Latviešu inteliģences morālā portreta stabils elements ir
kolaboracionisms. Latviešu inteliģence bez kolaboracionisma nav iedomājama. Vēsturiskajā
atskatā jebkurš mēģinājums par latviešu inteliģenci noklusēt kolaboracionismu
ir neattaisnojams mēģinājums. Latviešu inteliģences sadarbība ar okupantiem,
inkorporācijas režīmu, ģeopolitiskajiem saimniekiem un konfederācijas
priekšniecību vienmēr ir bijusi masveidīga un apzināta darbība, disidentiski
neatsakoties no dzimtenes nodevības un morāli nekaunoties par savu dzimtenes
nodevību. Kolaboracionisma nacionālā sērga vēsturiski acīmredzot sākās tajos
senajos laikos, kad baltu cilšu virsaiši (šodien sakām – politiskā elite)
nodeva savus ciltsbrāļus un sadarbojās ar slāvu, vācu iebrucējiem. Diemžēl to nevaram
pierādīt ar konkrētiem dokumentiem, kaut gan atsevišķi viduslaiku materiāli un
hronikas liecina par tā laika elites nodevību. XIX gadsimtā reizē ar latviešu
jaunās tautas inteliģences masveidīgo izskološanos nekavējoties masveidīga
kļūst arī kolaboracionisma sērga, ko var pierādīt ar konkrētu vēsturisko
materiālu un kas profesionālo vēsturnieku darbos jau ir plaši atspoguļots. Literāri slavenais Švauksts
ir dzīvē noskatīts tēls.
Kolaboracionisms
nav vienkārša parādība. Šajā komplicētajā parādībā var saskatīt vairākus
līmeņus. Kolaboracionismu vienmēr un visur nosaka tāds cilvēciski vitāls
faktors kā fiziskās eksistences līdzekļu nodrošināšana. Lai iegūtu iztikas
līdzekļus, cilvēks ir spiests kalpot attiecīgajai svešajai varai. To var
uzkatīt par kolaboracionisma elementārāko, zemāko līmeni. Visaugstākais līmenis
noteikti ir tad, ja sadarbība ir izteikti apzināta un idejiski pamatota, kā arī
sadarbība notiek atklāti savtīgā nolūkā, karjeristiski tiecoties pastāvošās
varas hierarhijā ieņemt pēc iespējas augstāku stāvokli vai alkātīgi tiecoties
pēc materiālās labklājības – naudas un mantas. Visaugstākajā līmenī svešā vara
parasti tiek publiski slavēta un propagandēta, pārliecinot līdzcilvēkus par
svešās varas lietderību, perspektībām, vēsturisko taisnīgumu, pamatotību,
leģitimitāti u.tml. Visaugstākajā līmenī sadarbību ar svešo varu pamatā diktē
kolaboracionista griba, iniciatīva, idejiskā pārliecība par savas rīcības
pareizību. Ja zemākajā līmenī visu izšķir eksistenciālais faktors, tad
visaugstākajā līmenī visu izšķir morālais faktors.
Kolaboracionisms
ir dziļi amorāla izpausme. Tas nav jāatgādina un vēlreiz īpaši jāuzsver. Katrs saprātīgs
cilvēks ir spējīgs aptvert nacionālās nodevības amorālo būtību. Taču nākas nepatīkami
pievērst uzmanību latviešu inteliģences amoralitātes progresam. XX gadsimta
nogalē un XXI gadsimta pirmajos gadu desmitos šis progress ir ļoti uzkrītošs.
Latviešu
inteliģences morālo pagrimumu un tā progresēšanu vispamatīgāk aizsāka “atmoda/perestroika”.
Pēcpadomju perioda latviešu inteliģences kolaboracionisms ir daudz daudz
pretīgāks nekā padomju perioda latviešu inteliģences kolaboracionisms. Negatīvo
atšķirību izraisa padomju iekārtas un pēcpadomju iekārtas fundamentālā dažādība.
Padomju valsts bija sociāli orientēta valsts. Par to liecina, piemēram,
bezmaksas izglītība, bezmaksas veselības aizsardzība, darba garantēšana. Padomju
valsts konceptuāli politiskais un ideoloģiskais pamats sociālisms joprojām neatbaida
cilvēces lielāko daļu. Latvijas atrašanās PSRS sastāvā nebija vislielākā
nelaime, salīdzinot ar vācu nacistu plāniem pēc uzvaras karā (LR valstiskās
neatkarības kategorisku nepieļaušanu, kolonizāciju un latviešu tautas
“nevērtīgākās” daļas iznīcināšanu).
Kolaboracionisma nacionālās
sērgas izpratnē un novērtējumā ļoti svarīgs ir viens psiholoģiskais moments. Proti,
latviešu inteliģences sadarbībā ar padomju varu neietilpa pašapmāna komplekss.
Latviešu inteliģence nemānija sevi. Latviešu inteliģence klusi zināja, ka
Latvijai ir atņemta neatkarība. Latviešu inteliģence klusi ticēja iespējai
nākotnē atgūt valstisko suverenitāti. Turpretī latviešu inteliģences sadarbībā
ar pēcpadomju varu gailē riebīgs pašapmāna komplekss. Latviešu inteliģence šo savu
riebīgo pašapmāna komplesu ir ideoloģiski uzspiedusi visai tautai. Latviešu
inteliģence māna sevi un visu tautu jau 30 un vairāk gadus. Galvenokārt tā ir
amorāli iesaiņota pašapmānīšanās par PSRS/LPSR sagraušanas sekām – LR
atjaunošanu un “otrās republikas” faktisko iedabu.
PSRS (un reizē
LPSR) tika apzināti sagrauta. PSRS sagraušanai grūti atrast precedentu cilvēces pagātnē.
Izzudušas ir daudzas impērijas. Bet tas vienmēr notika ārējo spēku ietekmē. Turpretī
PSRS sagrāva tās elite, realizējot fantasmagorisku futuroloģisko projektu un
noorganizējot unikāli rafinētu specoperāciju – „perestroiku”. Patiesība par
PSRS sagraušanu ir neticams un sirreālistisks sižets. Katrā ziņā tas ir
nepārspējami amorāls sižets.
Jau esmu
rakstījis, ka patiesība par “atmodu/perestroiku” ļoti nepatīkama ir latviešu vecākās
paaudzes inteliģencei, bet īpaši radošajai inteliģencei. Principā tas jau pirms
laba laika tika saprasts, ka inteliģence mūs nodeva „atmodas/perestroikas”
laikā un pēcpadomju gados, neaizstāvot ne suverenitāti, ne tautas cilvēcisko kapitālu,
ne tautas mantu un tautas garīgo kultūru. Bija (un turpinās) vienīgi pavēļu centīga izpildīšana, glumji
pieglaimīga kalpošana varai, demagoģiska muldēšana par patriotiskumu,
valstiskumu, suverenitāti, ar baudu ļaujot sevi izvarot neoliberālisma un
postmodernisma satrapiem un ar baudu zogot tautas mantu un neizzagto atlikumu
iztirgojot svešzemniekiem. Patiesība par „atmodu/perestroiku” var atklāt, ka
dzīvojam melu un vēsturisko izkropļojumu sameistarotā valstī. Var atklāties Latvijas
valstiskuma farizejiskā imitācija. Var atklāties, ka Latvijā neatkarība nekad
netika atjaunota, jo „atmodas/perestroikas” rezultātā latviešu sētā varu
saglabāja (un saglabā joprojām) LKP/VDK nomenklatūras “ekselences” un mainījās ģeopolitiskais
saimnieks. Latvija nonāca ASV ģeopolitiskajā pārvaldījumā. Iepriekšējais
saimnieks (“Maskava”) latviešus bez latviešu ziņas atdeva (pārdeva) jaunajam
saimniekam. Latviešu inteliģence tādu lēmumu apsveica un aktīvi palīdzēja
izpildīt. Latviešu inteliģence nemaz necentās aizstāvēt LR tiesības uz īstu
neatkarību un valstisko suverenitāti. Latviešu inteliģence neorganizēja tautas
cīņu neatkarības un suverenitātes atjaunošanai. Latviešu inteliģencei savas
kabatas un godkārības intereses bija pirmajā vietā. Latviešu inteliģence neko
nedarīja, lai Latvija būtu patiesi brīva un neatkarīga. Latvijā izveidotais
kriminālais kapitālisms ar noziegumu brīvību ir latviešu inteliģences ģeniālākais
panākums. Masveida organizētās noziedzības veicēji ir latviešu inteliģenti.
Latviešu inteliģence noorganizēja brīvprātīgo (66,97%) atsacīšanos no
neatkarības 2003.gada 20.septembra referendumā. Tas, ka latviešu sabiedrībā
brīvībai, suverenitātei, valsts neatkarībai vairs nav nekāda vērtība, ir
latviešu inteliģences otrs ģeniālākais panākums.
Kolaboracionisma
nacionālā sērga nesastopas ne ar kādu pretestību. Tā nevar sastapties ar
valdošās kliķes pretestību. Diemžēl nevar sastapties arī ar latviešu tautas
pretestību, jo latviešu tauta tagad veģetē bez galvas – bez tautu konstruktīvi
socializējošas inteliģences kā sistēmisku stratu. Tautai var rezultatīvi
palīdzēt vienīgi nacionālā inteliģence kā sistēmisks spēks – sistēmisks
sabiedrības slānis, sabiedrības grupa, šķira (svešvārdā – strats). Latviešu
inteliģencē atsevišķi labestīgi izņēmumi var atstāt labestīgu ietekmi tikai uz
kādu relatīvi nelielu lokālo cilvēku kopu. Tādā gadījumā labestīgo cilvēku
paraugs parasti drīzāk stimulē attiecīgās kopas pašizolāciju no apkārtējās
“slimās” sabiedrības, bet nevis “iešanu tautā”, lai palīdzētu visai
sabiedrībai. Citiem vārdiem sakot, izņēmumi ir subkultūras ģenerētāji, bet
nevis kultūras ģenerētāji.
Pēc PSRS/LPSR sagraušanas padomju laika
latviešu inteliģences kolaboracionistu visaugstākais slānis aktīvi turpina
nacionāli nodevīgo darbību. Viņu darbība ir viens no lielākajiem amoralitātes
progresēšanas iemesliem. Viņu darbība noteikti ir slikts paraugs jaunatnes
morāli nestabilākai daļai. Latviešu inteliģences kolaboracionisma visaugstākā
līmeņa avangardā ir “Nra.lv” galvenā redaktora vietniece Elita Veidemane. Viņas
publikācijas (intervijas, raksti), salīdzinot ar pārējo Rīgas lielāko interneta
mediju saturu, ir visreakcionārākās, visprovokatīvākās, visrusofobiskākās,
vismelīgākās, vispseidonacionālistiskās. Ne velti viņas publikācijas nevar
komentēt. Šī “atmodas” barvežu memuāros izslavētā seksuāli neizvēlīgā resnule
labi apzinās, ka melus gribēs komentāros atspēkot un daudzi nesamierināsies ar
viņas šausmīgi atbaidošajiem tekstiem.
Internetā par
Veidemani 2020.gada augusta sākumā bija šāda informācija: “Elita Veidemane
dzimusi 1955. gadā Rīgā. 1980. gadā beigusi Latvijas
Valsts universitātes Filoloģijas
fakultāti latviešu valodas un literatūras specialitātē. 1980.—1981. gadā
strādājusi par latviešu valodas un literatūras skolotāju Jūrmalas 4.
vidusskolā; no 1981 līdz 1988. gadam darbojusies laikrakstā "Padomju Jaunatne". 1988. gadā Veidemane iesaistījās Latvijas
Tautas frontes izveidošanā,
no 1988. gada līdz tā slēgšanai 1992. gadā bija LTF izdevuma "Atmoda" galvenā redaktore. No 1991. līdz 1996. gadam viņa
vadīja nedēļas laikrakstu "Atmoda Atpūtai". 2001. gadā Elita
Veidemane kļuva par laikraksta "Jūrmalas avīze" galveno redaktori,
2004. gadā īslaicīgi bija žurnāla "Septiņi" galvenā redaktore. 2007.
gadā kļuvusi par žurnāla "Vakara
Ziņas" redaktori, no 2008. gada jūnija
ir laikraksta "Neatkarīgā Rīta
Avīze" galvenās redaktores vietniece. Skandalozu
slavu Veidemane ieguva pēc rakstu sērijas "Vīrieši manā mūžā"
publicēšanas, kā arī intervijas žurnālam "Pantera" 1995.gadā. Elita
Veidemane aktīvi darbojās Latvijas Tautas frontē, vadīja tās laikrakstu
"Atmoda", bija ievēlēta Tautas frontes otrajā un trešajā domē. 1995.
gadā bijusi viena no Muļķu un bezzemnieku partijas veidošanas
iniciatorēm. 6. Saeimas vēlēšanās kandidēja no DPS saraksta,
bet netika ievēlēta. 2001. gada pašvaldību vēlēšanās kandidējusi no Latvijas Demokrātiskās partijas saraksta Jūrmalā, bet arī netika ievēlēta. 2000.
gadā apbalvota ar IV šķiras Triju
Zvaigžņu ordeni”.
Pirms gada (2019.gada
augusta sākumā) internetā bija lasāms par seksuāli neizvēlīgās resnules
piederību kolaboracionālisma visaugstākajam līmenim padomju laikā. Internetā ir
izdzēsta šāda informācija: “Veidemane bijusi "Vissavienības Ļeņina
Komunistiskās Jaunatnes Savienības" (VLKJS) biedre un dažādu līmeņu
komjaunatnes aktīviste no 1969. gada līdz 1983. gadam; centusies iestāties
"Padomju Savienības Komunistiskajā Partijā" (PSKP) bet neveiksmīgi,
jo nav varējusi iegūt tam nepieciešamās PSKP biedru rekomendācijas”.
2020.gada
5.augustā Veidemane atkal ir pastrādājusi kārtējo neģēlību, publicējot “Nra.lv”
interviju ar vēsturnieci Dainu Bleieri. Intervijas nosaukums “Kolaboranti bija
Lācis, Kalniņš, Ulmanis, Kirhenšteins...”.
Principā
Veidemanes izdarībā nekā jauna nav. Tāpat kā agrāk, resnule ir aizmirsusi pati
savu kolaboracionista praksi padomju laikā. Viņa izliekas nezinām, kas
patiesībā organizēja un slepeni vadīja “atmodu/perestroiku”. Viņa klusē par to,
ka “atmodas/perestroikas” rezultātā varu sagrāba LKP/VDK nomenklatūras
“ekselences”. Viņa pilnā mērā iekļaujas tradicionālajā latviešu inteliģences
pašapmānīšanās kompleksā. Jaunums vienīgi ir valodas kropļošanā. Veidemane
acīmredzot nezina, ka literārajā valodā ir vārdi “kolaboracionisms” un
“kolaboracionists”, bet nevis viņas lietotās kroplības “kolaboranti” un
“kolaborācija”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru