Jautājums ir ārkārtīgi
svarīgs. Uzdot jautājumu ir Latvijas katra iedzīvotāja pienākums. Bērnu vecāku
un mazbērnu vecvecāku obligāts pienākums. Savukārt jautājuma adresātam obligāti
ir jāsniedz izsmeļoša atbilde. Jautājuma adresāts ir Ministru kabinets.
Ārkārtīgi
svarīgais jautājums ir šāds: „Kāpēc Latvijā ir kardināli jāmaina skolotāju
sagatavošana?”. Noteikti iederas papildjautājumi: „Kas epohāls ir noticis
Latvijā, ja ir nepieciešams radikāli pārveidot skolotāju sagatavošanu?”; „Kas
liecina par līdzšinējās skolotāju sagatavošanas neatbilstību dzīves
vajadzībām?”.
Valdošā kliķe ir
izdomājusi jaunu pārbaudījumu Latvijas iedzīvotājiem – kardināli mainīt
skolotāju sagatavošanu. Tas noteikti var būt vēl sāpīgāks pārbaudījums nekā
„e-veselības” sistēmas piespiedu ieviešana, ko var atzīt par nacionālo
noziegumu.
No skolotājiem ir
atkarīga tautas tagadne un nākotne. To katrs saprot. Šo tēzi nav nepieciešams
komentēt. Sagandējot pamatizglītību un vidējo izglītību, tiek veikts šausmīgs
nacionālais noziegums. Tā ļaunās sekas nav iespējams prognozēt. Turklāt mums ir
drūma pieredze izglītības reformēšanā un zinātnes reformēšanā. Vārds „reforma” pie
mums neizraisa priecīgas emocijas. Līdz šim „reformas” ir bijušas kārtējā bezjēdzīgi
enerģiskā ministra un ministrijas bezjēdzīgi enerģisko kiopiešu metastāzes apmīļošana.
Nekas vairāk. Vaļņu ielas atbildīgo darboņu pauros laiku pa laikam sabiezē
jaunizveidojies slimības perēklis (metastāze), kas nekavējoties tiek apmīļots
ar stulbu „reformu”.
LR nav normāla
valsts. Tas ir ļoti svarīgi, un to nedrīkst aizmirst. Latvijā tagad ir
krimināli oligarhisks režīms ar noziegumu brīvības atļautu masveida zagšanu. Zagšana
sākas jau ar Rīgas pils „orgāniem”. Valdošās kliķes apziņā un sabiedrības
lielas daļas apziņā visdārgākā vērtība ir nauda. Tāpēc katras „reformas”
galvenais mērķis ir sadalīt miljonus, bet nevis izdarīt kaut ko labu tautai un
tās kultūrai. „Reformas” ir novedušas pat pie attiecīgās reformētas sfēras sabrukuma,
kā tas ir noticis ar zinātni. Žēli smilkstošās zinātnes paliekas ir smeldzošs
pierādījums „reformu” drausmīgajam iznākumam.
Saprotams,
izglītībā reformas ir nepieciešamas, un tās ir bijušas Latvijas vēsturē.
Reformas nepieciešamības faktori ir dažādi. Svarīgs faktors ir eksistenciālā
nepieciešamība. Palielinoties iedzīvotāju skaitam, nākas modernizēt (padarīt
ekstensīvu) eksistences līdzekļu ieguvi. Tiek izdomāta un ieviesta ražošanā
jauna tehnika. Tas savukārt izraisa nepieciešamību paaugstināt cilvēku
izglītības līmeni. Tāpēc nākas reformēt izglītības sistēmu. Pēckara industralizācijas
gados par to liecina pāreja no obligātās pamatizglītības uz obligāto vidējo
izglītību, no kā mūsu saprātīgās brīvvalsts „politiķi” tūlīt atteicās pēc PSRS
sabrukuma, acīmredzot uzskatot, ka Latvijas Republikā cilvēciskai eksistencei
pietiek ar pamatizglītību. Faktiski tā izrādījās taisnība, jo tika steidzīgi likvidēta
visa veida industriālā ražošana. Izglītoti cilvēki nav vajadzīgi. Latvijas
iedzīvotājus ar lielu prieku eksistenciāli apgādā citas zemes, iegūto peļņu
novirzot savas tautas labklājībai un tajā skaitā izglītībai.
Populārs faktors
izglītības reformēšanai mēdz būt sociāli humānie apsvērumi, vēloties kāpināt
tautas attīstības līmeni. Tādā gadījumā tiek ieviesta bezmaksas izglītība,
celtas jaunas skolas, gatavoti skolotāji, izdotas mācību grāmatas utt. Jaunā
latviešu tauta to intensīvi piedzīvoja XIX gadsimtā, kad vācbalti speciāli
pievērsās latviešu garīgajai attīstībai.
Normālas valsts
politiskā elite izglītības reformēšanai tradicionāli pievēršas noteiktos apstākļos.
Tas notiek tad, kad izglītība vairs neapmierina valsts vispārējās vajadzības.
Ideoloģiski to rezumē lozungā „Izglītība neatbilst laikmeta prasībām”. Katra
normāla valsts vēlas, lai izglītība spēcinātu valsti ekonomiski, militāri,
demogrāfiski. Katra normāla valsts vēlas, lai izglītība cementētu sabiedrisko
apziņu, stimulētu zinātniski tehnisko domu, nodrošinātu valsts intelektuālo
pašpietiekamību, lai nevajadzētu importēt augstas kvalifikācijas speciālistus.
Izglītības
atbilstība laikmeta prasībām nebūt vienmēr tiek panākta reformas veidā. Normālos
valstiskos apstākļos izglītība modernizējas operatīvā veidā. Tas vispirms notiek
augstākajā izglītībā, kas ir valsts izglītības sistēmas lokomotīve.
Procesa shēma ir
šāda. Augstskolu docētāji nodarbojas ar zinātni. To viņi dara, tā teikt,
laikmeta līmenī. Ar augstskolu docētāju zinātniskajiem sasniegumiem tiek operatīvi
iepazīstināti ne tikai studenti, bet arī priekšmetu skolotāji. Izglītības
ierēdņu pienākums ir palīdzēt priekšmetu skolotājiem apgūt jaunākās zinātniskās
atziņas, kuras ir jāizmanto mācību stundās. Rezultātā izglītības saturs
operatīvi papildinās ar jaunāko vielu. Skola un augtskola nekļūst novecojošu
zināšanu muzejs.
Nav noliedzams,
tā tas notiek arī Latvijā. Izglītības ierēdņi veic noteiktu metodisko darbu ar
skolotājiem. Piemēram, tādā mācību priekšmetā kā „Kulturoloģija” tas tiek veiks
teicamā līmenī. Latvijā tik tikko minētajā shēmā vājākais posms noteikti ir
augstskolu docētāju niecīgais zinātniskais devums. Mums ir „akadēmijas” vispār
bez zinātnes. Viskošāk tas attiecas uz privātajām augstākās izglītības
dokumentu tirgotavām.
Bet tagad konkrēti
par jauno „reformu”.
2018.gada 9.janvārī MK sēdē tika apstiprināts
Izglītības un zinātnes informatīvais ziņojums „Priekšlikumi konceptuāli jaunas
kompetencēs balstītas izglītības prasībām atbilstošas skolotāju izglītības
nodrošināšanai Latvijā”. Valdošā kliķe ir atbalstījusi gaidāmo „reformu”. Valdība
deva atļauju „reformai”. Tātad MK ir jāuzņemas visa atbildība par „reformas”
nepieciešamību un rezultātu.
Ar izglītību
patiesi dziļi saistītiem un domājošiem cilvēkiem (ne tikai Latvijā) jau sen ir
alerģija pret „kompetencēs balstīto izglītību”. Jau labu laiku absurdais
formulējums pie mums ir ievazāts no t.s. Boloņas procesa neoliberāli šarlatānās
terminoloģijas. Tikai garīgi nepilnīgas būtnes var uzskatīt, ka cilvēces
vēsturē ir bijusi nekompetencē balstīta izglītība. Izglītība bez kompetences ir
nonsenss. Jebkura izglītība ir visdažādākās kompetences avots. Ja tas tā nav,
tad tā nav izglītība, bet tā ir antiizglītība, par kuru cilvēces vēsture klusē.
Uz planētas nav bijusi izglītība kā kompetences noliedzēja un iznīcinātāja.
Tāpēc salikums „kompetencēs balstīta izglītība” ir dumja ākstība. To izplata
pedagoģijas un izglītības pseidoteorētiķi, par kuru trūkumu neoliberālā un
postmodernistiskā Eiropas Savienība nevar žēloties. LR nav un nevēlas būt
patstāvīga valsts. Pie mums izglītības politiku nosaka Brisele, kurā smird
„Boloņas process”. Konfederācijas kopējā smirdoņa ir jūtama arī Latvijā. Vissmirdīgākā
vieta ir Vaļņu ielā Nr.2.
„Reformas” īstais
mērķis iezaigojas MK protokollēmumā: „Pieņemt zināšanai, ka pedagogu izglītības
attīstības veicināšanai no Eiropas Savienības struktūrfondu 2014.-2020.gada
plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība"
prioritārā virziena "Izglītība,
prasmes un mūžizglītība" plānotā kopējā attiecināmā finansējuma
plānots novirzīt 10 000 000 euro,
tai skaitā 3 000 000 euro
no 8.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Samazināt studiju programmu
fragmentāciju un stiprināt resursu koplietošanu” kopējā attiecināmā finansējuma;
4 000 000 euro no
8.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Stiprināt
augstākās izglītības institūciju akadēmisko personālu stratēģiskās
specializācijas jomās” kopējā attiecināmā finansējuma un
3 000 000 euro no
8.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt labāku pārvaldību
augstākās izglītības institūcijās” kopējā attiecināmā finansējuma”.
Neapšaubāmi,
atkal pirmajā vietā ir miljonu sadalīšana, bet nevis dzīves īstenības diktēta
vajadzība. Valdošā kliķe naudas sadalīšanas dēļ ir gatava pastrādāt nacionālo
noziegumu, pilnīgi saduļķojot tautas izglītību.
Vaļņu ielā sagatavotais
informatīvais ziņojums nesniedz atbildi uz ārkārtīgi svarīgo jautājumu „Kāpēc
Latvijā ir kardināli jāmaina skolotāju sagatavošana?”. Ziņojumā nekas neliecina
par jaunas paradigmas nepieciešamību skolotāju sagatavošanā. Jaunums reāli būs
tikai tas, ka „līdz šim īstenoto pedagogu sagatavošanas 55 studiju
programmu vietā” tiks izstrādātas „23 pedagogu izglītības studiju” programmas.
Ministrijas velme to pasniegt kā grandiozu jaunumu patiesībā ir sabiedrības un
valdošās kliķes maldināšana, paļaujoties uz „tautas” un „politiķu” nezināšanu
un vienaldzību.
Taču ziņojumam ir
noteikta vērtība. Ziņojums griezīgi liecina par nepieciešamību pieskaņoties
tautas bojāejai – izmiršanai, novecošanai un Latvijas pamešanai. Skolu skaits
strauji samazinās. Loģiski, ka tam jāpiemēro skolotāju sagatavošanas apjoms, jo
konsekventi samazinās nepieciešamo skolotāju skaits. Turpmāk mazajās skoliņās
skolotājiem jāļauj pasniegt daudzus priekšmetus, lai nopelnītu maizi.
Ziņojums faktiski
ir valdošās kliķes noziedzīgi destruktīvās nacionālās politikas kvintesence,
rezumējot tautas bojāejas ietekmi uz izglītības sistēmu. Ziņojumā vajadzēja
godīgi raksturot bēdīgo stāvokli, bet nevis nesakarīgi blādīties par „konceptuāli jaunas kompetencēs balstītas izglītības
prasībām atbilstošas skolotāju izglītības nodrošināšanu Latvijā”. Katram
saprātīgam ziņojuma lasītājam ir skaidrs, ka tas viss, ko kā smagās radošās
mokās izdomātu jaunumu pasniedz ministrija, bija vienmēr jau agrāk. Tikai dulls
cilvēks var ticēt, ka līdz šim izglītība negribēja būt laba (ziņojumā –
„kvalitatīva”) un kāds pie mums apzināti gatavoja sliktus skolotājus.
Tukša un idiotiski manierīga ir norāde: „Pašreiz
Latvijas izglītības sistēmā tiek īstenota vispārējās izglītības satura reforma,
pārejot uz mūsdienīgas lietpratības (!?) izglītību, kas izvirza
konceptuāli citas prasības jauno pedagogu sagatavošanā, kā arī esošo pedagogu
profesionālajai pilnveidei darbam ar jauno izglītības saturu. Mūsdienīgas
lietpratības izglītība ir vērsta uz cilvēka rīcībspējai (!?) nepieciešamo
pamatkompetenču (!?) un caurviju kompetenču (!?) attīstību, nodrošinot
kvalitatīvu izglītību visās izglītības pakāpēs (t.i. pirmsskolas izglītībā,
pamatizglītībā, vidējā izglītībā un augstākajā izglītībā) un visos izglītības
veidos (vispārējā izglītībā, profesionālajā izglītībā un akadēmiskajā izglītībā).
Mūsdienīgas lietpratības izglītības veiksmīgas ieviešanas priekšnoteikums ir
pedagogu sagatavošana un profesionālās pilnveides iespējas konceptuāli jaunā
kvalitātē (!?)”.
Smieklīgi
skan skaidrojums: „Latvijas skolās nepieciešami pedagogi, kas par
sava darba galveno mērķi redz katra bērna kā indivīda potenciāla attīstību,
nodrošinot viņam kvalitatīvas izglītības iespēju; pedagogi, kas sadarbībā ar
citiem kolēģiem prot plānot, efektīvi īstenot, pārraudzīt tādas mācības
skolēniem, kas dod viņiem iespējas attīstīt dzīvei 21.gadsimtā nepieciešamās
zināšanas, prasmes un attieksmes. Jaunās pedagogu izglītības sistēmas centrā
tiek liktas sabiedrībai svarīgas vērtības, kas raksturo izcilus pedagogus -
atvērtība, sadarbība, līderība, godīgums, valstsgriba, cieņa, un vērtības, kas
raksturo izcilas skolas – sadarbība, atbildība, attīstība, uzticamība, drošība”.
Pēc tādas uzjautrinošas tirādes pat neērti
ir jautāt: „Vai tad Latvijā līdz šim bija savādāk un skolotāji par darba
galveno mērķi neatzina katra bērna kā indivīda potenciāla attīstību?”.
Uzjautrinoši
skan turpmākie uzdevumi skolotāju sagatavošanā: „Jauno studiju programmu saturā
ir jāintegrē mūsdienu zinātnes principu (!?) un nozares terminoloģijas lietošanas kultūras (!?) jautājumi, lai topošo
pedagogu zināšanas un prasmes būtu piemērotas ne tikai dažādu tematu mācīšanā,
t.sk. interešu izglītībā (!?), bet arī patstāvīgai un kritiskai jauno zināšanu
piesaistei nākotnē. [..] jaunajās studiju programmās ir jānodrošina, ka jaunie
pedagogi apgūst digitālo pratību un medijpratību (!?), attīstot šīs prasmes
caur tiešo pieredzi (!?) mācību procesā, nevis kā atsevišķu kursu studiju
programmas ietvaros”.
Principā smieklīgās
tirādes ir sava veida šodienas skolotāju apvainošana. Ministrijas skatījumā
šodienas skolotāji ir neglābjami stagnāti. Viņi nav spējīgi izmantot jaunas
zināšanas, nevēlas mācīties. Viņi neprot lasīt avīzes, skatīties TV, klausīties
radio. Proti, viņiem nav „mēdijpratība”. Protams, viņiem nav arī „digitālā
pratība”.
Necienīga ir frāze: „[..] pašreiz skolās
strādā aptuveni 30% pedagogi pirms pensijas un pensijas vecumā. Tas nozīmē, ka
tuvāko 8-10 gadu laikā ir jānotiek šīs
kohortas (!?) nomaiņai, savukārt tālākā perspektīvā paaudžu nomaiņa
notiks pakāpeniskāk un pieprasījums pēc jauno pedagogu sagatavošanas
samazināsies”.
Svešvārdam „kohorta” visbiežāk ir izsmējīga
jēga, apsaukājot kādu cieši saliedētu cilvēku grupu. Latvijā par kohortu var
apsaukāt valdošo kliķi, Lielo Bandu un citas cieši saliedētas zagļu bandas. Kā
kohortu var vērtēt Vaļņu ielas „reformu” kroplos fanātus.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru