2019.gada 31.augustā internetā tika ievietota informācija
par socioloģiskās aptaujas rezultātiem. Sociologi noskaidroja tautas velmi
protestēt pret politiski sliktiem lēmumiem.
Tautas velme
protestēt esot strauji samazinājusies: “Šogad jūlijā iedzīvotājiem tika lūgts
vērtēt, vai, viņuprāt, piedaloties dažāda veida protesta akcijās, iespējams
panākt sev vēlamu valdības lēmumu pieņemšanu. Vairums jeb 63% iedzīvotāju
sniedza noliedzošu atbildi. Šogad fiksētais rezultāts ir par 12 procentpunktiem
augstāks nekā pirms gada, kad tika fiksēts relatīvi straujš protesta akciju
efektivitātes atzinēju īpatsvara pieaugums. To, ka piedalīšanās
protesta akcijās spēj nodrošināt sev vēlamu valdības lēmumu pieņemšanu, atzina
31% aptaujāto, kas ir par 11% mazāk nekā pagājušajā gadā. Šogad fiksētais
rādītājs atkārto vēsturiski zemākos rezultātus, kas līdz šim uzrādīti 2014. un
2016.gadā. Protestus kā iedarbīgu rīku sev vēlamu valdības lēmumu pieņemšanai
iedzīvotāji visbiežāk atzina 2000.gadā, kad tam piekrita 52% aptaujāto.”
Droši jāsaka patiesība. Latvijā aizvadītajos 30 gados īsti protesti nemaz nav bijuši. Bija
sastopama vienīgi gļēva mīņāšanās pie MK ēkas vai Bruņinieku nama. Jaunākā
mīņāšanās bija ugunsdzēsēju mīņāšanās ar savām akmens laikmeta mašīnām pie
valdības ēkas. Viņi tās mīļajam Kariņam laipni izrādīja 2019.gada 6. septembrī.
Savukārt skolotāji vispār vienmēr ir tikai ākstījušies, parodizējot protesta
žanru un tādējādi neradot sev sociāli aktīvu pilsoņu reputāciju. Citiem vārdiem
sakot, nekļūstot paraugs saviem audzēkņiem (visplašākajā nozīmē).
Sociāli
politiskajā protestā būtiskākais ir protesta kapacitāte - prasību konkrētība,
neatlaidība, mērķu sasniegšanas radikālisms, protestētāju agresivitāte,
protestu organizatoru konsekvence un izturība nepakļauties provokācijām un
konformistiskiem piedāvājumiem. Latvijā protestu kapacitāte vienmēr ir bijusi niecīga.
2019.gada
31.augustā publicētās informācijas komentāros uzmanību piesaistīja šāds
izteikums: “Kamēr nav deportēti nelegālie krievu migranti, jebkuri protesti būs
par labu Maskavai. Tāpēc nekādu protestu nebūs, Latvijas valsts ir svarīgāka
par ikdienas sīkajām problēmām.” Arī citos komentāros bija sastopama atruna par
protestu nevajadzību, jo protesti var apdraudēt LR valstisko pastāvēšanu.
Citētais
izteikums ir negaidīts un mulsinoši pārsteidzošs. Visvairāk mulsina divi
momenti.
Pirmkārt,
cilvēciski necienīgā un pazemojošā dzīve nacionāli reakcionārā un krimināli
oligarhiskā iekārtā tiek atzīta par “ikdienas sīkajām problēmām”. Tātad
vispārējā nacionālā katastrofa, latviešu tautas izmiršana un aizklīšana
svešumā, organizētās noziedzības degradējošā ietekme uz tautas morāli tikumisko
seju, apkaunojošie statistiskie rādītāji un citas nelaimes, ir sīkums un
nemudina protestēt.
Saprotams, tāda
izturēšanās liecina par ļoti sliktu vietējās sabiedrības ētosu – morāles normu,
principu un ideālu kopumu. Tātad sabiedrības kādā slānī ir pilnīgi aplams
priekšstats, kas ir valsts un tajā skaitā kas ir “Latvijas valsts”. Sanāk, ka
valsts un tajā skaitā “Latvijas valsts” var droši būt kriminālā kapitālisma
iemiesojums un pret to nav jāprotestē.
Otrkārt, jocīga
ir rusofobiskā atruna. Kā zināms, “nelegālie krievu migranti” ir Latvijas
kriminālā kapitālisma organisks elements un noziedzības ziņā varbūt pat pārspēj
latviešus. Vēl ir labi zināms, piemēram, par Latvijas banku lomu Krievijas
kriminālajos darījumos. Ja Latvijā sāktos protesti pret kriminālo kapitālismu,
tad tas taču būtu nevis par labu Krievijai, bet par sliktu Krievijai, traucējot
vai pat likvidējot Latviju kā Krievijas kriminālā kapitālisma būtisku placdarmu.
Nākas priecāties,
ka daudzos komentāros ir pareizi izskaidrota neprotestēšana kā latviešu
mentalitātes sekas. Tam spilgts piemērs ir šāds anonīms komentārs: “Latvieši
nav spējīgi protestēt. Ir viena dzīvnieku suga, kura, krītot plēsoņam zobos,
neizdveš ne skaņas. Tās ir aitas. Ja runājam par cilvēkiem, tad tie ir
latvieši. Un tam ir vēsturiskas saknes- tie, kas savulaik ir protestējuši, tie
ir nokauti, apšauti, aizvesti, izvesti, paši aizbēguši. Genofonds ir
degradējies, un palikuši tie, kas pielāgojas, lokās kā niedres vējā un lien.
Varbūt tā arī labi, pretējā gadījumā latvieši kā tauta būtu iznīdēta vispār-
tagad ir vismaz kaut kādas nožēlojamas paliekas, kas ir vairāk par neko. Un
politiķiem uz kuslajiem "Liku bēdu zem akmeņa" protestiem ir pilnīgi
pajāt.”
Protestu vadīšana
ir elites sociāli politiskā misija. Elite veidojas no tautas inteliģences
izcilākajiem pārstāvjiem. Ja tauta vēlas mainīt valsts modeli (latviešu tautas
bojāeju var glābt vienīgi valsts modeļa maiņa), tad tai ir jāpanāk šīs maiņas
akceptēšana elitē. Taču praktiski tauta nekad nepieprasa valsts modeļa maiņu. Par
to liecina cilvēces vēsture. Tauta (ļaužu masas) parasti nevēlas kaut ko radikāli
mainīt, ja ir pieejama barība, jumts virs galvas un iespēja radīt pēcnācējus. Ļaužu
masām tādi skaisti vārdi kā “brīvība”, “neatkarība”, “suverenitāte”,
“demokrātiskums”, “sociālais taisnīgums”, “materiālā vienlīdzība”, “tiesiskums”
visbiežāk neko neizsaka un asociējas ar tukšiem prātojumiem. Valsts modeļa
maiņa vienmēr ir elites pasākums un idejiski dzimst elites iekšējo (no valdības
rūpīgi slēpto) diskusiju rezultātā.
Lai notiktu
valsts modeļa maiņa, jābūt elites dziļi patriotiskai ieinteresētībai uzlabot
tautas dzīvi un elites spējai rīkoties racionāli. Taču ar elites racionālismu vien
ir par maz. Racionālisma zināmam resursam ir jābūt arī tautas apziņā. Tautas apziņa apliecina tās
garīgo stāvokli – dzīves izpratnes adekvātumu un kvalitāti. Šajā ziņā jautājums
ir par to, cik dziļi un objektīvi tauta izprot dzīves realitāti. Tautas apziņas
kvalitāti nosaka tās kompetence realitātes izpratnē. Nesen augusta slavenajās
jubilejās apliecinātā attieksme pret “Baltijas ceļu”, Molotova-Rībentropa
paktu, “Augusta puču” liecina par latviešu vairākuma drausmīgu nekompetenci dzīves
realitātes izpratnē. Pēcpadomju ideoloģija ir šausmīgi izkropļojusi
priekšstatus par visjaunāko laiku vēsturi un šodienas dzīvi.
Tomēr faktiski nekā negaidīta nav. Cilvēki
nespēj ilgi pretoties ideoloģiskajai iedarbībai. Kad šī nespēja izvēršas zināmā
cinismā un nihilismā, cilvēkiem zūd atbildība par notiekošo valstī, sabiedrībā.
Cilvēkiem zūd solidaritātes apziņa, līdzcietība, patriotisms. Tas viss liecina
par tautas masu apziņas degradāciju. Minētās socioloģiskās aptaujas rezultāti
to apstiprina.
Katrā ziņā ir jāņem vērā tas, ka bijušo sociālisma zemju ļaužu masas nebija gatavas
līdzdarboties racionāli veidotā politiskajā darbībā pēc “perestroikas/atmodas”
eiforijas. Padomju laika audzināšana, izglītība, ideoloģija neveicināja konstruktīvu
politisko apziņu un pilnvērtīgas politiskās zināšanas. Arī inteliģencē politiskās
apziņas līmenis un politisko zināšanu līmenis bija nepietiekams klasiskā
kapitālisma iekārtas veidošanai. Ja kādam interesē konkrēts piemērs, tad
ieteicams lasīt “Dienā” 2019.gada 6.septembrī publicēto interviju ar tādu varenu
partijas bosu kā Ašenradens. Pat negribas ticēt, ka var būt tik neizglītots
cilvēks (ar augstāko izglītību) politikas jautājumos, pilnīgi neko nesaprotot politisko
procesu specifikā, politisko institūciju būtībā, politisko koncepciju saturā
utt. Tā ir tik šausmīga nezināšana un neizpratne, ka nav vērts pat sākt
kritiski izvērtēt šī kunga teikto par politiku. Tāpat nav nekādas jēgas
pievērsties viņa dārgās vecās un jaunās vienotās vienotības darbībai. Tā
vienmēr ir bijusi nacionāli reakcionāra un noziedzīga darbība kriminālā
kapitālisma stutēšanai.
Sarunā par
protestēšanas nosacījumiem pats galvenais ir tas, ka sociālisms netika
sagrauts, lai uzlabotu ļaužu masu dzīvi. Sociālisms tika sagrauts, lai uzlabotu
sociālisma valdošā slāņa (PSKP/VDK nomenklatūras un tās cītīgāko pielīdēju)
dzīvi kriminālā kapitālisma formātā. Arī pēc sociālisma sagraušanas LR un citur
padomju valdošais slānis saglabājās kā “elite”. Šī “elite” ieviesa un nostiprināja
pseidopolitiku, kurai jāmaskē kriminālā kapitālisma dominējošā izpausme –
organizētā noziedzība. Tādos apstākļos ne varas inteliģence, ne tās “elite”
nevar būt protestu organizētāja.
Valsts veidošanās
(teiksim, LR atjaunošana) sākas nevis ekonomikā, militārajā jomā, bet vērtību
un ideālu formulējumos turpmākajai dzīvei. Viens ir valstiskuma institūciju
morālā novecošanās un formu izsīkšana, pavisam kaut kas cits ir valstiskuma
formu apzināta kropļošana vai kropļojumi idiotu (ašenradenu) dēļ, ar ko Latvijā
tiekamies pēcpadomju laikā. Regresa apstākļos nav iespējami sociālie protesti
“no apakšas”, kad protestus iniciē tautas masas. Protesti “no apakšas” ir
iespējami vienīgi tad, ja sociumā ir augšupejoša dzīves trajektorija. Tādā
gadījumā sabiedriskajā apziņā valda vairāk vai mazāk instinktīva tieksme visu
uzlabot un rūpēties par labāku nākotni. Turpretī regresa apstākļos tādas
tieksmes neeksistē. Regresa apstākļos valda bezcerība, neticība dzīves
progresam un labākai nākotnei.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru