Sabiedrības garīgi attīstītajā daļā aktuāls ir jautājums „Kāpēc tauta tik
ilgi samierinās ar cilvēciski pazemojošo dzīvi un tautas acīmredzamo bojāeju?”.
Škiet, vēl trakāk vairs nevar būt! Katastrofa ir fakts! Valsts prezidents ir
recidīvists, parlamentu diriģē neliete, publiski tiek apšaubīta premjerministra
godprātība, par katastrofālo stāvokli ekonomikā un „Toričelli tukšumu” ļaužu
naudas makos norāda transparenta „Pārdod” masveidība pilsētās un laukos pie
mājām, zemes, meža, ražotnēm, tehnikas. LR ekonomikas galvenā kategorija ir „pārdod”.
Savukārt par tautas iznīkšanu liecina ne tikai dzimstības samazināšanās
un aizceļošana, bet arī tāds Latvijas vēsturē jauns iznīcības veids kā cilvēku
sadegšana. Statistika ir briesmīga. 2010.g. sadega 148 cilvēki, 2011.g. – 122,
2012.g. – 99, 2013.g. – 104, 2014.g. – 94, 2015.g. – 88, 2016.g. – 95, 2017.g.
– 80 cilvēki. Savukārt 2018.gadā līdz 13.maijam jau bija sadeguši 33 cilvēki.
Vai valdība ir izskatījusi šo drausmīgo problēmu? Jeb valdība rūpējas
tikai par nacionāli reakcionārā un krimināli oligarhiskā režīma noturēšanu un
zagšanas apjoma palielināšanu? Ja tagad būtu ļaunie padomju laiki un gada
pirmajos nepilnos piecos mēnešos būtu sadeguši 33 cilvēki, tad Vējonis,
Mūrniece, Kučinskis un vēl vesels bars priekšnieku degunu urbinātu kamerā, bet
nevis Rīgas pilī, Bruņinieku namā, Brīvības bulvārī 36 un valdības citās
telpās. Latvijā jau ir divas paaudzes, kurām ir pilnīgi sveša padzīšana no
amata par morālo, politisko, profesionālo bezatbildību vai noziedzīgu rīcību. Grūti
ir pateikt, kāds noziegums LR ir jāizdara, lai noziedznieku padzītu no
priekšnieka krēsla un ieliktu cietumā. Rimšēvičs pat nav atlaists no darba! Ļaunajā
LPSR no priekšnieka krēsla momentā tiktu padzīti biedri par viena cilvēka
sadegšanu. Turpretī LR var sadegt simtiem cilvēku, un visi kungi turpina
urbināt degunu savā kabinetā.
Latviešu bīstami prāvai daļai nav vēlēšanās radikāli ietekmēt šausmīgo
realitāti. Nav pat aktīvas intereses par realitāti. Dominē sterilizēta sociāli
politiskā apziņa.
Viena daļa („smalkās aprindas”, „kultūras gardēži”) dzīvo izsmalcināti
rafinētā stikla telpā. Tajā pland specifisks elitārisms, īpaša augstprātība,
sava pārākuma apziņa un lepnums par piederību slānim, kura izpriecas nav visiem
pa kabatai. Protams, stikla telpa nebūt nav izsmalcināti rafinēta. Tās
iemītniekiem nav izdevies ar dārgo kosmētiku iedzīvināt tukšās acis un aizmālēt
vulgāros vaibstus. Ar jaunbagātnieku pauros iezombēto brendu lupatām nav
izdevies nosegt rupjos žestus un „lauku pāķu” brutālās manieres. Faktiski
stikla telpa ir savdabīga „tumsonības patversme” – „asylum ignorantiae”, kā tas skan latīņu valodā.
Tautas sociāli politisko
pasivitāti un apātiju izskaidro divējādi. Vēsturiski vissenākais un
vispopulārākais izskaidrojums ir norāde uz vergu mentalitāti. Tā ir radusies,
ilgi dzīvojot verdziskā pakļautībā. Tautas masās vergu mentalitāti stimulēja
vietējā feodālā vara vai svešzemju kolonizatori.
Piemēram, latviešu vergu mentalitāti varēja nostiprināt vācu iekarotāji,
dzimtbūšanas iekārta, „ulmaņlaiku” budži, atrašanās Maskavas pakļautībā PSRS
periodā. Latviešu vergu mentalitātes vēsturiskais sākums ir baltu cilšu atkarība
no slāvu kņazistēm (Vitebskas, Polockas u.c.). Turpinājums ir verdziskā
iztapībā aizvadītie daudzie gadsimti līdz mūsdienām. Latviešiem ir bijis ļoti
ilgs laiks, lai vergu mentalitāte nostiprinātos ģenētiski.
Vergu mentalitāte izpaužas cilvēku bailīgumā, bezierunu pakļautībā, aklā
padevībā. Tautas masām piemīt īpašs domāšanas tips un pasaules uztvere, kas apliecina
verdzisku padevību augstāk stāvošai varai („kungiem”). Vergu mentalitātes saindēti
cilvēki nevēlas uzņemties atbildību par savu dzīvi, tuvinieku, tautas, valsts
dzīvi. Viņi vienmēr visam piekrīt un gaida, kad „kungs” pateiks, ko un kā
darīt. Cilvēkos neeksistē iniciatīva un spēja pieņemt lēmumus. Viņi baidās atklāt
savu viedokli un fanātiski tic „kunga” viedoklim. Cilvēki ar vergu mentalitāti
paniski baidās no brīvības un pašattīstības. Viņos dominē mānija pakļauties.
Tāpat ir sastopams negodīgums un bezprincipialitāte, likumu un morāles normu neievērošana.
Tā tas notiek īpaši tajos gadījumos, ja likumus un morāles normas neievēro „kungi”.
Tik tikko minētais vergu mentalitātes izskaidrojums ir analītiskās
intuīcijas rezultāts. Tas nebalstās uz empīriski fiksētu materiālu. Šī
izskaidrojuma pamatā nav empīrisks (eksperimentāli iegūts) konstatējums. Par
vergu dvēseli visbiežāk ir emocionāli izsacījušies filosofi, rakstnieki,
publicisti. Ņemot vērā attiecīgās tautas drūmo pagātni, viņi tautas sociāli
politisko pasivitāti un apātiju uzskata par vergu mentalitātes sekām. Tautas
drūmā pagātne esot galvenais iemesls verdziskajai padevībai un bezierunu
kalpošanai jebkurai varai.
Teiksim, nesen latvieši verdziski padevīgi kalpoja Maskavai. Tagad viņi
verdziski padevīgi kalpo pašmāju valdošajai kliķei un Latvijas ģeopolitiskajiem
saimniekiem. Latviešu tautā apmēram tūkstoš un vairāk gados nekas nav
mainījies. Mainījās tikai „kungi”.
Izskaidrojums par vergu mentalitāti ir ļoti izplatīts. Tas ir sava veida
starptautisks stereotips. Vergu mentalitāte tiek saskatīta ne tikai latviešu
tautā. Izskaidrojuma autori ir gudri cilvēki. Viņu viedoklis izklausās ļoti
ticami. Taču izskaidrojums, atkārtoju, balstās vienīgi uz analītisko intuīciju.
Proti, konceptuālo pieņēmumu, ka dzīves verdziskie apstākļi izaudzē vergu
mentalitāti.
XX gadsimtā radās otrs izskaidrojums – zinātnes (psiholoģijas,
socioloģijas) izskaidrojums. Tas balstās uz eksperimentālo pētījumu
rezultātiem. Tātad balstās uz empīriski fiksētu materiālu.
Zinātnieki neizmanto abstrakto un objektīvi nepierādāmo konstrukciju
„vergu mentalitāte”. Zinātnieki sociāli politisko pasivitāti un apātiju saista
ar cilvēku individuālo atbildību. No cilvēku individuālās atbildības ir
atkarīga viņu sociāli politiskā aktivitāte.
Zinātnieki ir noskaidrojuši sekojošo. Ļoti svarīga ir individuālā atbildība.
Ja nav individuālās atbildības, tad cilvēki neziedo tik lielu enerģiju
kolektīvā darbībā. Cilvēkiem liekas, ka viņu ieguldījumam nebūs lielas nozīmes. Tas nebūs svarīgs
kolektīvam. Jo lielāks kolektīvs, jo individuālā atbildība niecīgāka. Ja
kolektīvs ir visa tauta, tad individuālajai atbildībai var būt nulles vērtība.
Cilvēki var nebalsot vēlēšanās, jo viņu balsis neko neizmainīs.
Individuālās atbildības pieaugumu var panākt, publiski novērtējot katra
cilvēka ieguldījumu kolektīvajā pasākumā. Ja ir publiskais novērtējums, tad
cilvēki pieliek maksimālas pūles kolektīva labā.
Mūsdienu zinātne uzskata, ka cilvēku domāšanā vienmēr eksistē atbildības difūzija. Sociālajā
psiholoģijā tā sauc plaši izplatītu parādību. Runa ir par atbildības „aizplūšanu”
(lat. diffusio). Praktiski tas nozīmē
atbildības devalvāciju, neskaidrību, nenoteiktību, nekonkrētību. Sabiedrībā ir
notikumi, parādības, procesi, par kuriem nav kam prasīt atbildību. Padomju
laikā teica: „kolektīvs vainīgs”. Tas nozīmēja – neviens nav vainīgs. Ja neviens
nav vainīgs, tad katrs atviegloti uzelpoja un pagrieza muguru. Nejūtot savu
atbildību, cilvēki kļuva sociāli remdeni. Viņu atbildība par kolektīvo likteni
aizplūda žogmalē.
Tagad Latvijā ir tāpat kā padomju laikā. Nesen Kučinska kungs teica: "Tieslietu
sistēma nedrīkst atpalikt no sabiedrības izvirzītajām prasībām". Skan
skaisti, bet bezjēdzīgi, demagoģiski, dumji. Neviens nezinās paskaidrot, par
kādu "sabiedrību" ir runa. Tātad „sabiedrība” ir tukša skaņa - tukšas
prasības tieslietu sistēmai. Ja prasības izvirzītu konkrēti cilvēki
(speciālisti, zinātnieki, politiķi, deputāti, sabiedrisko organizāciju
pārstāvji), tad tieslietu sistēma sajustu pavisam citu atbildību. Nāktos izsmeļoši
atbildēt konkrētiem cilvēkiem, bet nevis bezpersoniskajai „sabiedrībai”, kurai
vispār nav jāgatavo atbilde.
Individuālajā līmenī LR nevērtību saprot ļoti daudzi cilvēki pat varas
inteliģencē un tās dāsni zombētajā jaunatnē. Taču individuālā izpratne nav tas
pats, kas kolektīvā izpratne. No cilvēku individuālās izpratnes var summēties virtuāla
kolektīvā izpratne. Tomēr tāda summa vēl nav dzenulis sākt kolektīvo darbību.
Lieta ir tā, ka atbildības
aizplūšanu (difūziju) nelabvēlīgi papildina sociālais slinkums – slinkums kaut
ko darīt sabiedrības labā. Cilvēkiem personiskās intereses vienmēr ir
svarīgākas par kolektīvajām interesēm. Tas ir sociālā slinkuma galvenais cēlonis.
Sociālais
slinkums vēl ir atkarīgs no tautas gara. Tā etnopsiholoģijā ir pieņemts dēvēt
tautas kolektīvo prātu, gribu, jūtas, raksturu, temperamentu. Mēdz būt
kolektīvistisks tautas gars un mēdz būt individuālistisks tautas gars.
Latviešu tautas
gars ir individuālistisks tautas gars. Tātad katrs vispirms padomās par savām
interesēm, un tikai pēc tam padomās par tautas interesēm. Ja atbildības
aizplūšanu un sociālo slinkumu skatām vergu mentalitātes kontekstā, tad nav ne
mazāko cerību sagaidīt cilvēciski pazemojošās
dzīves likvidēšanu un latviešu tautas acīmredzamās bojāejas piebremzēšanu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru