Tumsonību visnadzīgāk izraisa divi
faktori: zināšanu trūkums un saprāta trūkums. Turklāt obligāti nav jābūt
defektīvam saprātam, psihiski traucējot apgūt zināšanas. Tumsonību var izraisīt
arī normāls saprāts ar kroplu morālo orientāciju.
Abi faktori ļauj atvasināt tumsonības divus variantus: objektīvo
tumsonību un morālo tumsonību. Pirmajā variantā tumsonību nosaka objektīvi
pamatots zināšanu trūkums. Otrajā variantā tumsonību nosaka defektīvs saprāts
vai morāli kropls saprāts.
Objektīvā tumsonība ir tad, kad nav skolu, skolotāju, mācību grāmatu un tāpēc
nav iespējams mācīties. Valda masveida analfabētisms. Tas sekmē tumsonību. Tumsonība
ir objektīvi pamatota, jo neeksistē resursi tumsonības izskaušanai.
Latviešu tauta savā etniskajā virzībā ir piedzīvojusi objektīvo
tumsonību. Ar laiku tautas analfabētisms tika likvidēts. Par to parūpējās
vācbaltu inteliģence. Latviešu zemnieki iemācījās lasīt latviešu valodā vācbaltu
sagatavotās grāmatas. Latviešu zemnieku zināšanas paplašinājās, un tumsonība
izplēnēja.
Latvijā pašlaik nevar būt ojektīvā tumsonība. Mums ir skolas, skolotāji,
mācību grāmatas. Mums ir valsts izglītības sistēma. Cita lieta, vai mūsu
„brīvvalstī” visi vēlas mācīties un visi vēlas nebūt tumsoņas. Cita lieta, vai par
tautas izglītošanu atbildīgā valsts vara ir spējīga un vēlas nepieļaut
tumsonību. Faktiski nepieļaut tumsonības renesansi - latviešu masveida atgriešanos
etniskās attīstības pirmatnējā pakāpē.
Latvijas Republikā skolu neapmeklē tūkstošiem bērnu. Pirms kāda laika
„Delfos” bija publikācija ar virsrakstu „Nevienā izglītības iestādē nav reģistrēti 14 173 (!?)
obligātā (!?) izglītības vecumā esoši bērni”.
Kāds tautietis varbūt
aizbildināsies – „Tas ir ekscess!”. Jā! Tā ir
taisnība! Formāli tiekamies ar ekscesu – galēju izņēmumu. Pie mums nav nekāda
pamata objektīvajai tumsonībai. Jaunie cilvēki, kuri vēlas mācīties un nevēlas
dzīvot tumsonībā, var izmantot izglītības sistēmas piedāvājumus. Latvijā tagad
visiem bērniem ir iespējams mācīties.
Protams, ekscess vienmēr ir ekscess. Taču ekscesam ir sava robeža. Pēc robežas
pārsniegšanas ekscess vairs nav ekscess, bet nacionālās briesmas, apdraudējums,
katastrofa, traģēdija. Atļauju lasītājiem pašiem izšķirt, vai pašlaik ekscess ir pārvērties
nacionālajās briesmās, apdraudējumā,
katastrofā jeb traģēdijā. 2017.gada novembrī kādā medijā bija lasāms: „Lai samazinātu skolu pametušo skolēnu
skaitu, sešu gadu laikā tērēs gandrīz 40 miljonus eiro. Katru mācību gadu
aptuveni 10% skolēnu pārtrauc mācības, nepabeidzot pamata (!?), vidusskolas vai
profesionālo izglītību. Lai savlaicīgi apjaustu mācību pārtraukšanas riskus
(!?) un palīdzētu skolēniem risināt problēmas (!?), Latvijā turpmāko sešu gadu
laikā tiks īstenots Eiropas Sociālā fonda finansēts projekts, kā ietvaros cer
(!?) mazināt (!?) skolēnu skaitu, kuri pārtrauc mācības un neiegūst izglītību
(!?)”.
Latvieši ir piedzīvojuši normu, kad pilsētā un rajonā sacēla trauksmi
par viena bērna skolas neapmeklēšanu. Vecākā paaudze to labi atceras. Kāpēc „brīvvalstī”
netiek celta trauksme, ja tagad nemācās vairāki desmiti tūkstošu bērnu, skolu
pamet 10% un tajā skaitā kāda daļa no šiem 10% ignorē likumu – obligātās
pamatizglītības prasību?
Noteikti jāņem vērā citātā nosauktie 40 miljoni. Kā rīkotos valdošā
kliķe, ja Sociālais fonds nedotu saulaino iespēju starp savējiem godīgi sadalīt
40 miljonus? Vai valdošo kliķi vispār uztrauc tumsonības nostiprināšanās
latviešu jaunajā paaudzē?
Plašāk informētas personas atsauksies uz mūsdienu globālajām tendencēm. Viņi
atsauksies uz arhaizācijas tendenci. Globālo sociālo problēmu analītika kritizē
masveidīgo arhaizāciju Rietumu sabiedrībā. Arhaizācija praktiski izpaužas
dažādi. Tajā skaitā izglītības degradācijā, unificējot, vulgarizējot un
primitivizējot mācību saturu un izglītības ieguves formātus. To Eiropā pieprasa
odiozais „Boloņas process” – eiropiešu izglītības bende. Arhaizācijas
visefektīvākais veids ir nemācīšanās, izraisot tumsonību. Pret arhaizāciju un
tumsonību drīkst izturēties kā pret sinonīmiem.
Pēcpadomju gados tumsonības renesanse ir morāla parādība. Nav vainojams
bērnu defektīvais saprāts. Vainojams ir valdošās kliķes morāli kropli
orientētais saprāts. Krimināli oligarhiskajā iekārtā tautas izglītība
valdošajai kliķei neinteresē. Valdošajai kliķei tautas tumsonība ir ļoti
izdevīga. Tumsoņas visās vēlēšanās netraucē iegūt politisko varu un pēc
vēlēšanām netraucē politisko varu izmantot zagšanai. Piemēram, zagšanas progress
teicami atspoguļojas valsts iestādēs dalītajās prēmijās un piemaksās par darba
uzvarām 2017.gadā.
Šodienas Latvijā tumsonību veicina ne tikai masveidīgā nemācīšanās un
valdošās kliķes nacionāli noziedzīgā izglītības politika. Tumsonībai ir vēl
viens iemesls. Un atkal nav runa par defektīvu saprātu. Ar saprātu viss ir
kārtībā. Vainīgs ir izlaidīgs slinkums, pašpārliecināti atsakoties iepazīties
ar citu tautu garīgās kultūras sasniegumiem un tos izmantot savā darbībā. Tas
attiecas uz varas inteliģenci. Tā regulāri plātās ar savu tumsonību, kuras
cēlonis ir izlaidīgs slinkums.
Pēc nesen sastaptajiem debilajiem apzīmējumiem „teorētiskā zinātne” un
„kultūras žurnāliste” jājautā: „Kas ir nepatīkamāk – objektīvā tumsonība jeb morālā
tumsonība?”; „Ar ko sastapties ir visnepatīkamāk: ar skolu neeksistēšanu senos
laikos jeb ar šodienas izlaidīgo slinkumu?”.
Tik tikko citētie debilie apzīmējumi katrā ziņā ir morālās tumsonības
paraugi. Nebūs brīnums, ja dzirdēsim kaut ko vēl jestrāku, – piemēram,
„zinātniskā zinātne”. Debilos apzīmējumus nerada psihiski nevesels saprāts, bet
rada izlaidīgā slinkumā pārņemts saprāts. Tāds saprāts neuzskata par vajadzību
noskaidrot, vai mēdz būt arī neteorētiskā zinātne, kas ir kultūra un vai vispār
drīkst teikt „kultūras žurnāliste”.
Varas inteliģences tumsonība interesanti
atgādina senāku gadījumu latviešu vēsturē. Runa ir par gadījumu XVIII gadsimtā,
un runa ir par latviešu apgaismošanas klasiķi Veco Stenderu.
Vecā Stendera mūžā XVIII gadsimtā latvieši vairs nedzīvoja totālā
objektīvā tumsonībā. No
XVII gadsimta beigām Latvijā iekārtoja draudzes skolas. Rīgā tas notika jau XVI
gadsimta beigās. Tāpēc XVIII gadsimta nogalē apmēram puse no Vidzemes latviešu
zemniekiem un viena trešā daļa no Kurzemes latviešu zemniekiem prata lasīt.
Vecā Stendera slavenā grāmata „Augstas gudrības grāmata no pasaules un
dabas” ir domāta objektīvās tumsonības pārvarēšanai. Grāmatai bija trīs metieni
– 1774., 1776. un 1796.gadā. Tātad latviešu aprindās tā bija pieprasīta grāmata.
Tomēr situācija ir dīvaina. Vecā Stendera popularizētā
„augstā gudrība” ir piebāzta ar muļķībām par ģeoloģiju, ģeogrāfiju, fiziku,
astronomiju. Vecais Stenders latviešu lasītājiem izklāstīja tā laika
zinātniskajam līmenim pilnīgi neadekvātu informāciju. Turklāt viņš to darīja
didaktiski bērnišķīgā stilā, it kā uzrunātu kokos sēdošus naivus plānprātiņus.
Vecā Stendera rīcība nav saprotama. Varbūt viņš rakstīja muļķības tāpēc,
ka neticēja latviešu prāta briedumam izprast pasaules gudrības? Vecais Stenders
tāpēc visu izklāstīja intelektuāli atviegloti.
Bet varbūt viņš rakstīja muļķības tāpēc, ka bija lietas kursā par
latviešu neprasmi lasīt grāmatas svešvalodās (angļu, franču, vācu, krievu
val.)? Svešvalodās izdotajās grāmatās latvieši varēja gūt pilnvērtīgu
informāciju pretstatā Vecā Stendera muļķībām. Vecais Stenders varbūt ņēma vērā
latviešu nespēju pārbaudīt viņa grāmatā izklāstītās gudrības un tāpēc droši
stāstīja pasakas bērnišķīgi didaktiskā stilā?
Vecā Stendera rīcības iemeslu nenoskaidrosim. Ne visai interesanti būtu
to noskaidrot. Interesantākais ir vēstures atkārtošanās. Mūsu lepnā varas
inteliģence arī paļaujas uz to, ka viņu muļķības neviens nepārbaudīs. Varas
inteliģence pati ir bijusi izlaidīgi slinka un šo īpašību piedēvē arī pārējiem
cilvēkiem.
Respektīvi, Latvijā tagad morālā tumsonība rodas tad, kad ir iespējams
mācīties un iegūt zināšanas ne tikai no pašmāju „vecajiem stenderiem”, bet arī
no citu tautu speciālistiem, taču tas netiek darīts. Tagad latvieši prot lasīt
ne tikai latviešu valodā. Varas inteliģencei ir pieejama informācija no visas
pasaules, bet varas inteligence to neizmanto un pārtiek tikai no pašmāju
„ģēniju” izplatītajām muļķībām. Morālās tumsonības pamatā ir provinciāli
pašapmierināts un mietpilsoniski augstprātīgs komplekss.
Piemēram, tagad katrs latvietis var uzzināt kultūras definīciju.
Uzzinot, kas ir kultūra, noteikti netiktu lietots debilais „kultūras
žurnāliste”. Bet tas nav noticis. Nav uzskatīts par vajadzīgu atvērt vārdnīcu
vai atvērt interneta portālu. Nav bijusi interese noskaidrot, ko par kultūru
sauc mūsdienu zinātnē kulturoloģijā.
Atbildot uz iepriekš formulēto jautājumu, morālā tumsonība ir ievērojami
nepatīkamāka nekā objektīvā tumsonība. Objektīvā tumsonība nav cilvēku
individuālā vaina. Objektīvā tumsonība ir valstiskās, ekonomiskās, sociālās,
politiskās, garīgās kultūras attīstības determinēts stāvoklis. Turpretī morālās
tumsonības centrā ir individuālā vaina, un tas ir visnepatīkamākais.
Vēl nākas piebilst par vienu drūmu likumsakarību: jo informatīvi
atvērtāka pasaule, jo latviešu varas inteliģence kļūst tumsoniskāka.
Informatīvi slēgtajā padomju telpā latviešu inteliģence nebija tumsoniska.
Tolaik neviens nerakstīja tādas dumjības kā „teorētiskā zinātne” un „kultūras
žurnāliste”.
Diemžēl tie nav vienīgie piemēri morālajai tumsonībai. Š.g. 4. februārī
„Delfos” bija lasāms: „Gaidāmajās
Saeimas vēlēšanās saskatāmi paaugstināti Krievijas specdienestu izlūkošanas
riski, uzskata Satversmes aizsardzības biroja (SAB) priekšnieks Jānis
Maizītis”.
Maizīša apgalvojumā
sanāk, ka Krievijas specdienestu kadriem nāksies riskēt Latvijā. Tas ir
loģiski. Teiksim, pastāv risks, ka SAB priekšnieks Maizītis viņus noķers un viens
pats izķidās savā „ofšoras” dzīvoklī, neizsaucot papildspēkus no Mi6, ISI, DGSE, BND, MOSSAD, RAW, CSIS, CIA,
BVT, ASIS un, protams, no DP.
Saprotams, ne to
gribēja pavēstīt svešzemju izlūku nadzīgais ķērājs Maizītis. Viņš gribēja viszinoši
pavēstīt par gaidāmo Krievijas specdienestu iejaukšanos Saeimas vēlēšanās. Viņš
nesaprot, ka priekš LR tie nav „riski”. Riskē krievu speciālo dienestu
darbinieki, bet nevis mūsmājas ļaudis. Priekš LR tā būtu citas valsts
iejaukšanās iekšpolitikā. Nenoskaidrojot vārda „riski” nozīmi, Maizītis pateica
kaut ko pilnīgi citu nekā viņam vajadzēja pateikt. Acīmredzot viņš nebaidās no
riska tikt iesvētīts obskuranta statusā.
Ar „riskiem”
tumsoniski māžojas ne tikai Maizītis. To dara daudzi no varas inteliģences.
Medijos katru dienu kāds tumsoniski vāvuļo par „riskiem”. Grūti ir aptvert,
kāpēc latviešu varas inteliģencē masveidā uzziedēja tik aptumšota
(obskurantiska) attieksme pret vārdu „risks”. Latvieši vēl nesen lieliski
zināja, ka risks ir darbība, pieļaujot negatīvu rezultātu. Darbību veic vai
darbību nākotnē plāno veikt, pieļaujot sliktu, nevēlamu, nepatīkamu u.tml.
iznākumu. Katram cilvēkam dzīvē pienāk brīdis, kad ir jāsaka „Es tomēr
riskēšu”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru