2019.gada
16.maijā portāls “nra.lv” publicēja tekstu ar virsrakstu “Valsts prezidenta
amata kandidāta Egila Levita vīzija par Latviju”. Tā ir latviešu varas
inteliģencei svētā un neizsakāmi dievinātā “šodienas nācijas tēva”, “pravieša”,
“zvaigznes, kas apspīd mūsu valsts tumšos beztiesiskos kaktus”, “otra Kārļa
Ulmaņa” uzruna latviešu tautai. Tekstā autors uzrunā etnisko fenomenu “mēs,
latvieši”. Tādējādi Levits atsakās no savas etniskās identitātes un vēlas
izpatīkoši saplūst ar vietējo “titulnāciju”. Zemiskā atsacīšanās no vecāku
etniskās identitātes kungam Levitam acīmredzot nesagādā nekādus morālos
pārdzīvojumus. Latvijā būs Valsts prezidents ar morālo visatļautību tipiski
modernā “morālā plurālisma” garā.
Uzrunai ir
žanriskais apzīmējums “vīzija”. Tātad autors dalās ar tautu kaut kādas virtuālas
parādības, iedomu un sapņu tēlu formā, bet nevis valstiski konceptuālas
analītikas formā. Vārdu “vīzija” nopietni cilvēki nekad nelieto nopietnā sarunā
par dzīves konkrētiku un kur nu vēl supernopietnā sarunā par valsts nākotni. Vārds
“vīzija” piestāv utopiskajam sociālismam, parapsiholoģijai, ekstrasensiem,
ezotēriskām mācībām.
Taču bez
“vīzijas” Levits nevarēja iztikt. Tā tam ir jābūt. Vīzija ir adresēta latviešu glamūrinteliģencei.
Levits uzrunā specifisku latviešu sociālo slāni. Tas saprot un ciena tikai
glamūra apziņu, glamūra valodu, glamūra simbolus, glamūra “sabiedrībā
pazīstamus cilvēkus”. Žanriskā forma “vīzija” tekstā
ir nodeva Latvijā masveidā vizošajam glamūram – skan glamūrīgi, bet nevis
idejiski konstruktīvi.
Levits nesaka
“deklarācija”. Viņš zina, ka šo vārdu nedrīkst lietot. Viņa fani no viņa
negaida deklarāciju – Valsts prezidenta stratēģiskās politikas un darbības
principu un mērķu svinīgu pasludināšanu. Vēl mazāk no Levita gaida konkrētu
pieeju. Piemēram, solījumu Latvijā likvidēt kriminālo kapitālismu un LKP/VDK
morālo kastrātu varu. Tādu solījumu neviens no viņa negaida. Tāds solījums būtu
nāves spriedums viņa faniem – fundamentāli nevērtīgās latviešu
glamūrinteliģences eksemplāriem.
Faktiski Levits
ir paveicis ļoti vajadzīgu darbu, sagatavojot un nododot medijiem publicēšanai
doto “vīziju”. Kārtējo reizi pirms Saeimas balsojuma varam objektīvi novērtēt
viņa intelektuālo potenciālu. Ja viņš būtu kaut cik gudrs cilvēks, tad nekādā
gadījumā neuzrunātu latviešu tautu tās bojāejas psiholoģiski nepatīkamajos apstākļos
un pie tam ļoti labi atceroties Valsts prezidenta simboliski formālo jēgu
saskaņā ar konstitūciju. Latvijas Republikā Valsts prezidentam ir ieteicams
stāvēt klusu un neko nesolīt tautai, ja vien viņš nevēlas demonstrēt stulbumu.
Ļoti labi, ka Levits
izrāda savu seklumu un valstisko nedomāšanu. Viņa galvenais piedāvājums ir
izteikti glamūrīgs: "Es piedāvātu trīs galvenos virzienus: pirmkārt,
solidaritāti, otrkārt, piederību (!?), un treškārt, modernu valsti."
Visi virzieni ir
adresēti latviešu glamūrīgu izteikumu faniem, kuriem patīk skaisti, bet pilnīgi
tukši formulējumi. Glamūra masveidīgo reputāciju jau gadiem ilgi apliecina tādu slavenu glamūrīgo
debilismu kā "par-politika", jābūtības dimensija",
"veiksmes stāsts", "no sirds Latvijai", "Gods kalpot
Rīgai", “eirodzīve” u.c. varenais atbalsts latviešu varas inteliģencē.
Tajā dominē princips: jo lielāks retoriskais simulakrs, jo vairāk silda sirdi
un prātu. Levits to zina. Viņš lieliski izmanto latviešu inteliģences mentālo
lepnumu, kas viņam par labu ietekmēs balsojumu Saeimā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru