponenti – etnoss un politika.
Zinātniskajā pētniecībā analītiski ir jāapskata gan etnoss (tauta), gan
politika.
Piemēram, etnosa
analītikā ir jāņem vērā materiāls, kas koncentrējas tautas kolektīvajā apziņā -
prātā, jūtās, gribā, raksturā, temperamentā, kā arī tautas sociālās dzīves notikumos,
jo tas viss ir konkrētas formas tautas mentalitātes emanācijai (izstarošanai)
etnopolitikā, kad tautas talantīgums pārvēršas savdabīgā ģenialitātē,
nodrošinot psiholoģisko komfortu saskarsmē ar citiem etnosiem. Diemžēl mēdz būt
arī nelabs tautas talantīgums, vēloties pakļaut citus etnosus.
Etnoss un
etniskais ir galvenās kategorijas etnoloģijā, kuras zinātniskā pieredze ir
jāizmanto etnopolitoloģijā. Par etnosu dēvē tautu, cilšu apvienību, etnisko
grupu, kurai piemīt kopība. Jēdzieni „etnoss” un „tauta” ir sinonīmi. Tāpēc
šajā tekstā pēc vārda „etnoss” iekavās tiek norādīts vārds „tauta”.
Par etnisko sauc
etnosa kultūras atšķirību komplektu. Tajā ietilpst gan paša etnosa fiksētās un akceptētās
atšķirības, gan citu etnosu fiksētās atšķirības. Paša etnosa akceptētās
atšķirības ir etnosa pašapziņas pamatā. Uz etnosa pašapziņu var atsaukties arī
citu etnosu fiksētās atšķirības, kuru objektīvo pamatotību atzīst attiecīgais
etnoss.
Etnosa atšķirības
mēdz būt visdažādākās. Zinātne nav definējusi etnosa atšķirību kanonisko komplektu.
Tradicionāli tajā iekļauj tādas atšķirības kā izcelsme, vēsturiskā atmiņa,
ģeogrāfiskā teritorija, valoda, antropoloģiskais tips, reliģiskie uzskati,
materiālās kultūras elementi. Tradicionāli iekļauj arī mentalitātes iezīmes –
etnopolitoloģijai aktuālu materiālu.
Vienlīdzības zīmi
var likt starp etnisko atšķirību komplektu un to, ko mūsdienās pieņemts dēvēt
par etnisko identitāti vai kultūras identitāti. Abos gadījumos runa ir par
vienu un to pašu; proti, etnosa sevišķumu, savdabīgumu un īpatnību kopumu, ar
ko konkrētā tauta atšķiras no pārējām tautām.
Pēcpadomju gados latviešu
etniskās identitātes noskaidrošana kļuva akadēmiskā mode. Uz jautājumiem „Kas
ir latviešiem centrālais identitātes elements? Kas ir tā lieta vai doma, par
kuru mēs stāvam un krītam? Un vai ir vispār kaut kas, kas latviešiem kā
tautai ir svarīgi?” centās atbildēt daudzi augstskolu pasniedzēji un zinātnisko
iestāžu līdzstrādnieki. Tas ir noderīgs materiāls etnopolitoloģijai.
Tiesa, latviešu
etniskās identitātes noskaidrošanu nākas turpināt. Turklāt nākas turpināt
stingri zinātniskā veidā. Daudzās līdzšinējās publikācijās par latviešu etnisko
identitāti prevalē atklāts šarlatānisms. Piemēram, smieklīgi ir akcentēt tādas
latviskuma identitātes pazīmes kā „latvieši kā dziedātājtauta”, „latvieši kā zemnieku
tauta”, „latvieši kā intelektuāla nācija”. Pats par sevi ir saprotams, ka šajās
identitātēs nekā oriģināla nav uz cilvēces fona. Identitāte „latvieši kā
intelektuāla nācija” ir ne tikai ļoti smieklīga, bet apliecina arī neprasmi pareizi
lietot jēdzienu „nācija”. Sanāk, ka latvieši no citām tautām atšķiras ar
intelekta (prāta) esamību!?
Etnopolitoloģiju
pamatā interesē etnisko atšķirību atspoguļošanās politikā. Tas var notikt
visdažādākajos aspektos. Piemēram, etniskais un politiskā apziņa, etniskais un
nacionālā neatkarība, etniskais un valstiskums, etniskais un vara, etniskais un
demokrātija, etniskais un politiskā brīvība, etniskais un etniskās minoritātes,
etniskais un etnopolitiskie koncepti
(asimilācija, integrācija, multikulturālisms, genocīds), etniskais un
globalizācija.
Latviešu tautas
mentalitāte (etnopolitoloģiski intriģējošākais segments) ļoti uzskatāmi un ar
daudziem konkrētiem piemēriem atsedzās aizvadītajos 30 gados. Tam bija dedzīgs
iegansts. Pēc PSRS sabrukuma latviešu tauta vaigu vaigā saskārās ar nopietnu eksāmenu.
Tāds eksāmens bija tautas pārbaudījums ar brīvību, varu un naudu. PSRS
sabrukuma rezultātā latviešu tautai atkal (tāpat kā pēc I Pasaules kara) tika
dota iespēja dibināt nacionāli suverēnu valsti. Latviešiem radās izdevība
valdīt pašiem un savu dzīvi iekārtot saskaņā ar savu attieksmi pret brīvību,
varu un naudu.
Dotais pārbaudījuma
formāts ir plaši sastopams cilvēces vēsturē. Tādu pārbaudījumu faktiski ir
izturējusi ikviena tauta, dibinot savu valsti. Rezultāti ir bijuši atšķirīgi,
sākot ar tautas valstiskās nekompetences pierādījumiem vai „Failed state” apkaunojošās reputācijas
iegūšanu un beidzot ar cilvēkiem cienīgu dzīvi savā valstī gadsimtiem ilgi.
Tautai valsts izveide un pārvaldīšana kļūst savdabīgs politiskais, morālais,
intelektuālais, psiholoģiskais, profesionālais izaicinājums un rūdījums,
gribasspēka, enerģijas un pasionaritātes eksāmens. Ja tauta iztur eksāmenu, tad
tauta ir sasniegusi vēsturiskās attīstības mērķi. Tautai tāds mērķis ir savas
valsts izveidošana un pašlepna dzīve savā valstī. Nacionāli suverēnas valsts
izveidošana ir vienīgais un galvenais tautas vēsturiskās attīstības mērķis. Tāda
ir transcendentālā, varētu teikt – Dieva novēlētā, tautas pastāvēšanas
metafiziskā jēga. Saprotams, nekur nav teikts, kurai tautai ir jābūt sava
valsts. Tāpat nekur nav teikts, kurai tautai var nebūt sava valsts, un tā var
nekārtot minēto eksāmenu. Cilvēces vēsturē daudzām tautām nekad nav bijusi sava
valsts.
Nopietnā eksāmena
rezultāts ir atkarīgs no tautas politiskās apziņas; respektīvi, tautas
politiskās apziņas gatavības veidot un uzturēt savu valsti. Tautas politisko apziņu nosaka tautas mentalitāte.
Mentalitātei ir determinējoša enerģija, cēloniski diktējot tautas darbību,
uzvedību un komunikāciju. No mentalitātes ir atkarīgs viss, ko ļaudis domā un
dara. Mentalitātes determinismam ir visaptverošs spēks.
Etnopolitoloģijai ļoti svarīgi ir
tas, ka mentalitāte nosaka tautas ētosu – morāles normu, principu un ideālu
kopumu, kas ir pamatā ļaužu tikumiskajai pārliecībai un virza ļaužu darbību.
Kāda ir tautas mentalitāte un tās centrētais tautas ētoss, tāda būs arī tautas
politiskā apziņa. Ja, piemēram, kādā tautā populārs ir savstarpējais naidīgums,
neuzticība, skaudība, nodevība, krāpšanās, melošana, liekulība, zemiskums, tad
šī mentālā patoloģija atbalsojas arī tautas politiskajā apziņā.
Par latviešu tautas politisko
apziņu ir pieejams samērā plašs materiāls. Etnopolitoloģija var izmantot,
piemēram, šādu secinājumu: „Kopš 1991. gada savu
valsti latviešu sabiedrība īsti padomiskā garā joprojām neuzskata par vērtību,
nespēj adekvāti novērtēt valsts esamības nozīmi. Tās ir abpusēji saistītas
lietas: valsti nevar attīstīt, ja trūkst nacionālās pašapziņas, un pašapziņas
nav, ja valsti neuztver kā vērtību”.
Saprotams, tas ir
ļoti būtisks un reizē nepatīkams secinājums. Tas liecina par latviešu
nihilistisko attieksmi pret brīvību. Brīvības izpausme ir valsts. Ja valstij
nav nekādas vērtības, tad arī brīvībai nav nekādas vērtības, un tautas
mentalitātē brīvība ir nostumta tumšā nomalē.
Brīvības izpratne
ir mentalitātes elements, un tādējādi ir arī kultūras elements. Kultūra ir
sistēmiska un dinamiska parādība. Kultūra nestāv uz vietas. Mainās kultūra un
reizē mainās arī brīvības izpratne.
Šajā ziņā
etnopolitoloģijai pie mums ir jārespektē negatīva parādība. Pēc PSRS sabrukuma
Latvijā tāpat kā citās bijušajās padomju republikās ar Krieviju priekšgalā
radās tādi dzīves apstākļi, kad aktuāls kļuva jauns brīvības veids – noziegumu
brīvība. Noziegumu brīvība ir iespēja (brīvība) nesodīti pastrādāt tādus
noziegumus, kurus vēl nesen neviens normāls cilvēks neuzdrošinājās pastrādāt un
par kuru pastrādāšanu agrāk vienmēr tika saņemts sods – tiesā formulēts sods
vai sabiedriskais sods. Turpretī noziegumu brīvības laikā Saeimā tiek pieņemti
likumi, kuri ir izdevīgi vienai sabiedrības daļai – oligarhijai un tās
vajadzību apkalpojošajai valdošajai kliķei. Noziegumu brīvība kalpo skaitliski
niecīgai sabiedrības daļai un pie tam tādai sabiedrības daļai, kura ar
juridiskajiem aizliegumiem cenšās izvairīties no soda par pastrādātajiem
noziegumiem. Tādējādi notiek noziegumu leģitimācija – atzīšana par likumīgu.
Principā visi zina, ka ir pastrādāts noziegums. Taču tajā pašā laikā juridiski
tiek fiksēts, ka tas nav noziegums un to ir aizliegts interpretēt kā noziegumu.
Neapšaubāmi, gadu
desmitiem ilgā dzīve noziegumu brīvības amorālajā atmosfērā degradējoši atsaucas
uz tautas etniskumu, tautas mentalitāti, tautas kultūru, tautas politisko
apziņu. Etnopolitoloģija ir spiesta nodarboties ar negatīvu materiālu, ja tā
vēlas objektīvi izpildīt savu misiju. Latvijā „degradācijas analītika” jau ir
daudz paveikusi, un etnopolitoloģijai atliek vienīgi šo veikumu apgūt un
teorētiski vispārināt.
Tas lielā mērā
attiecas arī uz politisko fenomenu analīzi, noskaidrojot politiskās varas,
politiskās elites, politiskās ideoloģijas un citu politisko fenomenu
interpretāciju latviešu politiskajās norisēs. Etniski psiholoģiskā faktora
funkcionēšana tautas politiskajā dzīvē ir aplūkota daudzās publikācijās. Vairāk
vai mazāk analītiski apskatīts ir latviešu priekšstats par valsti, valsts
suverenitāti, politisko varu, valsts institūtiem, valsts nāciju, patriotismu,
etnocentrismu, nacionālismu, multikulturālismu, ģeopolitiku, taisnīgumu un
tiesiskumu, pilsonisko sabiedrību, nacionāli reakcionāro un krimināli
oligarhisko valstiskumu, garīgās kultūras mantojuma politizāciju, latviešu
valodas politizāciju, kā arī nacionālās valsts atmiršanu t.s. globalizācijas laikmetā,
kad jauno paaudžu mentalitātē stabilu vietu jau ir ieņēmis kosmopolītisms un
„globāla cilvēka” modīgais kults.
Piemēram, daudzi
teksti ir veltīti latviešu ieskatiem par Valsts prezidenta ievēlēšanas kārtību,
Satversmes papildināšanas nepieciešamību, politisko organizāciju dibināšanas
vietējām tradīcijām, elektorāta izturēšanos vēlēšanu laikā, masu komunikācijas
lomu politikā, ideoloģijas saturu un funkcijām. Nesaudzīgi ir kritizēta no
Rietumiem ievazātā neoliberālisma un postmodernisma deģenerējošā ietekme uz
latviešu kultūru un tajā skaitā uz tās sastāvdaļu, kuru dažkārt mēdz dēvēt par
politisko kultūru. Vārdu sakot, etnopolitoloģija pie mums var balstīties uz
noteiktu iestrādi, un Latvijā etnopolitoloģija netiekas ar Toričelli „tukšumu”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru