Mūsu laikmeta intriģējoša
pazīme ir grandiozās antropoloģiskās pārmaiņas. Veidojas jauns antropoloģiskais
tips. Tā nosaukums ir “postcilvēks”. Postcilvēku uzskata par antipodu cilvēkam.
Nosaukums “postcilvēks” nav patīkams. Taču tam jau labu laiku ir starptautiskā
autoritāte – daudzu zemju intelektuāļu acīs iemantota patiesības, pareizības un
taisnības garanta reputācija.
Katrā zemē postcilvēka
ģenēzei ir sava intensitāte. Tā ir atkarīga no iedzīvotāju cilvēciskās
kvalitātes, kā arī kultūras spējas sargāt cilvēkus un viņu lielāko dārgumu - cilvēciskumu.
Latvijā postcilvēka ģenēze ir intensīva un burtiski katru dienu atrāda vēl
lielāku spraigumu nekā iepriekšējās dienās. Latvijā cilvēku un cilvēciskumu
neviens nesargā. To nedara ne valsts, ne baznīca, ne inteliģence.
Pretestība
postcilvēka ģenēzei ir iespējama. Pretestību realizē speciāla ideoloģija. Tajā
centrālā vieta ir cilvēka tēmai. Proti, atgādinājumam, kas ir cilvēks un kas ir
cilvēciskums. Nākas pievērst uzmanību cilvēka kritērijiem. Stingri ielāgojot
cilvēka kritērijus, iespējams metodiski efektīvi pretoties cilvēka antipodam –
postcilvēkam.
Pretestība ir
iespējama. Tomēr obligāti ir jārēķinās ar sīvu ideoloģisko divkauju.
Postcilvēka ģenēzei ir pašai sava ideoloģija – dvīņu brāļi postmodernisms un
neoliberālisms. Tas ir pamatīgs ideoloģiskais kvantums. Tā merkantilistiskajiem
postulātiem un hēdonistiskajiem izaicinājumiem spēj pretoties vienīgi zinātniski
teicamā izglītībā un morāli piesātinātā audzināšanā norūdīti indivīdi ar
ģenētiski pilnvērtīgu iedzimtību. Latvijā ideoloģiskajā divkaujā cilvēki jau ir
zaudējuši. Faktiski šī divkauja nemaz nesākās. Pēcpadomju gados latviešu varas
inteliģence ar tās priekšpulku akadēmisko kontingentu ir zinātniski pievērsusies
un masu apziņā propagandējusi vienīgi postmodernismu un neoliberālismu,
tādējādi pret savu tautu pastrādājot humanitātes noziegumu. Antihumāno rīcību
nosacīja latviešu “elites” neelitārā kvalitāte. Aizvadītajos 30 gados ir
izaudzināta postcilvēciski orientēta paaudze – “6.oktobra paaudze”. Tai tagad
ir politiskā vara. Latviešu tauta dzīvo postcilvēku zvaigznājā, un tam gals nav
paredzams.
Cilvēka kritēriju
formulēšanai vienmēr ir pievērsusies reliģiskā doma un filosofiskā doma.
Filosofijā ir īpašs novirziens – filosofiskā antropoloģija. Protams, cilvēks ir
vārda mākslas centrā. Par cilvēka būtību un cilvēka kritērijiem ir izsacījušies
rakstnieki, dzejnieki, dramaturgi.
Reliģiskajā domā, tā teikt, viss ir skaidrs un
saprotams bez jautājumiem. Bībelē ir ierakstīts: “Tad Dievs sacīja:
"Darīsim cilvēku pēc mūsu tēla un pēc mūsu līdzības; tie lai valda pār
zivīm jūrā un pār putniem gaisā, un pār lopiem, un pār visu zemi un visiem
rāpuļiem, kas rāpo zemes virsū." Un Dievs radīja cilvēku pēc Sava tēla,
pēc Dieva tēla Viņš to radīja, vīrieti un sievieti Viņš radīja” (1Moz,
1:26-27).
Tātad cilvēkā ir
iemiesots dievišķais. Cilvēka būtības pamats un reizē cilvēka kritērijs ir
dievišķais. Ja cilvēks atsakās no Dieva, tad viņš zaudē dievišķo būtību un
Dieva aizsardzību. Teologi tā visbiežāk interpretē citēto Bībeles fragmentu.
Ja reliģiskajā
domā viss ir skaidrs un saprotams bez jautājumiem, tad filosofiskajā domā ir
raiba aina. Tā, piemēram, netiek atzīta universālu kritēriju iespējamība.
Cilvēces vēsturē neesot izstrādāti tādi kritēriji. To nav iespējams izdarīt.
Katrs cilvēks ir ūnikums. Katram cilvēkam ir savas individuālās garīgās
koordinātes socializācijā un inkulturācijā. Tāpēc katram cilvēkam ir jānosaka
viņam specifiski kritēriji.
Daudzi filosofi
un vārda mākslinieki ir bijuši izvairīgi, tiekoties ar jautājumu “Kas ir
cilvēks?”. Tas attiecas, piemēram, uz Kantu. Viņš nav konceptuāli izteicies,
kas ir cilvēks. Filosofijā ir populāras atziņas “cilvēks kā aksioma” un
“cilvēks kā mīkla”. Tiek atgādināts, ka cilvēks sevi uzskata par galveno dabā,
kaut gan viņš par sevi zina vismazāk. Arī Dostojevskis pret cilvēku izturējās
kā pret noslēpumu, kura atminēšanā paies viss mūžs. Patiesība ir slēpta cilvēka
dvēseles dziļumā. To nevar izmērīt, jo tas ir bezgalīgs dziļums.
Filosofiskās
domas raibajā ainā tomēr var saskatīt vienu universālu kritēriju. Tas vijas
cauri gandrīz visām filosofiskajām tirādēm par cilvēku.
Tāds universāls
kritērijs ir garīgums. Cilvēks ir garīga būtne. Garīgums ir cilvēka galvenā
pazīme un reizē galvenais kritērijs. Cilvēks bez garīguma nav cilvēks. Garīgums
ir tas, kas palīdz cilvēkam pacelties pāri dabas formētajam bioloģiskajam
substrātam. Bez garīguma cilvēks nevar pārvarēt dažādas merkantilistiskās
tieksmes, zemapziņas instinktus un spontānos impulsus. Ja cilvēkā nav garīguma,
tad viņā dominē “Erots” (seksuālā dziņa) un “Tanatoss” (nāves dziņa), kā to
ironiski savā laikā sludināja Freids. Tagad minētās dziņas var papildināt ar “Mamonu” (naudas
dziņu). Tagad tautas naudas dēļ atsakās no nacionālās brīvības, valstiskās
neatkarības.
Filosofiskajā
antropoloģijā ne reti garīgumu saista ar morāli. Tā ir sena tradīcija. Cilvēks
ir morāla būtne, bet morāle nav iespējama bez garīguma. Tāpēc precīzāk ir
jāsaka, ka cilvēks ir garīgi morāla būtne. Tā senatnē pirmie teica stoiķi. Viņu
uzskats cienīgi saglabājas līdz mūsdienām. Tam ir dziļš iemesls. Cilvēka garīgi
morālā būtība vienmēr visos laikmetos apliecina divus svarīgus momentus.
Pirmkārt, garīgi morāls cilvēks pieņem saprātīgus lēmumus. Otrkārt, garīgi
morāls cilvēks apzinās atbildību par savu rīcību. Lieki ir atgādināt, ka
atbildības trūkums ir šodienas dzīves visu procesu demiurgu (radītāju un
vadītāju) lielākā nelaime. Postcilvēkus nevar uzskatīt par garīgi morālām
būtnēm. Par “583 darāmajiem darbiem”, “nācijas tēvu”, “pravieti”, “attālinātu”
valdības darbu var buldurēt tikai cilvēki bez spējas pieņemt saprātīgus lēmumus
un bez spējas atbildēt par savu rīcību.
Filosofiskajā
antropoloģijā sava veida klasika ir garīgumu saistīt ar dzīves jēgas izpratni.
Respektīvi, garīgi pilnvērtīgā cilvēkā vienmēr ir pārākumā (prevalē) doma par
dzīves jēgu. Ja cilvēks nedomā par dzīves jēgu, tad tas ir nožēlojams radījums
– paēdis un apģērbts siltumā dirnošs dzīvnieks. Jau sen nav noslēpums, ka
vidusmēra cilvēks (postcilvēka ģenēzes avots) nekad nedomā par dzīves jēgu.
Vidusmēra cilvēka garīgās darbības mērķis nekad nav vēlēšanās sevi mocīt ar neauglīgu
prātošanu. Vidusmēra cilvēka redzējumā dzīves jēgas noskaidrošana ir sholastiska
nodarbošanās – laika nevajadzīga tērēšana tukšai problēmai. Vidusmēra cilvēks
akceptē vienīgi nepieciešamību risināt bioloģiskās un materiālistiskās
problēmas. Ja vidusmēra cilvēks ar smadzeņu kādu sektoru vairāk vai mazāk
kaunīgi apzinās savas pieejas cilvēcisko seklumu, tad postcilvēkā vairs nav
tāds paškritisks smadzeņu sektors un vispār postcilvēkam nav saprotama vārdu
“dzīves jēga” nozīme. Postcilvēks nicīgi smejas par vārdiem “garīgums” un
“garīgums kā cilvēka kritērijs”.
Tam, kurš šodien lasa šo liecību, vajadzētu svinēt kopā ar mani un manu ģimeni, jo tas visiem sākās kā joks, un daži teica, ka tas nav iespējams. Mani sauc Aleksandrs Bendiks, es esmu no Rīgas, bet kopā ar sievu pārcēlos uz Beļģiju. Esmu laimīgi precējusies ar diviem bērniem un skaistu sievu. Kaut kas briesmīgs notika ar manu ģimeni, es pazaudēju darbu un sieva aizgāja no mājas, jo es nevarēju parūpēties par sevi un ģimeni. viņai un maniem bērniem tajā laikā. Man izdevās deviņus gadus, neviena sieva mani neatbalstīja, lai labi rūpētos par bērniem. Es cenšos nosūtīt testa ziņojumu sievai, bet viņa neļauj man ar viņu runāt. Es cenšos aprunāties ar viņas draugu un viņas ģimeni, bet es joprojām zinu, ka kāds varētu man palīdzēt, un es vēlāk esmu nosūtījis pieprasījumu tik daudziem uzņēmumiem, bet tik un tā nezvanu man, līdz pienāk kāda uzticīga diena, kuru es nekad savā dzīvē neaizmirsīšu . Kad es satiku vecu draugu, kuram es izskaidroju visas savas grūtības, un viņš man pastāstīja par lielisku cilvēku, kurš viņam palīdzēja iegūt labu darbu Coca cola uzņēmumā, un viņš man teica, ka tas ir rutīnas šarms, bet es esmu cilvēks, kurš nekad tic pareizrakstībai, bet es nolēmu to izmēģināt, un es ar viņu sazinājos, izmantojot doctorosagiede75@gmail.com. Viņš mani pamācīja un parādīja, kā rīkoties šajās trīs burvestības palaišanas dienās. Es sekoju visiem norādījumiem un daru to, ko viņš man lūdza darīt labi. Drosagiede pārliecinieties, ka viss noritēja labi, un mana sieva mani atkal redzēs pēc brīnišķīgā darba Drosagiede. Mana sieva man piezvanīja ar nezināmu numuru un atvainojās, un viņa man teica, ka viņa patiešām man pietrūkst, un mūsu bērni un mana sieva nāk mājās. Un pēc divām dienām uzņēmums, kas man nosūtīja pateicības vēstuli, sauca, tagad es esmu piemērs uzņēmuma vadītājam šeit, ASV. Iesaku, ja rodas kādas problēmas, nosūtiet ziņojumu uz šo e-pastu: doctorosagiede75@gmail.com vai whatsapp 2349014523836, un jūs iegūsit vislabāko rezultātu. Uztveriet lietas kā pašsaprotamas, un tas jums tiks atņemts. ES tev novēlu visu to labāko.
AtbildētDzēst