Jautājums: Vai
tādā humānā sfērā kā izglītība ir iespējams sadisms – nenormāla tieksme uz
cietsirdību un tīksmināšanās par citu ciešanām?
Atbilde: Jā, ir
iespējams! Rietumu civilizācijā no aizvadītā gadsimta 80.gadiem, bet Latvijā no
90.gadiem ir sastopams sadisms izglītībā. Sadisms skar vispārējo izglītību un
augstāko izglītību.
Jautājums: Kas
notika aizvadītā gadsimta 80.gados?
Atbilde: Minētajā
laikā turpinājās 70.gados aizsāktā Rietumu civilizācijas pārkārtošanās
(transformācija) atbilstoši demogrāfiskās pārejas nosacījumiem, un 80.gados tas
sāka strauji izpausties izglītībā un zinātnē. Tika veikti speciāli unikāli pasākumi.
No 80.gadiem Rietumu civilizācijā izglītība un zinātne pamatīgi izmainījās.
90.gados, kad beidzot bijām laimīgi „atgriezušies Eiropā” un sākām enerģiski
baudīt Eiropas gardumus, Rietumos aprobētā izglītības un zinātnes politika tika
ievazāta arī Latvijā. Pēc iestāšanās ES 2004.gadā šī politika kļuva obligāta
prasība, kuru Vaļņu ielā un citās valdības mājās paklausīgi un bezdomīgi ņēma
vērā.
Lai turpinātu
skaidrojumu par izmaiņām izglītībā un zinātnē, vispirms jāatgādina par galveno
cilvēku dzīvē. Ikdienišķās apziņas un zinātniskās apziņas risinājumos parasti
netiek fiksēts galvenais; proti, tas, ka cilvēku dzīvē visu izšķir 1)
demogrāfija, 2) kultūra un 3) mentalitāte.
Tie ir trīs
pilāri, uz kuriem balstās cilvēku esamība. Homo
sapiens dzīvē tie ir galvenie pilāri, no kuriem ir atkarīgs burtiski katrs
cilvēku solis. Demogrāfija ir cilvēku skaits, kas ietekmē cilvēku dzīvi.
Kultūra ir cilvēku dzīves vide – otrā daba. Tajā ietilpst izglītība un zinātne,
kas mūs šajā esejā interesē visvairāk. Mentalitāte ir cilvēku prāta, gara un
dvēseles stāvoklis, kas atsaucas uz cilvēku jebkuru darbību, uzvedību un
komunikāciju. Cilvēku skaits nosaka kultūru, bet kultūra nosaka cilvēku mentalitāti.
Minētie pilāri ir savstarpēji saistīti. Starp tiem pastāv mijiedarbība.
70.gados par demogrāfisko
pāreju (1960-2050) zināja ne tikai Romas kluba intelektuāļi – planētas globālo
problēmu fani. Tolaik vispārzināms fakts bija dzimstības ļoti straujais kāpums
Āfrikā, Āzijā. Tāpat vispārzināms fakts bija „balto” cilvēku dzimstības
samazināšanās. Ja atceramies galvenos pilārus, tad nav grūti izprast
nepieciešamību pieskaņot kultūru (izglītību un zinātni) jaunajām
demogrāfiskajām tendencēm. Savukārt izmaiņas kultūrā stimulēs izmaiņas mentalitātē.
Starp citu, Latvijā sistemātiski notiek pieskaņošanās iedzīvotāju skaita
drausmīgajam kritumam. Tā tas ir ne tikai izglītībā un zinātnē, bet arī citos
kultūras segmentos. Piemēram, paliek pāri nauda, kuru tūlīt piesavinās valdošā
kliķe savu algu, prēmiju, pabalstu palielināšanai.
„Balto” cilvēku
novecošana un izmiršana Rietumu civilizācijā saasināja eksistenciālās intereses.
Kapitālismā tādas intereses ir peļņas palielināšana. Demogrāfiskās pārejas
specifika lika Rietumu elitei respektēt drūmas perspektīvas. Nākotnē nevarēs
cerēt uz peļņas palielināšanu savās mājās un nāksies biznesu izvērst citās
civilizācijās. Lai tas netraucēti notiktu, bija nepieciešams biznesu atbrīvot
no nacionālās valsts regulējošās varas. To izdarīja reiganomikas un tečerisma tirgus
ekonomikas liberālā likumdošana. 80.gados sākās transnacionālo korporāciju un
t.s. finansu kapitālisma ziedu laiki. Elitē (inteliģencē) ieviesās
kosmopolītisks skatījums (mentalitātes iezīme) uz pasauli. Savas valsts
intereses nonāca žogmalē. Valstiskā suverenitāte un ekonomiskā neatkarība vairs
nebija vērtība un patriotiskas aizstāvēšanas objekts.
Vajadzēja
izmainīt ne tikai kārtību rūpnieciskās ražošanas biznesā un finansu biznesā.
Vajadzēja adekvāti izmainīt kārtību arī izglītībā un zinātnē.
Agrāko kārtību
izglītībā un zinātnē pirmie grandiozi izmainīja
amerikāņi. 1980.gadā ASV pieņēma neparastu likumu. Tas atļāva universitātēm būt
īpašniekiem zinātniskajiem pētījumiem, kas veikti par valsts budžeta naudu.
Agrāk tā nebija. Agrāk par valsts budžeta naudu veikto pētījumu īpašnieks bija
valsts. Jaunais likums atļāva universitātēm tirgoties ar pētījumiem, gūt peļņu
un ar to rīkoties pēc saviem ieskatiem. Universitātes kļuva tirgus sastāvdaļa,
piegādājot tirgum dārgu produkciju. Tā bija vēsturiski jauna pieeja izglītībai
un zinātnei.
Gadu tūkstošiem valdīja
cita, pilnīgi pretēja, pieeja; proti, izglītība un zinātne sniedz cilvēkiem
labumu, izglītībai un zinātnei nevar būt komerciāla vērtība, izglītība un
zinātne nevar būt bizness. Tāds uzskats bija ne tikai sociālisma zemēs, bet arī
Rietumu zemēs.
Neparastais
likums pavēra fundamentāli jaunas iespējas universitātēm un radikāli izmainīja
zinātnes statusu. Lakoniski sakot, likums cementēja izglītības un zinātnes
komercializāciju. Izglītība un zinātne ieguva komerciālu formu. Izglītība un
zinātne tika apzināti sašķelta divās daļās – komerciāli izdevīgā zinātnē un
komerciāli neizdevīgā zinātnē.
Divās daļās tika
sašķelts arī akadēmiskais personāls. Vienā daļā tagad ietilpst profesori, kuri
pelna naudu. Otrā daļā ietilpst profesori, kuriem nav iespējams pelnīt naudu.
Naudu pelna lietišķo pētījumu kadri. Naudu nepelna humanitāro, sociālo zinātņu
kadri, kā arī t.s. fundamentālo pētījumu kadri.
ASV paraugam
operatīvi sekoja daudzas valstis, pieņemot analoģisku likumu. Uz Zemes sākās
akadēmiskā kapitālisma ēra. Akadēmiskā kapitālisma pamatā ir komercializācija.
No akadēmiskā
kapitālisma sekām vispirms jāmin morālās sekas. Universitātēs ieviesās nelabs
kritērijs: lūkoties uz zinātnieku no viņa pētnieciskās darbības komerciālā
potenciāla viedokļa. Sākās nevērīga izturēšanās pret zinātniekiem, kuru pētījumu
rezultāti nevar kļūt intelektuālais īpašums. Savā laikā viens no LU gaišajiem
rektoriem (Ivars Lācis) pamatīgi izgāzās, sadistiski vervelējot par
humanitārajām zinātnēm.
Akadēmiskais kapitālisms
veicina sadismu – pelnošo profesoru (profesoru-miljonāru) vairāk vai mazāk
atklātu cietsirdīgo tīksmināšanos par nepelnošo profesoru trūcīgo materiālo
stāvokli. Tāds sadisms ir arī pie mums. Esmu to izjutis. Taču pie mums viskošāk
zaigo sadisma lokālā īpatnība. LR ir nacionāli reakcionāra un krimināli
oligarhiska valsts ar noziegumu brīvību. Mūsu akadēmiskajā stallī sadisti ir
rektori ar savām milzīgajām algām, pabalstiem, prēmijām, grantiem. LR rektoru
mafijas nelietīgais morālais līmenis ir vispārzināms fakts.
Jaunā kārtība
uzkurbulēja neveselīgu stāvokli augstākajā izglītībā. Radās „pasaules līmeņa”
universitātes un 2.-3.-4.-5. šķiras universitātes. „Pasaules līmeņa”
universitātes spēj pelnīt naudu, piesaistīt naudu pelnošos zinātniekus –
akadēmiskos kapitālistus. „Pasaules līmeņa” universitātes diktē noteikumus
publikāciju noformēšanā un pārvalda publicēšanās iespējas. Visi planētas
jaunieši vēlas studēt „pasaules līmeņa” universitātēs. Tādu māniju sekmē
izmaiņas universitāšu finansēšanā. Ja agrāk valsts nosacīja un finansēja
studentu vietu skaitu, tad tagad naudu dod pašiem studentiem, kuri var
izvēlēties universitāti. Protams, viņi izvēlas „pasaules līmeņa” universitāti.
Stāvoklis
augstākajā izglītībā ir ne tikai neveselīgs, bet arī absurds. Par 2.-3.-4.-5. šķiras
universitātēm ir kļuvušas mācību iestādes, kuras balstās uz nacionālās kultūras
tradīcijām izglītībā, zinātnē un studijas notiek nevis angļu valodā, bet savas
tautas valodā. Zemāko šķiru grupā nonāk pasaules senākās universitātes
Francijā, Itālijā, jo šajās zemēs studijas ir dzimtajā valodā. Jo vairāk
universitāte balstās uz nacionālajām tradīcijām un nacionālo valodu, jo tā
vairāk zaudē konkurencē ar anglosakšu angļu valodā strādājošajām augstskolām.
Latvijā 2018.gada 24.maijā
internetā publicēja Latvijas Jauno zinātnieku apvienības atklāto vēstuli,
citēju: „par prasībām akadēmiskā personāla valodu zināšanām”. Citēju tāpēc, ka
jaunie zinātnieki neprot latviešu valodu. Vēstules nosaukums ir gramatiski un
stilistiski kropls. Pēc vēstules izlasīšanas jāsaka asāk: latviešu jaunajiem
zinātniekiem (vēstules autoriem) neinteresē latviešu valoda. Viņi nevēlas
nostiprināt un saglabāt latviešu valodu augstākajā izglītībā. Viņus neapmierina
politiskās varas atsacīšanās Latvijas augstākajā izglītībā ielaist ārzemju
kadrus bez latviešu valodas zināšanām. Latviešu jauno zinātnieku atklātā
vēstule ir nacionāli nodevīgs akts un nekādi neatbilst latviešu tautas
interesēm izglītībā un zinātnē. Turklāt latviešu jaunie zinātnieki jocīgi
orientējas izglītības un zinātnes metafizikā – būtiskākajos jautājumos.
Par akadēmisko
personālu vēstulē teikts: „Latvijas Augstākās izglītības (AI) sistēma ir maza
(!?), vietējo kandidātu skaits nekad nebūs liels (!?), un vienīgais ceļš (!?)
konkurences paaugstināšanai ir konkursa atvēršana ārvalstu kandidātiem. No tā
sagaidāmi acīmredzami ieguvumi: konkurences pieaugums motivēs vietējos
kandidātus pilnveidoties (!?) un, pieaugot izglītības kvalitātei (!?), arī
Latvijas iedzīvotāji vairāk izvēlēsies studēt tepat, nevis dažādās ārvalstu
augstskolās.”
Mūsu augstākās
izglītības sistēma ir tāda, kāda ir vajadzīga Latvijas iedzīvotāju skaitam
(1.pilāram – demogrāfijai). Dumji ir žēloties par tās mazo apjomu. Augstākās
izglītības sistēmas apjoms nekad nav galvenais. Labi ir zināma universāla likumsakarība:
jo mazāks apjoms, jo augstāku kvalitāti var panākt. Tas attiecas arī uz
izglītību un zinātni. Dumji ir žēloties par vietējo kandidātu skaita niecīgumu.
Žēloties ir jēga tikai par viņu kvalitātes niecīgumu. Idiotija ir apgalvojums
par ārvalstu kandidātu lomu kā „vienīgo ceļu” konkurences paaugstināšanā.
Superidiotija ir apgalvojums par vietējo kandidātu pilnveidošanās motīvu – it
kā ārzemnieki liks vietējiem kolēģiem nopietnāk pievērsties zinātnei. Naivi ir
cerēt paaugstināt izglītības kvalitāti, piesaistot ārzemju kadrus. Tāda rīcība
būtu relatīvi pozitīva tikai tad, ja Latvijai būtu stabila un cienījama reputācija
izglītībā un zinātnē. Mūsdienu pasaule lieliski zina, ko „perestroika” skaisti izdarīja
ar izglītību un zinātni Latvijā. Pie mums negribēs kandidēt uz akadēmiskajiem
amatiem kāds akadēmiskais kapitālists un vispār nopietns zinātnieks. Vai tik
tiešām to ir tik grūti saprast? Turklāt vēstules autori ar tik kroplu skatījumu
paši atbaida īstus zinātniekus. Mums jau ir rūgta pieredze ar ārzemju kadriem.
Piemēram, Rīgā Visvalža ielā spāņu valodu māca savā zemē acīmredzot nederīgi kubieši
bez elementāras zinātniskās kvalifikācijas un neprotot literāro spāņu valodu.
Izglītības un
zinātnes kropļošana jau ilgst 30 gadus. Mums ir paaudze ar tipiski
rietumniecisku idejisko attieksmi un mentalitāti. Tā ir norietošas
civilizācijas idejiskā attieksme un mentalitāte. Tajā smird degradācija,
deģenerācija, nacionālā nodevība.
Nacionāli
nodevīga ir ne tikai Jauno zinātnieku apvienības atklātā vēstule. Tajā pašā
dienā (2018.gada 24.maijā) nacionāli nodevīgu atklāto vēstuli izplatīja „33 Latvijas
zinātnieki un pētnieki”, aicinot ratificēt Stambulas konvenciju. Atkal
tiekamies ar nekorektu valodu. Nav īsti skaidrs, kāda atšķirība vēstules autoru
smadzenēs ir starp „zinātnieku” un „pētnieku”. Noteikti vajadzēja teikt „33
Latvijas zinātnieki un šarlatāni”. Vēstules autoru vidū ir tādi slaveni
šarlatāni kā Kārlis Vērdiņš, Ivars Neiders, Klāvs Sedlenieks. Katrā ziņā
latviešu varas inteliģences degradācijas, deģenerācijas un nacionālās nodevības
vietējie paraugi ir visi 33 hominīdi.
Latvijas izglītību
un zinātni pēc PSRS sagraušanas sāka diriģēt rietumnieciskās idejiskās
attieksmes un mentalitātes apdullinātie prātvēderi. Šīs idejiskās attieksmes un
mentalitātes simbolisko formu (valodu) ļoti amizanti atveido skolotājs
A.Upenieks rakstā par Vaļņu ielas ākstībām „kompetenču izglītībā”: "Lasot “kompetenču” tekstus, pārņem nelāgas
sajūtas. Kompetenču pieeja aprakstīta pārgudrā, samežģītā un muļķīgā, latviešu
mēlei nesaprotamā hibrīdvalodā, kur mudžēt mudž no patvarīgi darinātiem vai
slikti pārtulkotiem jēdzieniem. Piemēram – cieņpilns, jēgpilns, drošumspēja,
iedevums, atdevums, lietpratība, pratība, izpratība, caurvijas, modulis,
summatīvs, formatīvs, kognitīvs, meta kognitīvs… Lērumu vārdu veltīgi meklēt
vārdnīcās, to semantiskās nozīmes tikai aptuveni jaušamas, dažādi tulkojamas un
staipāmas kā košļājamā gumija. Izskatās un izklausās pēc kaut kādas
dziedniecības ar apvārdotu ūdeni, pūšļošanas, šarlatānisma vai vienkārši
muļķības.”
Ar izglītību patiesi dziļi saistītiem un
domājošiem cilvēkiem (ne tikai Latvijā) jau sen ir alerģija pret „kompetencēs
balstīto izglītību”. Tikai garīgi nepilnīgas būtnes var uzskatīt, ka cilvēces
vēsturē ir bijusi nekompetencē balstīta izglītība. Izglītība bez kompetences ir
nonsenss. Jebkura izglītība ir visdažādākās kompetences avots. Ja tas tā nav,
tad tā nav izglītība, bet tā ir antiizglītība, par kuru cilvēces vēsture klusē.
Uz planētas nav bijusi antiizglītība kā kompetences noliedzēja un iznīcinātāja.
Tāpēc salikums „kompetencēs balstīta izglītība” ir dumja ākstība. To izplata
pedagoģijas un izglītības pseidoteorētiķi, par kuru trūkumu neoliberālā un
postmodernistiskā Eiropas Savienība nevar žēloties. LR nav un nevēlas būt
patstāvīga valsts. Pie mums izglītības politiku nosaka Brisele. Konfederācijas
kopējā smirdoņa ir jūtama arī Latvijā. Vissmirdīgākā vieta ir Vaļņu ielā Nr.2.
Ākstīšanās ar „kompetenču izglītību” ir sava veida sociālais sadisms. To
samērā atklāti demonstrē Rietumu tehnokrātiskā liberālisma fani, nevēloties
tautas masām dot labu izglītību; faktiski - tērēt naudu izglītībai. Reiganomika
un tečerisms maksimāli samazināja sociālās programmas. Izglītība tika uzkrauta
uz cilvēku finansiālajiem pleciem. Sabiedrībai tika uzspiesta izglītības jauna
definīcija.
Jaunā
„kompetences” retorika akcentē nepieciešamību iemācīt cilvēkam apgūt jaunas
zināšanas un paskaidrot cilvēkam, kādā veidā viņš var nepieciešamības gadījumā
paplašināt savu profesionālo bagāžu. Tādējādi par izglītības galveno funkciju
tiek pasludināts mērķis cilvēkos formēt kreatīvu pieeju izglītībai.
Jautājums: Bet ko
tas praktiski nozīmē?
Atbilde: Praktiski
tas nozīmē, ka cilvēki tiek psiholoģiski pieradināti regulārai darba zaudēšanai,
nepieciešamībai regulāri meklēt jaunu darbu un tāpēc nemitīgi mainīt profesiju.
Mūsdienu cilvēkam ir zudusi iespēja visu mūžu nostrādāt vienā darba vietā un
visu mūžu palikt speciālistam jaunībā izvēlētajā un viņa prātam, un garam
atbilstošajā profesijā.
Rietumu
civilizācijā modīgais plurālisms „piarē” nevērīgu izturēšanos pret visiem cilvēkiem
kopīgiem zināšanu pamatiem. No plurālisma viedokļa katram cilvēkam ir jābūt atšķirīgai
izglītībai. Tamlīdzīgas normas sludinātāji acīmredzot nav spējīgi saprast, pie
kā tas novedīs. Un tas novedīs pie tā, ka cilvēkiem vairs nebūs kopīgas
vērtības, kopīga cieņa pret vēsturi un garīgās kultūras mantojumu. Homēru,
Kantu, Raini, Tolstoju būs lasījuši tikai sociuma viena daļa. Piemēram, tikai
latviešu atsevišķi indivīdi zinās, kad ir radusies latviešu tauta un ko tai ir
devušas tādas personības kā Krišjānis Valdemārs, Kārlis Zāle, Gustavs Klucis,
Voldemārs Matvejs. Protams, ka tas ir viens no mūsu laikmeta paradoksiem:
laikā, kad planētas iedzīvotāju skaits strauji palielinās, bet atsevišķām rasēm
(īpaši „baltajai” rasei) vajadzētu maksimāli konsolidēties, Rietumu cilvēku
apziņa ir nodarbināta ar plurālisma ideoloģiju un šīs bezjēdzīgās ideoloģijas realizēšanu
dzīvē.
Ja agrāk kapitālisma un sociālisma zemēs izglītībā par galveno atzina
uzdevumu sniegt cilvēka garīgās pasaules attīstībai nepieciešamas zināšanas un
tādējādi dominēja antropoloģiski humānistiskais izglītības modelis (cilvēka
garīgā pilnveidošana), tad no 80.gadiem Rietumos ātri kļuva populārs cits
modelis. Proti, izglītība ir tikai līdzeklis karjerai un sevis piedāvāšanai
darba tirgū, garantija panākumiem amatu hierarhijā un augstāka sociālā statusa
iegūšanā. Rietumos pret izglītību sāka vulgāri izturēties kā pret vienu no
pakalpojumu veidiem. Tāpat kā pret veļas mazgātavu, apavu darbnīcu, modes
ateljē, pirti, universālveikalu, tūrisma aģentūru, naktsklubu, prieka māju. Acīmredzot
pašlaik tikai izglītības filosofi un izglītības vēsturnieki atceras, ka
izglītība agrāk vienmēr kalpoja cilvēkam. Gan kapitālistiskās, gan
sociālistiskās valsts izglītības uzdevums bija cilvēka garīgā pilnveidošana.
Valsts galvenā rūpe bija garīgi bagāts un garīgi pilnvērtīgs pilsonis. Tātad
agrāk izglītība bija mērķis. Tagad izglītība vairs nav mērķis. Tagad izglītība
ir līdzeklis citu mērķu sasniegšanai. Atšķirība ir milzīga. Citi mērķi
visbiežāk nav cilvēciski cēli un morāli pilnvērtīgi.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru