Mūsdienu Latvijā
viena no psiholoģiski traumatiskākajām un sociāli amorālākajām izpausmēm ir
bailes no patiesības par dzīves realitāti. Sastopama patiesības konsekventa
noklusēšana.
Patiesība par
dzīves realitāti tiek noklusēta atšķirīgu iemeslu dēļ. Vieni patiesību neizprot,
citi patiesību noklusē par samaksu.
Sabiedrības prāvu
daļu skar patiesības korumpētība. Cilvēki tiek uzpirkti, lai viņi noklusētu
patiesību. Maksa par patiesības noklusēšanu ir iespēja strādāt valsts un
pašvaldības iestādē, ieņemt amatu un sagaidīt amata paaugstinājumu, tīksme
saņemt prēmijas, pabalstus un piemaksas, cerība aizstāvēt disertāciju un
publicēt monogrāfiju, tikt ievēlētam akadēmiskā amatā un saņemt akadēmiskos
apbalvojumus. Žurnālistiem maksa par patiesības noklusēšanu ir iespēja strādāt sabiedriskajā
medijā. Gleznotājiem, rakstniekiem maksa par patiesības noklusēšanu ir laime
iegūt daiļradei valsts budžeta naudu un izgaršot publicitāti masu komunikācijā.
Pats par sevi ir saprotams, ka maksa par patiesības noklusēšanu ir iespēja
tēlot valstsvīru – deputātu, ministru, premjerministru, parlamenta vadītāju,
Valsts prezidentu. Katrā ziņā patiesības noklusēšana ir aktuāla biznesam, vēloties saņemt valsts pasūtījumus.
Bailes no
patiesības dominē ne tikai varas inteliģencē. Patiesības noklusēšana ir kļuvusi
latviešu tautas ideoloģija. Tā var droši teikt. Sociālā šizofrēnija ir viegli
konstatējama. Cilvēki redz vienu patiesību, taču pakļaujas pavisam citai
patiesībai.
Tā, piemēram, sociālā šizofrēnija caurspīdīgi atspoguļojas publikācijās
par slepkavību Rīgā pie Meža kapiem. Alkātīgi izveicīgā jurista mūža gala
atspoguļojums medijos no 2018.gada 30.maija spilgti liecina par Latvijā
valdošās kriminalitātes uzspiesto bandītisko normu respektēšanu. Latvijā sabiedriskās
domas tēmas, saturu, prioritātes, akcentus, vērtējumus, versijas, viedokļus stingri
nosaka kriminalitātes iedibinātā faktūra. Tas ir pārliecinoši redzams.
Aizvadītajos gadu desmitos kriminalitāte ir pieradinājusi iedzīvotājus uz dzīvi
lūkoties kā uz dzīvi normālā, īstā valstī, bet nevis lūkoties uz dzīvi kā kriminālo
noziegumu perēklī. Alkātīgi izveicīgā jurista nošaušana tiek apspriesta tādā
pašā toņkārtā, it kā runa būtu par kaut kādu nepatīkamu notikumu normālā, īstā valstī.
Tādējādi kriminalitātes smirdoņa tiek izjusta kā Latvijas valstij dabiska
parādība. Gandrīz nekas neliecina, ka sabiedrība pret alkātīgi izveicīgā
jurista nāvi izturētos kā pret noziedznieka nāvi noziedzīgā valstiskumā. Slepkavība
netiek vērtēta pastāvošā noziedzīgā režīma kontekstā, bet tiek vērtēta normālas,
īstas valsts kontekstā. Sabiedrība nesaprot, kādā kriminālo noziegumu perēklī
tā dzīvo.
Patiesības
noklusēšana ir izdevīga sociuma lielai daļai. Tā ir daudzsološi izdevīga
inteliģences nevērtīgākajai daļai, nodrošinot bezbēdīgu dzīvi muļķiem,
nekauņām, sliņķiem, pielīdējiem, netalantīgajiem, aprobežotajiem,
paklausīgajiem, zaglīgajiem, alkātīgajiem.
Patiesības
noklusēšanas cēlonis ir fundamentāli negodīgā dzīves realitāte. Patiesība par
šodienas Latviju ir drausmīga. Pat negribas ticēt, ka tik lielā mērā var
apmuļķot tautu un tauta tik lielā mērā piekrīt būt traģiski apmuļķotai, un nekādā
gadījumā nevēlas dzirdēt patiesību. Tauta intuitīvi visu saprot pareizi, taču
atklāti nevēlas dzirdēt patiesību par to, ka komunistiskās partijas un valsts
drošības iestāžu vietējie hameleoni ir aplaupījuši, nodevuši, iedzinuši postā
paši savus tautiešus un izliekas, ka nekas nav noticis, izliekas, ka viņu vara
nav saglabājusies un viņi nevienu nav aplaupījuši, tautu un valsti nav nacionāli
nodevuši savās nelietīgajās un savtīgajās interesēs.
Bailēm no
patiesības un patiesības noklusēšanai ir morāli psiholoģisks aspekts. Ja atzīst
drausmīgo patiesību par šodienas Latviju, tad reizē ir jāatzīst latviešu pārāk
lielas daļas tiešā ieinteresētība dzīvot noziegumu brīvībā, kad dzīves
galvenais formāts ir zagšana. Praktiski tas nozīmē savas amoralitātes atzīšanu.
Saprotams, ka to atzīt ir ļoti grūti. Vieglāk ir turpināt patiesības
noklusēšanu – šodienas latviešu ideoloģiju.
Bailes no
patiesības un patiesības noklusēšana degradējoši atsaucas uz tautas dzīves
visiem fragmentiem. Piemēram, uz nacionālo patriotismu.
Nacionālajam patriotismam var būt divi varianti. Ņemot vērā bailes no
patiesības un patiesības totālo noklusēšanu, pašlaik latvieši praktizē tikai
vienu variantu. Ja arī ir novērojams otrs variants, tad tam vienalga nav nekādas
rezonanses tautas uzvedībā. Pat sliktāk – otro variantu var ļauni nosodīt
atbilstoši pirmā varianta bezjēdzīgajām iegribām.
Pirmais, ikdienā praktizētais, variants ir nacionālais patriotisms ar
aizvērtām acīm. Praktiski tā ir atsacīšanās no jebkāda veida pašanalīzes un
paškritikas. Tā vien liekas, ka latvieši masveidā nesaprotot pašanalīzes un paškritikas
jēgu. Šī varianta adepti atzīst tikai latviešu tautas glorificēšanu –
vienpusīgu un nekritisku slavināšanu. Ja tas nenotiek un šī varianta adepti
sastopas ar paškritikas izpausmēm, tad paškritika momentā tiek noraidīta un tās
autors naidīgi nosodīts, viņam pārmetot nacionālā naida kurināšanu, tautas
mazvērtības kompleksa musināšanu, nezināšanu un neizpratni, tautas necieņu un
nacionālā patriotisma trūkumu. Savukārt fiziski tizlākie interneta komentāru varoņi
sola „sadot pa purnu”.
Neapšaubāmi, ar aizvērtām acīm dzīvo latviešu tautas neattīstītākā,
neizglītotākā, neinteliģentākā, aprobežotākā, dumjākā, stulbākā daļa šo īpašību
pamatbūtībā, jo nekādas nozīmes nav formālajai izglītotībai, akadēmiskajiem un
cita veida tituliem un amatiem. Latviešu aprindās ar aizvērtām acīm dzīvo
skolotāji, inženieri, politiķi, valsts ierēdņi, profesori, rektori, prorektori,
akadēmiķi, ministri, Valsts prezidenti.
Otrs variants ir nacionālais patriotisms ar atvērtām acīm, uz tautu lūkojoties
analītiski un kritiski. Ar atvērtām acīm galvenokārt dzīvo cilvēki bez augstas
formālās izglītības un augstiem amatiem. Pašanalīze un paškritika dominē t.s.
vienkāršajos cilvēkos nesalīdzināmi vairāk nekā latviešu inteliģencē.
Otro variantu latviešu nomācošais vairākums neakceptē un pret to izturas
naidīgi, kategoriski pieprasot tautas glorificēšanu. Daudzi nav spējīgi apjēgt,
ka tautai var būt noderīgs vienīgi cilvēks ar atvērtām acīm, kurš nebaidās uz
tautu lūkoties atklāti un godīgi. Vienīgi cilvēks ar atvērtām acīm ir patiesi
īsts nacionālais patriots, jo lūkojums uz tautu ar aizvērtām acīm ir lišķība,
pieglaimīgums, konformistiska nodevība, šizofrēniska fetišizēšana, kas vienmēr
tautai nodara lielu ļaunumu. Bez pašanalīzes un paškritikas nav iespējama
latviešu tautas attīstība, beidzot tomēr kļūstot „kultūras tautai” (Rainis).
Bailes no patiesības un patiesības noklusēšana ārdoši kāpina vienu no
mūsdienu laikmeta draudīgākajām pretrunām. Šī pretruna pie mums izpaužas sevišķi
draudīgi.
Katrā laikmetā ir
pretrunas – pretēju tendenču virzība, sadursme, negatīvā ietekme, izraisot
draudīgas sekas. Mūsdienu laikmetā tāda draudīga pretruna ir pretruna starp
intelektualizāciju un deintelektualizāciju. No vienas puses tiekamies ar
spožiem intelektuālajiem sasniegumiem, taču no otras puses tiekamies ar
intelektuālā spēka marginalizāciju, ignorēšanu, iznīcināšanu.
Mūsdienās ir
stingri nodalījušās tās dzīves sfēras, kurās valda augsta intelektualizācija.
Taču tām līdzās ir nodalījušās dzīves sfēras, kurās valda pretējais –
deintelektualizācija.
Intelektualizācija
ir sastopama tādās sfērās kā ekonomika, informācijas tehnoloģijas. Par to
liecina jaunākās intelektuālās novācijas – „digitālā ekonomika”, „virtuālā
nauda”, „mākslīgais intelekts” u.c. Savukārt deintelektualizācija ir sastopama
tādās sfērās, kurās tā principā nedrīkstētu būt, taču diemžēl ir konstatējama
un atstāj odiozu iespaidu.
Tā, piemēram, politikā
intelektualizācija zaudē pozīcijas un uzvaroši gailē deintelektualizācija. Tas
pats ir sakāms par humanitāro un sociālo zinātņu degradāciju, šarlatanizāciju,
iracionalizāciju.
Deintelektualizācija ir vajadzīga Rietumu kapitālisma jaunajai
modifikācijai finansu kapitālismam. Tajā dzirksteļo klaja alkātība, naudas un
baudu kults, sociālais darvinisms un nacionālais nihilisms. Finansu kapitālismā
mutuļo vērtību orientācija, kas nekad nav bijusi un nekad nebūs pieņemama
intelektuāļiem. Tāpēc intelektuāļus vajadzēja nostumt malā, lai viņi nebojātu
cilvēku prātus un sirdis. No XX gs.70.gadiem finansu kapitālisms intelektuāļus
vispirms izmeta no politikas un vēlāk izmeta arī no publiskās telpas vispār.
Intelektuāļiem ir liegta līdzdalība politikā. Intelektuāļiem neļauj piedalīties
sabiedriskās domas vadīšanā, izglītības politikas un pat zinātnes politikas
formēšanā. Nav nepieciešams atgādināt, kāda prāta līmeņa pārstāvji vienmēr ir nosacījuši
izglītības politiku un zinātnes politiku Latvijas Republikā. Pie mums intelektuāļu
vietā jebkuras dzīves sfēras stratēģiskajā projektēšanā piedalās tikai viduvējības,
pelēcības, mietpilsoniski sekli tipi, mantkārības dīdīti indivīdi.
Pēcpadomju
Latvijā bailes no patiesības un patiesības noklusēšana ir apzināti uzspiesta
nelaime. Ja arī eksistē sabiedrības zināma daļa, kura nav apdāvināta objektīvi
uztvert dzīves realitāti, tad šai daļai nav noteicošā ietekme uz Latvijas
sociāli psiholoģisko klimatu. Noteicošā ietekme ir sabiedrības daļai, kurai ir
apzināti uzspiestas bailes no patiesības un uzspiesta prasība noklusēt patiesību.
Respektīvi,
noteicošā ietekme ir masu apziņas menedžmenta apmātajiem cilvēkiem. Aplami
ticēt, ka masu apziņas menedžments nav vajadzīgs krimināli oligarhiskajam
valstiskumam. Mūsu valdošā kliķe jau no 90.gadu sākuma centās tautai iestāstīt
par atsacīšanos no ideoloģijas (praktiski - masu apziņas menedžmenta). Tie,
protams, bija nekaunīgi meli.
Masu apziņas menedžments vienmēr ir pastāvējis cilvēces vēsturē. Arī
latviešu tauta ar to vienmēr ir tikusies. Tiekas arī tagad savā dārgajā
krimināli oligarhiskajā valstiskumā. Bailēm no patiesības un patiesības
noklusēšanai ir noteikts teorētiskais attaisnojums.
Vienmēr ir bijis tā, ka tautas masas kāds ietekmē vēlamā virzienā,
tautas apziņu piepildot ar attiecīgo saturu. Saturs varēja mainīties, taču pati
darbība, masu apziņas menedžments, nekad nav mainījies, un tā metodoloģijas
centrā vienmēr ir bijusi zombēšana, manipulēšana, iedvesmošana, propaganda,
pārliecināšana, garīgā ietekmēšana, ideoloģiskā audzināšana, ideoloģiskā
pārliecināšana, morālā pilnveidošana, apgaismošana u.tml.
Droši var teikt, ka bez masu apziņas menedžmenta cilvēce nekad neiztiks.
Arī mūsmājās turpmāk būs masu apziņas piepildīšana ar noteiktu saturu. Tam ir
objektīvs iemesls. Iemesls ir tautas masu apziņas specifika. To var lakoniski
izteikt ar abreviatūru „PPP” (idejiskās attīstības Pakāpe, analītiskās domāšanas Pakāpe
un idejiskās patstāvības Pakāpe).
Visas trīs Pakāpes ir tādā garīgās attīstības līmenī, ka nevar patstāvīgi
idejiski refleksēt, nevar patstāvīgi idejas analītiski apstrādāt un nevar
patstāvīgi akceptēt noteiktas idejas kā savu uzskatu, savu viedokli, savu
attieksmi, savu lēmumu u.tml. Masu apziņai ir vajadzīga garīgā palīdzība PPP
visos segmentos. Šo palīdzību tad arī sniedz slavenais masu apziņas
menedžments.
Neapšaubāmi, menedžments var būt ar „+” zīmi un var būt ar „ – „ zīmi. Masu
apziņu var piepildīt ar pozitīvu saturu, sabiedrību orientējot konstruktīvai,
saprātīgai, etniski vajadzīgai, cilvēciski labvēlīgai, valstiski nepieciešamai
darbībai. Masu apziņas menedžmentam nav obligāti jābūt tautai kaitīgam. Masu
apziņu var piepildīt ar audzinošu, izglītojošu, intelektuāli piesātinātu, morāli
tikumisku saturu.
Taču masu apziņu var piepildīt ar tādu saturu, kas tautai principā neko
nedod, bet dod tikai kādai tautas daļai – slānim, grupai, korporācijai,
partijai, oligarhijai, valdošajai kliķei, Lielajai Bandai u.tml. Tā tas notiek Latvijā.
LKP un VDK nomenklatūras vietējo hameleonu ideoloģiskās darbības mērķis visu
laiku ir bijis noklusēt patiesību par dzīves krimināli noziedzīgo realitāti. Valdošās
kliķes vadītais masu apziņas menedžmets doto mērķi ir godam sasniedzis. Bailes no patiesības ir fanātiskas, patiesības
korumpētība ir ļoti efektīva, un patiesība tiek pilnīgi noklusēta.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru