Principā nekas
negaidīts nav noticis. Stulbeņi nekad brīvprātīgi nepadodas. Stulbums atrodas
ambiciozuma virsotnē. Stulbums nepazīst paškritiku un piekāpību. Stulbeņu
godkārību var apturēt, kā tautā saka, tikai miets, žagari, siksna, padzīšana,
cietuma kamera. Tas, pirmkārt.
Otrkārt un
galvenokārt, nacionāli reakcionārā un krimināli oligarhiskā iekārtā valstiskos darbus
var veikt tikai stulbeņi. Valsts institūciju klerki, valsts birokrātiskais
aparāts un īpaši tā priekšniecība var sastāvēt tikai no stulbeņiem, kuri ir
morāli nobrieduši atbalstīt noziedzīgo valstiskumu. Vienīgi stulbeņi var būt ar
mieru ģenerēt un vadīt amorālus un destruktīvus projektus valdošās kliķes
interesēs, kurās nekādi neietilpst tautas cilvēciskās vērtības spodrināšana.
Tā tas ir visos
dzīves segmentos. Arī izglītībā. Tāpēc mūsu izglītības klerku visjaunākā
stulbība nav negaidīta. Izglītības funkcionāriem nenāk ne prātā atsacīties no
stulbajām „reformām”. Izglītības funkcionāru stulbums ir tik grandiozs, ka viņi
cer gūt panākumus ar destruktīvo „reformu” terminoloģisko modernizāciju, ja ar
to saprotam uzlabošanu atbilstoši sabiedrības prasībām. Sabiedrībai
(skolotājiem, vecākiem, izglītības ekspertiem) ļoti nepatīk Vaļņu ielas
„reformas” vispārējā izglītībā. Un, lūk, lai sabiedrību apvestu ap stūri,
izdomāta terminoloģiskā modernizācija. Reāli tā ir līdzšinējā stulbuma
modernizācija.
2018.gada
21.jūnijā ar to sabiedrību iepazīstināja ministrijas kadrs Zane Oliņa –
„Skola2030” mācību satura ieviešanas vadītāja. Viņa „Delfu” rubrikā „Versijas”
publicēja tekstu „Izglītība Latvijā – ir labi, vajag izcili”.
Nezinu, vai tas
ir Zanes kundzes jeb portāla žurnālistu izdomāts virsraksts. Katrā gadījumā tas
ir amizants un reizē atbaidošs virsraksts. Iespējams, lasītāju viena daļa
vispirms sāks smieties un pēc tam dusmoties, bet otra daļa vispirms sāks
dusmoties un tikai pēc tam dusmas pārvērtīsies sarkastiskos smieklos. Smiesies
un dusmosies, dusmosies un smiesies visi, kuri ir lietas kursā par mūsu „labo”
izglītību un iespēju sagaidīt „izcilu” izglītību.
Lai ātrāk
uztvertu ministrijas klerku terminoloģiskās modernizācijas būtību, noder citāts
no interneta: „Zane Oliņa ir
latviešu pedagoģe. 1998.gadā ieguvusi Fulbraita stipendiju studijām ASV,
iegūstot 'M.Ed. un PhD. in Learning and Instructional Technology' jeb
izglītības zinātņu maģistra (MEd) un doktora (PhD) grādu. No 2007. gada oktobra
līdz 2011. gada vasarai, Zane Oliņa bija programmas „Iespējamā misija”
direktore. Kopš 2011. gada rudens – "Iespējamās misijas" valdes
locekle. Zane Oliņa ir Skola2030 projekta komandā un darbojas
kā ESF projekta „Kompetenču pieeja mācību saturā”(!?) mācību satura
ieviešanas struktūrvienības vadītāja”.
Ministrijas
klerku terminoloģiskā modernizācija attiecas uz Zanes Oliņas vadīto fenomenu „kompetenču
pieeju mācību saturā”. Sabiedrība neakceptē ministrijas uzspiesto „kompetenču
pieeju”, „kompetenču izglītību” u.tml. Sabiedrībai vārds „kompetences” nav
pieņemams.
Sabiedrības negatīvo
attieksmi precīzi izteica pieredzējušais skolotājs Andris Upenieks: „Lasot “kompetenču” tekstus, pārņem nelāgas sajūtas. Kompetenču
pieeja aprakstīta pārgudrā, samežģītā un muļķīgā, latviešu mēlei nesaprotamā
hibrīdvalodā, kur mudžēt mudž no patvarīgi darinātiem vai slikti pārtulkotiem
jēdzieniem. Piemēram – cieņpilns, jēgpilns, drošumspēja, iedevums, atdevums,
lietpratība, pratība, izpratība, caurvijas, modulis, summatīvs, formatīvs,
kognitīvs, meta kognitīvs… Lērumu vārdu veltīgi meklēt vārdnīcās, to
semantiskās nozīmes tikai aptuveni jaušamas, dažādi tulkojamas un staipāmas kā
košļājamā gumija. Izskatās un izklausās pēc kaut kādas dziedniecības ar
apvārdotu ūdeni, pūšļošanas, šarlatānisma vai vienkārši muļķības.”
Lai sabiedrību
apvestu ap stūri, ministrija ir nolēmusi nelietot vārdu „kompetences”. Par to
sabiedrībai paziņo Zane Oliņa. Viņas publikācijā „Delfos” neeksistē vārds
„kompetences”. Zane Oliņa ir pakļāvusies kolektīvajai gribai. Tāda rīcība reizē
ir atsacīšanās pašai no sevis. Viņa ir atsacījusies no „kompetenču izglītības”
ģēnija identitātes. Atkal jāsaka: principā nekas negaidīts nav noticis. Nacionāli
reakcionārā un krimināli oligarhiskā režīma atbalstītāji ir gatavi atsacīties
arī no mātes un tēva. Citādāk nevar būt. Ja varētu būt citādāk, tad tāds režīms
nevarētu pastāvēt 30 gadus.
Stulbums atrodas
ne tikai ambiciozuma virsotnē. Stulbums atrodas arī destrukciju virsotnē,
nespējot neko izdarīt konstruktīvi, lai veidotu pozitīvu pamatu un pozitīvus
priekšnoteikumus turpmākajam darbam. Par to atgādina Zanes Oliņas teksts. Viņa
vārda „kompetences” vietā lieto vārdu „lietpratība”. Tādējādi Vaļņu ielā stulbi
tiek cerēts sabiedrību apvest ap stūri, jo neviens taču neatklās terminoloģisko
modernizāciju. Proti, to, ka vārds „lietpratība” svešvārdā ir „kompetence”. Oliņa
nekaunīgi turpina cienījamā skolotāja Upenieka kritizēto pūšļošanu un
šarlatānismu. Vienīgi svešvārds „kompetence” ir aizstāts ar latvisko
„lietpratība”, kas, protams, tāpat kā tizlā daudzskaitļa forma „kompetences” neiederas
diskursā par vispārējo izglītību. Ministrijai nenāk ne prātā atsacīties no
savām muļkībām. Ministrijas prātā ir tikai viena doma: kā apmānīt sabiedrību,
lai realizētu savas muļķības.
Jau no paša sākuma bija stulbi Rīgas prātvēderu tizlo atvasinājumu
"kompetences" lietot vispārējās izglītības kontekstā. Kompetence nav
tikai lietpratība. Lietpratība semantiski asociējas ar prasmi vārīt zupu,
braukt ar traktoru. Respektīvi, ar reālu praktisku darbību un reālu prasmi
veikt attiecīgo praktisko darbību. Kompetence ir ne tikai lietpratība, bet arī
zināšanas, teorētiskā un metodoloģiskā izpratne. Lietojot vārdu
"kompetence", var fiksēt atbilstību (piem., amatam, konkrētam
uzdevumam). Vēl ar vārdu "kompetence" raksturo spējīgumu. Tātad
zināma potenciāla esamību vai neesamību. Ar vārdu "kompetence"
apstiprina pilnvarotību kaut ko veikt, par kaut ko atbildēt. Vispārējā
izglītība nebūt nav process, kurā iemāca vārīt zupu, braukt ar traktoru.
Respektīvi, būt kompetentam kādā jomā. Kompetences apgūšana ir vienvirziena
darbība (zupas vārīšanas prasmes apgūšana, traktora vadīšanas prasmes apgūšana).
Vispārējā izglītība nav vienvirziena darbība, bet kognitīvi universāla darbība.
Vārds „kompetence” iederas profesionālajā izglītībā, sagatavojot kompetentus
speciālistus noteiktā nozarē. Ja izglītības ministrijā priekšnieki būtu
kompetenti speciālisti, tad pie mums izglītība netiktu regulāri piešļakstināta
ar stulbām „reformām”.
Zanes kundze raksta: „Latvijā mācību saturu iepriekš pārskatījām pirms
desmit gadiem, kad lielu uzmanību līdztekus nozīmīgu zināšanu (!?) apguvei
pievērsām skolēnu prasmju attīstībai, piemēram, pētnieciskajām (!?) prasmēm
dabaszinātnēs”. Loģisks ir jautājums „Kas aizvadītajos 10 gados uz Zemes ir tik
radikāli izmainījies, ka nepieciešams pārveidot vispārējās izglītības saturu?”.
Zanes un viņai līdzīgu klerku atbildi nav grūti iztēloties. Skolotājs
Upenieks pareizi saka par nelāgo sajūtu. Nelāga sajūta bija arī pirms 10
gadiem. Vai Zanes kundze var pateikt, kāda toreiz bija vajadzība un kāda vispār
ir vajadzība vispārējā izglītībā „līdztekus nozīmīgu zināšanu apguvei” pievērsties
„skolēnu prasmju attīstībai, piemēram, pētnieciskajām prasmēm dabaszinātnēs”?
Tas skan skaisti tikai priekš muļķiem, un viss. Tiesa, vēl tas liecina, ka
izglītības klerkiem ir stulbs priekšstats par zinātni, zinātnisko pētniecību,
ja viņi tiecas bērnus, vecākus un pārējo sabiedrību apvārdot ar „pētnieciskajām
prasmēm dabaszinātnēs”.
Stulbums acīmredzot ir grandiozs. Oliņa virsrakstā izglītību vērtē - „ir
labi”. Taču pati tūlīt apkopo sliktu stāvokli: „Pašlaik Latvijas skolēniem
kopumā labi padodas uzdevumi, kas prasa atcerēties vai rīkoties pazīstamās
situācijās, taču trūkst iemaņu apstrādāt daudzveidīgus datus, darboties
komandā, kā arī piedāvāt risinājumus nestandarta situācijām. Skolēniem trūkst
pieredzes pamanīt sakarības starp teorētiski apgūto un dzīvē pieredzēto,
analizēt paveikto un izvirzīt mērķus nākamajiem darbiem, kā arī uzņēmības un
sagatavotības īstenot savas ieceres jaunos apstākļos”.
Tātad netiek sasniegta vispārējās
izglītības, pasvītroju, elementāra funkcija, piemēram, bērniem iemācīt „pamanīt
sakarības starp teorētiski apgūto un dzīvē pieredzēto”. Kāda jēga ir buldurēt
par „kompetencēm”, ja bērniem „trūkst pieredzes [..] analizēt paveikto [..]
uzņēmības un sagatavotības īztenot savas ieceres jaunos apstākļos”? Kāda jēga
ir atkal kaut ko pārveidot, ja līdzšinējā darbība nav devusi labu rezultātu? Tā
vietā, lai paškritiski nosodītu savu nekompetenci izglītības sistēmas vadīšanā
un tāpēc vāktos prom no Vaļņu ielas kabinetiem, ministrijas bezjēdzīgie klerki
cer apmānīt tautu un iesmērēt tautai atkal savu kārtējo stulbumu un šausmīgo
nekompetenci.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru