2018.gada
15.augustā portāls „Delfi” iepazīstināja ar Latvijas Kultūras akadēmijas
rektores Rūtas Muktupāvulas „viedokļiem”. Lasītāji ieguva rektores filosofiski
iesaiņoto „viedokļu” kombināciju. Rektores vispārīgos prātojumus var droši
dēvēt par postmodernistisku filosofisko instalāciju.
Instalācija ir mūsdienu
šķebīgo dvēseļu valdnieka postmodernisma viens no galvenajiem žanriem. Instalācija
ir mūsdienu šķebīgo dvēseļu prieks, bauda, lepnums, radošais rezultāts un radošā
uzvara. Instalācijas godpilnā vēsture sākās ar tualetes poda (pisuāra) eksponēšanu
mākslas izstādē. Respektīvi, sākās ar skandālu jeb, smalkāk sakot, skandāla
estētiku.
Instalācijas
žanrā veido „mākslas” darbus no dažādiem priekšmetiem un dažādiem materiāliem. Instalācijā
priekšmeti un materiāli zaudē praktisko funkciju un iegūst jaunu funkciju –
simbolisko, estētisko, emocionālo, intelektuālo, sociālo, seksuālo, politisko,
ideoloģisko, konceptuālo. Instalācijas funkciju nosaka katrs skatītājs atkarībā
no sava pasaules uzskata, tās dienas noskaņojuma, prāta attīstības, gaumes
izsmalcinātības, seksuālās orientācijas, vielmaiņas gremošanas procesos un
vēdera iziešanas nepieciešamības.
Instalācija ir
eklektiska kompozīcija. Tajā var tikt izmantots viss kaut kas. Sprēgā perspektīva
metode: jo nesaderīgāki priekšmeti, materiāli un neordinārāka kombinācija, jo skaistāks
„daiļdarbs”, valdzinošāks „mākslinieciskums” un prāvāks honorārs.
Postmodernisma
laikmetā var būt visdažādākās formas instalācijas, jo cilvēku visos esamības
segmentos valda postmodernistisks domāšanas veids, postmodernistisks skatījums
uz dzīves realitāti, kā arī postmodernistiskas zināšanas un postmodernistiska
profesionālā kompetence.
Zināšanu un
kompetences jomā postmodernisms sagādā patīkamas priekšrocības. Teiksim,
instalācijas autors var neprast zīmēt, krāsot ar otu un lietot krāsu paleti.
Postmodernisma „mākslinieks” ir daudz laimīgāks nekā mākslinieks, kura
profesionālā kompetence nav iedomājama bez prasmes zīmēt. Bez prasmes zīmēt nevar
kļūt mākslinieks. Uz postmodernismu tas neattiecas. Postmodernistam zīmēt nav
jāprot.
Postmodernisma
laikmetā arī zināšanas nav vajadzīgas. Postmodernisma laikmetā galvenais ir
„viedoklis”, bet nevis mācību grāmatu un speciālās literatūras sniegtās zināšanas.
Tāpēc tagad ne tikai Latvijā nekādu pretestību nesastop izglītības dokumentu
tirdzniecība, atmetot mācīšanos un studēšanu. Postmodernisma laikmeta cilvēkam
ir „viedoklis” par visu uz pasaules un viņpasaulē. Tas nekas, ka pagaidām
sabiedrības kāda daļa viņa „viedokļus” uzskata par bezjēdzīgu postmodernistisko
instalāciju. Šī sabiedrības daļa drīz izmirs, un Visumā plunčāsies tikai
postmodernistisko „viedokļu” bagātnieki.
„Delfi” rīkojās
ļoti pareizi, sabiedrībai tuvplānā atsedzot rektores kundzi. Rūta Muktupāvula
ietilpst tajā morālajā un intelektuālajā formācijā, par kuru sabiedrībai ir
jābūt lietas kursā. Šo formāciju sauc
„Izglītības darbinieki”. Tajā ietilpst skolotāji, skolu direktori, augstskolu
docētāji, rektori, prorektori utt.
Ikvienam ir labi
zināma šīs formācijas grandiozā sociālā slodze. No izglītības darbiniekiem ir
atkarīgs jaunās paaudzes gaišums. Tātad ir atkarīga tautas nākotne. Sabiedrībai
ir jāzina, kādas cilvēciskās un profesionālās kvalitātes izglītības
darbiniekiem tiek uzticēta jaunā paaudze. Pats par sevi ir saprotams, ka
sabiedrība vēlas uzticēt jaunās paaudzes audzināšanu un izglītošanu maksimāli
piemērotai izglītības darbinieku formācijai.
Augstskolām un augstskolu
akadēmiskajam personālam sabiedrība izvirza papildus prasības. Tādas papildus
prasības netiek izvirzītas vispārizglītojošām skolām un skolotājiem. Augstskolai
ir jābūt zinātniskās pētniecības centram. Augstskolu personālam ir jābūt
zinātniski apdāvinātam. Augstskolu docētājiem ir jānodarbojas ar zinātnisko
pētniecību. Viņiem ir jāgatavo raksti, monogrāfijas, mācību līdzekļi
studentiem. Savukārt augstskolas rektoram ir jābūt ne tikai paraugam zinātnē,
bet arī jābūt teicamam zinātnes organizatoram.
Publikācijas
virsrakstā ir izmantots rektores teiktais „Delfi” žurnālistei „Dzimumu
nevienlīdzība ir zemkopju sabiedrības mantojums”. To sacīja Latvijas Kultūras
akadēmijas rektore. To nesacīja sieviete ar septiņu klašu izglītību un ģimenes
virtuvē iegūto papildizglītību. Viņa tā drīkstētu teikt. Viņai tas būtu
piedodams. Taču to sacīja zinātņu doktore un profesore. Tāds apgalvojums ir pilnīgi
aplams. Tā var teikt šarlatāns – nelietpratējs, kas, izmantodams cilvēku
uzticību, sevi uzdod par speciālistu.
Apgalvojumā ir milzīgas
aplamības.
Aplamība attiecas
uz vārdiem „dzimumu nevienlīdzība”. Vārdiem „dzimumu nevienlīdzība” vienmēr ir ideoloģiski
demagoģiskā jēga. Turklāt „dzimumu nevienlīdzība” ir stereotipisks aizspriedums.
Tas ir tāds pats stereotipisks aizspriedums kā „rasu nevienlīdzība”. Vārdus
„dzimumu nevienlīdzība” demagoģiski lieto politiskā diskusijā par vienādām
iespējām visiem sabiedrības locekļiem. Tas tiek nekorekti darīts, labi
apzinoties objektīvās atšķirības starp dzimumiem un fatālo nespēju pārvarēt
objektīvās atškirības.
Aplamība attiecas
uz „mantojumu”. Lietojot vārdu „mantojums”, rektore acīmredzot domāja
vēsturiski seno zemkopju sabiedrību. Nākas apbēdināt rektori. Diemžēl senajā
zemkopju sabiedrībā dominēja matriarhāts. Valdīja sievietes-mātes, par kuru
likteni moderni („genderiski”) ir norūpējusies rektores kundze. Viņa neņem vērā
arī tagadni. Daudzās zemēs zemkopju sabiedrība pastāv arī šodien, un tajās var
būt politiski ideoloģisks diskurs par sociālo vienlīdzību.
Pateikta ir
milzīga aplamība. Senajā zemkopju sabiedrībā neeksistēja aizspriedums „dzimumu
nevienlīdzība”. Vēsturnieki, antropologi, etnogrāfi, arheologi, etnologi,
filosofi, kulturologi par to neraksta. Tāds aizspriedums neeksistēja ne
politiskajā kontekstā, ne kādā citā kontekstā. Senajā zemkopju sabiedrībā
nebija odiozā tendence panākt dzimumu vienlīdzību. Odiozā tendence panākt
dzimumu vienlīdzību sākās tikai XIX gs. nogalē. Odiozā tendence ietilpa anarhisma
kustības un feminisma kustības ideoloģijā. Pie mums par to vislabāk zināja Dora
Stučka, dzimusi Pliekšāne, kura tulkojusi latviski A.Bēbeļa „Sieviete un
sociālisms” un F.Engelsa „Sociālisma attīstība no utopijas par zinātni”. Vēl
labi zināja Johanna Emīlija Lizete Rozenberga (dzimšanas
dokumentos Rozenvalde), vēlāk Elza Pliekšāne, plašāk pazīstama kā Aspazija
- literāte un viena no emancipācijas problemātikas kutinātājām latviešu daiļliteratūrā,
par ko viņu iemīlēja un apprecēja Jānis Krišjānis Pliekšāns, plašāk pazīstams
kā Rainis.
Starp citu, XIX
gs. nogalē anarhisms un feminisms bija pilsētnieku mode, bet nevis zemnieku mode.
Anarhisms un feminisms sākās, pateicoties ateisma izplatībai. Anarhisma un
feminisma ģenēze bija iespējama tikai tad, kad Rietumu civilizācijas inteliģenci
masveidā sāka iepriecināt devīze „Dievs ir miris” un tāpēc viss ir atļauts,
ātri nonākot līdz šodienas „kaifam” par trijiem dzimumiem, dzimuma maiņu,
bezdzimuma „Homo”, transseksuāļiem,
transpersonām, trešo dzimumu – hermafrodītiem, viendzimumu laulībām,
viendzimumu „ģimenēm” utt.
Jebkurā
reliģiskajā koncepcijā uz pasauli lūkojas kā uz bināru veidojumu. Jebkurā reliģiskajā
koncepcijā ir runa par sievietes un vīrieša vienotību un savstarpējo organisko
saistību. Tā tas ir arī kristiānismā. Jēzus Kristus vienādi izturējās pret
sievietēm un vīriešiem. Apustulis Pāvils sacīja: „Tomēr
ne vīrs ir kas bez sievas, ne sieva bez vīra tā Kunga draudzē. Jo, it kā sieva
ir no vīra, tāpat ir arī vīrs no sievas; bet tas viss ir no Dieva” (1. Korintiešiem
11: 11-12). Bet tas, kas ir „no Dieva”, šodienas „genderistu” aptaurētos prātus
pilnīgi neinteresē. Šodienas „genderistu” aptaurētajiem prātiem viņu „viedokļi”
ir svarīgāki par jebkuru dabas likumu un jebkuru transcendentālo parādību.
Un vēl starp citu, latviešu tautas izcelsme ir klasiskas zemkopju tautas
izcelsme. Visticamākais, tādēļ latviešu sabiedrībā joprojām dominē „politiskais
matriarhāts”. Pēcpadomju laikā LR valda sievietes. Stulbi ir Latvijā čīkstēt
par „dzimumu nevielīdzību”. Dzimumu nevienlīdzība izpaužas vienīgi zagšanā.
Latviešu tautā zagšana ir vīriešu privilēģija. Latviešu tautā sievietes netiek
pielaistas pie zagšanas. Šajā ziņā viņas tiek diskriminētas. Izņēmumu mēdz būt,
tomēr galvenie zagļi ir vīrieši. Latviešu tautā sievietes „taisa politiku” un
„taisa kultūru”. Vēl nesen bija periods, kad valsts visos galvenajos krēslos
sēdēja sievietes.
Rektores postmodernistiskajā filosofiskajā instalācijā šausmīgi aplams
ir šāds „viedoklis”: “Tā ir savā ziņā atpalicība pretnostatīt sieviešu un
vīriešu intelektu, jo spriestspēja un gudrība nav atkarīga no dzimuma”. Tādu
„viedokli” nevajadzētu komentēt. Tas ir pārāk aplams.
Ģenētika, fizioloģija, neirofizioloģija un citas zinātnes, nepazemojot
sievietes un nepazemojot vīriešus, ir noskaidrojušas ļoti pamatīgas bioloģiskās,
psihofizioloģiskās, psiholoģiskās atšķirības starp abiem dzimumiem. Hormonālā
regulācija atšķiras. Fundamentālas atšķirības ir evolūcijas procesā. Piemēram,
jaunas ģenētiskās pazīmes vispirms rodas vīriešos, bet sievietēs rodas tikai
pēc vairākām paaudzēm. Eksistē prāta divi tipi: sievietes prāts un vīrieša
prāts. Vīrieša smadzenes ir par 100-150 gramiem smagākas. Starp vīriešiem un
sievietēm pastāv smadzeņu funkcionālās asimetrijas atšķirības. Psihometriskie
pētījumi (noskaidro rektores minēto „spriestspēju un gudrību”) liecina, ka
agrīnajā ontoģenēzes (organisma individuālās attīstības) etapā (līdz apm.7 gadu
vecumam) meiteņu intelektuālā attīstība apsteidz zēnu intelektuālo attīstību.
Vēlāk attīstības līmenis izlīdzinās. Taču tas notiek t.s. vidus līmenī – tā
teikt, starp vidusmēra sievietēm un vidusmēra vīriešiem. Būtiski atšķiras
augstākais līmenis un zemākais līmenis. Šajos līmeņos vīrieši apsteidz
sievietes; respektīvi, izcili gudri cilvēki visvairāk ir vīrieši, un arī
vislielākie muļķi ir vīrieši. Par to tagad nav grūti pārliecināties. Kā zināms,
tagad interneta troļļi (internetā vislielākie muļķi) galvenokārt ir vīrieši.
Acīmredzot to nosaka tik tikko minētās atšķirības zemākajā līmenī.
Rektores instalācijā ļoti jocīgs (romantiski sentimentāls un
stereotipisks) ir „viedoklis” par zinātni un pasniedzēja darbu: „Viņa norāda,
ka pasniedzēja un pētnieka darbs nav vienkāršs. Nepārtraukti tiek izstrādātas
jaunas teorijas, konstatēti jauni fakti, tāpēc ne brīdi nedrīkst atslābt. Ir
jāseko līdzi visam jaunajam un jāpilnveido savas zināšanas, un katra lekciju
kursa ietvaros jānorāda studentiem, kur meklēt papildu informāciju," viņa
skaidro”.
Atkal jāsaka, ka tā drīkst runāt sieviete ar septiņām klasēm, kurai romantiski
sentimentālo un sterotipisko priekšstatu par zinātni un pasniedzēja darbu ir
izveidojuši masu komunikācijas līdzekļi. Īsts zinātnieks un īsts pasniedzējs tā
nekad neteiks. Zinātnē nekādā gadījumā netiek
nepārtraukti „izstrādātas jaunas teorijas, konstatēti jauni fakti”. Tāda
smieklīga čivināšana par zinātni ir lasāma vienīgi glancētajos žurnālos. Viss
ir pilnīgi savādāk. Zinātne necep „jaunas teorijas” katru dienu kā katru dienu
cep kotletes, pankūkas un no rītiem cep olas ar bekonu. Markss savā mūžā
izstrādāja tikai divas teorijas: ekonomisko teoriju par pievienoto vērtību un
zinātniskā sociālisma teoriju par šķiru cīņu. Freids dzīvi veltīja vienai
psiholoģijas teorijai – psihoanalīzei. Endzelīna zinātniskās darbības centrā
bija latviešu valodas gramatikas teorētiskā izstrāde.
Pret rektores kundzes zināšanām ir jāizturas ļoti piesardzīgi. Aplamības
runā, romantiski sentimentālus un stereotipiskus štampus parasti lieto sekli
mietpilsoņi. Viņu teiktajā vienmēr uzpeld daudzreiz atkārtota informācija,
novazāti izteiksmes līdzekļi, trafareti un amatnieciski paņēmieni, šabloniska
domāšana.
Ļoti piesardzīgi ir jāizturas arī pret rektores kundzes profesionālo
kompetenci vadīt augstskolu un vispār tiesībām atrasties izglītības darbinieku
formācijā. Pilnīgi nenormāls ir viņas šāds „viedoklis”: "Jo masveidīgāka
prasme, jo vairāk tā latiņa paceļas”.
Tātad rektore jūsmo par masveidības spēju kāpināt kvalitāti – augstāk
pacelt „latiņu”. Pat negribas ticēt tāda „viedokļa” iespējamībai. Patiesībā
taču ir pilnīgi pretēji: jebkura masveidība pazemina kvalitāti, degradē
kvalitāti, nivelē kvalitāti, sagraujot attiecīgās lietas vai parādības
reputāciju. Vai tiešām rektores kundze nezina par masveidības kompromitējošo
raksturu? Vai tiešām rektores kundze neizprot masu ražošanas, masu produkcijas,
masu tirdzniecības, masu komunikācijas, masu kultūras, masu kultūras
industrijas nelabo būtību? Un galu galā vai viņa patiešām nesaprot masu
izglītības zemo vērtību? Viņa taču slavē masu izglītību! Viņas pārliecībā
sanāk, jo masveidīgāka izglītība („masveidīgāka prasme”), jo tā ir vērtīgāka!
Rektore jūsmo par bakalauru masveidības spožajām perspektīvām: „Piemēram,
tas pats bakalaura līmeņa diploms liecina par to, ka cilvēks ir apguvis
nepieciešamas iemaņas savā profesijā un pētniecībā, spēj analītiski domāt un
radoši risināt problēmas, strādāt komandā, un ka viņam piemīt arī citas
vispārējās prasmes, kas ir pieprasītas darba tirgū".
Bet vai tā ir dzīvē? Vai dzīvē masu izglītības programmu štancētie
bakalauri ir ļoti „pieprasīti darba tirgū” mūsdienu Latvijā? Vai paši bakalauri
ir apmierināti ar savu izglītotību? Tā ir zināma ironija, ka ar latīņu „baccalarius” apzīmē viduslaiku nabadzīgu
bruņinieku. Šodienas Latvijas bakalauri arī ir savā ziņā nabadzīgi. Viņu
diploms ir masu izglītības dokuments.
Rūtas Muktupāvulas postmodernistiskā
filosofiskā instalācija liek atcerēties vienu drūmu likumsakarību. Sekla mietpilsoņa komandētā sētā īstam zinātniekam un
īstam pasniedzējam visbiežāk neizdodas ilgi strādāt. Viņu izdzīvo no darba vai
viņš pats aiziet no darba. Ja sekls mietpilsonis tēlo zinātnieku, profesoru,
rektoru, tad viņa fonā neiederas īstas personības, bet iederas tikai pelēcības.
Lieki ir atgādināt, ka sekliem mietpilsoņiem nav vietas izglītības formācijā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru