Multikulturālismam un komunismam ir kopīgs liktenis – praktiskā
neiespējamība. Ne multikulturālisms, ne komunisms nekad netiks praktiski
realizēts. Abas koncepcijas vienmēr paliks ideālā formā bez praktiskā pielietojuma.
Iemesls kopīgs – viens un tas pats gan multikulturālismam, gan komunismam.
Kopīgais iemesls ir cilvēka daba. Multikulturālisma un komunisma mūžīgo
palikšanu bez praktiskā pielietojuma nosaka cilvēciskais faktors. Cilvēka daba
nav piemērota multikulturālismam un nav piemērota arī komunismam. Tam
izskaidrojumu var sniegt elementāra informācija par cilvēku komunikācijas vēsturisko
pieredzi.
Dzīvnieku sociālo uzvedību un tātad
komunikāciju sāka pētīt tikai XX gadsimtā etoloģija, kas ir samērā jauna
zinātne. Atklājās, ka dzīvnieku un cilvēku sociālajā komunikācijā ir daudz
kopēja, jo kopēja ir bioloģiskā izcelsme un eksistences dabas apstākļi.
Kā tagad ir labi
zināms, cilvēces vēsture sākās ar atsevišķu cilšu rašanos. Ciltis ilgu laiku
varēja dzīvot izolēti un neko nezināt viena par otru. Tagad mēs dzīvojam
pilnīgi citos apstākļos. Iedzīvotāju blīvums planētas atsevišķos reģionos ir
ļoti liels. Savukārt informāciju vienam par otru nodrošina ne tikai tiešie
kontakti, bet arī starptautiskais transports, Internets, mobīlie telefoni un
daudz kas vēl cits no mūsdienu sakaru daudzveidīgā tehniskā arsenāla.
Cilšu izolētības
un sadrumstalotības atavisms šodien atbalsojās cilvēku dzīvē ļoti izteikti. Reliģiskajā,
etniskajā, valstiskajā, partejiskajā naidīgumā nav grūti saskatīt to, ko var
dēvēt par cilšu piederības faktoru. Respektīvi, dalījumu „savējos” un
„svešajos”. Acīmredzot neiecietība ir tāda pati kā cilšu reālās pastāvēšanas
laikmetā. Tolerances trūkums asociējas ar pirmatnējās mežonības – intolerances
– izpausmēm.
Demogrāfiskā un
tehniskā integrētība šodien ir ļoti izteikta. Cilvēki ir savstarpēji vienoti,
spiesti dzīvot līdzās un lietot vienādus priekšmetus. Taču cilvēku sociālās
komunikācijas līmenis manāmi atpaliek. Sociālās komunikācijas kompetence
liecina, ka cilvēki vēl nav spējīgi dzīvot planetārā kopībā.
Ideja par cilvēku
planetāro kopību ir sena. Faktiski šī ideja ir pārvērtusies zināmā ideālā. Šī
ideāla pamatā ir velme, lai cilvēki apzinātos savu kopīgo likteni, kopīgo dabu
un kopīgo nākotni. Cilvēkiem ir jāapzinās, ka tikai no viņu vienotības un
savstarpējās morālās līdzsvarotības ir atkarīgs ne tikai viņu visu kopīgais
liktenis, bet arī katra atsevišķa cilvēka liktenis.
Patiesībā ideja
par cilvēku planetāro kopību ir interesanta konstrukcija.
Pirmkārt, cilvēku
vienotība vienmēr tiek skatīta planetārā mērogā, bet nevis reģionālā telpiskā
izpratnē, - piemēram, kontinentālā. Cilvēce vienmēr tiek tverta visas planētas
mērogā.
Otrkārt, arī
cilvēku vienotības, tā teikt, morālā kapacitāte un kvalitāte vienmēr tiek
vispārināta visas cilvēces kontekstā, bet nevis tikai kādas rases,
civilizācijas, etnisko grupu, tautas mērogā.
Noteikti var
rasties jautājums, kādēļ tāda utopiska ideja par cilvēku planetāro kopību
vispār ir radusies. Kādēļ daudzi domātāji ir sapņojuši par cilvēces morālās
integrācijas ideālu modeli?
Uz minētajiem
jautājumiem var būt vairākas atbildes. Viena no tām balstās uz pieņēmumu, ka ideālā
modeļa autori vēlējās iebilst pret cilšu izolētības sekām – atavistisko
savstarpējo naidīgumu. Lai pret to iebilstu un izvirzītu noteiktu konstruktīvu
paraugu, lietderīgi runāt par visu cilvēci, bet nevis tikai atsevišķu rasi,
civilizāciju, etnisko grupu, tautu. Daudz uzskatāmāk ideja par cilvēku vienotību
atspoguļojās planetārā mērogā, bet nevis reģionālā mērogā. Turklāt reģionālais
mērogs radītu mākslīgu grupējumu „paraugcilvēkos” un „sliktajos”. Tātad
cilvēces kādu daļu nāktos nostādīt nelabvēlīgā izgaismojumā. Izvēloties visu
cilvēci un runājot par visas cilvēces komunikaciju, neviens netiek aizskārsts
un automātiski visi kļūst vienlīdzīgi.
Protams, eksistē
arī nopietnāks iemesls. Skaidrs ir tas, ka cilvēces attīstības dotajā etapā mēs
neesam spējīgi novērst cilvēku atsvešinātības un naidīguma psihogēnos iemeslus
tāpat kā nespējam novērst zemestrīces, orkānus un citas dabas katastrofas.
Saprotams,
mūsdienās planetārās vienotības tendences konkrēti izpaužās daudz pamatīgāk
nekā cilvēces pagātnē. Šodien mums ir planetāra mēroga komunikācijas līdzekļi,
ekonomikas un finansu formas, ražošanas formas, starptautiskās organizācijas,
kuras speciāli rūpējas par kultūru plurālisma, konverģences, koalīciju
propagandu un reālu veidošanos.
Šodien ir
sastopams poētisks salīdzinājums: pasaules finansu sadarbība ir cilvēces
asinis, Internets – cilvēces smadzenes un nervu sistēma. Taču aizvadītajos
desmit gados doma par to, ka cilvēce ir pārāk tālu ieslīgusi morālajā
pagrimumā, diemžēl ir ļoti aktuāla. Jau 1996.gadā spāņu un itāļu intelektuāļi
izstrādāja „Cilvēces atbildības hartiju”. 1997.gadā bijušie valstsvīri no
daudzām zemēm sagatavoja „Cilvēka pienākumu vispārējo deklarāciju”, kā arī
organizēja „Savstarpējās sadarbības padomi”. ANO konferencē 1994.gadā Hopenhāgenā
tika apspriesta „Darījumu ētikas deklarācija”, kritiski analizējot morāles
līmeni biznesā. 2004.gadā Pēterburgā zinātnieki formulēja „Cilvēka morālo
pienākumu vispārējo deklarāciju”.
Šodien ir
sastopams viedoklis, ka tehnogēnās civilizācijas vietā ir radusies informācijas
civilizācija, kuru nomainīs morālā/tikumiskā civilizācija. Globālā ētika,
biznesa ētika, cilvēka sociālā atbildība, - tie ir pamatkomponenti tajā morāli
tikumiskajā komunikācijā, no kuras būs atkarīgs cilvēces liktenis. Sociālās
harmonijas mērķis ir ļoti grūti sasniedzams mērkis, ņemot vērā reliģiskās,
valodiskās, etniskās atšķirības.
Dzīvība uz Zemes
radās apmēram pirms 4 miljardiem gadu. Zinātnieki uzskata, ka pirmos trīs miljardus
gadu biosfērā bija sastopamas tikai baktērijas un vienšūņi. Taču apmēram vienu
miljardu gadu strauji attīstās daudzšūņi. Staigājošais cilvēks – Homo erectus –
dzīvoja pirms miljons gadiem. Dinozauri mira pirms 100 miljoniem gadu, kad Zemē
ietriecās 10 jūdzes garš meteorīts. Dinozauri nosmaka meteorīta saceltajos
putekļos un neizturēja meteorīta izraisīto klimata maiņu.
Cilvēks nav
mainījies aizvadītajos 150 000 gados. Cilvēks vislīdzīgākais ir
pērtiķveidīgajiem radījumiem, kā arī putniem, kuri tāpat kā cilvēki pasauli
apgūst ar ausīm un acīm. Vārnas un gulbji saglabā savu ģimeni pēc bērnu
radīšanas.
Intelekta
attīstības ziņā pēc cilvēka nākamais ir papagailis. Ģenētiskās programmas
gudras un racionālas ir bitēm, skudrām, dunduriem. Viņiem ir iedzimtas morālās
normas. Skudras prot skaitīt līdz simts. Arī citi kukaiņi prot skaitīt. Kukaiņi
pret citu veidu kukaiņiem ir ļoti naidīgi un agresīvi. Cilvēkā visattīstītākās
ir seksuālās programmas. Cilvēkā galvenie instinkti ir pašsaglabāšanās instinkts
un sugas turpināšanas instinkts.
XX gadsimtā
zinātnieki par cilvēka izcelsmi noskaidroja daudz jauna. Tā, piemēram,
izmantojot informāciju par DNK, tika aprēķināts, ka cilvēki ir cēlušies no
vienas nelielas grupas Austrumāfrikā. Ādams un Ieva nebija „baltie”. Viņi
nebija arī „melnie”, tomēr no „tumšādainajiem” viņos kaut kas bija noteikti.
Antropologi un
ģenētiķi uzskata, ka kādreiz uz Zemes dzīvoja dažāda tipa saprātīgas būtnes. No
dzīvnieku pasaules radās ne tikai cilvēks, bet arī citas cilvēkam līdzīgas
saprātīgas būtnes. Cilvēks palika viens uz planētas, jo pielietoja genocīda
politiku pret cita tipa saprātīgajām būtnēm. Cilvēces vēstures pirmsākumi ir
saistīti ar briesmīgu noziegumu – genocīdu.
Bioloģiski visi
cilvēki ir vienādi – pieder vienam tipam. Taču pastāv fenotipiska daudzveidība.
Zinātnē par fenotipu dēvē indivīda īpašību kopumu kā iedzimtības (genotipa) un
vides kopdarbības rezultātu. Pastāv fiziskās (ķermeniskās) atšķirības, ko var
konstatēt vizuāli (ādas krāsa, sejas vaibsti, skeleta uzbūve, matu tips utt.).
Zinātnē to sauc par rases atšķirībām. Rases atšķirības vienmēr ir iedzimtas.
Savukārt iedzimtību nosaka ģenētiskais mantojums. Rases galvenās iezīmes ir sekojošās:
matu forma, apmatojuma klājums, ādas krāsa, matu krāsa, acu krāsa, augums,
ķermeņa proporcijas, galvas izmēri. Uz planētas dzīvo eiropeīdā, negroīdā,
australoīdā, mongoloīdā rase.
T.s. nacionālais
raksturs neiedzimst, bet veidojas inkulturācijas un socializācijas procesā.
Nacionālais raksturs var izmainīties. Vācieši pedantiski precīzi kļuva tikai
XIX gadsimtā.
Starpetnisko
attiecību psiholoģija pašlaik ir sociālās psiholoģijas sastāvdaļa. Tiek
uzskatīts, ka neeksistē tikai starpetniskajām attiecībām raksturīgas
psiholoģiskās parādības. Starpetnisko attiecību izpratnē un skaidrojumā nākas
izmantot universiālo starpgrupu psiholoģiskās teorijas. Tātad tās psiholoģiskās
parādības un procesus, kuri piemīt starpgrupu attiecībām vispār jeb grupu
psiholoģijai. Starpetniskās attiecības veidojas no diviem slāņiem.
Pirmkārt,
attiecības empīriski konkrētā līmenī (sadarbība, sacensības utt.).
Otrkārt,
attiecības netieši emocionāli subjektīvajā līmenī – priekšstatu līmenī.
Piemēram, var nēģerim
atļaut dzīvot savā viesnīcas numurā, ja tas ir izdevīgi biznesam. Var arī
neielaist nēģeri dzīvot savā viesnīcas numurā.
Eksistē zināma
starpetnisko attiecību determinētība. Tā izpaužas divējādi. No vienas puses ir svarīgs
sociālais konteksts plašā nozīmē. Tātad ir svarīga attiecīgā kultūra – normas,
vērtības, tradīcijas. No otras puses ir svarīgs psiholoģiskais konteksts. Tātad
tā emocionāli morālā gaisotne, kas var ietekmēt konkrētās starpetniskās
attiecības dotajā vietā un laikā.
Pastāv tipveida
programmas, kas regulē cilvēku uzvedību. Atsevišķi zinātnieki iesaka visas programmas
apvienot vienā jēdzienā – tradīcija. Mēdz runāt ne tikai par tradīcijām, bet
arī paražām. Tradīcijas tiek saistītas ar garīgo sfēru, paražas – uzvedību.
Katrā kultūrā tradīcija ir noteikts veselums, kurā ietilpst tādi elementi kā
paražas, vērtības, normas, ideāli, pārliecība, pasaules uzskats. Kolektīvistiski
orientētās kultūrās īpatnība ir tā, ka ievērojami atšķiras attieksmes stils
pret „savējiem” un „svešajiem”. Kolektīvistiski orientētās kultūrās pret
savējiem izturās labi, bet pret svešajiem – rupji.
Neapšaubāmi, līdz
šim minētais nebūt nav viss, kas izskaidro cilvēku nepiemērotību komunismam un
multikulturālismam. Turpinājumā obligāti nākas pievērsties cilvēka egoismam,
sociālā darvinisma ideoloģijai individuālā un kolektīvā līmenī, nacionālās
politikas lomai, etniskās identitātes ietekmei uz interkulturālo komunikāciju.
Noteikti vēl ir daudzi aspekti, faktori, pamatojot cilvēku nepiemērotību abām
skaistajām koncepcijām.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru