Šis teksts ir domāts
cilvēkiem. Tāpēc lietoju cilvēkiem saprotamus vārdus arī tajos gadījumos, kad
tiek aprakstīts kaut kas pilnīgi pretējs cilvēku rīcībai. Tas attiecas uz jēdzienu
“logoss”. Uzdrošinos šo jēdzienu attiecināt uz postcilvēkiem, lai viņu pazīmes
kompleksi asociētu vienā vārdā.
Seno grieķu
jēdziens “logoss” mūsdienās ir samērā populārs tajos gadījumos, kad nākas pēc
iespējas lakoniskāk aptvert daudzveidīgas parādības. Daudzveidīgo parādību
visus elementus nav iespējams uzskaitīt un tāpēc izdevīgi ir lietot tādu
jēdzienu, kas abstrakti aptver attiecīgās parādības visu materiālu. Senie
grieķi ar jēdzienu “logoss” apzīmēja ļoti daudzas izpausmes.
Piemēram, tādas
izpausmes kā kategorija, definīcija, jēdziens, doma, slēdziens, pamats,
princips, sakarība, argumentācija, cēlonis, pierādījums, pētījums, hipotēze,
teorija, metode, likums, sapratne, zinātne, prāts, vārds, teikums,
izteikums, izklāsts, runa, saruna, patiesība. Jēdzienu “logoss” lieto arī
kristiānisma teoloģijā. Ar to apzīmē Dieva neizsīkstošo un neizmērojamo prātu,
kuru cilvēks tiecas aptvert intelektuālā apcerē. Vēl ar jēdzienu “logoss” mēdz
apzīmēt īstenības vispārīgo struktūru – esamības būtību, jēgu, komplicētību,
sistēmiskumu, funkcionālitāti, eksistenciālo misiju utt.
Dzirdu esejas
lasītāja iebildumu: “Tas viss ir blēņas! Nav nekādu postcilvēku un tāpēc nav
postcilvēku logosa!”.
Tāds emocionāls iebildums
ir saprotams. Patiešām joprojām visur ir redzami cilvēki. Bioloģiski nekādas
radikālas pārmaiņas nav sastopamas. Sabiedrības vizuālā aina nav mainījusies.
Tiesa, Rīgā tagad visur (valsts iestādēs, bankās, veikalos u.c.) iedzīvotājus galvenokārt
apkalpo tāda izskata indivīdi, kuri kinomākslā ir tipāžs idiotiem, kretīniem,
neliešiem, bijušajiem alkoholiķiem, bijušajiem narkomāniem, pusizglītotiem
pusanalfabētiem, pilsētā no laukiem tik tikko ieceļojušiem kautrīgiem provinciāļiem.
Savukārt apsargi daudzviet ir sirmi večuki ar nenomaskējamu aluspunci, kā arī piespriestos
gadus atsēdējuši pretīgi tetovēti un uz pasauli glūnoši tēviņi. Apsargi ir arī
kubiskā formā korpulenti pusjauni puiši, kuriem ir lielas problēmas ar aizdusu
dažus metrus garā pārvietošanās procesā...
Ieslēdzot prātu,
emociju vietā stājas dažādi viedokļi. Lūk, viens no tiem. Cilvēkiem līdzās vienmēr
ir eksistējuši citas sugas hominīdi. Viņi dzīvo mums, cilvēkiem, līdzās. Tikai
mēs neprotam viņus identificēt raibajā homokokteilī ar kopējo nosaukumu „Cilvēce”.
Cilvēce, iespējams, ir daudzveidīga un sastāv no dažādām hominīdu sugām. Tagad
citas sugas hominīdi pārņem iniciatīvu. Tā ir suga, kas līdz šim bija
nomaskējusies Homo sapiens teritorijā. Tagad šī suga „uznāk uz
skatuves”. To var saukt par postcilvēku sugu.
Tas ir
fantastisks viedoklis. Vēsturiski pamatots ir zinātnes viedoklis par dominējošo
cilvēcisko tipu. Katrā laikmetā ir noteikts dominējošais cilvēciskais tips. To
nosaka attiecīgā laikmeta dzīves apstākļi. Eiropas pagātnē tādi dominējošie cilvēciskie
tipi attiecīgajos laikmetos bija garīdznieks, bruņinieks, aristokrāts, buržujs.
Vēl nesen arī Latvijā tāds tips bija proletārietis. No XX gs. 70.gadiem Rietumu
sabiedrībā priekšplānā izvirzījās neoliberālists. Arī tas ir jauns dominējošais
cilvēciskais tips. Padomju laikā Latvijā nebija neoliberālistu. Tagad Latvijā
ir neoliberālistu divīzija – gandrīz visa vietējā inteliģence.
Latvijā pašlaik
postcilvēku identifikācija neprasa lielu piepūli un speciālu kompetenci. Katrs interesents
var viegli atšķirt postcilvēku no cilvēka. Nepieciešams vienīgi uzmanīgāk
iedziļināties lasītajā vai dzirdētajā. Ja uzmanīgāk iedziļinās lasītajā
(teiksim, interneta medijā) vai dzirdētajā (teiksim, TV pārraidē), tad ātri var
aptvert lasītā vai dzirdētā atbilstību jeb neatbilstību cilvēku logosam. Var
tūlīt saprast, vai tiekamies ar cilvēku jeb netiekamies ar cilvēku, jo cilvēks
tā nekad neraksta vai nerunā.
Minēšu vairākus
jaunākos piemērus. Tie visi liecina par cilvēkiem neraksturīgu logosu, kas ir
jāuzskata par postcilvēku logosu.
Noteikti pirmajā
vietā ir “583 darāmie darbi”. Cilvēki nekad tā neteiktu. Cilvēki nekad
neakceptētu valdības “583 darāmos darbus”. Katrs cilvēks saprot, ka tāds
formulējums cilvēku kontingentā nav iespējams. Tiekamies ar cilvēkiem totāli
neatbilstošu rīcību. Tā nevar rīkoties cilvēki. Tā var vienīgi rīkoties
radījumi, kuriem ir piemērojama salikteņa daļa “post” (lat. “pēc”, “aiz”).
Unikālo “583
darāmo darbu” diriģents ir premjers Kariņš.
Premjers diriģē orķestri, kas pilnā mērā ar prieku akceptē diriģenta
sagatavoto partitūru. Acīmredzot visiem patīk diriģenta postcilvēciskā ģenialitāte.
Katrā publiskajā informācijā par Kariņu ir kaut kas no postcilvēku logosa.
Piemēram, 2019.gada 31.maijā viņš izteicās
par “viedo migrāciju”. Viņaprāt tā glābs darbaspēka trūkumu Latvijā. Neviens
cilvēks tā neteiktu. Tā var runāt tikai postcilvēks. Vārds “vieds” ir īpašības
vārds. To lieto kā poētismu gudrībai un gudra cilvēka slavēšanai (“vieds politiķis”).
Eiropā ieplūstošajiem migrantu pūļiem nevar piemērot doto īpašības vārdu. Migrācija
vispār nav pelnījusi apzīmējumu “gudra”, jo migrācija nevar lepoties ar
gudrību. Migrācija drīzāk ir nelaime, bet nevis gudrība. Cilvēki to saprot.
Postcilvēkiem ir cits priekšstats.
2019.gada
5.jūnijā medijos bija lasāma ļoti neparasta ziņa: “Reirs rosina FKTK vadībai
izmaksāt kompensāciju par atkāpšanos no amata”. Izrādās, “ja Finanšu un
kapitāla tirgus komisijas (FKTK) padomes priekšsēdētājs Pēteris
Putniņš un viņa vietniece Gunta Razāne atkāpsies no amatiem līdz šā gada
1. augustam, viņiem plānots izmaksāt vienreizēju kompensāciju 80% apmērā no
viņa gada mēnešalgas”.
No cilvēku
viedokļa tiekamies ar nepārprotamu korupciju. Amatpersonu un politisko
darbinieku piekukuļošanu cilvēki dēvē par korupciju. Taču tieslietu ministrs
Reirs tā neuzskata. Viņa rīcība nav cilvēka-ministra rīcība, bet ir
postcilvēka-ministra rīcība. Cilvēks-ministrs nekad necenstos piekukuļot
amatpersonas, kuras jāatbrīvo no darba. Ja P.Putniņš un G.Razāne slikti
strādātu, tad cilvēks-ministrs viņus atbrīvotu no amata, bet nevis solītu
izmaksāt kompensāciju, ja viņi brīvprātīgi atstās savus kabinetus. Taču šajā anormālajā sižetā kulminācija tika sasniegta
2019.gada 13.jūnijā. Saeima attiecīgajā likumā fiksēja potcilvēka-ministra
priekšlikumu par “kompensāciju”. Tādējādi latvieši ieguva postcilvēku
parlamentu. Tagad pret Saeimu nākas izturēties kā pret postcilvēku parlamentu. Saeima
korupcijai piešķīra likuma spēku.
Postcilvēku
līdzdalība ir konstatējama vairākos smagos kriminālos noziegumos apsūdzētā Rimšēviča
iespējai rīkot preses konferenci 2019.gada 7.jūnijā. Cilvēku pārzinātās valstiskās
varas institūcijās tāda iespēja ir nonsenss. Cilvēku pārzināto valstisko
institūciju vidē noziedzniekiem nav iespējams rīkot preses konferences un pie
tam pamācīt tautu un valsti. Tāda odioza iespēja var būt tikai postcilvēku
klātbūtnē, kad valsts varas kabinetos sēdošajiem hominīdiem nav nekas pretī, ja
noziedznieks tiekas ar žurnālistiem tādā lepnā formātā kā preses konference. Protams,
ja pats Rimšēvičs būtu cilvēks, tad viņš kaunīgi sēdētu klusu savā villā, bet
nevis regulāri propagandētu savu noziedzīgo seju. Tas, kas jau otro gadu
turpinās ap Valsts bankas augstākā amatvīra noziegumiem, nekādā ziņā nav
attiecināms uz cilvēku rīcību, bet ir attiecināms uz postcilvēku rīcību.
Postcilvēku
līdzdalība ir konstatējama izdarībās sakarā ar LU rektora vēlēšanām. Nākas
tikties ar šo izdarību galveno varoņu postcilvēka statusu, kā arī akadēmiskā
personāla, žurnālistu cilvēkiem neadekvātu rīcību. Cilvēki noteikti atzītu
patiesību par vēlēšanu rezultātu.
Vēlēšanu
rezultāts bija šāds: Muižnieks (par 141; pret 143), Bērziņš (par 128; pret 156).
Tātad nevienu neatbalstīja vairākums un pret abiem balsoja "pret"
vairāk nekā "par". Tātad abi nebija pieņemami Satversmes sapulcei un
jāizsludina jaunas vēlēšanas - jaunu kandidātu pieteikšanās. Bet tas nenotika!
Notika cilvēku apkaunojoša rīcība. Muižnieks sāka muldēt, ka viņu vairāk mīl nekā
Bērziņu un tāpēc esot tiesīgs turpināt tēlot rektoru. Savukārt žurnālisti u.c.
sāka noklusēt patiesību un locīties postcilvēka Muižnieka garā.
Visiem nāksies
samierināties ar nepatīkamu atziņu: postcilvēku rašanās ir vēsturiski
likumsakarīgs process. Tā tam ir jābūt, un savādāk nemaz nevarētu būt.
Postcilvēku ģenēzei ir stabili vēsturiskie priekšnoteikumi, kas tagad ir
koncentrējušies un konsolidējušies neatkarīgi no cilvēku gribas.
Šo procesu iespējams dažādi apzīmēt. Tajā skaitā
metaforiski saukt par atavisma dumpi. Kā zināms, atavisms ir tādu īpašību
parādīšanās indivīdiem, kuras bijušas raksturīgas tāliem viņu senčiem – mežoņiem,
barbariem un nekulturāliem cilvēkiem nesenā pagātnē. Šodienas sociumā
dominējošais kļūst tips, kurš dumpīgi vēlas nepakļauties civilizētības un
kultūras sasniegtajam līmenim. Nepakļāvība ir totāla – pilnīga, vispārēja, visu
aptveroša. Tāpēc runa nevar būt par cilvēku nepakļāvību, bet gan par
postcilvēku nepakļāvību.
Dzīves virzība (attīstība, progress, regress) ir
atkarīga no cilvēku kvalitātes. Savukārt cilvēku kvalitāte ir atkarīga no
iedzimtības, kuru relatīvi var koriģēt kultūra (visstraujāk un visdziļāk koriģē
vāji attīstītos). Ja gadu desmitiem ilgi vairāku paaudžu dzīves laikā nākas
žēloties par personību trūkumu valsts pārvaldīšanai, zinātnes, izglītības,
garīgās kultūras iestāžu vadīšanai, tad tāda žēlošanās ir tiešs pierādījums vietējās
populācijas cilvēciskajai kvalitātei – intelektuāli dekadentiskai kvalitātei.
Latviešu inteliģencē noteikti ir sastopamas personības. Taču viņu skaits ir tik
niecīgs, ka dzīves visas sfēras bez pūlēm un karjeristiskām kombinācijām
netraucēti pārvalda vidusmēra cilvēki. Tie ir tipiski masu cilvēki ar masu
cilvēkiem raksturīgo mietpilsoniski šauro un primitīvo dzīves izpratni.
Eiropeīdu sabiedrība no XX gs. sākuma ir masu sabiedrība. Tātad – vidusmēra cilvēku
sabiedrība. Tas attiecas arī uz Latvijas sabiedrību. Tāpēc vidusmēra cilvēks
kopš XX gs. eksistē izcili komfortablos apstākļos.
Vidusmēra cilvēks ir sadzīves cilvēks un ģimenes cilvēks. Viņa apziņa riņķo
ap sadzīvi un ģimeni. PSRS sabiedrība bija izteikta vidusmēra cilvēku
sabiedrība. Šī tipa sabiedrība pastāvēja tīrā veidā – bez elites
(aristokrātijas, buržuāzijas, garīdzniecības, t.s. klasiskās inteliģences ar
tās garīgumu un garīgās brīvības fanātismu). Vidusmēra cilvēkam darbs un amats
ir sadzīves komforta ieguves veids, bet nevis misija noteiktu ideālu vārdā. Vidusmēra
cilvēki ir labi un vajadzīgi, ja viņi godīgi strādā un rūpējas par ģimeni.
Slikti ir tad, ja vidusmēra cilvēki ietiecas tādās sfērās, kuras neatbilst viņu
cilvēciskajam potenciālam. Piemēram, ietiecas politikā, izglītības un zinātnes administrēšanā.
Postcilvēku ģenētiskā bāze ir vidusmēra
cilvēki. Tas īpaši attiecas uz to vidusmēra cilvēku daļu, kura vairs nespēj
apgūt un izmantot cilvēcē uzkrātās zināšanas. Lieta ir sekojošā.
Tiekamies ar tendenci,
kuru ir jādēvē par strukturālo pārslodzi. Atkal dzirdu lasītāja balsi: “Ko tas
nozīmē?”.
Zinātnes ieskatā
visas nelaimes (panīkumu, pagrimumu, nespēju adaptēties) cilvēku dzīvē izraisa
trīs nelabas tendences: strukturālās pārslodzes tendence, bioloģiskās
regresijas tendence un atavisma dumpja tendence. Par pirmās tendences būtību
jau minēju. Rietumeiropā aizsāktā “kompetenču izglītība” ir konkrēta palīdzība tām
cilvēku masām, kuras nespēj apgūt un izmantot cilvēcē uzkrātās zināšanas. Tādu indivīdu
izglītības mērķis ir sniegt viņiem zināmu kompetenci eksistences nodrošināšanai.
“Kompetenču izglītību” izdomāja un atbalsta tikai vidusmēra ierēdņi. Personības
nav spējīgas atsacīties no kultūras vēsturiskā mantojuma un pret izglītību
izturēties kā pret vulgāri pragmātisku zināšanu preci.
Bioloģiskās
regresijas tendences pamatā ir dabiskās izlases mazināšanās, veicinot vājāko
cilvēku skaita pieaugumu. Praktiski tas izpaužas, pazeminoties vidusmēra
cilvēku kvalitātei izglītotības, domāšanas, garīguma jomā. Tādi cilvēki sāk
atpalikt no dzīves, un viņi sāk dumpoties. Atavisma dumpis ir potenciālo
postcilvēku dumpis. Tā ir masa, kura tiecas pēc regresa, lai justos “kā mājās”.
Atavisma dumpis negatīvi ietekmē visu sabiedrību. Sabiedrības dzīvi sāk pārklāt
psihiskā gangrēna: tikumiskuma izzušana, darbības un domāšanas loģiskuma
izzušana, slimīga uzbudinātība, pienākuma un atbildības izzušana.
2018.gada 6.oktobrī 13.Saeimā sastūma milzīgu baru „jauno politiķu”. Šo
baru un tā fanus sarkastiski saucu par “6.oktobra paaudzi”. Tā Latvijā ieguva
varu. No Saeimā ievēlētajiem deputātiem 65% pirmo reizi dzīvē saskarās ne tikai
ar valsts mēroga darbību, bet jebkāda administratīvā vai politiskā līmeņa
darbību vispār. Tāds pavērsiens LR pastāvēšanā noteikti ir vēsturisks pavērsiens.
Sākās jauns laikmets. Droši var teikt, ka uzvarēja sociālā revolūcija. Cilvēces
vēsturē sociālā revolūcija vienmēr ir atavisma dumpis. Tas ir zemāko slāņu
dumpis, lai dzīvi pielāgotu savam attīstības līmenim. Tā tas bija ne tikai XX
gs. sākumā Krievijā, Vācijā un citur sociālo revolūciju laikā. Kārlis
Markss kļūdījās. Viņš prognozēja proletariāta sociālās revolūcijas
visattīstītākajās kapitālisma zemēs. Taču tagad ir grodi secināts: sociālās
revolūcijas ir neattītītu zemju privilēģija. Un tas ir loģiski! Pirmie dumpojas
neattīstīti sociālie slāņi.
2018.gada 6.oktobra sociālā revolūcija Latvijā noteikti ir postcilvēku kolektīvais
panākums. To apstiprina dziļās izmaiņas pēc Saeimas vēlēšanām. “6.oktobra
paaudzes” valstiskās darbības visbiežāk neatbilst cilvēku darbībai. Un tās nav
kļūdas, nepilnības, aplamības. Ne velti sakām “Kļūdīties ir cilvēciski!”. Ja
kāds cilvēks kļūdās, tad nekādi neizzūd cilvēku logoss. Tas ir nepilnīgs,
aplams logoss. Taču tas vienalga ir cilvēku logoss. Tajā ietilpst pieļautās
kļūdas kritika un kauns par pieļauto klūdu. Katrā ziņā ietilpst nevairīšanās no
atbildības. Var ietilpt arī sods. Piemēram, par “583 darāmajiem darbiem” to
nekādi nevar teikt. Tas nav cilvēku logoss. Tāds logoss ir iespējams vienīgi
pilnīgi citā antropoloģiskās evolūcijas pakāpē.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru