Odiseja odiseja ilga 20 gadus. Mūsu „čekas maisu” odiseja
ilgst jau 27 gadus, un tai nav redzams gals. Tas noteikti ir tāpēc, ka mēs esam
spējīgāki par Itakas iedzīvotājiem. Mums ir tas, ko viņi pat sapņos nespēja iztēloties.
Mums ir ģeokrātiskais valstiskums. Bet pats galvenais – mums ir krimināli
oligarhiskais valstiskums ar visdažādākā veida odiozām (nevēlamām, pretīgām,
atbaidošām) izdarībām. Ja Odiseja atgriešanos normālā dzīvē traucēja dažādi
ārējie spēki, tad latviešu nonākšanu normālā dzīvē traucē paši latvieši.
Odisejas (ilgi
procesi ar dažādiem piedzīvojumiem) un tajā skaitā odiozas (atbaidošas)
odisejas patiesībā ir laba lieta. Tās palīdz pamatīgāk izprast cilvēkus, tautas,
valstis. Odisejas sazaroti atspoguļo dzīves īstenību. Odiozas odisejas
atspoguļo dzīves īstenības sarežģītību. Arī tas ir vēlams. Cilvēku smadzenes vislabāk
funkcionē sarežģītos apstākļos. Protams, tas attiecas uz veselām smadzenēm. Tas
neattiecas uz sagandētām, piesārņotām, psihiski slimām smadzenēm. Odiozas
odisejas parasti atklāj smadzeņu sagandētības, piesārņotības, psihiskās
slimības pakāpi. Arī tas ir jāzina. Valstsvīriem obligāti jāzina.
„Čekas maisu” odiozā
odiseja nevarēja rasties un 27 gadus turpināties bez VDK politiskās vadības rīkojuma.
Ļoti iespējams, rīkojumu deva priekšnieki Kremlī, aptverot krievu impērijas ģeopolitisko
interešu tradicionālās zonas, kas Krievijai būs vajadzīgas arī pēc PSRS
sabrukuma. Maz ticams, ka procesu iniciēja tikai LKP CK spice. Saprotams, tā
vēlējās valdīt arī zem karmīnsarkanbaltā karoga. „Čekas maisi” varēja labi
noderēt. Tā tas praktiski ir bijis visus 27 gadus.
Grūti ticēt, ka nepiedodamajā
profesionālajā nodevībā (neiznīcinot informāciju VDK likvidācijas priekšvakarā)
vainojami „stūra mājas” ģenerāļi; respektīvi, viņu neprāts. Dokumenti esot
dedzināti. Kamēr tauta 1989.gada 23.augustā priecīgi rindojās uz „Baltijas
ceļa”, VDK nodaļās esot sadedzināti papīru kalni. Savukārt „avoti” tika brīdināti,
ka par viņiem tiek saglabāta informācija. Tas viss ir ļoti jocīgi no pasaulē pamatoti
izslavētā specdienesta puses.
Lēmumu par „čekas
maisu” izveidi acīmredzot nepieņēma VDK vadītāji. „Čekas maisi” bija vajadzīgi
kādam lielākam un viltīgi tālredzīgākam spēkam, kas gatavojās mūžu mūžos netraucēti
saimniekot pie Dzintara jūras ar logu uz Eiropu. Loģiski, ka tāds spēks varēja
būt tikai viens – PSKP un VDK nomenklatūras nelietīgākā daļa. Tātad nākamā
kriminālā oligarhija. Katrā ziņā „čekas maisi” ir „perestroikas” mahināciju
elements.
„Perestroikas”
īstais un no padomju tautas (cilvēces) slēptais mērķis bija PSRS teritorijā pēc
iespējas ātrāk ieviest kapitālismu un kompartijas virsslāni piepumpēt ar dolāru
miljoniem un miljardiem. Kompartijas virsslāņa ilgotais sapnis bija sēdēt pie viena
galda ar Rietumu buržuāziju. Tas nenotika. Rietumu buržuāzija kategoriski
atsacījās sēdēt pie viena galda ar sarkano plebeju laupītājiem. Krievija netika
iekļauta kapitālistisko valstu kolekcijā. Tajā nav vietas mūsdienu ideālākajai
krimināli oligarhiskajai valstij uz planētas. Rietumu aristokrātijas un
buržuāzijas elite atļauj Krievijai galvu turēt virs ūdens tikai tāpēc, ka tai
ir atomieroči.
„Perestroikas”
mērķa sasniegšanas pamatveidi bija „prihvatizācija” un denacionalizācija.
Latvijā abos procesos ļoti ieinteresēti bija daudzi latviešu t.s. trimdinieki.
Viņi atmeta kaunu, nacionāli idejisko stāju un mantkārības dīdīti sāka mīļi
brāļoties ar vakardienas lielākajiem ienaidniekiem - LKP spēkavīriem. Vispirms
tas notika Augstākajā Padomē un pēc tam Saeimā, kur priekšsēdētāja krēslā sēdēja
bijušais LKP CK sekretārs A.Gorbunovs. Trimdinieki viegli panāca labvēlīgu
likumdošanu īpašumu atgūšanā. Tas nekas, ka labvēlīgā likumdošana bija viena no
pirmajām neģēlībām tautas bojāejas sāgā. Denacionalizācija arī ir sava veida
odioza odiseja. Tā joprojām turpinās, izpostot dzīvi tūkstošiem cilvēku.
Denacionalizācijas odiseja uzskatāmi parāda daudzu latviešu trimdinieku un
vietējo antropoīdu morālo seju. Mantas dēļ nacionālais patriotisms momentā ir izkūpējis.
„Noziedzīgās okupācijas” un „ienīsto komunistu” tēma nobīdīta kapa klusuma
valstībā.
Lai novērstu
tautas masu uzmanību no „prihvatizācijas” un denacionalizācijas, vajadzēja ideoloģiski
efektīvi rīkoties. Amerika netika atklāta. Kā parasti, vispiemērotākais
līdzeklis kļuva sīvi ienīsta ienaidnieka piespēlēšana. Jau „perestroikas” gados
tāds ienaidnieks kļuva PSKP un VDK. Tautas masas mudināja emocionālo enerģiju dedzīgi
ziedot partijas un „čekas” nolādēšanai. Tas ir lieliski izdevies. Turklāt latviešu
tautas masas nekad nav spējušas aptvert, ka partijas un „čekas” nolādēšanu ir
noorganizējuši šo institūciju vadītāji nacionālo un kriminālo noziegumu
maskēšanai. Neapšaubāmi, latviešu tautas masas to būtu spējušas aptvert tikai
ar inteliģences palīdzību. Kā zināms, „perestroikas” režisoriem izdevās totāli
apmuļķot ne tikai tautas masas, bet arī inteliģenci. Apmuļķotā inteliģence
tūlīt sāka apkalpot jaunburžujus un aktīvi palīdzēja tautai pūst pīlītes.
Latviešu inteliģences konformisms arī ir odioza odiseja. Tai tāpat nav redzams
gals.
Pie mums visā
jezgā ap VDK atbaidošākais ir LPSR Augstākās padomes 1991.gada 24.augusta
lēmums „Par PSRS valsts drošības iestāžu darbības izbeigšanu Latvijas
Republikā”. Tajā teikts: „Saskaņā ar 1990. gada 4. maija deklarāciju «Par
Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanu», 1991. gada 21. augusta
konstitucionālo likumu «Par Latvijas Republikas valstisko statusu» un ievērojot
to, ka PSRS valsts drošības iestāžu un to struktūrvienību, arī Latvijas PSR
Valsts drošības komitejas, darbība Latvijas Republikas teritorijā atzīstama par
noziedzīgu un tādu, kas vērsta pret Latvijas tautas interesēm, Latvijas
Republikas Augstākā Padome nolemj: 1. Likvidēt Latvijas PSR Valsts
drošības komiteju”. Atbaidošākais attiecas uz frāzi „PSRS valsts drošības
iestāžu un to struktūrvienību, arī Latvijas PSR Valsts drošības komitejas,
darbība Latvijas Republikas teritorijā atzīstama par noziedzīgu un tādu, kas
vērsta pret Latvijas tautas interesēm”.
Tādu lēmumu
varēja pieņemt vienīgi debili cilvēki vai nelabojami nelieši. Lēmuma pieņēmēji jau
tolaik ļoti labi zināja, ka VDK reāli turpina darbību LR. No VDK uz DP un citām
LR drošības iestādēm darbā tolaik jau bija pārgājuši VDK kadri ar visiem uzticamajiem
slepenajiem „avotiem” un dzīvē norūdīto profesionālo tehnoloģiju. Tādējādi
lēmums ir pretīga izdarība, un arī idiotiska izdarība. Augstākā Padome,
pasludinot VDK par noziedzīgu struktūru, reizē netieši pasludināja pati savas
valsts (proti, atjaunotās LR) drošības struktūras par noziedzīgām. Tas bija tas
pats, ja, piemēram, ASV Kongress CIP, FIB pasludinātu par noziedzīgām
struktūrām. Turklāt lēmumu ir parakstījuši tādi LKP funkcionāri kā A.Gorbunovs
un I.Daudišs. Viņu fundamentālais ieguldījums VDK vadīšanā un kontrolē ir
vispārzināms fakts. Tātad arī viņi paši sevi pasludināja par noziedzniekiem!
Bet tas taču ir absurds! Vai viņi to nesaprata? Šis groteskais absurds labi
parāda, kāda bezjēdzība LR bija jau no paša sākuma. Neapšaubāmi, krimināli
oligarhiskā valstī, kurā no cilvēces katru brīdi nākas slēpt noziedzīgo būtību,
savādāk nemaz nevar būt. Var būt tikai absurdi meli un absurda rīcība. Un tā
tas turpinās joprojām.
Taču ir vēl viens
atbaidošs un reizē smieklīgs moments: netieši pasludinot VDK mantinieci DP un
citas atjaunotās LR drošības iestādes par noziedzīgām struktūrām, Augstākā
Padome principā rīkojās pareizi. Tās patiešām kļuva noziedzīgas struktūras, jo
atbalsta LR krimināli oligarhisko iekārtu ar tās lielākajām kaislībām –
„prihvatizāciju” un masveida zagšanu. DP un citu drošības iestāžu darbība savā
būtībā ir noziedzīga darbība krimināli oligarhiskās valsts kontekstā.
Gandrīz 30 gadus
ilgā „čekas maisu” odiozā odiseja ir pamatīgi sagandējusi latviešu tautas apziņu
(tautas atmiņu, tautas ētosu). Latviešu tautas apziņai jauns trieciens ir K.Kangera
vadītā sociālā kampaņa (valsts komisijas formātā) ap „čekas maisiem”.
Valsts komisiju
izveidoja 2014.gada 20.augustā saskaņā
ar MK rīkojumu Nr.433. Rīkojuma nosaukums ir šāds:
„Par speciālās starpdisciplinārās komisijas izveidi Valsts drošības komitejas
dokumentu izpētei”. Rīkojumā teikts: „Saskaņā
ar likuma "Par bijušās Valsts drošības komitejas dokumentu
saglabāšanu, izmantošanu un personu sadarbības fakta ar VDK konstatēšanu" 18. panta 1.2 daļu izveidot speciālo starpdisciplināro komisiju
bijušās Valsts drošības komitejas dokumentu zinātniskai (tai skaitā vēsturiskai
un juridiskai) izpētei, kā arī materiālā un morālā kaitējuma izvērtēšanai, ko
bijusī Valsts drošības komiteja nodarījusi Latvijas Republikai un tās
iedzīvotājiem”.
„Čekas maisu”
komisijas izveidošana ir ļoti dīvains pasākums. Tas nav izskaidrojams tikai ar
valdošās kliķes iracionalitāti. Valdība izveidoja komisiju, bet tajā pašā laikā
komisijai liedza izpildīt tai doto uzdevumu - nepielaida pie „maisiem”. Arī tas
ir grotesks absurds. Tas nav saprotams. Toties saprotams ir tas, ka valdība praktiski
uzkurināja sociālo histēriju. Primārā kļuva sociālā histērija, bet nevis
zinātniskā darbība. Kāpēc tā notika? Lai zinātniski pētītu VDK dokumentus, nav
vajadzīgs tos publicēt un tajā skaitā nav vajadzīgs atvērt „čekas maisus”, par
kuru atvēršanas nepieciešamību sāka histēriski klaigāt melnas kaislības apdullināti
tautieši ar komisijas priekšnieku Kangeri priekšgalā.
Dīvaini ir
valdības rīkojumā fiksētie uzdevumi. Ko nozīmē vēsturiskai izpētei, kad VDK
vēsture jau sen ir zināma pamatīgāk nekā, teiksim, Dziesmu svētku vēsture? Ko
nozīmē juridiskai izpētei? Tas vispār nav saprotams! Ko nozīmē izvērtēt
materiālo kaitējumu? Ko nozīmē izvērtēt morālo kaitējumu? Tas atkal vispār nav
saprotams! Ko nozīmē izvērtēt atsevišķi nodarīto kaitējumu LR un atsevišķi
iedzīvotājiem? Kādu kaitējumu VDK varēja nodarīt LR, ja LR tika inkorporēta
PSRS?
Kampaņa ir sociāli
ļoti bīstama. Bet, lūk, tas vedina hipotētiski jautāt, vai kampaņa nav kāda
ārzemju specdienesta operācija Latvijas teritorijā. To realizē ne tikai
Kangeris. Zinātniskās pētīšanas demagoģiskajā aizsegā kāds spēks Latvijas
sabiedrību vēlas uzturēt permanenta haosa un permanentas psihozes stāvoklī.
Zinātniskās intereses ir maskēšanās priekš muļķiem. Ne velti internetā lasāmi Kangera
ciniskie vārdi: „Lai katrs pats pēc tam skaidrojas, kā tur nokļuva un kāda bija
viņa sadarbība ar VDK. Mēs nevaram izmeklēt katra cilvēka likteni, nespējam noteikt,
kurš piekrita brīvprātīgi, kurš piespiedu kārtā”. Tā nerunā zinātnieks. Tā runā
sociālās histērijas stimulētājs kāda spēka uzdevumā. Nav grūti iedomāties,
kādas valsts speciālie dienesti savā laikā bija ieinteresēti izmantot ASV,
Kanādas, Zviedrijas latviešu emigrantu pīlāru pakalpojumus. Tas var turpināties
arī šodien.
Par laimi kampaņas
dīvainības beidzot saskata viens no Kangera kolēģiem. Vēsturnieks A.Lerhis
2017.gada 20.decembrī portālā „Delfi” raksta: „Iepriekš komisija diezgan bieži
ir deklarējusi nostāju, ka "vispirms maisu atvēršana, pēc tam
pētniecība". Rodas iespaids, ka tiek strādāts sabiedrisko attiecību labā –
spodrinot komisijas publisko tēlu, pasniedzot sevi kā cīnītājus par "maisu"
atvēršanu. Komisija nav izdarījusi visu, lai nonāktu pie sava galvenā uzdevuma
– sākt pētīt kartotēku. Kartotēka vēl nav izpētīta, bet viedoklis par to jau
gatavs – jāatver! Kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas informācijas trūkuma
dēļ dažādos apgalvojumos kartotēkas saturs bieži ir ticis mistificēts un
pārvērtēts. Komisijai valdība iedeva naudu kartotēkas izpētei, bet tiek darīts
cits darbs – komisija darbojas kā klasiska pētniecības iestāde papildus Latvijā
jau pastāvošām vēstures pētniecības iestādēm. Turklāt jāņem vērā komisijai
triju gadu laikā piešķirtais budžets, kas nav bijis gluži mazs (2015.–2017.
gadā, tātad trīs gadus, pa 250 000 eiro gadā, tātad kopā 750 000 eiro). Tā
vietā, lai koncentrētos uz padomju represiju mehānisma izpēti, komisija
ievērojamā mērā ir koncentrējusies uz personāliju izpēti un vainīgo meklēšanu
(pētījumos ir jau publicēti plaši vainīgo un aizdomās turēto personu ģimeņu
apraksti, ieskaitot viņu bērnus)”.
Interesanti, ka
Kangeris neko nesaka par kāda cita „avotu” saraksta publicēšanu. Kāda intervija
liecina par viņa kompetenci vācu okupācijas atbalstīšanā: „Pie VDK dokumentiem
ir krājums par vācu okupācijas laika aģentiem. Ar kādiem 2000 vārdiem. Biezs
žurnāls. Sastādīts pēc kara. Tur ir par Arāja komandas dalībniekiem un tamlīdzīgi.[..]
Ticamība ir liela, jo to sarakstu var salīdzināt ar 1943. gada vācu sarakstiem,
kur uzskaitīta pārtikas devu, cigarešu izsniegšana. Vēsturnieks Andrievs
Ezergailis jau to ir publicējis. Tomēr interesantāki tādi saraksti būtu no
1941. gada. Diemžēl arhīvā tādu nav. Vācieši tos iznīcināja. Ir vienīgi vadošā
personāla, 20 galveno cilvēku uzskaitījums”.
Loģiska ir
prasība reizē ar vācu laika, padomja laika "avotu" sarakstu
publicēšanu publicēt arī Livonijas laika, cara laika, pirmskara Latvijas laika,
bet galvenais - šodienas kriminālās LR visu piecu speciālo dienestu
"avotu" sarakstus. Latviešu tauta vēl nekad nav dzīvojusi tādā
valstiskajā ārprātā, kāds valda pēcpadomju periodā. Tāpēc ir jāzina šī ārprāta
nelegālo atbalstītāju vārdi. Vācieši iznīcināja savu "avotu"
sarakstus, bet latvieši speciāli kaut kādā nelietīgā nolūkā atstāja ziņas par
saviem "avotiem". Kāpēc vācieši bija godīgāki par latviešiem?
2017.gada 18.decembrī
„Diena” publicēja interviju ar Kangeri. Savukārt „Delfi” publicēja pārskatu par
interviju (citāti no pārskata).
Intervija ir
interesanta un savā ziņā unikāla. To vēlos īpaši pasvītrot. Neatceros otru tekstu,
kurā skaidri un gaiši būtu parādīta LPSR skaistā pārkrāsošanās par LR, kad
faktiski nekas nemainījās un varu saglabāja LKP/VDK nelietīgākā daļa, DP
turpināja darbu VDK kadri, komunistu zaglīgākie partijas sekretāri sāka laupīt
tautas kopīpašumus, LKP CK ideoloģijas guru un viens no LPSR VDK politiskajiem
komandieriem kļuva LR parlamenta priekšnieks.
Kangeris
intervijā saka: "Izskatās, ka ir
bijuši kādi cilvēki, kas tika pārvervēti strādāt Latvijas Republikas labā. Mēs
zinām, ka 30 Valsts drošības komitejas (VDK) štata darbinieku pārgāja Latvijas
Republikas darbā, tad loģisks ir jautājums – katram no viņiem bija savi aģenti,
vai viņi šos aģentus ņēma vai neņēma līdzi?".
Intervijā
lieliski redzam, ka joprojām ir „labie” čekisti, par kuriem nedrīkst runāt
atklāti, un „sliktie” čekisti". Kangeris skaidro: „Te vēl no drošības
aspekta ir cits jautājums. Esmu runājis ar
Maizīša kungu, kad pieminēju, ka varētu šo kartotēku publicēt, radās
jautājums, vai mums vajadzētu kaut ko izņemt ārā".
Uz žurnālista
jautājumu, vai valstij pārvilināto aģentu vārdi jāsargā, Kangeris atbild:
"Jā, jā, tur ir tas jautājums, kas visu šo sarežģī. Bijušais SAB
priekšnieks Kažociņš izteicās, ka būtu jāatlasa publicējamie. Runāju ar Maizīša
kungu, viņš nopūtās – tad mums arī no "Delta" datubāzes vajadzētu šo
to izņemt. Tas nozīmē, ka arī šie materiāli tikuši operatīvām vajadzībām
izmantoti, tie nav glabāti kā tīri arhīva materiāli".
Intervijā Kangeris
paškritiski saka: "Tad jautājums – uz to man pašam vēl nav īsti skaidras
atbildes – ja mēs runājam par to nepārtrauktības doktrīnu, tad šis viens gads,
kad eksistēja ceturtā maija republika, – kā to ieskaitīt? Vai tā jau bija
Latvijas Republika vai ne? No viena aspekta mēs varētu tulkot, ka visi aģenti,
kas toreiz strādāja VDK, automātiski kļuva par Latvijas Republikas aģentiem".
Diemžēl Kangerim
nav atļauts atsacīties no negodīgās pieejas: „Mans uzskats, ka šo kartotēku var
publicēt tikai kā Latvijas VDK aģentu kartotēku – neko vairāk, bez komentāriem.
Vienīgais kopsaucējs ir tas, ka personas tur kaut kādā veidā ir iereģistrētas.
Dažkārt tagad diskusijās prasa, ka mums jānovērtē, kurš bija labs vai slikts,
kurš brīvprātīgi vai piespiedu kārtā iesaistīts. To mēs nevaram darīt pat tad,
ja mūsu rokās būtu tie materiāli, kas aizvesti no Latvijas. Ja kāds parakstīja
savu sadarbības līgumu vai kā to sauca, tur jau viņš neuzrādīja, vai viņu
piespieda vai ne".
„Čekas maisu”
odiozā odiseja griezīgi atklāj nepatīkamu ainu – tautas masu apziņas
sagandētību. Par to liecina komentāri internetā un raksti medijos. Ļoti daudzi
cilvēki nav spējīgi apjēgt, ka šodien tāpat kā
padomju laikā pastāv "avotu" institūts. Tagad simtiem latviešu sadarbojas
ar DP, CIP, krievu, vācu, zviedru, ebreju, NATO u.c. speciālajiem dienestiem. Ļoti
daudzi cilvēki nespēj saskatīt visu "avotu" tipoloģisko kopību. Daudziem
nav saprotams, ka latviešu "avoti" bija cara laikā, vācu okupācijas
laikā un ka šie "avoti" principā ne ar ko neatšķiras no padomju laika
"avotiem". Nav izpratnes par to, ka valsts nevar pastāvēt bez
"avotiem".
Mūsu Odisejs vēl nav apkampis Penelopi. Toties ir ticies ar Atēnu, kura
ir pačukstējusi samērā pareizu taktiku odisejas izbeigšanai. „Čekas maisu” pārkvalificēšana
arhivālijās nav slikts risinājums. Tomēr vispareizākais risinājums ir „maisus”
atdot to īpašnieku tiešajiem mantiniekiem Kr.Barona ielā 99a. Savukārt viņu
profesionālais pienākums ir „maisus” nekavējoties sadedzināt tāpat kā
sadedzināja dokumentus 1989.gada 23.augustā un, domājams, vēl citās dienās. Turklāt
šodienas „kantoris” vecos papīrus varētu aizvest ar savu transportu un saviem
krāvējiem. Tas neizmaksātu dārgi. Nevajadzētu tērēt naudu jaunām mēbelēm, īpaši
drošu telpu iekārtošanai, speciālu sargu algošanai, kam skaistas summas jau ir
saskaitījuši tie cilvēciņi, kuri odisejas pēdējā etapā saoduši lielisku iespēju
sadalīt kādu nieka miljonu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru