Stulbums ir cilvēka saprāta nekorekta izpausme. Saprāta
izpausmes var būt ar pluss zīmi un ar mīnuss zīmi. Stulbums ir saprāta izpausme
ar mīnuss zīmi, saprātam nespējot nevainojami rīkoties, kā arī izstrādājot nesaprātīguma
jauninājumus; svešvārdā – novitātes. Stulbuma novitātes ir viegli saskatāmas Latvijas
varas inteliģences izdarībās.
Bet vispirms
nepieciešama atbilde uz jautājumu „Kas ir stulbums?”. Nepieciešama kompetenta
atbilde. Tātad zinātnieku atbilde. Intuitīvi viss it kā būtu skaidrs. Operatīvi
protam kutelīgajā situācijā izvēlēties vārdu „stulbums”. Intuīcija ir laba un
vajadzīga spēja. Tomēr intuitīvās atziņas ne vienmēr saskan ar zinātniskajām atziņām.
Psihologi akcentē
stulbuma daudzpusību. Stulbs cilvēks nespēj sakarīgi domāt, aptvert materiālu,
risināt sarežģītus uzdevumus. Tāds cilvēks ne reti vispār nevēlas domāt, ir
aprobežots, neapķērīgs, neloģisks. Viņš nepārtraukti tiecas veikt kaut ko
bezjēdzīgu. Arī viņa valoda ir bezjēdzīga. Stulbenis nav spējīgs pareizi uztvert
jēdzienus un valodas komunikatīvo jēgu.
Psihologu
izpratnē stulbums ir tumsonības radinieks. Stulbums nav izmācams. Stulbenis
rīkojas nevis atbilstoši zināšanām, bet atbilstoši rakstura īpašībām.
Informācija nonāk viņa smadzenēs, bet nenonāk līdz saprātam.
Stulbums mājo
stereotipiskā mājā, balstoties uz vispārpieņemtiem shematiskiem priekšstatiem.
Stulbums uzplaukst birokrātijā. Birokrātija bez stulbām prasībām neprot
eksistēt. Birokrātijas griba vienmēr ir stulbuma griba. Birokrātija realizē
savu gribu ar stulbuma diktatūru.
Stulbums ir
sociālā nelaime. Stulbums degradējoši atbalsojas sabiedrībā. Sabiedrības slikto
garastāvokli izraisa stulbeņu stulbās izdarības. Šī psihologu senā atziņa ir
kļuvusi ļoti laikmetīga.
Zinātniskie
novērojumi liecina par „baltās” rases bēdīgu norietēšanu. XX gadsimtā (īpaši no 70.gadiem) Rietumu civilizācijā saprāta visvarenība sāka strauji un masveidīgi norietēt. Sociums
sāka pieradināties dzīvot bez konsekventas saprātīgas darbības, uzvedības,
komunikācijas. Sociums sāka samierināties ar nesaprātību. Saprāta visvarenība
pārstāja kalpot kā dzīves pamats, patiesības noskaidrošanas instruments,
cilvēku garīgais dzinējspēks. Stulbums
kļuva norma. Pret stulbumu pārstāja kritiski vērsties. Stulbumam ļāva progresēt.
Tagad ikdienišķi ir Rietumu politiķu savstarpējie pārmetumi, viens otru
apsaukājot par stulbeni. Arī pavalstnieki politiķiem atklāti pārmet stulbumu.
Tā tas notiek ne tikai Latvijā.
Piemēram, nesen ASV
70 ārstu grupa pieprasīja pārbaudīt valsts prezidenta psihiskās veselības
stāvokli. Baltais nams reaģēja uz unikālo pieprasījumu un plaši izskaidroja
prezidenta psihiskās veselības atbilstību normai. Pirms neilga laika tāds
gadījums pat sapņos neplandītos. Savukārt pie mums sapņos nav iedomājams
gadījums, kad Rīgas varas inteliģences kāda grupa pieprasītu pārbaudīt garīgās
veselības stāvokli Vējoņa kungam, Mūrnieces kundzei, Kučinska kungam.
Tautas ir
spiestas dzīvot stulbuma atmosfērā. Gribot negribot nākas pielāgoties
(adaptēties). Adaptācijas apjoms atšķiras. Katrā zemē tas ir savādāks. Apjoma atšķirības
nosaka attiecīgo zemju inteliģences inteliģentums. Ja inteliģences inteliģentuma
vietā dominē konformisms un karjerisms, vienaldzība un bezatbildība, tad
stulbumam ir plaši atvērtas visas durvis, un stulbums ar lepni paceltu zizli
netraucēti diriģē tautas kori.
Rietumu
civilizācijā XIX un XX gs. mijā ražens stulbuma ģenerātors kļuva masu kultūra
un tās elements masu komunikācija. Radās tā dēvētā dzeltenā prese. Tās tēvs
amerikānis Viljams Hersts lepojās ar mediju jauno principu „jo stulbāk, jo
labāk”. Pēc apmēram 100 gadiem šo principu grandiozi turpina interneta mediji,
blogeri, komentētāji.
Mūsdienu
informācijas tehnoloģijas radikāli izmaina cilvēku evolūciju, stimulējot ļaužu
masu garīgo pārveidošanos. Šo evolūciju rūpīgi analizē zinātne. Cilvēki vairs
nepārveido dabu un nepārveido kultūru, bet pārveido savu apziņu. Tagad cilvēkiem
informācijā galvenais ir emocijas, bet nevis saturs. Informācijas saturs vairs
nav vērtība. Vērtība ir informācijas emocionālais potenciāls. Un, lūk, tāpēc notiek
sekojošais. Ja saturam nav nekādas vērtības, tad saturs var būt stulbs, un pret
stulbu saturu visi izturēsies vienaldzīgi. Daudzi pat nepamanīs satura
stulbumu. Turklāt primitīvas, perversas, vulgāras, triviālas emocijas
uzbudinātājs visbiežāk ir stulbs saturs. Interneta portāla „Delfi” lasītāji to
apzvērēs, turot roku uz Bībeles. „Delfi” pašlaik ir visefektīvākais stulbuma
ģenerātors latviešu kultūrā. Turklāt valdošā kliķe „Delfi” dāsni finansē, lai latviešu
tauta nepaliktu bez stubuma ikdienas porcijas un papildporcijas.
Stulbums vienmēr reāli izpaužas. Stulbums tāpat kā
jebkura garīgā izpausme nevar reāli neizpausties. Ja agrāk stulbums
stulba satura veidā bija sastopams galvenokārt masu kultūrā, tad pašlaik
stulbums ir sastopams arī ekonomiskajā darbībā, valsts pārvaldīšanā,
starptautiskajās attiecībās, zinātniskajā literatūrā. Respektīvi, stulbums ir pārklājis
visu kultūru.
Piemēram, Salnāja stulbais paziņojums „Valsts
prezidents ir konstitucionāls orgāns” no vienas puses ir loģiski pamatots
paziņojums; respektīvi, stulbuma reāla izpausme. Salnāja stulbumam ir kaut kādā
veidā jāizpaužas. Stulbums ir ambiciozs. Tas cenšas kaut ko sasniegt. Stulbums
nekad nesamierinās ar latentu pozīciju, smadzenēs klusi pukstot bez ārējās izrādīšanās.
Atkārtoju: Salnāja stulbais paziņojums no vienas puses ir loģiski pamatots
paziņojums. Taču no otras puses tiekamies ar novitāti. Konkrēti tiekamies ar
stulbuma sociālo publicitāti, ar ko agrāk tikāmies ļoti reti.
Izvērtusies ir
stulbuma plaša sociālā pieejamība, atklātība, atvērtība. To var uzskatīt par
stulbuma novitāti, jo vēl nesen stulbums bija kauna lieta un tautas priekšā
neviens neplātījās ar stulbumu. Teiksim, par Salnāja stulbumu tauta nebūtu
informēta, kā tas ir tagad.
Mūsdienu vispārējā intelektuālā un morālā pagrimuma laikmetā novitāte ir
tas, ka stulbumam ir iespēja sevi sociāli publiskot. Tātad prezentēt visai sabiedrībai.
Tā tas nav bijis vienmēr. Agrāk stulbumam nebija iespējas sevi sociāli publiskot.
Stulbums izpaudās sociāli marginālā veidā – bez prezentācijas visai sabiedrībai.
Stulbumam netika dota iespēja uzstāties publikas priekšā.
Agrāk jebkurā profesionālajā kolektīvā pastāvēja stulbuma strikta
cenzūra. Stulbuma sociālo publicitāti nepieļāva direktori, vadītāji,
priekšsēdētāji, brigadieri, komandieri, dekāni, rektori, galvenie redaktori. Stulbi
ieteikumi un stulba praktiskā darbība mēdza būt. Taču jebkura profesionālā
kolektīva priekšniecība centās par katru cenu to noslēpt no sabiedrības, neļāva
par to uzzināt žurnālistiem, augstākajai vadībai.
Agrāk visstingrākais stulbuma cenzors bija valdība. Tā nekādā gadījumā
neļāva publiskajā telpā nonākt stulbumam. Mūsu zemē tagad viss notiek pretēji:
valdība pati ir stulbuma autore. Ar valdības stulbuma sociālo publiskošanu
tiekamies katru dienu. Bez tā vairs nav iedomājama latviešu dzīve. Valdība
regulāri prezentē kaut ko stulbu. To dara ne tikai Rīgas pils vējoņi, salnāji.
Faktiski varas struktūrās būs grūti atrast klerkus, „politiķus”, „ekspertus”,
„stratēģus”, kuru publiskā uzstāšanās būtu iztikusi bez stulbuma. Stulbuma
klātbūtne ir masveidīga un visaptveroša nelaime. Turklāt ļoti strauji progresējoša
nelaime, kurai nav redzams gals.
Atsevišķa stulbuma novitāte ir lingvistiskā izvirtība. Tā dēvēju varas
inteliģences dzirksteļojošo māniju nepareizi, ākstīgi, manierīgi, modīgi,
pseidoekstravaganti, pseidointelektuāli, pseidoeleganti lietot jēdzienus un
nepārtraukti izdomāt stulbus formulējumus. Lingvistiskā izvirtība „kaifo” valsts institūcijās.
Diemžēl tā ir sastopama arī akadēmiskajās iestādēs. Daudzi zinātnieki nelieto
zinātnieku valodu, bet kā papagaiļi atkārto klerku,
„politiķu”, „ekspertu”, „stratēģu” stulbo valodu. Tā vien liekas, ka mūsu
zinātnieki ir lasījuši tikai vietējo deputātu, ministru, Valsts prezidentu,
premjerministru un citu varas kadru runas, intervijas, akli pārņemot lingvistiskās
izvirtības karekļus.
Š.g. janvāra vidū „Delfu” rubrikā „Versijas” Rīgas
Tehniskās universitātes gados jauns zinātņu prorektors izklāstīja savu
redzējumu par izgudrojumiem un atklājumiem. Jau viņa teksta virsraksts ir
neveselīgs – „ Nepieciešams attīstīt ilgtspējīgu
inovācijas sistēmu”.
Saprotams, viņš
zinātniskos izgudrojumus un atklājumus modīgi sauc par inovācijām. Viņš lieto
varas inteliģencē populāro vārdu „ilgtspējīgu”. Tātad viņš nesaprot, ka
zinātnes izgudrojumi un atklājumi nemēdz būt „neilgtspējīgi” – paredzēti tikai
vienai dienai, vienam mēnesim vai gadam.
Zinātņu
prorektora postenim adekvāts saprāta līmenis nav manāms aicinājumā attīstīt
„inovācijas sistēmu”. Šajā aicinājumā ir divas stulbības.
Pirmā stulbība
ir aicinājums attīstīt sistēmu no vienas inovācijas. Saprātīgs cilvēks lietotu
daudzskaitli – „inovāciju sistēmu”.
Otrā stulbība ir
vienreizējais aicinājums attīstīt izgudrojumu un atklājumu (autora leksikā – „inovācijas”) sistēmu. Kaut
ko tādu lasīju pirmo reizi. Neticu, ka kāds zinātnieks uz Zemes un citām
planētām būtu mudinājis radīt izgudrojumu un atklājumu sistēmu. Katrs
izgudrojums un atklājums parasti ir unikāls un autonoms fenomens, visbiežāk
izslēdzot iespēju sistēmiski apvienoties ar citiem unikāliem un autonomiem
fenomeniem.
Lingvistiskās
izvirtības tipisks paraugs ir zinātņu prorektora „versijas” pirmais teikums: „Radot
ilgtermiņā (!?) darboties (!?) spējīgu visaptverošu (!?) inovācijas ekosistēmu
(!?), Latvija varētu kļūt par veiksmes stāstu (!?) jaunu industriju(!?) izveidē”.
Tiesa, pēc tāda apgalvojuma uzvirmo priecīga cerība tūlīt izlasīt par
RTU konkrētajiem izgudrojumiem un atklājumiem. Zinātņu prorektors ir labi
informēts par savas mācību iestādes zinātniskajiem panākumiem. Viņa uzdevums ir
apkopot datus par iestādes paveikto zinātnē. Viņš noteikti „versijā” paleposies
ar RTU panākumiem. Nebūtu jēgas gatavot rakstu „Delfiem”, tautu neiepriecinot
ar RTU „veiksmes stāstu”.
Par RTU konkrētajiem izgudrojumiem un atklājumiem zinātņu prorektors
klusē. Klusēšanas iemeslu nav grūti uzminēt. Konkrētu izgudrojumu un atklājumu lepna
uzskaitījuma vietā ir kārtējā lingvistiskā izvirtība: „Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) darbība pēdējo gadu
laikā vērsta uz jauna tehnoloģiju pārneses un valorizācijas modeļa izveidi
augstākajā izglītībā un zinātnē. Tikai patentu pārdošana, kas ir "lineārā
inovāciju modeļa" pamatā un uz kuru tradicionāli liktas cerības Latvijas
zinātnē, universitātēm nenodrošina ilgtspējīgus ienākumus. Tāpēc tiek veidota
inovāciju ekosistēma, kuras pamatā ir ilgtermiņa atbalsta mehānismi radošu
cilvēkresursu attīstībai, jaunu produktu izstrādei un augsti tehnoloģisku
uzņēmumu radīšanai”.
Izrādās, RTU
izgudrojumi un atklājumi vēl nemaz nevar būt. Izrādās, RTU pašlaik tikai mācās,
kas vispār ir izgudrojumi un atklājumi: „Lai izzinātu inovācijas atbalsta un
attīstības procesus, RTU Dizaina fabrika (!?) sadarbībā ar "Climate
KIC" un Izglītības un zinātnes ministriju rīko starptautisku konferenci
"HOW TO: engage in innovations". Tās mērķis ir gūt starptautisku
pieredzi par zinātniskās pētniecības rezultātu komercializāciju, sadarbību ar
industriju, jaunuzņēmumu atbalsta nozīmi un to ietekmi uz valsts ekonomisko
izaugsmi, nodrošinot labvēlīgu vidi ilgtspējīgai inovāciju attīstībai”.
RTU zinātņu
prorektora lingvistiskās izvirtības paraugu citēšanu varētu turpināt. Bet to
nevēlos darīt. Iemesls ir subjektīvs.
RTU vēsturiskais
sākums ir Rīgas Politehniskā augstskola. 1881.-1887.g. tajā profesors bija
Nobela prēmijas laureāts Vilhelms Ostvalds. Slaveno prēmiju viņš saņēma par
sasniegumiem ķīmijā. Vilhelms Ostvalds bija vispusīgi izcila personība. Viņš ir
radījis vairākas jaunas zinātniskās disciplīnas. Vilhelms Ostvalds ir arī man
dārgās kulturoloģijas jēdziena autors. Viņš pasaulē pirmais pamatoja
kulturoloģijas zinātnes nepieciešamību. Kulturoloģijas zinātnes vēsture sākas
ar Rīgā dzimušo Vilhelmu Ostvaldu. Tāpēc nevēlos turpināt citēt tekstu, kas
tiešāk vai netiešāk met drūmu ēnu uz viņa kādreizējo darbavietu dzimtajā
pilsētā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru