Diskurss par vīrusa antropoloģiskajām perspektīvām ir
teksts vai runa (diskurss) par vīrusa un tajā skaitā koronavīrusa iespējām
palīdzēt cilvēkiem. Skan absurdi, taču tādas iespējas pastāv. Īpaši tad, ja
vīruss ir izraisījis pandēmiju. Arī koronavīruss ir izraisījis pandēmiju. Tā
tāpat kā jebkura cita pandēmija var atstāt pozitīvu ietekmi uz cilvēkiem. Arī
no koronavīrusa tāpat kā no jebkura cita vīrusa izraisītās pandēmijas var
sagaidīt noteiktu labumu. Tāds labums atsauksies gan individuāli uz atsevišķiem
cilvēkiem, gan sociāli uz cilvēku kolektīviem, sākot ar zināmiem sabiedrības
slāņiem un beidzot ar visu tautu un radniecīgu kultūru kopumu – civilizāciju.
Pandēmija (arī karš, dabas stihija, revolūcija, humanitārā katastrofa) mēdz būt
zināms katalizators labdabīgai sociālajai un mentālajai pārveidei. Cilvēces
vēsturē tam ir daudzi pierādījumi. Spilgts pierādījums ir buržuāzijas
realizētās sociālās programmas Rietumu
kapitālismā pēc proletariāta revolūcijas Krievijā. Pirms revolūcijas
vissliktākais bija tas, ko dēvēja par darbaļaužu ekpluatāciju. Rietumu
kapitālisms to centās pārvarēt. Sociālo programmu mērķis bija uzlabot
strādniecības labklājību.
Vīrusa
izraisītais labums balstās uz konkrētu principu. Tas dēvējams par negāciju
pārvarēšanas principu. Šī principa pielietošanas rezultātā tiek pārvarētas
negatīvās sociālās parādības un negatīvās cilvēku īpašības pirms pandēmijas.
Tātad pandēmija veicina cilvēkus atsacīties no visa sliktā iepriekšējā esamībā
un sākt jaunu dzīvi. Tajā vairs nebūs vietas tam visam, kas agrāk bija nelabs
un faktiski traucēja dzīvot cilvēciski cienīgu dzīvi. Un nelabi varēja būt
visdažādākie fenomeni, sākot no pasaules uzskata un sociāli politiskajām
paradigmām, mācībām, koncepcijām, ideoloģiskajām doktrīnām, morāli tikumiskajām
vērtībām un beidzot ar sadzīves ikdienišķajām manierēm. Negāciju pārvarēšanas
princips funkcionē agresīvi un nediskutabli. Cilvēki apzinās jebkādu diskusiju
nevajadzību par agrākajām dzīves negācijām. Tās ir jāatmet bez ierunām, un tās
nav vajadzīgs restaurēt dzīvē pēc pandēmijas.
Kas pirms
koronavīrusa pandēmijas eiropeīdu dzīvē bija vissliktākais? Atbildi sniegs katrs
racionāli un humānistiski domājošais cilvēks. Eiropeīdu dzīvē vissliktākais
bija dzimstības ārprātīgā samazināšanās, veselā saprāta zudums, ideoloģiskais globālisms,
neoliberālisms, postmodernisms, ģimenes institūta sagraušana, homoseksuālisma
un dažādu perversiju juridiskā legalizācija. Tas viss liecina par Rietumu
civilizācijas strauju norietu, eiropeīdu degradāciju un deģenerāciju. Pandēmija
sekmē cerību tikt vaļā no tik tikko uzskaitītajām galvenajām nelaimēm.
Saprotams, tas
nebūs viegli. Mūsdienās pandēmija nav tikai
medicīniska un dabas stihiska izpausme. Pandēmija ir vienota ar t.s.
kriptoanalītiku un kriptostratēģiju – slepenu intelektuālo darbību, kurai var
būt demogrāfisks mērķis, ekonomiskās, militārās, ģeopolitiskās kundzības
mērķis, planētas pārvaldīšanas mērķis. Uz planētas mūsdienās ir ļoti vareni
spēki, kuri vēlas samazināt iedzīvotāju skaitu, pakļaut citas tautas,
civilizācijas. Tāpēc pandēmiju var izraisīt apzināti, un pandēmija var būt
bioloģiskais ierocis. Koronavīrusa pandēmijas modelēšana notika Ņujorkā
2019.gada 18.oktobrī stratēģiskajā spēlē “Event 201”.
Pandēmijas
pirmajā laikā (2020.g. marta beigās) vislielākās cerības vieš izredzes atbrīvoties
no ideoloģiskā globālisma. Pēc pandēmijas ideoloģiskais globālisms vairs nebūs
ideoloģiska konstrukcija cilvēces muļķošanai.
Globālisms
ir cilvēces visjaunāko laiku vispopulārākais un visaktīvākais trends –
tendence, kas izpaužas visdažādākajos aspektos un raksturo fundamentālas
izmaiņas dzīves kārtībā un dzīves iespējās, kā arī apliecina kardinālas
izmaiņas pasaules uztverē un pasaules interpretācijā. Radies ir pilnīgi jauns
skatījuma leņķis un pilnīgi jauna dzīves prakses trajektorija.
Globālismā,
neskatoties uz tā vispusīgo veidolu, nākas saskatīt divus galvenos aspektus.
Viens aspekts ir reālais globalizācijas process tirdzniecībā, ražošanā,
tūrismā, informācijas apmaiņā, kad cilvēkiem ir iespējams veikt darbību
planetārā mērogā, apmeklēt planētas jebkuru vietu, apmainīties ar informāciju
cilvēces mērogā. Otrs aspekts ir tieksme reālo globalizācijas procesu pārvērst
par ideoloģisko globālismu. Ideoloģiskā globālisma mērķis ir pasaulē ieviest
visur vienādas vērtības, normas, noteikumus, standartus ekonomikā, politikā,
starptautiskajās attiecībās, morālē, izglītībā, gala rezultātā panākot
nacionālo kultūru, nacionālo valstu suverenitātes, visa veida kultūras atšķirību
un robežu izzušanu. Ideoloģiskais globālisms ir universāla ideoloģija, kas
kalpo vienpolāras pasaules izveidošanai, kad uz Zemes ir viens noteikts centrs,
viena noteikta valsts, kas pārvalda cilvēci. Ideoloģiskā globālisma autors ir
ASV, vēloties izveidot vienpolāru pasauli un vēloties kļūt par vienīgo varas
spēku uz Zemes. Ideoloģiskais globālisms ir ierocis cīņā par pasaules
pārvaldīšanu, neslēpjot principu “America First”.
Jau pirms pandēmijas ideoloģiskais globālisms ieguva globālu
nepopularitāti. Planētas iedzīvotāji vēlas dzīvot daudzpolārā pasaulē, kad
reāli funkcionē ekonomiskā un cita veida globalizācija, saglabājas kultūru
daudzveidība, turpinās sociuma informatizācija, nav zudusi valstu un kultūru savstarpējā
cieņa starptautiskajās attiecībās, tiek atzīta nepieciešamība nostiprināt
atvērtību, inkluzīvitāti, savstarpējo mācīšanos vienam no otra.
Pandēmija momentā atsedza ASV liekulību. Ideoloģiskā globālisma ideologs
pirmais aizslēdza savu māju. Turklāt ASV vispirms norobežojās no Eiropas –
visdārgākajiem partneriem, var droši teikt – brāļiem un māsām. Tūlīt kļuva
redzams, ka ideoloģiskais globālisms nav palīgs cilvēcei kopīgi cīnīties pret
pandēmiju. ASV egoisms publiski nonāvēja savu doktrīnu – ideoloģisko
globālismu.
Pandēmija liecina arī par reālā globalizācijas
procesa trauslumu. Pēc pandēmijas nāksies piesardzīgāk izturēties pret
globalizāciju. Acīmredzot nav vajadzīgs globalizācijas fetišisms – nekritiska
cieņa un dievināšana. Arī globalizācijas laikmetā katra valsts var paļauties
tikai uz sevi. Cīņā ar dažāda veida nelaimēm un tajā skaitā pandēmiju nevar
paļauties uz starptautiskajām struktūrām. Tās izrādās fikcijas un liekēžu
barotavas. Cīņai pret koronavīrusa pandēmiju nav planetārā plāna un planetārā
mēroga vadības. Katra valsts cīnās atbilstoši savas valdības prāta līmenim un
reālajām medicīniskajām iespējām.
Pandēmija aicina
pārskatīt t.s. atvērtās sabiedrības konceptu, ko sludina Rietumu oligarhijas
uzdevumā pakalpīgā akadēmiskā vide, mediji, politiķi. Koncepts pastāv
vēsturiski neilgi. To sāka musināt pēc II Pasaules kara. Līdz šim nebija tāds
globāls iemesls kā pandēmija, lai tās kontekstā verificētu atvērtās sabiedrības
konceptu. Tagad ir pienācis tāds laiks, un, lūk, izrādās, ka pandēmijas
apstākļos atvērtā sabiedrība ir milzīgs drauds epidēmijas izplatībai. Pret
epidēmiju/pandēmiju visefektīvākais ir sabiedrības izolācija, sabiedrības
noslēgtība, valstu robežu slēgšana, starptautiskās satiksmes apturēšana. Atvērtās
sabiedrības koncepta atmešanā aktīvi iesaistās internets. Koronavīrusa izraisītā pandēmija cilvēkus
novirza digitālajā pasaulē – interneta pasaulē, nodrošinot eksistenciālo pašizolāciju,
attālinātu darbu un attālinātas mācības.
Pandēmijai ir
sociāli nivelējošs gars. Pandēmija nolīdzina atšķirības starp bagātām valstīm
un nabadzīgām valstīm. Pandēmija nešķiro valstis pēc to materiālās bagātības
apjoma. Pasaules visbagātākā valsts ASV izjūt pandēmijas apdraudējumu tādā pašā
mērā kā pasaules visnabadzīgākās valstis. Tas turpmāk var mazināt bagāto valstu
elites pašpārliecinātību, augstprātību, cinismu, dažāda veida pārākuma apziņu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru