Zinātniski
orientētiem cilvēkiem šodienas Latvijā klājas ļoti labi. Burtiski katru dienu
Rīgas mediji sagādā svaigu materiālu zinātniskām studijām. Svaigais materiāls
parasti ir ļoti piemērots teoretizēšanai, terminoloģisko novitāšu izdomāšanai,
dzīves izpratnes kompetentāka līmeņa sasniegšanai, vispārinātu un idealizētu
modeļu veidošanai. Ne reti mediju publikācijas praktiski apstiprina
intelektuālās intuīcijas nojausmas un abstrahētās hipotēzes.
Tā, piemēram,
2019.gada 13. novembra viena publikācija vedināja pievērsties levitācijas
parādībai. Minētajā dienā tika publicēts Latvijas Jauno zinātnieku apvienības valdes priekšsēdētājas
un Valsts prezidenta padomnieces zinātnes un izglītības politikas jautājumos
Ievas Siliņas stāstījums par stāvokli Latvijas zinātnē un izglītībā.
Par levitāciju (lat. levitatio - pacelšanās;
lat. levitas - vieglums) dēvē cilvēka sajūtu, ka viņš brīvi lido. Šī
sajūta cilvēku visbiežāk pārņem sapnī. Ievas Siliņas stāstījuma saturs,
intonācija un izteiksmes stils vedina levitāciju attiecināt arī uz diskursu –
saistītu izteikumu virkni, tekstu, runu, konkrētu valodas lietojumu. Diskursa
autors arī brīvi lido. Viņš ir viegli pacēlies prāvā augstumā virs Zemes, un
viņa izteikumus nekādi nav iespējams saistīt ar notikumiem uz Zemes. Šai brīvajai
lidošanai piestāv apzīmējums “diskursīvā levitācija”.
Lūk, diskursīvās
levitācijas rožains paraugs Rīgas pils varenā saimnieka padomnieces stāstījumā:
"Latvija ir absolūta iespēju zeme.
Tas ir kolosāli. Ja esi jaunais zinātnieks Latvijā, tu vari visu, viss ir
iespējams. [..] Likumā ir definēts, kas ir jaunais zinātnieks. Tas ir
zinātnieks, kurš ir ieguvis doktora grādu, un desmit gadus pēc šī grāda viņš
tiek uzskatīts par jauno zinātnieku. Tas patiesībā ir diezgan ilgs laiks,
Eiropā šis posms ir īsāks – pieci, septiņi gadi. Mūsu apvienības skatījumā gan
arī doktoranti faktiski ir zinātnieki. Cilvēks parasti neraksta disertāciju, ja
viņam nav ambīciju pēc tam darboties zinātnē. Mēs apvienojam gan doktorantus,
gan jaunos zinātniekus un pārstāvam viņu intereses. Zinātnē ir jānošķir
bioloģiskais vecums no zinātniskā vecuma. Tā ir pavisam reāla lieta, kas jāņem
vērā visur, kaut vai piesakoties grantiem, un pieteikties grantiem ir
zinātnieka ikdiena. Tajā brīdī ņem vērā tavu zinātnisko vecumu, un tur ir šī
atšķirība starp jauno zinātnieku un jau pieredzējušu zinātnieku [..] jaunajiem
nav jākonkurē ar zinātnes "smagsvariem". Jāņem gan vērā, ka zinātnē
viens īsti nav cīnītājs. Veselīga zinātnes vide ir zvaigžņu centrēta – vidū ir
šī te izcilā zvaigzne, viens pieredzējis un spējīgs zinātnieks, sevi pierādījis
ar sasniegumiem, bet viņam apkārt ir komanda, parasti mazāk pieredzējuši
pētnieki, pēcdoktoranti un doktoranti. Pavisam veselīgā shēmā tie ir arī
maģistranti, un man pat gribētos, lai arī bakalauri, jo tādā gadījumā katrs
pētnieciskais darbs, ko cilvēks izstrādā, jau būtu vajadzīgs. Nevis raksti, ko
gribi, un tad ieliec plauktiņā, jo nevienu citu tas īsti neinteresē, bet jau
izstrādā kaut ko savas zinātnieku grupas labā. Tā ir vide, kur šis cilvēks jau
ir kaut ko darījis, bet arī redz "lielās lietas", kas notikušas. Viņam
mazliet ir āķis lūpā, ja esi šādā grupā izstrādājis savu bakalauru, gribēsi arī
maģistra darbu. [..] Mēs nevaram prasīt, lai jaunajam cilvēkam, kas tikko
ieguvis grādu, jau būtu šī grupa. Tātad ir divi elementi – viens ir pati
personība, viņas darbs un publikācijas, otrs ir grupa, kas manā skatījumā ir
svarīgāka. [..] zinātne būtībā ir māksla uzdot labus jautājumus, jo ne visi
jautājumi ir labi, un atrast pareizas atbildes, jo ne visas atbildes ir
pareizas. Ja tu zini pamatlietas, metodes, principus un ētikas lietas, vari
pētīt jebkuru jautājumu. Protams, vieglāk ir pētīt to, kas tev interesē un
patīk. Nav tā, ka vienu tēmu jaunais pētnieks varētu pētīt, bet vecais nē, un
otrādi. [..] Reizēm ir grūti panākt, lai zinātnieks runā visiem saprotamā
valodā. Pētnieks ne par ko negrib vienkāršot savu sakāmo. Runājam par to, ka
zinātne būtībā ir māksla uzdot jautājumus un atrast pareizās atbildes. Līdz ar
to zinātniekiem ir svarīga precīza atbilde. Aptuvena atbilde nederēs. Tajā
brīdī, kad pētnieks skaidro vienkāršā valodā, jāatsakās no precizitātes. Tas ir
pret viņa dabu. Tu zini, ka citi pētnieki to redzēs un zinās, ko esi
pazaudējis, vienkāršojot atbildi. Te arī problēma – gribam, lai par zinātni
varētu saprotamāk komunicēt ar sabiedrību, bet vienlaikus īsti negribas
atteikties no akadēmiskā komunikācijas formāta.Tā patiesība ir pa vidu.
Zinātniekam spēt pieļaut kļūdu, lai varētu izskaidrot vienkāršoti, bet
sabiedrībai – kļūt gudrākai, lai varētu saprast mazliet precīzāku ziņu. [..] Ja
man prasītu, ko es gribu Ziemassvētkos, – gribētos, lai mūsu zinātnieki būtu
proaktīvāki komunikācijā ar sabiedrību. Ir sociālie tīkli, videoblogi, citas
iespējas komunicēt. Gribētos, lai mūsu izcilajām zvaigznēm būtu laiks un
iespēja brīvajā laikā kaut vai pafilmēt īsu video un paskaidrot kādu aktuālu
jautājumu, rakstīt blogus. Tad mums būtu materiāls no zinātnieku puses, kuru
tālāk nodot sabiedrībai. Tas, ka tu esi zinātnieks, tā ir misija un svarīgs
darbs, bet tev ir arī atbildība pret sabiedrību. Gribētos atdevi ne tikai
precīzos rezultātos un atklājumos, bet arī šādā vienkāršā formā.”
Neapšaubāmi, īsts zinātnieks,
radošs cilvēks un tajā skaitā zinātniski radošs cilvēks tā nedomā un tā arī
nerunā. Tā ir tipiski mietpilsoniska sprēgāšana. Tāda mēdz būt augstprātīga un
pašpārliecināta diletanta un šarlatāna sprēgāšana, ja viņam ir izdevies
iesēsties zinātniskās iestādes administrācijas vadošajā krēslā. Šodien tā
sprēgā izklaides industrijā, kulta personu “piarēšanā”, dzelteno mediju
perversijās. Īsta zinātnieka ikdiena nav grantu izkaulēšana. Plātīties ar
viedokli “grupa, kas manā skatījumā ir svarīgāka” var tikai tāds, kurš neko nav
dzirdējis par radošā darba psiholoģiju. Necienīgi uz zinātnieku attiecināt
vārdu “ambīcijas”. Godkārīgi ir nevis zinātnieki, bet pseidozinātnieki. Smieklīgi
ir spriest par zinātnieku un viņa darbu no likumu viedokļa. Tā var darīt vienīgi
birokrātiski stulbi centrēts klerks. Tādam klerkam piestāv lumpeniski
populistiskais aicinājums zinātniekam būt ar “atdevi vienkāršā formā”. Kurš
nopietns cilvēks teiks “Latvija ir absolūta iespēju zeme”? Kādas absolūtas
iespējas var būt nelietības, alkātības, korupcijas, nekustamo īpašumu
mahināciju, šarlatānisma, pseidointelektuālisma, plaģiātisma pārņemtajā
Latvijas Universitātē, kas pēcpadomju laikā nepelnīti kļuva ne tikai augstākās
izglītības formālā līdere, bet arī zinātnes formālā līdere? Kādas absolūtas
iespējas var būt Kūles, “jābūtības dimensijas” un “eirodzīves” buldurētājas, komandētajā
institūtā? Ko var jaunais zinātnieks mācīties no “kultūrsocioloģes”, kronētās
šarlatānes Beitneres – odiozā salikuma “nācijas tēvs” autores? Ko var dot
sociālajās zinātnēs superpelēkais zvirbulis Rozenvalds Lomonosova ielā? Ko var
dot filoloģijas izvarotāji tantuki kursītes, cimdiņas, radzobes, druvietes Visvalža
ielā? Katram prātīgam cilvēkam ir zināms, ka pozitīviem izņēmumiem šodienas
Latvijas zinātnē un izglītībā nav nekādas labdabīgās ietekmes. Visur valda
pašpārliecinātas, augstprātīgas, bezidejiskas, neradošas pelēcības – pelēkie
zvirbuļi.
Vai Ieva Siliņa ir vienīgā diskursīvās levitācijas meistare? Atbilde nav
vajadzīga. Diskursīvā
levitācija pie mums tagad ir diskursīvā norma. Visrūdītākais meistars pašlaik ir
viņas patrons “nācijas tēvs”, ar glamūrīgo pseidointelektuālismu, demagoģiju un
lišķību regulāri lidinoties mākoņos. Atrautība no realitātes nav
polittehnoloģisks pasūtījums vai ideoloģiskā nepieciešamība, bet gan intelekta
trūkuma rezultāts. Padomju laikā arī bija diskursīvā levitācija tautai
adresētajos materiālos. Taču pašlaik pie mums padomju prakse ir uzvaroši pārspēta,
izvēršoties diskursīvajā libertīnismā (izlaidībā) leviatānā (kaut kādā
briesmīgā) pakāpē.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru