Acīmredzot
latviešu tautas dzīvē kā Dieva dāvanu nākas uztvert neilgo padomju periodu. XX
gs. 70.gados latviešu kultūras attīstībā tika sasniegta kulminācija gan
garīgajā sfērā, gan materiālajā sfērā. Par to detalizēti stāstīts grāmatā
“Latvijas kultūras vēsture. No vissenākajiem laikiem līdz mūsdienām”. Latviešu
radošais potenciāls grandiozi (kā saka, pasaules līmenī) uzplauka mākslā,
zinātnē, ekonomikā. Pret to nākas izturēties kā Dieva dāvanu.
Padomju
periodā tika pamatīgi ierobežota latviešu galvenā mentālā stihija – skaust,
ienīst, necienīt, neatbalstīt, nolamāt, nobīdīt malā gudrākos un godīgākos
tautiešus. Padomju periodā tika atbalstīti un sekmēti labākie latvieši. Tā tas
notika tāpēc, ka padomju periodā latviešu dzīve noritēja, metaforiski sakot,
Maskavas uzraudzībā un krievu tautas vērtību sistēmā. Tas bija ļoti svarīgi un auglīgi.
Maskava pieprasīja dzīves priekšgalā virzīt talantīgākos, godīgākos,
erudītākos, atbildīgākos. Tāds pieprasījums tika noformēts politiskās varas
visaugstākajā līmenī, tāpēc LPSR vadītāji paklausīgi un cītīgi sekoja Maskavas
diktātam. Tā rezultātā vietējo ļaužu vērtīgākā daļa tika lolota jau agrīnajos
gados, noskatot un atlasot dažāda profila kadrus augstskolu pirmajos kursos.
Nesen mira Knēta kungs. Viņa karjera ir ļoti uzskatāms tipoloģiskais paraugs
spējīgu cilvēku lološanai padomju Latvijā.
Pilnīgi
cita aina ir bijusi cara laikā un latviešu “brīvvalstī”. Spilgtākie piemēri
latviešu tradicionālajam naidam un tā graujošajām sekām ir Purvīša, Rozentāla,
Valtera lēmums atstāt Latviju. Spilgti piemēri ir nelietīgā izturēšanās pret
Raini Valsts prezidenta vēlēšanās un LU akadēmisko pelēcību atsacīšanās atbalstīt
Raiņa kandidatūru Nobela prēmijai. Vēsturiski viens no spilgtākajiem piemēriem
ir Nobela prēmijas laureāta V.Ostvalda Latvijas pamešana. Izcilais zinātnieks
turpmākajā dzīvē vairs neko nevēlējās dzirdēt par Rīgu.
Jocīgs
fakts ir tas, ka latviešu kultūrā daudzas izcilas vērtības ir radītas ārpus
Latvijas un bez tiešas saskares ar latviešiem. Tā tas ir sastopams, sākot ar
Pumpura daiļradi, Matveja daiļradi, Kluča daiļradi un beidzot ar šodienas
latviešu slavenajiem operdziedātājiem, diriģentiem. Par “otrās brīvvalsts”
latviešu attieksmi pret godīgiem un gudriem cilvēkiem nevienam saprātīgam
cilvēkam nav jāatgādina.
Neapšaubāmi,
arī tagad latviešiem ir gudri un godīgi cilvēki. Kāda daļa no viņiem pat ir
psiholoģiski izturīga dzīvei Latvijas kriminālajā kapitālismā. Tomēr visu
izšķir proporcionalitāte. Gudrie un godīgie ir tādā kritiskā mazākumā, ka viņi
nav spējīgi pretoties obskurantu nekaunīgajai un agresīvajai masai.
Esmu dziļi pateicīgs Daugavpils bijušajam kolēģim profesoram Indriķim
Kramam. Viņš nepierasti drosmīgi un precīzi salīdzina nepatīkamo attieksmi pret
talantīgiem cilvēkiem Latvijā ar pilnīgi pretējo attieksmi Igaunijā un Lietuvā.
Par to var lasīt 2019.gada 9.martā “Delfi” publicētajā plašajā un interesantajā
intervijā ar profesoru. Intervija lieliski apstiprina gadiem ilgi esejās un
citos tekstos regulāri akcentēto latviešu tautas milzīgo nelaimi – slikto
izturēšanos pret gudriem un godīgiem tautiešiem. Nākas saprast, ka bez gudras
un godīgas elites tauta ir akla, kurla, mēma. Bez gudras un godīgas elites
nevar būt valsts. Ja gudras un godīgas elites vietā ir nacionāli nodevīgi kompradori
un sociāli bezatbildīgi tipi ar augstākās izglītības papīriem un savā starpā
sadalītiem dažādiem akadēmiskajiem tituliem, tad politikā var būt vienīgi “Par-politikai”
līdzīgs debilisms, ideoloģijā var būt vienīgi “jābūtības dimensijai” līdzīgi
murgojumi, radošā jaunatne var vienīgi tirināties “Satori” pervesiju bedrē, bet
tautas naudas maku un saimniecisko darbību netraucēti diriģē organizētā
noziedzība.
Pats
nepatīkamākais “otrajā brīvvalstī” ir tas, ka sabiedrībā nomācoši dominē tāds
morālais noskaņojums un tādas garīgās tendences, kurām nav nekāda sakara ar
gudru un godīgu cilvēku izaugsmi, pilnveidošanos un perspektīvām dzimtenē sevi realizēt
atbilstoši talantam, prātam un sirdsapziņai. Nav ticams, ka Dievs gribēs otro
reizi latviešiem kaut ko dāvināt un vispār palīdzēt nostāties uz kājām jeb, kā
teica Rainis, kļūt “kultūras tautai”. Gluži pretēji: Dievs ir sodījis latviešu
tautu ar tādu nacionālo nelaimi kā "6.oktobra paaudze".
Lai sekmīgi kādam cilvēkam palīdzētu, ir nepieciešams elementārs
nosacījums. Sekmīgi kādam cilvēkam var palīdzēt vienīgi tad, ja viņā eksistē
kaut kas svēts. Tas attiecas arī uz tautu un tās sociālajiem slāņiem.
Vai kāds var
paskaidrot, kas šodien latviešu varas inteliģences miljonam ir svēts?
Labi ir zināms,
ka svēta nav brīvība, neatkarība, suverenitāte, taisnīgums, tiesiskums,
gudrība, godīgums, izglītība, zinātne. Loģiski, ka tādā gadījumā svēts nav arī
Valsts prezidenta institūts, un “6.oktobra paaudzes” parlaments par Rīgas pils jauno
saimnieku ievēlēs ebreju, bet nevis latvieti. Turklāt ievēlēs ļoti bālu ebreju,
kurš juridisko neizglītotību pierādīja preambulas kroplībās.
Bālajam ebrejam varas
inteliģences lipīgākie eksemplāri dedzīgi velta tādus epitetus kā gudrs,
erudīts, izglītots, inteliģents. Viņus var saprast. Viņiem gribas vismaz reizi
mūžā lietot šos skaistos vārdus tāpat kā to dara citu tautu cilvēki. Latvieši
šos skaistos vārdus nekādā gadījumā nedrīkst attiecināt uz cilts brāļiem. Tas
latviešiem ir aizliegts. Tāpēc tagad latvieši ir laimīgi, ka ir atradies
neizdevies cittautietis, kuram bez bailēm un, galvenais, bez klasiskās skaudības
var adresēt skaistus epitetus.
“Otrajā” Latvijas Republikā ir jauka
tradīcija. Ja radikāli mainās valdošās kliķes primātu sastāvs, tad katru reizi
tūlīt tiek iedarbināti divi procesi – 1) ebreji prasa atdot viņiem godīgā veidā
iegūtos aizceļojošo vācbaltu namīpašumus un 2) skolotāji prasa palielināt
algas.
Ebrejus neaiztiksim. Mūsmāju jaunā himna
“Ebrejs Rīgas pilī” drīz izsvītros jaukās tradīcijas pirmo procesu. Tam tiks
pielikts punkts, par ilgo pacietīgo gaidīšanu ebrejiem ar uzviju atdodot pusi
Rīgas.
Taču skolotājus nākas aiztikt. Pamatots ir
nepolitkorekts jautājums “Vai skolotāji ir pelnījuši algas palielinājumu?”.
Uzvaras pieminekļa nojaukšanai veltīto
publikāciju komentāros ārdās jaunā paaudze. Tās aktīvākie puiši ar “visām četrām” atbalsta priekšlikumu nojaukt
pieminekli. Viņi pie reizes izsaka dažādas vēsturiskās muļķības, lamā krievus
un padomju iekārtu. Nav grūti saprast, ka jaunās paaudzes tendenciozās zināšanas
vēsturē ir skolotāju “nopelns”. Arī rusofobijas smirdoņa jaunatnē ir skolotāju
“nopelns”.
Bet ar to vien nebeidzas skolotāju
“nopelni”. Skolotāju “nopelnu” uzskaitījums ir plašs. Skolotāji ir līdzvainīgi
tādos nedarbos kā izglītība kā bizness, nemitīgās reformas izglītībā, mācību
grāmatu gatavošana kā bizness. Skolotāju “nopelns” ir “6.oktobra paaudzes”
šarlatāni, idioti, gobzemblēži, dauni, praida tūkstoši ar maziem bērniem pie
rokas, interneta dziļi aprobežoto troļļu simti, pusizglītotie “eksperti”,
“Delfi” iluzoro “Versiju” jaunie speciālisti, “Satori” perversiju bedres pietaisītāji,
jauno žurnālistu kāpostgalvas. Skolotāju “nopelns” noteikti ir amorālie tipi
valdībā un parlamentā (“Petraviču [valsts apkrāpēju] sargā (!?) trauslais
līdzsvars valdībā”). Bez skolotāju līdzdalības nebūtu masveidīgi pretīgā attieksme
pret tādām cilvēcē svētām vērtībām kā brīvība, neatkarība, suverenitāte. Skolotāji
noteikti ir līdzvainīgi organizētās noziedzības plūdos, masveida zagšanā (to
vislabāk zina skolu direktoru mafijas).
Nav nepieciešams runāt par izņēmumiem.
Nekādā gadījumā visi skolotāji vienādā mērā ir sastrādājuši tik tikko minētos
un citus “nopelnus”. Tas ir pašsaprotams. Jārunā ir par kopējo devumu, kas
nosaka latviešu tautas šodienas kolektīvo seju, uz kuru nav ieteicams skatīties
spogulī, ja nav vēlēšanās paģībt un saglabājusies zināma pašcieņa.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru