Latvieši ir
tauta, kurai regulāri pārmet mazvērtības kompleksu. To dara gan paši latvieši,
gan cittautieši, kuri dzīvo kopā ar latviešiem. Pārmetumi par mazvērtības
kompleksu nevar būt bez noteiktas kompetences - ilglaicīgiem sociāli
psiholoģiskajiem novērojumiem. Saprotams, latvieši ir kompetenti par savu tautu.
Noteikta kompetence uzkrājas tautās, kuras gadsimtiem ilgi tuvplānā novēroja
latviešus. Tas attiecas uz vāciešiem, ebrejiem, krieviem, poļiem, zviedriem.
Mazvērtības
kompleksu drīkst uzskatīt par emocionāli psiholoģisko attieksmi pret sevi. Ikdienišķajā
apziņā mazvērtības komplekss tiek uzskatīts par sliktu parādību. Bet tas nav
pareizi. Zinātne pret mazvērtības kompleksu neizturas vienpusīgi. Zinātne
mazvērtības kompleksā saskata negatīvas perspektīvas un pozitīvas perspektīvas.
Mazvērtības
kompleksam var būt liela svētība. Tāds viedoklis nav nevajadzīgs paradokss. Vēloties
atbrīvoties no mazvērtības kompleksa, var notikt radikāls pavērsiens cilvēkā un
visā tautā. Mazvērtības kompleksa pārvarēšana var izvērsties konstruktīvā
individuālajā projektā un konstruktīvā nacionālajā projektā, kad tauta formulē
jaunas perspektīvas un mobilizējas to sasniegšanai. Šajā ziņā spilgts piemērs
ir turku mobilizēšanās pēc Osmaņu impērijas sabrukuma. Turku tauta tās vitālās
inteliģences ideoloģiskajā apgādībā neieslīga totālā apātijā un pēc impērijas
sabrukuma visai drīz atkal izveidoja spēcīgu valsti.
Lai mazvērtības
kompleksu pārvērstu spožā uzjājienā Stikla kalnā, nepieciešams zināt šī
kompleksa iemeslu. Materiālu tam netrūkst. Katrā žēlabainajā tirādē par
mazvērtības kompleksu ir minēts tā iemesls. Un iemesls pamatā ir latviešu
tautas vēsturiskā misija vienmēr dzīvot svešas tautas pakļautībā. Šī misija
ģenerē svešai varai verdziski padevīgu tautu. Verdziski padevīgā tauta sevi
neciena un sevī sistemātiski kultivē mazvērtības kompleksu.
Tāda latviešu tautas drauga kā advokāta
Grūtupa ieskatu viens žurnālists atstāsta šādi: „Cilvēki dodas uz ārzemēm, lai
kalpotu citam, uzskata Grūtups. Latviešu cilvēkiem gēnos esot mazvērtības
komplekss, kam pamatā ir fakts, ka latvieši lielākoties ir bijuši kalpi
daudzajām lielvarām, kas pār Latviju ir valdījušas. Vajadzīgs ilgs laiks, lai
šo sindromu pārdzīvotu, uzskata Grūtups.”
Tātad latviešu
mazvērtības komplekss ir ģenētiski cementēts, un iemesls ir tautas politiskais
stāvoklis, vienmēr dzīvojot citas tautas politiskajā pakļautībā. Pret šo tēzi
iebildumu nav. Tā nav banāla konstatācija. Uz latviešu pašapziņu nelabvēlīgi
atsaucas vēsturiskā netaisnība – nepieciešamība konformistiski pakļauties
svešai varai. Maldās tie, kuri domā savādāk, it kā latvieši nemīlot vainot
sevi, bet mīlot vainot citus un parādīt
sevi kā citu varu upuri. Tā būtu patiesība, ja nebūtu objektīvo apstākļu.
Piemēram, kaut vai tas apstāklis, ka arī tagad latvieši ir pakļauti citām varām
un tādam pazemojošam stāvoklim nav redzams gals.
Zinātnes valodā
izsakoties, iemesls ir konformitāte. Tas nozīmē, ka katrā latvietī mazvērtības
sajūtu izraisa nepieciešamība pakļauties tautas kolektīvajam liktenim. Tauta
kalpo svešzemniekiem, un tāpēc arī katrs latvietis ir spiests kalpot
svešzemniekiem.
Tautas kolektīvā
apziņa nav individuālo apziņu summa. Gluži pretēji. Individuālo apziņu regulē
kolektīvā apziņa, kura ir primārā. Tas skar arī uz tādu apziņas atzaru kā
mazvērtības komplekss. Cilvēka apziņas individuālizācija var būt maksimāla. Bet
vienalga saglabāsies saites ar sociuma kolektīvo apziņu. Ne velti masu psihozei
pakļaujas intelektuāli augsti attīstīti cilvēki. Pats par sevi ir saprotams, ka
indivīda sociāli psiholoģiskā pakļaušanās tautas ietekmei nevar nepārvērsties
sliktā rezultātā. Latviešos ir nostiprinājusies tradīcija visās likstās vainot
mazvērtības kompleksu.
Tā, piemēram, režisors
Streičs „Facebook” raksta: „[..] būdams
latvietis, visu mūžu esmu cietis no savu tautiešu mazvērtības kompleksa, kurš
visasāk bija jūtams uzņemot latviešu filmas. Latvieši savējo ir atzinuši tikai
tad, kad pasaulē kāds to jau ir pamanījis. Tā tas notika ar aktieriem: Viju
Artmani, Gunāru Cilinski, Elzu Radziņu. Arī citās dzīves norisēs vērojams tas
pats.”
Domājams, Streiča
kungam piekritīs daudzi latvieši. Savā mūžā viņi ir izjutuši nepamatotu
nevērību, necieņu, neatzīšanu, izsmiešanu, noklusēšanu, nepublicēšanu.
Tautas rūgtajam
liktenim ir milzīga nozīme. Tas nav noliedzams. Rūgtais liktenis tautas
mentalitātē dzemdē īpašības, kuras asociējas ar mazvērtības kompleksu. Tā
izpausmes tipisks veids var būt necienīga attieksme pret savējiem. Latviešu
savstarpējā nesaticība ir labi zināma kaite. Izskaidrojumā visbiežāk atsaucas
uz mazvērtības kompleksu. Latvieši esot nesaticīgi mazvērtības kompleksa dēļ. Tomēr,
manuprāt, ne viss ir tik vienkārši. Nepieciešamas radikālas korekcijas.
Manuprāt, latviešu
mazvērtības kompleksa rašanās un nemitīgās popularitātes galvenais iemesls ir
ideoloģiskais faktors. Proti, tautā mazvērtības kompleksu ir iestādījusi,
regulāri aplaistījusi un nav ļāvusi novīt latviešu inteliģence. Latviešiem ir
spēcīgi attīstīta mazvērtības ideoloģija. Tās autore ir latviešu inteliģence.
Kas tagad
internetā nepārtraukti žēlojas par mazvērtības kompleksu? Protams, to dara
inteliģence. To nedara sētnieki, pārdevējas, šoferi, mūrnieki, traktoristi,
slaucējas, apsargi. To dara inteliģence. Visvairāk to dara t.s. radošā
inteliģence. Pie tam pašlaik to visbiežāk dara radošās inteliģences tā daļa,
kura nespēj neko mākslinieciski vērtīgu radīt. Runa ir par postmodernisma
simulakru „ģēnijiem”, „Satori” literārajiem tukšgaitniekiem, pelēkiem režisoriem,
pelēkiem aktieriem. Viņi čīkst par „tautas” neizpratni, atpalicību un nespēju
novērtēt „ģenialitāti”. „Tautai” esot mazvērtības komplekss. Tas traucē atzīt
īstu mākslu un īstus māksliniekus.
Kāpēc vainīga ir
inteliģence? Tā jautās esejas lasītāji, kuri neatceras elementāru faktu. Nākas obligāti
paturēt prātā, ka inteliģences publiskajai darbībai vienmēr ir ideoloģiskā atdeve.
Satura tematikai nav nozīmes. Inteliģences publiskajai darbībai jebkurā tēmā ir
ideoloģiskā atdeve. Tautu ideoloģiski skolo inteliģence. Tauta mācās no inteliģences.
Tautas apziņu nosaka inteliģence ar savām idejām, spriedumiem, atziņām,
novērojumiem, secinājumiem. Tauta par jauko fenomenu „mazvērtības komplekss”
varēja uzzināt tikai no inteliģences. Sētnieki, pārdevējas, šoferi, mūrnieki,
traktoristi, slaucējas, apsargi pirmo reizi vārdus „mazvērtības komplekss”
dzirdēja TV no kāda inteliģenta vai izlasīja avīzē kāda inteliģenta tekstā.
Šodienas
inteliģence nav vainīga mazvērtības kompleksa ģenēzē. Šodienas inteliģence
turpina agrāko laiku amata brāļu aizsākto ideoloģisko darbību. Tiesa, varēja
neturpināt. Šodien neviens speciāli neliek gaudot par mazvērtības kompleksu.
Mazvērtības
ideoloģijas sākums ir latviešu pirmo inteliģentu darbībā. Viņu skatījums uz
latviešu tautu nebija idejiski patstāvīgs un intelektuāli oriģināls. Viņi visi
kā viens idejiski balstījās uz Garlība Merķeļa koncepciju par latviešu tautu.
Leipcigā vācu valodā 1797.gadā izdotā Merķeļa grāmata „Latvieši, sevišķi
Vidzemē, filozofiskā gadsimteņa beigās. Pienesums tautu un cilvēku izziņai” ir kļuvusi
sava veida Bībele latviešu tautas mentālajā portretējumā. Šīs Bībeles saturu ir
izmantojuši visi latviešu inteliģenti diskursā par latviešu tautas mentalitāti.
Bībelē atspoguļotā Merķeļa koncepcija par latviešu tautu ir latviešu
mazvērtības ideoloģijas bāze. Tā tas bija XIX un XX gadsimtā. Tā tas turpinās
XXI gadsimtā.
Lūk, ko internetā
raksta viens mūsdienu latviešu inteliģents. Noteikti ir vērts citēt prāvu
fragmentu no viņa teksta. Tiekamies ir ļoti izteiktu mazvērtības kompleksa
stimulēšanu: „Lielākā daļa latviešu ir
dzimtļaudis, tāpēc katrā apgabalā, pareizāk, pat katrā muižā, latvieši izturas
citādi, ģērbjas citādi, domā citādi. Tas ir atkarīgs no muižnieka un muižas,
kurā latvietis dzīvo. Lielajās muižās dzimtļaudis ir turīgāki, drošāki, bet tā
kā viņi tomēr ir vergi, tad arī pārdroši ļaunīgi un nekaunīgi pret katru, kas
nav lielskungs vai tiesas kungs. Ja kungs ir labsirdīgs un cilvēcisks, tad
zemnieks runā paļāvīgi un uzticīgi, bieži īsti pieklājīgi. Ja muižnieks ir
varas kārs, bet nav skops, tad zemniekā apvienojas ārēja labklājība ar
nekrietnu pielīšanu un blēdīgu izmaņu. Latvietis, kuru nospiež kunga
mantkārība, velkas apkārt saīdzis un skrandains, ir bailīgs. Vidzemes zemnieka
visspilgtākās rakstura īpašības ir verdziskas bailes un neuzticība. Arvien viņš
iztēlo sevi par nožēlojamu un nabagu. [..] Latvietis no sava kunga – vācieša
tikai ar nepatiku pieņem visu, ko viņš nevar uz vietas apēst vai nodzert. Tieksme
uz dzeršanu ir otra vispārēja latviešu tautas pazīme, bet Garlībs Merķelis to
attaisno, teikdams, ka tas ir tikai tāpēc, ka latvieši jūtas apspiesti. Viņš
saka, ka viņu mazās izglītības dēļ, nekas nedod tādu baudu, kā dzeršana, tāpēc
arī viņi padodas šai vienīgajai baudai – žūpošanai. Vispār latviešiem nav
nekāda īpatnēja rakstura, bet ir tikai vispārējs, ko apstākļi uzspieduši viņu
tautai. Ja latvieti ar varu nenoturētu uz viszemākās kultūras pakāpes, tad viņš
drīz izceltos ar augstāko mākslu, pat zinātņu laukā. Viņš ir gudrs, attapīgs,
asprātīgs, ja vien tam ir brīvs laiks un iespēja tādam būt. Gandrīz arvien viņš
runā līdzībās un gleznās kā austrumnieks, viņa spriedumi ir pareizi, bieži
dzēlīgi asprātīgi. Arī viņa tieksme uz amatniecību ir apbrīnojama. Viņu vidū ir
daudz visāda veida. Bet visumā viņu apdāvinātība tiem dara vairāk posta nekā
laba. Tikai brīnums varētu latvieti pamudināt uz mākslu un darba mīlestību. Pat
sava tīruma apstrādāšana viņam kļūst vienaldzīga. Latvieši ir bezjūtīgi.
Latvietis, bieži pat žāvādamies, mierīgi noskatās, kā cieš un mirst viņa bērni
un tuvākie radi. Viņš ir pārāk pieradis nejust līdzcietību pret sevi, lai
varētu to just pret citiem. Attīstībā latvieši atpalikuši par daudziem
gadsimtiem. Lielākā daļa latviešu neprot ne lasīt, ne rakstīt. Bērnu
izglītošana ir atstāta nemācīto vecāku ziņā. Latviešiem nepiemīt nacionālais
lepnums. Ikviens latvietis, kam izdevies iegūt brīvību, uzskata par ļaunāko apvainojumu,
ja tam atgādina, ka viņš ir latvietis. Latviešiem pārmet viņu negodīgumu, bet
Garlībs Merķelis attaisno viņus teikdams, ka latvieši ir drīzāk nožēlojumi,
nekā nopeļami. Viņš saka, ka latvietis būs zaglis un blēdis un viņam tādam
jābūt, kamēr tam atklāti dara pāri. [..] Garlībs Merķelis atzīst, ka latviešu
tēls nav nekāds jaukais. Neattīstīti, notrulināti viņi maldās pa dzīvi un
nezina neko labāku, kā paēsties pelavu maizi ar veselu muguru, nezina citu
drosmi kā pacelt acis uz lielskungu, nezina citu gudrību kā neļaut sevi pieķert
zādzībā. Lopiski piedzerties tikai svētdienās ir viņu tikums, netikt pērtam
viņiem ir gods. Latvietis ir tāds, kāda var būt tauta, kura jau vairākus
gadsimtus pakļauta verdzībai.”
Manuprāt, ir vēl viena radikāli koriģējama nostādne. Koriģēt nākas plaši
izplatīto tieksmi latviešu savstarpējo nesaticību izskaidrot ar mazvērtības
kompleksu, kā to dara režisors Streičs un tautas neatzītie „ģēniji” mākslā un
literatūrā. Tāds izskaidrojums ne vienmēr ir adekvāts. Latviešu savstarpējās
nesaticības avots visbiežāk nav mazvērtības komplekss. Latviešu klasiski nicīgā
attieksme pret savas tautas gudriem un godīgiem cilvēkiem nav mazvērtības
kompleksa nopelns un jāizskaidro savādāk.
Par mazvērtības kompleksu vispamatīgāk lietas kursā ir psiholoģija. Tā
ir pētījusi mazvērtības kompleksa ieganstus un pazīmes. Mazvērtības kompleksu
cilvēkos izraisa neticība saviem spēkiem. Mazvērtības komplekss sākas tad, kad cilvēki
sāk apzināties savu atpalicību, nepietiekamību, neattīstību, nevērtību. Tā
rezultātā rodas iracionāls priekšstats par citu cilvēku pārākumu. Mazvērtības
kompleksa pārņemtajos cilvēkos sākas depresija un pastāvīga saspringtība,
bailes no citiem cilvēkiem un bailes kļūdīties savā darbībā. Psihologu ieskatā
mazvērtības kompleksu izraisa diskriminācija, garīgās traumas, kļūdas un
neveiksmes dzīves praksē. Iemesls var būt fiziskās nepilnības: mazs vai kropls
augums, ķermeņa neproporcionalitāte.
Kas ir latviešu klasiski nicīgā attieksme pret savas tautas gudriem un
godīgiem cilvēkiem?
Pamatā tā ir agresija – dusmās vai naidā pret citiem cilvēkiem vērsta
rīcība, kas viņiem nodara psihisku ļaunumu. Pie mums ir pieņemts agresijas
izcelsmi saskatīt mazvērtības kompleksā. Ne vienmēr tā vajadzētu darīt.
Psiholoģijas pārliecībā mazvērtības pārņemti cilvēki parasti nav
agresīvi pret citiem. Mazvērtības komplekss ir tendēts uz cilvēku noslēgšanos
sevī, bet nevis uz ārējo pasauli. Izņēmumi iespējami. Taču visbiežāk
mazvērtības traumēti cilvēki nolien malā un neuzbrūk pārējiem. Mazvērtības
pašapziņa instinktīvi veicina marginalizāciju – novirzīšanos sabiedrības
perifērijā.
Pret gudriem un godīgiem latviešiem agresīvi izturas
skaudības un nenovīdības pārņemti latvieši. Režisora Streiča filmas nepamatoti kritizēja,
neslavēja, noklusēja nevis mazvērtības kompleksa sagrauzti cilvēki, bet gan
lieluma mānijas, patoloģiskas godkārības un pašpārliecinātības sagrauzti
cilvēki. Viņus grauza nevis mazvērtības tārpi, bet gan maniakālas ambīcijas
tārpi. Viņus apsēda nevis depresija, bet gan apsēda griba būt pirmajiem,
vadošajiem, vislabākajiem, vistalantīgākajiem, visgudrākajiem. Lai tas notiktu,
no sava ceļa bija agresīvi jānovāc gudrākās, godīgākās, talantīgākās, radošākās,
spilgtākās personības.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru