Tagad lieliski iederas birokrātijas smalkajās aprindās
iemīļotie vārdi “izaicinājums” un “risks”. Tos godam pelnījusi latviešu jaunā
paaudze – tautai dārgā “6.oktobra paaudze”. Tā ir kļuvusi drausmīgs
izaicinājums un drausmīgs risks.
“6.oktobra
paaudzes” politiskā valdīšana atstāj radošu ietekmi. Tajā skaitā mudina radoši
pārskatīt sociālās analītikas faktūru – prioritārās tēmas un interpretācijas leņķus,
metodoloģisko refleksivitāti un zinātnisko idealizāciju, socioloģiskās
likumsakarības un socioloģisko iztēli, vērtējumu salīdzinošo bāzi un vērtējumu leksisko
nesaudzību. Katrā ziņā mūsu tautas apcerē tagad nākas enerģiskāk un nekautrīgāk
iesaistīt etnoloģijas, etnopsiholoģijas, etnogenomikas, kulturoloģijas materiālu
un filosofiskās receptes. Bez tā
nebūs iespējams izprast un novērtēt “6.oktobra paaudzes” ģenēzi, specifiku un nacionālās
perspektīvas, kā visa noskaidrošana ir pienākums Nr.1. Esejas virsrakstā
fiksētie tematiskie atzari (mežonības klasifikācija, tautas mīmika
un cilvēka kanons) ir niecīga daļa no tā
idejiskā virsuzdevuma, kuru sociālajai analītikai ir formulējis jaunās paaudzes
sarūpētais jaunais laikmets pēc 2018.gada 6.oktobra Saeimas vēlēšanām.
Mūsdienu pasaulē tiekamies ar diviem mežonības
veidiem. Tiekamies ar t.s. arhaisko mežonību. Tā ir raksturīga senatnei un
saistīta ar senatni, kaut gan tā pašlaik ir iespējama planētas atsevišķos
reģionos. Arhaiskās mežonības pārstāvjus var sastapt Āfrikas un Latīņamerikas
džungļos. Tur laiku pa laikam joprojām atrod kādu pirmatnēju cilti, par kuru
agrāk nebija nekādas informācijas.
Tiekamies ar
moderno mežonību. Tā ir mežonība kā mūsdienu cilvēku apziņas regresa izpausme. Modernās
mežonības modernos pārstāvjus var sastapt Rietumu civilizācijā un arī tādā zemē
kā Latvija. Pēc uzdāvinātās “brīvības” latviešu kāda daļa nekavējoties sāka dedzīgi
atdarināt rietumvalstu modernās mežonības paraugus. Tā tika izprasta
“atgriešanās Eiropā”.
Rietumu
civilizācijā modernā mežonība īpaši plaši iezaigojās no XX gs. 70. gadiem.
Tolaik sākās eiropeīdu rases izmiršana, degradācija, deģenerācija. Rietumu sociuma
kādas daļas fanātiskajai arhaizācijai ir veltīta plaša bibliotēka. Tajā var
sastapt darbus gan par arhaiskajai mežonībai adekvātu mūsdienu cilvēku ārējo
noformējumu (piem., frizūrām, tetovējumiem, pīrsingu), gan par mežonīgām
izdarībām garīgajā sfērā (piem., racionālisma deformācijām, nāves poetizāciju,
mistiskuma dievināšanu, neloģiskās domāšanas leģitimāciju, zinātnes autoritātes
noliegšanu, astroloģisko prognožu propagandu, kultūras aksiomu izsmiešanu).
Ar arhaiskā
mežoņa portretu tiekamies etnoloģijas, etnogrāfijas, antropoloģijas grāmatās.
Tajās arhaiskais mežonis ir dabas bērns. Viņš ir antropomorfs radījums, ēdot
banānu, sēžot vai guļot uz kailas zemes, lietojot paštaisītus darba rīkus un
ieročus medībās. Arhaiskais mežonis nepazīst nekāda veida pretenzijas - tieksmi
uz kaut ko. Viņš nepazīst tieksmi būt visgudrākajam, viszinošākajam,
visbagātākajam. Arhaiskais mežonis principā ir labsirdīgs, atsaucīgs,
pretīmnākošs, izpalīdzīgs. Viņš brīvprātīgi ievēro ciltī iedibinātās
uzvedības normas, aktīvi līdzdarbojas rituālos, disciplinēti izturas pret visa
veida tabū. Arhaiskā mežoņa mežonības kritēriji jeb trūkumi (atbilstoši
civilizēto ļaužu priekšstatiem) galvenokārt ir neizglītotība un materiālās
sfēras necivilizētība, sociālo institūtu primitīvisms un politiskās varas
neesamība, kultūras stagnācija un kultūras attīstības apstāšanās cilts līmenī
bez nākotnē gaidāmām izmaiņām.
Minētie kritēriji
jeb trūkumi civilizētā sabiedrībā ir veicinājuši tradīciju pret arhaisko mežonību
izturēties ļoti nesaudzīgi un vārdu “mežonis” lietot kā ļoti dzēlīgu epitetu.
Tāda pieeja ir ideāli pamatota, tiekoties ar mūsdienu moderno mežonību.
Mūsdienu mežonības kritēriji jeb trūkumi ir saistīti ar divdomīgu, pretrunīgu,
antagonistisku apziņas stāvokli – nesamierināmi pretišķīgām noslieksmēm.
Piemēram,
latviešu mūsdienu mežonis ar izglītības biznesa firmā pirkto diplomu sevi
uzskata par ļoti izglītotu cilvēku. Viņš visu zina par visiem vislabāk. Citu
cilvēku zināšanas viņā izraisa skeptiskas atraugas. Viņam neeksistē patiesības
neatkarība. Viņam patiesība ir atkarīga no patiesības autora statusa –
politiskā, sociālā, mantiskā.
Mūsdienu mežonis
lepni izmanto datoru, internetu, mobīlo telefonu, sociālos tīklus. Taču
visbiežāk viņš civilizētības augstos sasniegumus izmanto bezjēdzīgi – seklai,
triviālai, mietpilsoniskai komunikācijai, kā arī līdzcilvēku pazemošanai,
nogānīšanai, intrigu uzkurināšanai.
Mūsdienu mežonis
neizjūt nekādu cieņu pret sociālajiem institūtiem – reliģiju, morāli, politiku,
mākslu un literatūru. Viņā nav garīguma stigmas. Toties mūsdienu mežonis
pakļaujas naudas varai un amata varai. Mūsdienu mežonim neinteresē nākotne,
cilvēciskums, valsts, dzimtās valodas kultūra. Tāpat neinteresē estētiskās un
garīgās vērtības. Mūsdienu mežonis neinteresējas par pagātnes mantojumu. Viņš
neizmanto pagātnes kultūras pieredzi. Viņa interešu uzmanības centrā ir vienīgi
tagadnē pieejamās baudas un izklaides.
Mūsdienu mežonis
veģetē nesamierināmi pretišķīgā veidā. No vienas puses viņa rīcībā ir milzīgi
zinātniski tehniskie panākumi, taču no otras puses ir viņa uzbāzīgā cilvēciskā
nevērtība, cilvēces intelektuālā progresa panākumus izmantojot kariķējoši
mežonīgā veidā. Mūsdienu mežonis nemitīgi demonstrē savu mežonību.
Mūsdienu
mežonības kontekstā ļoti aktuāla ir latviešu tautas mīmikas
tēma. Tautai ir seja, un tautas sejai tāpat kā jebkura cilvēka sejai ir mīmika
– sejas muskuļu dabiskas vai spēlētas kustības, kas atspoguļo psihiskos un
emocionālos stāvokļus. Katra tauta ir unikāla parādība, tāpēc arī katras tautas
mīmikā ir unikālas kustības.
Tā tas ir arī latviešu tautā. Latviešu tauta
XXI gs. sākumā ir kļuvusi tauta, kuras majoritāte nav spējīga adekvāti
apzināties realitāti un realitātes diskursīvās izpratnes vietā tautas vairākumu
apmierina simulācijas, simulakri, ideoloģiskās zombēšanas manipulācijas, meli,
hipnotizējošas ilūzijas. Tautas vairākums masveidīgi nesaprot tāda stāvokļa
atbilstību jēdzieniem “agonija”, “katastrofa”, “neattīstība”, “degradācija”,
“deģenerācija”, “pagrimums”, “noriets”, “tumsonība”, “mežonība”, “bojāeja”.
Masveidīga nespēja adekvāti apzināties
realitāti ļoti uzskatāmi atspoguļojas, piemēram, “Delfi” rubrikā “Versijas”.
Šajā rubrikā galvenokārt publicē jaunās paaudzes speciālistu versijas. Tekstu
autori parasti lidinās ļoti augstu mākoņos. Viņi neapzinās dzīves realitāti
savā sētā. Portāls “Delfi” vispār ir latviešu modernās mežonības skatuve.
Latviešu tauta ir kļuvusi neadekvāta,
pateicoties “elitei” – varas inteliģencei. Tā ir vēsturiski bezperspektīva
inteliģence un vēsturiski neadekvāta inteliģence. Varas inteliģences
neadekvātums kļūst visas tautas neadekvātās mīmikas liecība.
Latviešu tautā nav masveidīga agresīva
attiekme pret neadekvāto “eliti” - varas inteliģenci. Agresivitātes vietā latviešu
tautā eksistē masveidīga lojāla attieksme pret valdošo kliķi un tās
antropoloģisko bāzi – varas inteliģenci. Tauta pilnīgi nemaz necenšas panākt,
lai valdošā inteliģences grupa reizē būtu arī intelektuāli valdošā (intelektuāli
vispārākā) inteliģences grupa. Latviešu tautu apmierina “100 gudrāko galvu”
konglomerāts – faktiski 100 “noderīgu idiotu” sablīvējums.
Latviešu tautas mīmikā nav konstatējams
masveida protests pret valdošā kriminālā kapitālisma režīmu, kas neatbilst
cilvēka optimālajām cilvēciskajām interesēm, bet atbilst modernā mežoņa (postcilvēka)
interesēm. Latviešu tautas mīmikā nav konstatējams masveida protests pret
valdošās kliķes un varas inteliģences radikālo rietumnieciskumu
(“eiroatlantismu”) un reakcionāro liberālismu
(“globalizāciju”). Latviešu tautas mīmikā nav sastopams masveidīgs valstiskais
patriotisms – patriotiskais imperatīvs. Par to visuzskatāmāk liecina jūsmīgā
atsacīšanās no valsts neatkarības. Arī “jaunās partijas” uzsvēr
“eiroatlantismu” un “globalizāciju”. Par to ļoti priecājās latviešu tautas Māte
– VVF. Krievijā Putins tēlo patriotu tautas nomierināšanai. Latvijā nav
vajadzīgs Valsts prezidentam tēlot patriotu, jo latviešu tauta masveidā ir
apmierināta ar dzīvi. To regulāri pierāda socioloģiskās aptaujas. Latviešu
tautā nav tāds relatīvi plašs slānis (t.s. dziļais slānis), kuru nevar ietekmēt
aģitācija, propaganda, zombēšana, iebiedēšana, uzpirkšana, kārdināšana ar
amatiem, apbalvojumiem, naudu.
Latviešu tauta piemērojas kādas personas
sejai, bet nekad nepiemērojas konceptuālai idejai. Tas kardināli atsaucas uz
politisko dzīvi. Mūsu jebkuras politiskās organizācijas centrā vienmēr ir kāda
tās dibinātāja seja, bet nevis politiskā koncepcija. Politisko organizāciju
(“kabatas partiju”) dibinātāji ņem vērā tautas mīmikas izpausmi un tāpēc
necenšas piedāvāt kādu politisko koncepciju. “6.oktobra paaudze” acīmredzot
nemaz nezina, kas tas ir par zvēru “politiskā koncepcija”.
“6.oktobra paaudze” un īpaši tās atsevišķi
populāri pārstāvji (piem., Jurašs, Gobzems, Kaimiņš, kā arī 1967.g. dzimušais
Bordāns) iesaka pievērsties cilvēka kanona tēmai. Katru dienu tiekoties ar
minētās paaudzes aktīvāko pārstāvju odiozajām izdarībām, rodas jautājums “Vai
viņi vispār atbilst cilvēka kanoniskajām normām un vai mums nenākas tikties ar
manāmām novirzēm no kanoniskajām normām?”.
Jautājums rodas ne tikai sakarā ar odiozajām
izdarībām. Jautājums rodas arī tāpēc, ka līdz šim valdošās kliķes kadri vairāk
vai mazāk atbilda cilvēka kanoniskajām normām. Nekādā gadījumā neradās
vēlēšanās teikt, ka viņi neatbilst cilvēka stājai. Viņi varēja rīkoties
nacionāli bezjēdzīgi, profesionāli nekompetenti, kā arī savtīgi, nekaunīgi,
negodīgi. Tomēr jebkurā gadījumā viņiem piemīta, tā teikt, cilvēka rāmis, kuru
viņi nepārkāpa un nekļuva cilvēkam neadekvāti. Viņu darbībā, uzvedībā un
komunikācijā vienmēr saglabājās respekts pret to informāciju un to prasību
kompleksu, kas atspoguļo un apliecina cilvēku kā Homo sapiens. Tāds
respekts viņos acīmredzot ir padomju laika audzināšanas un izglītības
rezultāts. Citiem vārdiem sakot, viņi ļoti labi apzinājās cilvēka adekvātuma
nosacījumus, kurus viņos ir nostiprinājusi audzināšana un izglītība jeb plašāk
tverot – kultūra. Turpretī tiekoties ar jurašiem, gobzemiem, kaimiņiem nākas
stipri šaubīties, vai pēcpadomju laika audzināšana un izglītība viņos ir
nostiprinājusi cilvēka adekvātuma nosacījumus. Tā vien liekas, ka viņiem nav
nekāda priekšstata par to, ko nosaucu par cilvēka rāmi.
Atkārtosim, kas ir kanons. Kanons ir tas,
kas ir obligāts, un tas, kas ir vispārpieņemts. Jēdzienu “kanons” var bez
bailēm attiecināt ne tikai uz reliģijas dogmām, rituāliem, noteikumiem vai
mākslas poētikas stingrajām prasībām, reglamentējot mākslas darba kompozīciju,
kolorītu, sižētisko struktūru utt. Jēdzienu “kanons” drīkst attiecināt arī uz
cilvēku.
Ar cilvēka kanonu tiekamies cilvēka
definīcijās. Definīciju skaits ir liels filosofijā, psiholoģijā, antropoloģijā.
Tomēr definīciju raibajā kolekcijā saglabājas noteikts kodols. Tajā ietilpst
cilvēciskums kā cilvēka kanona obligāta norma. Cilvēciskums ir cilvēka morāli
tikumiskā struktūra. Tajā ietilpst tādi elementi kā labsirdība, līdzcietība,
uzticība, labvēlība, pašaizliedzība, kautrīgums, godīgums, patiesīgums,
atklātums.
Pats galvenais cilvēka kanonā ir prāts, jo
prāts ir primārais cilvēka atribūts. Cilvēka reliģiskajās (jūdaisma,
kristietības) definīcijās tiek akcentēta cilvēka prāta spēja izvēlēties starp
labo un ļauno. Cilvēks kļūst cilvēks tad, kad spēj nošķirt labo no ļaunā,
nepieļauj sevī egoisma un altruisma konfliktu,
bet taisnīgumam un tiesiskumam cilvēka pārliecībā ir sakrāla nozīme. Par
Bordāna, Juraša, Gobzema, Kaimiņa neatbilstību cilvēka kanonam liecina tas, ka
viņu prāts (pats galvenais cilvēka kanonā !!!) “strādā” tikai odiozu (pretīgu,
atbaidošu, nevēlamu, idiotisku, debilu) personiski ambiciozo mērķu
sasniegšanai. Šie eksemplāri neapspriež politiskās idejas, valstiskos
konceptus, sociāli ekonomiskās problēmas. Viņi apspriež vienīgi viņu patmīlības,
varas kāres, godkārības fineses. Par to liecina “jauno partiju” nemitīgo ķildu
atreferējumi medijos, Gobzema demagoģiski lipīgie vēstījumi sabiedrībai. Par to
liecina Bordāna vēstule ārzemju diplomātiem. Šie eksemplāri nav ambifunkcionāli
indivīdi, ar kādiem līdz šim tikāmies Bruņinieku namā. Viņi pat necenšas
darboties divējādi, darba stundās tēlojot lielus valstsvīrus, bet pēc darba
čīkstot par savu ambīciju smalkajām niansēm.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru