Atsacīšanās no cilvēka un postcilvēka rašanās nav vienas
dienas projekts, kā parasti saucam jaunas parādības bez vēsturiskajām saknēm.
Vienas dienas projekti rodas bez akumulācijas – attiecīgā jaunā fenomena
elementu pakāpeniskas uzkrāšanās, savākšanās.
To nevar teikt
par atsacīšanos no cilvēka un postcilvēka rašanos. Šim procesam ir vēsturiskās
saknes. Atsacīšanās no cilvēka (respektīvi, atsacīšanās no cilvēciskuma kā cilvēka kodola) notika
vēsturiski pakāpeniski. Pagāja vairāki gadsimti, nonākot līdz šodienas
stāvoklim, kad cilvēka vietā stājas postcilvēks. Debatēs par postcilvēka
rašanos katrā ziņā ir jāņem vērā attieksmes izmaiņas pret cilvēka būtību
diezgan ilgā laika periodā. Postcilvēka ģenēzes ļoti svarīgs priekšnoteikums ir
cilvēka būtības devalvācija – cilvēciskuma nožņaugšana cilvēkā. Ar laiku pazeminājās prasības cilvēkam, un cilvēka definīcija
kļuva ļenganāka un ļodzīgāka. Tā ir vēsturiski konkrēta tendence. Par šīs tendences
sākuma atskaites punktu zinātnē un filosofijā ir liela vienprātība. Sākums ir
XIV gadsimtā.
Rietumu
civilizācijā XIV gs. vidū radās intelektuālā kustība, kuru pazīstam ar
nosaukumu “Renesanse” (fr. Renaissance – atdzimšana). Renesanse bija
garīgā atjaunotne, atdzīvinot antīkās mākslas tradīcijas un estētiskos ideālus,
kā arī antīkās filosofijas mantojumu. Renesansei vajadzēja izraisīt jaunu
intelektuālo un mākslinieciski radošo uzplaukumu Eiropas sabiedrībā. Tā arī
notika. Viens no šī uzplaukuma spilgtākajiem piemēriem ir humānisma strāva, kas
radās Renesanses laikmetā. Šo strāvu drīkst dēvēt par cilvēciskuma strāvu, jo
vārds “humānisms” ir atvasināts no latīņu “humanus” - cilvēcisks. Renesanses
laikmetā cilvēciskums (humānisms) kļuva konceptu sistēma un sabiedriskās domas
priekšmets, sekmējot radikālu pagriezienu pasaules uzskatā un kultūrā.
Renesanses
humānismu mūsdienās ne reti dēvē par laicīgo (sekulāro) humānismu. Tā
pamatiezīme ir cilvēciskuma akcentēšana cilvēkā. Par Renesanses un tā
komponenta humānisma strāvas ļoti svarīgu sasniegumu atzīst atsacīšanos no
Dieva cilvēka labā. Laicīgais humānisms
cilvēkā akcentēja cilvēcisko, bet nevis dievišķo, kā to darīja kristiānisma
teoloģija. Humānisma strāva ar savu devīzi “studia humanitatis”
analītiski un ideoloģiski kļuva pretstats teoloģijai ar tās devīzi “studia
divina” (divina- dievišķais). Laicīgais humānisms antropocentrismu
(cilvēks ir visa esošā centrs) uzdrošinājās pretstatīt teocentriskajam (visa
centrs ir Dievs).
Mūsdienu
zinātniskajā un filosofiskajā literatūrā ir sastopama kritiska attieksme pret
Renesansi un tā komponentu laicīgo humānismu. Kritiskās attieksmes iegansts ir
atsacīšanās no Dieva un tā sekas cilvēka darbībā, uzvedībā un komunikācijā. Mūsdienās
ir ļoti labi redzams, pie kā ir novedusi šī atsacīšanās. Uzskatāmākais piemērs
ir postcilvēka ģenēze.
Laicīgais
humānisms atsacījās no Dieva, lai tā vietā uz pjedestāla novietotu cilvēku ar
lielo burtu. Diemžēl tas neizdevās. Cilvēks ar lielo burtu pievīla. Jau XIX
gadsimtā to saprata ne tikai Dostojevskis un Nīče, kurus tradicionāli min populārās
tēzes “Ja Dieva nav, tad drīkst visu!” sakarā.
Faktiski runa nav
tik daudz par neticību Dievam kā pārdabiskai būtnei reliģiskajā izpratnē. Runa
pamatā ir par bijības trūkumu, kad cilvēkam nav vairs nekā svēta un nav vairs
nekā tāda, pret ko viņš izturētos kā pret svētumu. Atsacīšanās no Dieva tapa atsacīšanās
no cilvēciskuma. Vispirms tapa morālajā krīzē, bet XXI gs. tapa morālajā
katastrofā. Cilvēciskums ir morālā kvalitāte, liecinot par labsirdību,
līdzcietību, dvēseliskumu, kautrību, godīgumu, patiesīgumu, atklātību,
atbildību, līdzcilvēku mīlestību.
Kopš XIV gadsimta
cilvēka devalvācijā var saskatīt vairākas relatīvi atsevišķas melnas līnijas. Tā dēvētajā Apgaismības
laikmetā XVII -XVIII gs. (tā koncepti praktiski atsaucās arī uz jauno latviešu
tautu) cilvēka galvenā vērtība kļuva prāta racionālisms, kas diktē morālo
stāju. Apgaismības laikmetā jūtami nostiprinājās cilvēka atsacīšanās no Dieva. Lielā
Franču revolūcija ateismu no brīvdomātāju aristokrātu saloniem izstūma uz
ielas, kā poētiski vērtē reliģiskā nihilisma masveidīgo sākumu Eiropā XVIII gadsimta
beigās.
XIX gadsimtā
daudzu filosofu, rakstnieku, dramaturgu uzskatos pasaules lielākais infernālais
(ar elli saistītais) ļaunums kļuva cilvēks-mietpilsonis. Tas jau bija cilvēks
ar mazo burtu – masu cilvēks, vienkāršais cilvēks, vidusmēra cilvēks. Ar cilvēku-mietpilsoni
tiekamies brāļu Kaudzīšu, Raiņa, Aspazijas daiļradē. Pietuka Krustiņš ir
latviešu mietpilsoņu simbols ne tikai XIX gadsimtā, bet arī XX un XXI gadsimtā.
XX gadsimtā
mietpilsonības enerģētika kļuva dominējošā enerģētika Rietumu civilizācijā.
Cilvēka-mietpilsoņa barošana, apģērbšana, cilvēka-mietpilsoņa izpriecu
organizēšana kļuva Rietumu civilizācijas elites akūta rūpe, visu laiku
baidoties no cilvēka-mietpilsoņa neapmierinātības, dusmām, sūdzībām,
raudāšanas, bet galvenais – asiņainās agresivitātes revolūcijas formātā.
Gadsimta sākuma asiņainās revolūcijas Krievijā un citur izraisīja fantomas
bailes, stihiski mudinot Rietumu civilizācijas eliti nepārtraukti izdomāt
dažādas sociālās programmas, ideoloģijā solīt “demokrātiju”, “sociālo
taisnīgumu”, “šķirisko vienlīdzību”, “tautas suverēno varu”.
XX gadsimtā
politiskā elite kļuva cilvēka-mietpilsoņa kalpone. Pašpārliecinātie “pasaules
valdnieki” tam negribēs piekrist, taču tā ir taisnība. “Pasaules valdnieku”
varas prieki ir tikai konspiroloģijas annālēs. Cilvēka-mietpilsoņa klātbūtne ir
“pasaules valdnieku” ikvienā šaha spēlē (sveiciens Bžezinska kungam Viņā Saulē).
XX gadsimta
otrajā pusē cilvēka devalvācijas efektīvs instruments kļuva vidusšķiras kults.
Šim kultam ir nelaba smaka. “Atmodas/perestroikas” periodā stabilas vidusšķiras
nepieciešamību bieži uzsvēra PSKP/VDK morālo kastrātu sulainis īvāndainis. Acīmredzot
viņš nesaprata vienkāršu lietu. Viņa kungiem no partijas nomenklatūras un
drošības kantora nomenklatūras vidusšķira bija, rupji sakot, pie vienas
vietas...Viņa kungiem vissvarīgākais bija salaupīt pēc iespējas vairāk sev, bet
nevis taisnīgi apsaimniekot bijušās padomju valsts sabiedriskos īpašumus.
Rietumu
civilizācijā cilvēka ar lielo burtu vietā tika izskolots maniakāls materiālists
un galu galā postcilvēks. Rietumu civilizācijā laicīgais humānisms cilvēkam
solīja brīvību, vienlīdzību, brālību, taču reāli radīja pašapmierinātu un
mantkārīgu vidusmēra tipu ar kredītkartēm, hipotekārajiem kredītiem, dzīvi uz
nomaksu, kā teica Padomju Savienībā.
Padomju Savienībā
netika lietots jēdziens “vidusšķira”. Taču Padomju Savienībā komunisma
celtniecības skaistā programma bija vidusšķiras celtniecības skaista programma.
Tajā galvenais bija banālas labklājības vairošana. Komunisma celtniecība
Padomju Savienībā smagi izgāzās tāpēc, ka neaudzināja cilvēku ar lielo burtu.
Drīkstam teikt, neaudzināja cilvēku vispār, bet audzināja materiālistiski
alkātīgu cilvēku-mietpilsoni, kura ziedu laiki pienāca 1987.gada janvārī. Padomju
cilvēks-mietpilsonis ir pelnījis apzīmējumu “sociālisma proletāriskais
barbars”, kurš pazemojoši atsacījās pats no sevis, lai kļūtu “kapitālists”.
Padomju cilvēks šausmīgi diskreditēja pats sevi, savas esamības jēgu saskatot
kriminālā kapitālisma “komfortā”.
XXI gadsimts ir
sācies ar atteikšanos no cilvēka. Cilvēki ar mazo burtu sistemātiski grauj
cilvēku, nesastopoties ne ar kādu pretestību, piemēram, tādā zemē kā Latvija.
Cilvēka graušanā ir pieejams plašs efektīvu ieroču arsenāls. Virs tā ieejas
greznojas jauks nosaukums “Postmodernism&Neoliberalism”.
Savukārt efektīvos ieročus sauc “viedokļu plurālisms”, “uzskatu brīvība”,
“patiesības relatīvisms”, “liberālais humānisms”, “globālisma ideoloģija”,
“kompetences izglītība”.
Postcilvēka
ģenēze nav marsieša veikums, bet gan ir cilvēka darbības, turklāt apzinātas
darbības, rezultāts. Tā, piemēram, liekot pavalstniekiem ticēt iracionālām un
iekšēji pretrunīgām dogmām, sociumā tiek iegūta cilvēku liela masa, kurai ir
katastrofāli zema cilvēciskā kvalitāte. Rietumu civilizācijas Jauno laiku
vēsturē ir bijušas vairākas dogmas: protestantu darba fetišisms, komunistiskais
un nacionālsociālistiskais patriotisms, sociālā prestīža kults, patērēšanas
kults. Dogmas ir novedušas pie tā, ka cilvēks vairs nespēj adekvāti uztvert
realitāti un viņā pilnā mērā ir zudusi vērtību orientācija. Cilvēks tiek nošķirts
no savas sugas pagātnes, kultūras vēstures, cilvēciskās darbības, uzvedības un
komunikācijas līdzšinējām formām un normām. Cilvēks pārvēršas par postcilvēku,
kurš ir spējīgs eksistēt tikai postkultūrā. Un postkultūrā nekas nenotiek atbilstoši
cilvēka veselajam saprātam. Tagad jebkurš Latvijas iedzīvotājs to apstiprinās.
Vai “583 darāmie darbi” atbilst veselajam saprātam? Vai LU rektora vēlēšanu
interpretācija atbilst veselajam saprātam? Vai “nācijas tēva”&”pravieša” gratulēšana
atbilst veselajam saprātam? Vai vēlēšanās nojaukt Uzvaras pieminekli atbilst
veselajam saprātam, ņemot vērā nacistu ieplānoto latviešu holokaustu?
Postkultūrā
izglītība ir bez audzināšanas. Tātad bez morāli tikumiskā satvara. Postkultūrā postcilvēks
dzīvo bez garīgajām autoritātēm. Reliģija ir bez ticības, tiesības – bez
valsts, māksla – bez kategorijas “skaistais”, zinātne – bez atklājumiem un
izgudrojumiem. Latvijā jau labu laiku skalojas postcilvēku „projektu zinātne”. Juvenilo
“zinātnieku” zinātnisko darbību viņu CV atspoguļo „projektu
bibliogrāfija”, bet nevis rakstu un monogrāfiju uzskaitījums.
Postkultūrā nav
vispāratzītas normas estētikā, morālē, dzīves panākumos, sociālajos procesos.
Postkultūrā nekas nebalstās uz tradīcijām, ideāliem, simboliem. Garīgās
vērtības neeksistē. Viss garīgais ir pilnā mērā likvidēts, un postcilvēks veģetē
kā biomasa ar fizioloģiskajām dabiskajām vajadzībām un rituāliem.
Šo komentāru ir noņēmis emuāra administrators.
AtbildētDzēst