Morāla neatlaidīga
prasība un organiska nepieciešamība ir sastopama ne tikai ētikā atbilstoši
slavenā filosofa slavenajam terminam “kategoriskais imperatīvs”. Kants tā dēvēja
vispārēju obligātu, mūžīgu un nemainīgu tikumisko likumu. Tas ir jāievēro
ikvienam cilvēkam neatkarīgi no apstākļiem. Kategoriskais imperatīvs ir iespējams
arī nacionāli politiskajā sfērā. Piemēram, latviešu nacionāli politiskajā sfērā.
Faktiski tas cilvēku apziņā un dzīves praksē ir ne vien iespējams, bet vitāli vajadzīgs
kā konstruktīvs un kompetents morālais uzstādījums un orientieris nacionāli
politiskajos risinājumos.
Politikā tāpat kā
jebkurā citā cilvēciskās darbības nozarē eksistē ētiskais subrāts, morāli
caurvijot pilsoņu, valsts, valdības, partijas vai citas organizācijas mērķus,
centienus, principus, stratēģiskās nostādnes. Politika kā valsts vadīšanas
māksla, politika kā politiskie notikumi un politiskā dzīve nevar būt vērtīga un
cilvēciski noderīga bez ētiskā substrāta. Politika bez ētiskā substrāta ir
amorāla politika. Pret amorālu politiku var efektīvi vērsties tikai ar
dzelžaini konsekventu ētisko pozīciju. Morāli tikumiskajā jomā jebkura emocionāla
pielaidība un gļēva iecietība ir ļoti bīstama un principā nepieļaujama. Morāli
tikumiskajā jomā kompromisi nav ieteicami.
Aristotelis
cilvēkus nosauca par “politiskajiem dzīvniekiem”. Tādu apzīmējumu viņš izvēlējās
atbilstoši saviem uzskatiem. Aristotelis uzskatīja, ka cilvēkiem ir ētiskās
jūtas – priekšstats par labo un ļauno, taisnību un netaisnību. Un, lūk, šīs
cilvēka ētiskās jūtas ir vislielākā garantija viņu spējai dzīvot sabiedrībā ar
kopīgu darbību, kas visplašākajā nozīmē vienmēr ir politiskā darbība, jo
politika ir jebkura rīcības līnija un jebkurš rīcības kurss, jebkura taktika un
stratēģija. Pats par sevi ir saprotams, ka “politisko dzīvnieku” politiskie
panākumi nav reāli bez kategoriskas attieksmes visbūtiskākajos jautājumos.
Par nacionāli
politisko imperatīvu iesaku dēvēt kategorisku prasību kopumu cilvēku attieksmē
pret 1) tautu, 2) valsti un 3) tās politiku. Runa ir par cilvēku attieksmi pret
nacionālo politiku. Tātad runa ir par to, kas attiecas uz attiecīgo konkrēto tautu
un valsti. Šajā ziņā cilvēku attieksmē ir jāvalda stingrai morālajai pozīcijai.
Cilvēkiem ir nekļūdīgi un stabili jāzina, kādai ir jābūt tautai, kādai ir jābūt
tautas valstij un kādai ir jābūt tautas valsts politikai. Cilvēku attieksmē ir
jāvalda stingriem kritērijiem. Cilvēkiem ir jāvērtē tauta, valsts un tās
politika atbilstoši šiem stingrajiem kritērijiem.
Tautas vērtējumā pats svarīgākais ir
tās attieksme pret brīvību, suverenitāti, neatkarību, valsti. Tautā ir jābūt nelokāmai
cieņai pret brīvību, suverenitāti, neatkarību, valsti. Tautas apziņā ir jāvalda
pārliecībai, ka tās dzīve ir cilvēciski pilnvērtīga vienīgi brīvībā - savā
neatkarīgā un suverēnā valstī. Pret neatkarīgu un suverēnu valsti tautai ir
jāizturas kā pret savas attīstības galveno mērķi un rezultātu.
Valsts vērtējumā pats svarīgākais ir
tautas suverēnās varas garantija, sociālā un tiesiskā taisnīguma nodrošināšana.
Valsts var iegūt pozitīvu vērtējumu vienīgi tad, ja tās pastāvēšanas laikā ir
iespējama tautas severēnā vara, kā arī valsts spēj nodrošināt sociālo un
tiesisko taisnīgumu.
Politikas vērtējumā pats svarīgākais ir
tautas demogrāfiskais kāpums, nacionālo interešu aizstāvēšana, tautas kultūras
attīstība un kultūras mantojuma saglabāšana. Cilvēkiem ir jāvērtē, kā valsts
izturas pret tautas bioloģisko atražošanu, tautas ekonomiskajām, izglītības,
veselības aizsardzības, garīgās kultūras vajadzībām, tautas tradīciju
saglabāšanos un tautas etniskās identitātes nostiprināšanu.
Nenākas šaubīties
par diviem momentiem. Pirmkārt, par atsevišķu tautiešu velmi doto kategorisko
prasību kopumu papildināt ar savām prasībām, kuras viņiem subjektīvi liekas ne
mazāk svarīgas nacionāli politiskajā imperatīvā. Otrkārt, par izteikti negatīvo
stāvokli visos trijos kategorisko prasību līmeņos un par tautas majoritātes
nevēlēšanos to godīgi atzīt. Ja pret velmi papildināt prasību kopumu nākas
izturēties apsveicami, tad pilnīgi pretēju reakciju pelna masveidīgā sociāli politiskā aprobežotība. Masveidīgā
sociāli politiskā aprobežotība ir latviešu tautas vēsturiskās virzības
vislielākā nelaime. Par to nevar būt nekādu šaubu.
Latviešu tauta ir
atsacījusies no iespējas dzīvot brīvībā - neatkarīgā un suverēnā valstī.
Latvijas Republikā Latvijas tautas suverēnās varas vietā vara ir parvēniju
oligarhijai ar tās valdošo kliķi. Sociālā un tiesiskā taisnīguma vietā ir
tautas milzīgas daļas nabadzība un noziegumu brīvība, bet politika ir nacionāli
reakcionāra, veicinot tautas izmiršanu, degradāciju un deģenerāciju. Diemžēl sabiedrības
nepatīkami liela daļa kriminālā kapitālisma un tā satelīta organizētās
noziedzības kritiku aprobežoti uztver kā latviešu tautas un Latvijas valsts
nepatiesu apvainošanu. Latviešu varas inteliģencē cieņā ir kviētisms –
vienaldzība, pasīva izturēšanās pret apkārtējo pasauli. Dominē masveida
kompradorisms, stimulējot pret latviešu tautu izturēties kā pret kompradoru
tautu, kura kosmopolītiski slimīgi jūsmo par “eiroatlantismu”.
Nacionāli
politiskais imperatīvs ir tāds fenomens, par kura jēgu un pamatsaturu nevar būt
diskusijas, polemika, izlīgums. Pret nacionāli politisko imperatīvu nākas izturēties
kā pret kaut ko tādu, par ko nevar strīdēties. Strīdēties var vienīgi tad, ja
kāds sevi pasniedz kā milzīgu patriotu, bet tajā pašā laikā nemaz neuztraucas
par viņa dārgās valsts suverenitātes trūkumu, nemaz neuztraucas par vietējās
organizētās noziedzības triumfu, latviešu izmiršanu, “6.oktobra paaudzes”
infantilismu. Strīdēties var ar tiem tautiešiem, kuri patiesību maskē ar
ilūzijām, vēsturi un dzīves tagadni grib aizvietot ar solipsismu. Proti, tēzi,
ka es pats un mani apziņas stāvokļi ir vienīgais, ko iespējams patiesi izzināt.
Strīdēties ir ieteicams tad, ja ir cerība cilvēkā pozitīvi koriģēt nepamatoti lojālo attieksmi pret krimināli
oligarhisko režīmu, valdošo kliķi, apkaunojošo atsacīšanos no valstiskās
neatkarības.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru